Niet willen leren over de Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 13 feb 2023 13:06

Pcrtje schreef:Zoals ik al zei ben ik maar een geïnteresseerde leek die enkele extracurriculaire vakken erover heeft gevolgd en 's avonds er zo nu en dan over leest - sinds vorige week Der historische Jesus van Theißen Merz - maar wat mij het meest opviel toen deze wereld voor mij openging is het enorme palet aan meningsverschillen er in tegenstelling tot mijn vakgebied bestaan. Niet dat er in de natuurwetenschappen geen verschillen van inzicht bestaan ofzo, maar het is de 'zachtere' wetenschappen toch eigen om de uitspraken en stellingnames minder definitief te kunnen laten klinken. Zou het niet kunnen dat dat in dit geval ook geldt? Dat er gewoon geen consensus wat betreft de definitie en vormgeving van 'de' historisch-kritische methode is?


Met Der historische Jesus heb je wel direct een goed standaardwerk te pakken, eentje die inderdaad goed laat zien wat er qua uitkomsten en conclusies nogal een wijd palet bestaat. De één zal zeggen dat juist het Jood-zijn van Jezus extra gewicht moet krijgen in het uitleggen van zijn redevoeringen, de ander zal betogen dat het vooral de context van onderdrukking door een wereldrijk is dat op de voorgrond moet staan, en weer een ander zal... Nou ja, je snapt het punt.

Hermeneutiek is het weven van een web van betekenissen en niet elk draad is even sterk of noodzakelijk en soms is het aan de willekeur van de wever welke draden hij wel/niet toevoegt. Allemaal waar. En de historisch-kritische methode is nu eenmaal een spectrum van instrumenten in een hermeneutische context.

Maar zelfs ondanks dat brede spectrum - de hk-methode bestaat onder andere uit tekstkritiek, vormkritiek, traditiekritiek, archeologie - blijft de kern van wat de methode beoogt en meent te zijn intact. Een bruggenbouwer kan van mening verschillen welke materialen en vorm het beste zijn voor de klus, maar overeind blijft staan: er moet een bouwwerk komen dat punt A en B met elkaar verbindt, dat is wat bruggenbouwers doen. Daar is wel degelijk consensus over.

Iets vergelijkbaars gaat op voor de hk-methode: er zijn spanningsvelden over wat meer aandacht moet krijgen (of op welke manier verdisconteerd moet worden) maar de absolute basis blijft: verifieerbare data genereren en inzetten ten behoeve van een zo sterk mogelijk onderbouwde betekenis. Daar is wel degelijk consensus over en zo wordt het ook onderwezen en toegepast.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 13 feb 2023 13:16

tulp schreef:Wat een nare, neerbuigende manier om zo over iemand te praten. Als je niet verder wilt discussiëren, kun je dat ook zeggen zonder de ander naar beneden te halen, lijkt me.


Klopt, niet mijn mooiste kant. Ik reageer erg allergisch op mensen die hoog van de toren blazen zonder dat ze het waar kunnen maken. Cicero heeft in meerdere topics meerdere mensen op een neerbuigende manier in een hoekje willen zetten, terwijl hij duidelijk niet zo ingevoerd is in de materie die hij bespreekt. Nu krijgt hij maar even lik op stuk.

En bovendien... *zet kinderstemmetje op*: Hij begon!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4555
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 13 feb 2023 17:23

Gaat het nou om wie de intelligentste is en het meeste weet, of over wie de domste is en de minste kennis heeft? :roll:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 13 feb 2023 18:32

naamloos schreef:Gaat het nou om wie de intelligentste is en het meeste weet, of over wie de domste is en de minste kennis heeft? :roll:


Valse tegenstelling.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Cicero » 13 feb 2023 23:14

Broeder schreef:Dank je voor deze link. Dat geeft me nog meer inzicht in zijn gebrek aan kennis omtrent deze methode. Maar ik vind het dan wel schattig dat hij er zo ferm in staat, terwijl het duidelijk is dat hij geen dagelijkse academische omgang met de materie heeft. Ik ga er geen energie meer in steken.

Broeder schreef:Klopt, niet mijn mooiste kant. Ik reageer erg allergisch op mensen die hoog van de toren blazen zonder dat ze het waar kunnen maken. Cicero heeft in meerdere topics meerdere mensen op een neerbuigende manier in een hoekje willen zetten, terwijl hij duidelijk niet zo ingevoerd is in de materie die hij bespreekt. Nu krijgt hij maar even lik op stuk.

En bovendien... *zet kinderstemmetje op*: Hij begon!

Ik zie geen lik op stuk, alleen maar loze kreten over zaken die je niet kunt weten en een gebrek aan inhoudelijke onderbouwing.

Pcrtje schreef:Zoals ik al zei ben ik maar een geïnteresseerde leek die enkele extracurriculaire vakken erover heeft gevolgd en 's avonds er zo nu en dan over leest - sinds vorige week Der historische Jesus van Theißen Merz - maar wat mij het meest opviel toen deze wereld voor mij openging is het enorme palet aan meningsverschillen er in tegenstelling tot mijn vakgebied bestaan. Niet dat er in de natuurwetenschappen geen verschillen van inzicht bestaan ofzo, maar het is de 'zachtere' wetenschappen toch eigen om de uitspraken en stellingnames minder definitief te kunnen laten klinken. Zou het niet kunnen dat dat in dit geval ook geldt? Dat er gewoon geen consensus wat betreft de definitie en vormgeving van 'de' historisch-kritische methode is?

Daarover zijn verschillende dingen te zeggen. Geesteswetenschappen hebben iets ambachtelijks, je moet in de praktijk leren om met voornamelijk tekstuele bronnen wetenschappelijk om te gaan en je weg te vinden in de grote hoeveelheid (meta-)opvattingen. Studenten nemen meestal hun docenten als gids hierin, en welke opleiding je kiest bepaalt dus tot op zekere hoogte de 'school' waarbij je hoort, of je manier van denken. En bij theologie speelt ook nog mee dat Bijbelwetenschap extra gevoelig is voor theologische indamming van het kritische element. Je leert op een gegeven moment ook snel te schiften tussen zin en onzin.

De basis van de h-k methode is in de 19e eeuw gevestigd, en dat gaat vooral over zaken 'historisch' bekijken tegenover de dogmatische/theologische leeswijze van de christelijke theologie. Hieronder vallen een aantal historische leestechnieken, die principieel niet verschillen van de methoden van de andere geesteswetenschappen (m.n. geschiedenis en talen). De discussie van de afgelopen 70 jaar gaat vooral over in welke hermeneutiek de h-k methode moet worden ingebed en wat dat zegt over de status van de conclusies. Maar mijn punt in deze discussie is vooral dat er geen voorgeschreven lijstje is van zaken die je móet insluiten in een h-k onderzoek, of elementen die in een conclusie van een h-k onderzoek móeten zitten.

Broeder schreef:Met Der historische Jesus heb je wel direct een goed standaardwerk te pakken, eentje die inderdaad goed laat zien wat er qua uitkomsten en conclusies nogal een wijd palet bestaat. De één zal zeggen dat juist het Jood-zijn van Jezus extra gewicht moet krijgen in het uitleggen van zijn redevoeringen, de ander zal betogen dat het vooral de context van onderdrukking door een wereldrijk is dat op de voorgrond moet staan, en weer een ander zal... Nou ja, je snapt het punt.

Hermeneutiek is het weven van een web van betekenissen en niet elk draad is even sterk of noodzakelijk en soms is het aan de willekeur van de wever welke draden hij wel/niet toevoegt. Allemaal waar. En de historisch-kritische methode is nu eenmaal een spectrum van instrumenten in een hermeneutische context.

Maar zelfs ondanks dat brede spectrum - de hk-methode bestaat onder andere uit tekstkritiek, vormkritiek, traditiekritiek, archeologie - blijft de kern van wat de methode beoogt en meent te zijn intact. Een bruggenbouwer kan van mening verschillen welke materialen en vorm het beste zijn voor de klus, maar overeind blijft staan: er moet een bouwwerk komen dat punt A en B met elkaar verbindt, dat is wat bruggenbouwers doen. Daar is wel degelijk consensus over.

Iets vergelijkbaars gaat op voor de hk-methode: er zijn spanningsvelden over wat meer aandacht moet krijgen (of op welke manier verdisconteerd moet worden) maar de absolute basis blijft: verifieerbare data genereren en inzetten ten behoeve van een zo sterk mogelijk onderbouwde betekenis. Daar is wel degelijk consensus over en zo wordt het ook onderwezen en toegepast.

Je stemt dus in met wat ik steeds al zei:
- er is geen principieel verschil tussen historisch onderzoek en h-k onderzoek naar teksten ("verifieerbare data genereren en inzetten ten behoeve van een zo sterk mogelijk onderbouwde betekenis" is ook van toepassing op geschiedkunde).
- er is geen vast, welomschreven procedureel idee van de h-k methode, maar het is een verzameling van methoden/technieken/kritieken met als kern dat een bron als historisch 'product' verklaard wordt.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 15 feb 2023 16:50

Cicero schreef:Je stemt dus in met wat ik steeds al zei:
- er is geen principieel verschil tussen historisch onderzoek en h-k onderzoek naar teksten ("verifieerbare data genereren en inzetten ten behoeve van een zo sterk mogelijk onderbouwde betekenis" is ook van toepassing op geschiedkunde).
- er is geen vast, welomschreven procedureel idee van de h-k methode, maar het is een verzameling van methoden/technieken/kritieken met als kern dat een bron als historisch 'product' verklaard wordt.


Nee, daar stem ik dus niet mee in, zoals ik je al drie keer heb uitgelegd. Maar je hebt een neiging om iets als "niet onderbouwd" te beschouwen, terwijl je eigenlijk bedoelt "ik snap het niet" of "dat vind ik niet". Tja... En ik ben dan nu zo dom om daar nog aandacht aan te geven ook. Shame on me.

Nee, geschiedkunde is niet per definitie op zoek naar betekenis maar naar reconstructie. Hermeneutiek is per definitie wel op zoek naar betekenis. Hk-methode is per definitie hermeneutisch instrumentarium die reconstructie inzet om betekenis te genereren. Dat jij de discussie wilt verplaatsen naar een "procedureel idee van de hk-methode" is je goed recht, maar daarmee geef je opnieuw aan dat je tot dusver de discussie niet hebt gevolgd, want de kern ging over de prolegomena en de heuristiek van de hk-methode; waar zet het op in en welke conclusies wil het wel/niet trekken.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Cicero » 15 feb 2023 23:31

Broeder schreef:Nee, daar stem ik dus niet mee in, zoals ik je al drie keer heb uitgelegd. Maar je hebt een neiging om iets als "niet onderbouwd" te beschouwen, terwijl je eigenlijk bedoelt "ik snap het niet" of "dat vind ik niet". Tja... En ik ben dan nu zo dom om daar nog aandacht aan te geven ook. Shame on me.

Wat fijn dat je mijn bedoelingen zo goed aan me uit kunt leggen. =D>

In mijn waarneming geef je nauwelijks uitleg, maar smijt je met een aantal dure termen alsof we allemaal weten wat die betekenen, en belangrijker nog: alsof die allemaal hetzelfde betekenen en dezelfde plaats innemen voor geesteswetenschappers. Dat noem ik een gebrek aan onderbouwing.

Heel vervelend dat je steeds maar weer uit je ivoren toren moet komen om uitleg over je Waarheid te geven.

Nee, geschiedkunde is niet per definitie op zoek naar betekenis maar naar reconstructie. Hermeneutiek is per definitie wel op zoek naar betekenis.

Wie is er hier nou 19e-eeuws? :roll:
Geschiedkunde is een interpreterende, hermeneutische bezigheid die feitelijke beweringen over het verleden construeert.
En de h-k methode als verzamelbegrip van een aantal methoden/kritieken/technieken omvat ook geschiedkundige vragen, bijv. wat is de oudste benaderbare tekstvorm van een tekst, of hoe verhoudt deze tekst zich tot bep. gebeurtenissen. Er is geen duidelijke grens tussen aan te geven.

Hk-methode is per definitie hermeneutisch instrumentarium die reconstructie inzet om betekenis te genereren. Dat jij de discussie wilt verplaatsen naar een "procedureel idee van de hk-methode" is je goed recht, maar daarmee geef je opnieuw aan dat je tot dusver de discussie niet hebt gevolgd, want de kern ging over de prolegomena en de heuristiek van de hk-methode; waar zet het op in en welke conclusies wil het wel/niet trekken.

Wederom slechts stellingen en verwijten, geen onderbouwing.

De discussie ontspon zich n.a.v. mijn onderscheid tussen de historische claim in de tekst van 'Lucas' over het verleden en de kritische benadering van hetzelfde verleden. Die kritische benadering valt onder de paraplu van de historisch-kritische methode, en daarnaast kun je binnen de sub-methoden van deze methode nog allerlei andere vragen stellen. Maar of je dat nu historisch-kritisch noemt of gewoon geschiedkundig noemt is mij om het even. En mijn kritiek op o.a. het boek van Huijgen is dat het Lucas' claims zonder meer lijkt te geloven en zich weinig aantrekt van de historische kritiek. Hetzelfde geldt voor de tekstvorm van het NT die hij gebruikt, die hij niet kwalificeert als een 16e-eeuws construct.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 16 feb 2023 16:55

Cicero schreef:De discussie ontspon zich n.a.v. mijn onderscheid tussen de historische claim in de tekst van 'Lucas' over het verleden en de kritische benadering van hetzelfde verleden. Die kritische benadering valt onder de paraplu van de historisch-kritische methode, en daarnaast kun je binnen de sub-methoden van deze methode nog allerlei andere vragen stellen. Maar of je dat nu historisch-kritisch noemt of gewoon geschiedkundig noemt is mij om het even. En mijn kritiek op o.a. het boek van Huijgen is dat het Lucas' claims zonder meer lijkt te geloven en zich weinig aantrekt van de historische kritiek. Hetzelfde geldt voor de tekstvorm van het NT die hij gebruikt, die hij niet kwalificeert als een 16e-eeuws construct.


Je hebt helemaal gelijk. In alles. Mea maxima culpa en nog meer excuses.

On topic: In hoeverre verandert voor jou de betekenis van bijvoorbeeld Lucas 2 als je weet hoe weinig historisch betrouwbare data in dat verhaal worden gedeeld? Wat moet je dan nog met dat verhaal?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 16 feb 2023 18:03

Broeder schreef:Je hebt helemaal gelijk. In alles. Mea maxima culpa en nog meer excuses.
:-s

Ik moet wel zeggen dat ik je gespreksstijl niet zo prettig vind (zoals Tulp ook al aangaf).
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Cicero » 16 feb 2023 23:09

Broeder schreef:On topic: In hoeverre verandert voor jou de betekenis van bijvoorbeeld Lucas 2 als je weet hoe weinig historisch betrouwbare data in dat verhaal worden gedeeld? Wat moet je dan nog met dat verhaal?

Geboorteverhalen zijn meestal legitimatieverhalen, waarin de latere betekenis/grootheid van de hoofdpersoon wordt geprefigureerd. Lucas 1-2 drukt uit hoe 'Lucas' de betekenis van Jezus zag. En dat niet in een droge vorm, maar in de vorm van een pakkend verhaal.

Op het niveau van het tekstbegrip verandert er t.o.v. een naïef-realistische lezing een klein aantal dingen: je hoeft je niet meer druk te maken om bepaalde aspecten van de vertelling in overeenstemming te brengen met andere bronnen en gegevens over het begin van onze jaartelling. En bij bepaalde opmerkelijke aspecten van het verhaal kun je hypothesen bedenken hoe de schrijver ertoe gekomen is het zó te vertellen en niet anders; het is immers niet gebonden aan de loop van de gebeurtenissen. Maar grosso modo zal de betekenis van het verhaal zelf niet heel dramatisch veranderen.

De waarheid waarvan het verhaal getuigt komt op abstracter niveau te liggen: het gaat er nu om of je gelooft of Jezus, zoals we die door middel van dit evangelie (en uiteraard de andere Bijbelboeken) kennen, inderdaad de messias, de Zoon van God is. Lucas 1-2 brengen het karakteristieke van Jezus naar voren. En als je dit zo begrijpt, is er ruimte voor een zekere vrijmoedigheid of naïviteit om je in te beelden dat het allemaal zo gegaan is. Want juist die verhaalvorm is geëigend om zaken duidelijk te maken die je lastig in een abstracte formule kunt gieten.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 17 feb 2023 00:05

Pcrtje schreef::-s

Ik moet wel zeggen dat ik je gespreksstijl niet zo prettig vind (zoals Tulp ook al aangaf).


Ik ben blij dat je me erop wijst. Ik zal het meenemen.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 17 feb 2023 00:13

Cicero schreef:Geboorteverhalen zijn meestal legitimatieverhalen, waarin de latere betekenis/grootheid van de hoofdpersoon wordt geprefigureerd. Lucas 1-2 drukt uit hoe 'Lucas' de betekenis van Jezus zag. En dat niet in een droge vorm, maar in de vorm van een pakkend verhaal.

Op het niveau van het tekstbegrip verandert er t.o.v. een naïef-realistische lezing een klein aantal dingen: je hoeft je niet meer druk te maken om bepaalde aspecten van de vertelling in overeenstemming te brengen met andere bronnen en gegevens over het begin van onze jaartelling. En bij bepaalde opmerkelijke aspecten van het verhaal kun je hypothesen bedenken hoe de schrijver ertoe gekomen is het zó te vertellen en niet anders; het is immers niet gebonden aan de loop van de gebeurtenissen. Maar grosso modo zal de betekenis van het verhaal zelf niet heel dramatisch veranderen.

De waarheid waarvan het verhaal getuigt komt op abstracter niveau te liggen: het gaat er nu om of je gelooft of Jezus, zoals we die door middel van dit evangelie (en uiteraard de andere Bijbelboeken) kennen, inderdaad de messias, de Zoon van God is. Lucas 1-2 brengen het karakteristieke van Jezus naar voren. En als je dit zo begrijpt, is er ruimte voor een zekere vrijmoedigheid of naïviteit om je in te beelden dat het allemaal zo gegaan is. Want juist die verhaalvorm is geëigend om zaken duidelijk te maken die je lastig in een abstracte formule kunt gieten.


Tot op enige hoogte eens. Wat zeg je tegen het bezwaar van mensen die vinden dat de conclusie "Lucas is op feitelijk niveau onbetrouwbaar" de deur openzet voor de conclusie "dan kan ik de rest ook niet van hem geloven"?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Cicero » 17 feb 2023 11:07

Broeder schreef:Tot op enige hoogte eens. Wat zeg je tegen het bezwaar van mensen die vinden dat de conclusie "Lucas is op feitelijk niveau onbetrouwbaar" de deur openzet voor de conclusie "dan kan ik de rest ook niet van hem geloven"?

Ik zou verschillende dingen zeggen, bijvoorbeeld het volgende:

1. Het christelijk geloof is niet gebaseerd op hoe historisch betrouwbaar de Bijbel is, maar op geloof in de levende Heer Jezus Christus, die door zijn Geest bij en in ons aanwezig is. (Dit geloof veronderstelt natuurlijk wel dat er e.e.a. 'echt gebeurd' is.)
2. "Lucas is op feitelijk niveau onbetrouwbaar" is een te absolute, te generaliserende uitspraak. Lucas geeft op heel veel manieren een betrouwbare indruk van het verleden, als je er tenminste rekening mee houdt dat Lucas zijn materiaal zo ordent en bewerkt dat het zijn boodschap ondersteunt. Want dan kun je daardoorheen vermoeden hoe de verhalen zich hebben ontwikkeld. En Lucas levert Marcus (en Q) over het algemeen tamelijk getrouw over. Als je dus Lucas leest *alsof* het geschiedenis is, ga je echt niet zomaar de mist in.
3. De conclusie "dan kan ik de rest ook niet van hem geloven" is een onlogische gevolgtrekking. Het is een vals dilemma tussen 'absoluut betrouwbaar' en 'onbetrouwbaar'. In werkelijkheid zitten we meestal tussen die twee polen in. Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat een predikant zich vergiste in een preek, ga je dan zeggen dat je de rest van z'n preken ook niet meer kan geloven?
4. Wat je al of niet als voldoende historisch betrouwbaar kunt zien, is al zeer goed uitgezocht. Je hoeft dus niet in een soort vertwijfeling te geraken over wat je nog van Lucas kunt geloven, want a) in de wetenschap bestaat een brede consensus over wie Jezus geweest is en b) als het gaat om of Jezus Zoon van God is en dergelijk is dat sowieso een geloofskwestie. Zelfs degenen die het dichtst bij Jezus waren, konden vaak/soms niet in Hem geloven.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 17 feb 2023 14:59

Cicero schreef:Ik zou verschillende dingen zeggen, bijvoorbeeld het volgende:

3. De conclusie "dan kan ik de rest ook niet van hem geloven" is een onlogische gevolgtrekking. Het is een vals dilemma tussen 'absoluut betrouwbaar' en 'onbetrouwbaar'. In werkelijkheid zitten we meestal tussen die twee polen in.


En zo komen we weer bij de kern van dit topic uit: wat is je visie op de Bijbel? Want er zijn er genoeg op dit forum die zullen zeggen: we zitten helemaal niet tussen twee polen in. De Bijbel is onfeilbaar, absoluut betrouwbaar etc.

Wie dan gaat lopen prikken in sommige evidente "onbetrouwbare overleveringen" haalt voor die mensen zomaar het fundament onder hun geloof vandaan.

Ikzelf zeg ook: de Bijbel is absoluut betrouwbaar. Zolang je maar een idee hebt van wat die Bijbel dan probeert te zeggen. Geloof is ook: een gedegen onderzoek van je bronnen.

OrangBelanda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2022 20:28

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor OrangBelanda » 19 feb 2023 19:45

Broeder schreef:''we zitten helemaal niet tussen twee polen in. De Bijbel is onfeilbaar, absoluut betrouwbaar etc.''


Klopt, maar er is te dezer dagen nog steeds de discussie over wat 'infallibility' en 'inerrancy' nou precies inhoudt.

Ik heb ook geen idee hoe hier in de vroegchristelijke kerk naar werd gekeken, en of dit ook afwijkt met de ideeën en punten die in Chicago Statement staan.

Vandaag tijdens de dienst het tekstgedeelte uit Matteüs 27, over dat Judas zichzelf ophangt. Ik moest gelijk denken aan Lukas die in Handelingen 1 schrijft dat Judas om het leven kwam na een val. Corrigeert Lukas hier Matteüs, of is de lezing uit Handelingen 1 complementair aan het gedeelte uit Matteüs? Misschien moeten vasthouden aan wat Papias van Hierapolis hierover heeft verteld?

In hoeverre moet je altijd maar proberen om het gedeelte te harmoniseren?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten