Bijbels of dwaalleer

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BloominGrace
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2022 18:06

Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor BloominGrace » 30 mei 2022 18:11

Ik ben nu boeken van Frontrunners aan het lezen, geschreven door Tom de Wal. Daarnaast heb ik een aantal preken van hem beluisterd. Ik twijfel heel erg of zijn onderwijs wel bijbels is. Er zijn dingen die hij zegt die waar zijn maar aan de andere kant zegt hij ook dat als je niet geneest dat dit aan je geloof ligt. Waar staat dit in de bijbel? In Marcus 9 lezen we van de vader die zijn zoon naar Jezus brengt. Jezus zegt: ‘alles kan voor wie gelooft’. Waarop de vader zegt: ‘ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp’. Als het aan het geloof van de vader had gelegen was zijn zoon niet genezen.

En wat moeten we dan zeggen tegen mensen die hun geliefde hebben verloren? Moeten we zeggen dat het aan hun geloof lag dat hun geliefde niet genezen is maar juiste overleden?
Ik begreep dat Jan Zijlstra is overleden aan corona, waarom kon hij zichzelf niet de handen opleggen?

Hoe herken je een dwaalleer of dwaalleraar?

Wat zijn wel goede boeken of preken om te lezen/beluisteren?

Zomaar wat vragen die in mijn hart leven en waar ik graag met jullie over wil praten! :)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor DeDwaler » 31 mei 2022 07:03

BloominGrace schreef:Ik ben nu boeken van Frontrunners aan het lezen, geschreven door Tom de Wal. Daarnaast heb ik een aantal preken van hem beluisterd. Ik twijfel heel erg of zijn onderwijs wel bijbels is. Er zijn dingen die hij zegt die waar zijn maar aan de andere kant zegt hij ook dat als je niet geneest dat dit aan je geloof ligt. Waar staat dit in de bijbel? In Marcus 9 lezen we van de vader die zijn zoon naar Jezus brengt. Jezus zegt: ‘alles kan voor wie gelooft’. Waarop de vader zegt: ‘ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp’. Als het aan het geloof van de vader had gelegen was zijn zoon niet genezen.

En wat moeten we dan zeggen tegen mensen die hun geliefde hebben verloren? Moeten we zeggen dat het aan hun geloof lag dat hun geliefde niet genezen is maar juiste overleden?
Ik begreep dat Jan Zijlstra is overleden aan corona, waarom kon hij zichzelf niet de handen opleggen?

Hoe herken je een dwaalleer of dwaalleraar?

Wat zijn wel goede boeken of preken om te lezen/beluisteren?

Zomaar wat vragen die in mijn hart leven en waar ik graag met jullie over wil praten! :)


Hoi BloominGrace, welkom!

Je twijfel bedriegt je niet, want we hebben hier te maken met een vorm van de 'Word of Faith' leer. Het is een ernstige dwaalleer waar o.a. genezing, (financiële) voorspoed en de scheppende kracht van woorden (van gelovigen) centraal staan.

Men beweert dat het altijd Gods bedoeling is dat gelovigen genezen van ziekte, dat gelovigen (financiële) voorspoed en succes hebben en dat wedergeboren christenen in alles gelijk zijn aan Jezus, oftewel ze zijn zelf goden. Verder leren ze dat iedere gelovige in 'tongen-taal' moet spreken en dat de waterdoop meer is dan symboliek.

Bekende (internationale) voorgangers zijn Benny Hinn, Kenneth Copeland, Joyce Meyer, Joseph Prince en vele anderen.

Aangezien ik chronisch ziek ben heb ik met Jan Zijlstra in het verleden zelf ervaringen gehad toen ik zijn genezingsdiensten (in Leiderdorp) bezocht. Hij heeft mij (en ongetwijfeld velen met mij) veel leed en verdriet berokkend met zijn dwalingen.

Bij het 'welvaartsevangelie' staan de tekenen centraal en niet de Boodschap. Het gaat zelden om de zonde(n), het kruis, het bloed, vergeving van zonden, het oordeel, de toorn, de heiliging en het lijden. Het zijn dwaalleraars die de Bijbel verdraaien, ze misleiden mensen, worden zelf misleid en ze doen God en Gods Geest grote oneer aan.

Als je enigszins bekend bent met de Engelse taal dan zou ik je Justin Peters Ministries willen aanraden:

https://justinpeters.org/
https://www.youtube.com/c/justpreach

Mocht je vragen hebben schroom dan niet om contact met me op te nemen!
.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor benefietdiner » 31 mei 2022 08:01

Ik ben het eens met wat De Dwaler schrijft.

Stichting Frontrunners Ministries uit Werkendam is een zeer misleidend welvaartsevangelie die het christendom veel schade berokend.

zie onderstaand youtube filmpje.


BloominGrace
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2022 18:06

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor BloominGrace » 31 mei 2022 10:07

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Welke predikers, preken en boeken raden jullie dan wel aan? Graag wel in de Nederlandse taal.

DeDwaler, ik had als zo’n vermoeden dat deze leer niet bijbels is want ik had wat boeken van hem besteld en ik ervaarde veel geestelijke strijd bij lezen.
Wat ontzettend verdrietig om te lezen dat er bij jou zoveel schade is aangericht door Jan Zijlstra. Begrijp ik uit je woorden dat je nog steeds chronisch ziek bent?
Ik ben ook chronisch ziek en ik verlang heel erg naar genezing, en dan kom je toch bij zulke mensen uit, van de ‘word of faith’ leer. Hoewel ik wel geloof dat God nog steeds wonderen doet, en dat God nog steeds mensen beter maakt. Je had een link doorgestuurd maar omdat ik niet goed Engels spreek kan ik dat niet volgen.

Benefietdiner, bedankt voor het filmpje, dat ga ik binnenkort eens rustig bekijken!

Hoe denken jullie dan over Derek Prince? Is hij bijbels?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2022 10:09

BloominGrace schreef:Ik ben nu boeken van Frontrunners aan het lezen, geschreven door Tom de Wal. Daarnaast heb ik een aantal preken van hem beluisterd. Ik twijfel heel erg of zijn onderwijs wel bijbels is. Er zijn dingen die hij zegt die waar zijn maar aan de andere kant zegt hij ook dat als je niet geneest dat dit aan je geloof ligt. Waar staat dit in de bijbel? In Marcus 9 lezen we van de vader die zijn zoon naar Jezus brengt. Jezus zegt: ‘alles kan voor wie gelooft’. Waarop de vader zegt: ‘ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp’. Als het aan het geloof van de vader had gelegen was zijn zoon niet genezen.

En wat moeten we dan zeggen tegen mensen die hun geliefde hebben verloren? Moeten we zeggen dat het aan hun geloof lag dat hun geliefde niet genezen is maar juiste overleden?
Ik begreep dat Jan Zijlstra is overleden aan corona, waarom kon hij zichzelf niet de handen opleggen?

Hoe herken je een dwaalleer of dwaalleraar?

Wat zijn wel goede boeken of preken om te lezen/beluisteren?

Zomaar wat vragen die in mijn hart leven en waar ik graag met jullie over wil praten! :)


Ik snap je wel ja. Welvaartsevangelie is gevaarlijk omdat gelovigen niet altijd welvaart en gezondheid krijgen. En dan is het in het rijke westen nog relatief makkelijk om erin te geloven want hier hebben we goede zorg, medicijnen, rijkdom etcetera. Ik wel eens wat van Tom de Wal gelezen en heb wel moeite met hoe hij dingen uitlegt en wat hij voor het gemak negeert.

In welke stroming zit je kerkelijk gezien een beetje? Wat vond je mooie boeken om te lezen? Dan zijn er hier vast een hoop mensen met goede boekentips voor je!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BloominGrace
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2022 18:06

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor BloominGrace » 31 mei 2022 11:00

Marnix, ik kom oorspronkelijk uit de gereformeerde gemeente, maar ik ben op een gegeven moment naar de evangelische gemeente gegaan. Alleen ik voel me daar niet thuis. Beide gemeente zijn uitersten. Ik zoek juist een gemeente die er tussen in zit. Toch voel ik me wel meer verbonden met de gereformeerde leer.
Qua boeken tips, heel graag! Maar liever geen tips van boeken waar niet door heen te komen is. :wink:

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor DeDwaler » 31 mei 2022 11:57

BloominGrace schreef:Welke predikers, preken en boeken raden jullie dan wel aan? Graag wel in de Nederlandse taal.


Allereerst de Bijbel uiteraard :wink: Het is belangrijk dat je je vooral laat vormen door Gods Woord Zelf.

BloominGrace schreef:DeDwaler, ik had als zo’n vermoeden dat deze leer niet bijbels is want ik had wat boeken van hem besteld en ik ervaarde veel geestelijke strijd bij lezen.


Dat begrijp ik. De hele leer is in feite een aanval op jouw geloof en vertrouwen.

BloominGrace schreef:Wat ontzettend verdrietig om te lezen dat er bij jou zoveel schade is aangericht door Jan Zijlstra. Begrijp ik uit je woorden dat je nog steeds chronisch ziek bent?


Ja, dat klopt, ik ben nog steeds ziek, maar dan wel een dankbare chronisch zieke! Ook al is het niet altijd makkelijk, toch heb ik geleerd dat:

"En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn."
(Romeinen 8:28)


Na mijn ervaringen met Zijlstra ben ik gaan inzien en begrijpen dat mijn ziekte mij door God gegeven is voor mijn eigen bestwil. Het heeft me behoed voor veel kwaad en daar ben ik God dankbaar voor.

God geneest ons van een kwaal die veel ernstiger is dan welke lichamelijke ziekte dan ook, namelijk onze zondigheid. Het is de zonde die ons scheidt van God. Dat is de reden dat God Zijn geliefde Zoon Jezus voor ons gegeven heeft. De Heere Jezus is de Verlosser, Die voor ons is gestorven en opgestaan. Als er geschreven staat dat we "door Zijn striemen zijn genezen" dan gaat het over onze zonde(n) en overtredingen en niet over ziekte.

BloominGrace schreef:Ik ben ook chronisch ziek en ik verlang heel erg naar genezing, en dan kom je toch bij zulke mensen uit, van de ‘word of faith’ leer. Hoewel ik wel geloof dat God nog steeds wonderen doet, en dat God nog steeds mensen beter maakt.


Dat verlangen begrijp ik heel goed! Er is ook niets mis mee om God te bidden om genezing, maar je hoeft niet aan jezelf te twijfelen als je gebed niet verhoord wordt. God weet wat we nodig hebben en Hij heeft veel mooiere dingen op het oog: genade, redding, roeping, geloof, rechtvaardiging, liefde, naastenliefde, troost, vreugde, dankbaarheid, licht, vrede, rust, kracht, heiliging, verheerlijking en het eeuwig leven bij en met de Heere.

Dat we in dit leven deel mogen hebben aan het lijden van Jezus is ook genade van God en dat alles voor Zijn eer en glorie! Hou je vast aan Jezus en zijn woorden.

BloominGrace schreef:Hoe denken jullie dan over Derek Prince? Is hij bijbels?


Als iemands bediening draait om genezing, voorspoed en vooral gaat om zaken in dit tijdelijke leven dan zou ik op mijn hoede zijn.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor naamloos » 31 mei 2022 13:21

BloominGrace schreef:Ik ben nu boeken van Frontrunners aan het lezen, geschreven door Tom de Wal. Daarnaast heb ik een aantal preken van hem beluisterd. Ik twijfel heel erg of zijn onderwijs wel bijbels is. Er zijn dingen die hij zegt die waar zijn maar aan de andere kant zegt hij ook dat als je niet geneest dat dit aan je geloof ligt. Waar staat dit in de bijbel? In Marcus 9 lezen we van de vader die zijn zoon naar Jezus brengt. Jezus zegt: ‘alles kan voor wie gelooft’. Waarop de vader zegt: ‘ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp’. Als het aan het geloof van de vader had gelegen was zijn zoon niet genezen.

En wat moeten we dan zeggen tegen mensen die hun geliefde hebben verloren? Moeten we zeggen dat het aan hun geloof lag dat hun geliefde niet genezen is maar juiste overleden?
Ik begreep dat Jan Zijlstra is overleden aan corona, waarom kon hij zichzelf niet de handen opleggen?

Hoe herken je een dwaalleer of dwaalleraar?

Wat zijn wel goede boeken of preken om te lezen/beluisteren?

Zomaar wat vragen die in mijn hart leven en waar ik graag met jullie over wil praten! :)


Weer eens een gevalletje van letterlijk Bijbellezen waarbij, hoe kan het anders, geselecteerd wordt op teksten welke wel en niet gebruikt worden.
Het grappige is dat die gebedsgenezers in een bepaalde zin nog een beetje gelijk hebben ook.
Het placebo-effect, want dat is het naar mijn mening) hangt inderdaad af van je geloof/verwachtingen.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... handeling/
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Pcrtje » 31 mei 2022 21:05

Hoi BloominGrace, welkom op het forum. Wat naar om te lezen dat je een chronische ziekte hebt. Je bent daarin zeker niet de enige. Als je behoefte hebt aan lotgenotencontact of op een andere manier ondersteuning zou willen, zijn er tal van mogelijkheden daarvoor. Bijvoorbeeld in de vorm van patiëntenverenigingen. Je huisarts zou jou kunnen helpen om daarmee contact te leggen. Ik ben ook bereid om daarin met je mee te denken. Je mag me altijd een privéberichtje sturen.

Wat betreft gebedsgenezing ben ik het grotendeels met de rest eens, maar ik zou het nog wat sterker willen zeggen: God geneest niet. Nooit. In ieder geval niet nu hier op aarde. Waarom Hij dat niet doet? Dat kun je straks na dit leven aan Hem vragen.

Alle mensen die beweren dat zij in de naam van Jezus mensen van ziekten kunnen genezen, zijn gewetenloze oplichters die uit zijn op je geld. Of ze zijn ernstig in de war.

Het is helaas zo dat we veel chronische ziekten (nog) niet kunnen genezen. Het is een heel moeilijk proces om dat te kunnen accepteren. Je schrijft het zelf ook: "ik verlang heel erg naar genezing". Het is een beetje afhankelijk van welke chronische aandoening je precies hebt, maar voor de meeste geldt: je zult niet (volledig) genezen. Dat is tragisch en vreselijk - dat weet ik - maar wel het enige eerlijke antwoord dat ik je kan geven. Dit leven bestaat uit het onder ogen komen en accepteren van je lichamelijke tekortkomingen.

Gebedsgenezers zijn uit op al die vele mensen die het niet kunnen accepteren. Je verwoordt het zelf al: "ik verlang heel erg naar genezing, en dan kom je toch bij zulke mensen uit." Inderdaad, je komt bij zulke mensen uit omdat zij misbruik maken van jouw situatie. Zij geven je valse hoop. Dat is sluw en gewetenloos. Blijkbaar heb je zelf al een antenne om dwaalleraren te herkennen, want in je eerste bericht schreef je al dat je twijfelt of al dat onderwijs wel bijbels is.

Als je erover door wilt praten, stuur me dan gerust een privéberichtje.

Groet, Pcrtje

ps. Ik weet het, ik verkondig een niet zo populaire mening. Jullie mogen het ook best met me oneens zijn, hoor. Maar tot nu toe heb ik nog nooit een geloofwaardig, onomstotelijk en uitgebreid medisch gedocumenteerd geval van gebedsgenezing gezien.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2022 22:46

Pcrtje schreef:Hoi BloominGrace, welkom op het forum. Wat naar om te lezen dat je een chronische ziekte hebt. Je bent daarin zeker niet de enige. Als je behoefte hebt aan lotgenotencontact of op een andere manier ondersteuning zou willen, zijn er tal van mogelijkheden daarvoor. Bijvoorbeeld in de vorm van patiëntenverenigingen. Je huisarts zou jou kunnen helpen om daarmee contact te leggen. Ik ben ook bereid om daarin met je mee te denken. Je mag me altijd een privéberichtje sturen.

Wat betreft gebedsgenezing ben ik het grotendeels met de rest eens, maar ik zou het nog wat sterker willen zeggen: God geneest niet. Nooit. In ieder geval niet nu hier op aarde. Waarom Hij dat niet doet? Dat kun je straks na dit leven aan Hem vragen.

Alle mensen die beweren dat zij in de naam van Jezus mensen van ziekten kunnen genezen, zijn gewetenloze oplichters die uit zijn op je geld. Of ze zijn ernstig in de war.

Het is helaas zo dat we veel chronische ziekten (nog) niet kunnen genezen. Het is een heel moeilijk proces om dat te kunnen accepteren. Je schrijft het zelf ook: "ik verlang heel erg naar genezing". Het is een beetje afhankelijk van welke chronische aandoening je precies hebt, maar voor de meeste geldt: je zult niet (volledig) genezen. Dat is tragisch en vreselijk - dat weet ik - maar wel het enige eerlijke antwoord dat ik je kan geven. Dit leven bestaat uit het onder ogen komen en accepteren van je lichamelijke tekortkomingen.

Gebedsgenezers zijn uit op al die vele mensen die het niet kunnen accepteren. Je verwoordt het zelf al: "ik verlang heel erg naar genezing, en dan kom je toch bij zulke mensen uit." Inderdaad, je komt bij zulke mensen uit omdat zij misbruik maken van jouw situatie. Zij geven je valse hoop. Dat is sluw en gewetenloos. Blijkbaar heb je zelf al een antenne om dwaalleraren te herkennen, want in je eerste bericht schreef je al dat je twijfelt of al dat onderwijs wel bijbels is.

Als je erover door wilt praten, stuur me dan gerust een privéberichtje.

Groet, Pcrtje

ps. Ik weet het, ik verkondig een niet zo populaire mening. Jullie mogen het ook best met me oneens zijn, hoor. Maar tot nu toe heb ik nog nooit een geloofwaardig, onomstotelijk en uitgebreid medisch gedocumenteerd geval van gebedsgenezing gezien.


Mwah ik ben het niet helemaal met je eens. Jezus genas mensen en ik lees in de Bijbel dat Zijn volgelingen dat soms ook deden. Wn dat Jezus zelf ook al had gezegd dat ze dat zouden (kunnen) doen. En zo zijn er oom verhalen bekend van wonderlijke genezingen op gebed van de zieke of iemand die voor een zieke bidt. Het is tegenstrijdig met de Bijbel om te stellen dat dit nooit gebeurt.

Ik ben het wel met je eens dat:

- Het veel minder vaak gebeurt dan mensen beweren
- Dat het gebeurt niet wil zeggen dat je het kan afdwingen zoals gebedsgenezers vaak claimen
- Als zo’n Tom de Wal beweert dat je er door geloof ervoor kan kiezen om nooit meer een dag ziek te zijn is hij een enorme leugenaar.

God kan wonderen doen maar je kan wonderen niet afdwingen of claimen, er een “trucje” van maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Broeder » 01 jun 2022 00:58

Zodra je hoort hoe maakbaar je leven is als je maar gelooft, ren hard weg, kijk niet achterom.

Geneest God tegenwoordig nog? Ja, dat denk ik wel degelijk. Aangezien hij de bron van al het goed is, werkt hij ook mee in de goede dingen die de zorg en de medische wetenschap voor elkaar boksen. Wonderbaarlijke genezingen ben ik vaak wat sceptischer over, maar ook op dat vlak heb ik genoeg gelezen en zelf gezien dat maakt dat ik het niet uitsluit.

Maar als puntje bij paaltje komt boeit de uitkomst van die vraag niet. In het geloof gaat het om niet om God liefhebben vanwege zijn "nut", hoeveel hij voor ons voor elkaar kan krijgen. Dat is een antiek heidense opvatting over goden. "Ik offer (geloof), ik krijg iets terug." Geloven doe je "om niet", omdat je God hebt leren kennen als goed en vol schoonheid, om wie hij is.

Ik ben zelf ook chronisch ziek. Ik heb nog nooit gebeden om genezing, hoezeer mijn leven ook beperkt is. Laat staan dat ik de Zijlstra's van deze wereld heb bezocht. Predikers die God reduceren tot wonderdokter (vaak voor eigen gewin) doen meer kwaad dan goed.

Ik heb ook nooit gedacht dat God mij mijn ziekte heeft gegeven. Ik heb hem namelijk niet leren kennen als sadistisch. Blijkbaar is de schepping kapot en worden mensen ziek. Maar als mensen zelfs in Auschwitz nog God konden ontmoeten, dan kan ik het ook zeker in mijn ziekte. En dan wordt mijn gebed: "Laat mij, ondanks mijn beperking, uw dienaar zijn en iets mogen delen van uw licht, liefde en leven."

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor naamloos » 01 jun 2022 05:43

Pcrtje schreef:Alle mensen die beweren dat zij in de naam van Jezus mensen van ziekten kunnen genezen, zijn gewetenloze oplichters die uit zijn op je geld. Of ze zijn ernstig in de war.

Nounounou, ik weet best dat er heel wat gespuis tussen zit maar hier ga ik dus echt niet in mee.
Ik kwam zelf uit een evangelische gemeente die in de loop van de tijd steeds charismatischer is geworden, en ik ken ook een aantal andere e.g. die in gebedsgenezing geloven en dat proberen te praktiseren.
Dat zijn beslist geen gewetenloze oplichters, ze willen niet eens geld want, 'gij hebt het om niet ontvangen dus geef het om niet'. Niet eens een collecte. Ze geloven gewoon, op grond van een paar teksten, dat het letterlijk zo is.
Zijn ze dan ernstig in de war? Nier meer dan bijvoorbeeld mannen die denken dat ze het hoofd zijn van een vrouw. Noem je die ook allemaal gewetenloze overheersers? Een beetje kort door de bocht, nietwaar?
Zo heb je zoveel dwaalleren over allerlei onderwerpen. Het een heeft meer impact dan het ander.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

BloominGrace
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2022 18:06

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor BloominGrace » 01 jun 2022 10:49

Bedankt voor je reactie DeDwaler. Je hoort deze predikers ook weinig of niet over zonde, bekering en genade. Terwijl dit de kern van het christelijke geloof is.

Pcrtje, dankjewel voor je tip. Ik ben al lid van een patiëntengroep en daarnaast lid van een Facebook groep met mensen met dezelfde ziekte. Op zich had ik de ziekte wel geaccepteerd. Maar ik heb een zoontje van 2,5 jaar die ouder wordt en nu al 2x per week naar de peuterspeelzaal gebracht en gehaald moet worden. En dit kost mij zoveel energie… :(
Ik denk ook wel dat als ik deze ziekte niet had gehad, dan had ik God ook niet nodig. Want als het allemaal goed gaat, heb je toch niemand nodig?
Ik geloof wel dat genezing voorkomt, kijk maar als er iemand in het ziekenhuis ligt, en de kerkelijke gemeente bid voor die persoon. En die persoon mag dan toch weer genezen van bv corona of hersenvliesontsteking. Dat is toch ook een wonder?

Marnix, ik kan me helemaal in jouw woorden vinden.

Broeder, wat verwoordt je dat mooi op het eind met dat gebed.

Naamloos, deze gebedsgenezers spreken zich vaak tegen. Er staat in de bijbel dat God wil dat iedereen behouden wordt, toch gebeurt dit niet. Gebedsgenezers claimen dat God wil dat iedereen geneest, ook dit gebeurt niet.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor naamloos » 01 jun 2022 13:17

BloominGrace schreef:Naamloos, deze gebedsgenezers spreken zich vaak tegen. Er staat in de bijbel dat God wil dat iedereen behouden wordt, toch gebeurt dit niet. Gebedsgenezers claimen dat God wil dat iedereen geneest, ook dit gebeurt niet.

Conclusie: ook de Bijbel spreekt zichzelf tegen.
Volgens mij spreken gebedsgenezers zichzelf niet zo vaak tegen maar de werkelijkheid spreekt hen tegen.
Ze lezen letterlijk, interpreren anders en gebruiken alleen die teksten die bij hun visie past. Niks nieuws onder de zon.
Gewoon je verstand blijven gebruiken en kijk wat het uitwerkt. Sterkte!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bijbels of dwaalleer

Berichtdoor Pcrtje » 01 jun 2022 21:16

BloominGrace schreef:Op zich had ik de ziekte wel geaccepteerd. Maar ik heb een zoontje van 2,5 jaar die ouder wordt en nu al 2x per week naar de peuterspeelzaal gebracht en gehaald moet worden. En dit kost mij zoveel energie… :(
Ja, dat begrijp ik. In mijn vorige berichtje wilde ik je situatie ook geenszins bagatelliseren. Juist het tegenovergestelde. Een chronische aandoening kan ontzettend beperkend en invaliderend zijn!

BloominGrace schreef:Ik geloof wel dat genezing voorkomt, kijk maar als er iemand in het ziekenhuis ligt, en de kerkelijke gemeente bid voor die persoon. En die persoon mag dan toch weer genezen van bv corona of hersenvliesontsteking. Dat is toch ook een wonder?
Ja, maar dat komt dan door medicijnen en andere goede medische zorg. In zo'n situatie kun je zeggen dat God indirect door de medische wetenschap heen werkt. Dat is anders dan gebedsgenezing waarin God direct de natuurwetten opzij zet.

naamloos schreef:Nounounou, ik weet best dat er heel wat gespuis tussen zit maar hier ga ik dus echt niet in mee. (...) Dat zijn beslist geen gewetenloze oplichters, ze willen niet eens geld want, 'gij hebt het om niet ontvangen dus geef het om niet'. Niet eens een collecte. Ze geloven gewoon, op grond van een paar teksten, dat het letterlijk zo is.
Je hebt gelijk, Naamloos. Er is inderdaad nog een derde categorie: oliedomme mensen met een kokervisie die bewust voor een leven van onwetendheid kiezen door hun kop in het zand te steken. Of zou dat een subcategorie van ernstig in de war zijn? Ik ben er nog niet helemaal uit...

Marnix schreef:Jezus genas mensen en ik lees in de Bijbel dat Zijn volgelingen dat soms ook deden. Wn dat Jezus zelf ook al had gezegd dat ze dat zouden (kunnen) doen. En zo zijn er oom verhalen bekend van wonderlijke genezingen op gebed van de zieke of iemand die voor een zieke bidt. Het is tegenstrijdig met de Bijbel om te stellen dat dit nooit gebeurt.
Je interpretatie van de Bijbel moet je ook spiegelen aan en laten corrigeren door de werkelijkheid. En de werkelijkheid toont aan dat er geen enkel bewijs voor wonderbaarlijke genezingen is. Het blijft altijd bij vage verhalen; nooit zijn er degelijk onderbouwde, uitgebreid gedocumenteerde, wetenschappelijk onomstotelijke gebedsgenezingswonderen die ook maar de minste kritische beschouwing hebben doorstaan.

Het heeft me altijd verbaasd dat veel christenen die welvaartsevangelisten verafschuwen toch de deur op een kier willen houden omdat de Bijbel wonderen van 2000 jaar geleden beschrijft. Waarom 'geneest' God alleen een specifieke groep ziekten? Waarom heeft Hij nog nooit een kind met epidermolyse bullosa, het syndroom van Edwards of anencefalie genezen? Waar staat in de Bijbel dat er een uitzondering van Gods genezingsbereidwilligheid voor genetische aandoeningen en complexe botbreuken geldt?

Houd jezelf niet voor de gek maar accepteer de werkelijkheid. Om het met Kierkegaard te zeggen: we zijn allemaal ziek tot de dood. We moeten geen genezing tijdens dit leven verwachten, maar ná dit leven. Dát is bijbels.

Maar... zoals ik al zei: dit is mijn onpopulaire mening. Zowel onder hysterische Amerikaanse gebedsgenezers als gematigde, nuchtere, Nederlandse christenen. Voor hen is het een spanningsveld waarin de cognitieve dissonantie voortdurend aanwezig is: we willen onze omgeving en onze werkelijkheid vormen naar onze wil, maar dat gebeurt niet. En we weigeren onze wil door de werkelijkheid te laten vervormen.
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Huisje_op_de_hei en 24 gasten