Broeder schreef:Ja, dat denk ik ook. Hoewel er wel overlap is. Ik gebruik graag het volgende voorbeeld:
In de Bijbel wordt - met name door de profeten - vaak gezegd: "Alzo spreekt de Heere."
Een binnen-Bijbelse opvatting legt dit uit als: "De volgende woorden komen rechtstreeks van God zelf."
Een buiten-Bijbelse opvatting kan het vraagteken zetten: "Werkt dit nog steeds zo? Als een predikant vanaf de kansel zou zeggen: "Alzo spreekt de Heere," wordt dan het daaropvolgende ook als rechtstreeks van God ervaren?"
Yep. Ik moest direct denken aan de discussie pasgeleden in het topic 'de vrouw en het ambt' waar het op een gegeven moment over de (hedendaagse) bijzondere gave van de Geest m.b.t. tongentaal,
profetiw en genezing ging.
Daar werd direct de kantekening geplaatst dat je dan op je hoede moet zijn, het moet Bijbels te moet toetsen zijn.
Mijn vraag daarop was, wat het verschil was met Jesaja, Jeremia, Ezechiel, Paulus e.a. die net zo goed vertelden wat God tegen hen gezegd had?
Waar moesten zij dat dan aan toetsen dan? Is het niet eerst voor waar aangenomen voordat het uiteindelijk in de canon is opgenomen?
Antwoord kreeg ik niet. Kom gewoon niet aan de Bijbel ... (je mocht eens gaan twijfelen???)
Ik kom zelf uit een evangelische gemeente die in de loop van de tijd steeds charismatischer werd.
Aan het eind van de preek was er ruimte voor getuigenissen.
Steeds vaker kwamen mensen naar voren die vertelden dat God iets tegen hen gezegd had, dat ze een droom of visioen hadden gehad.
Ik had daar niet veel mee, maar ik realiseerde me wel dat het vroeger niet anders ging.
Niemand die me raar aankeek als ik de hedendaagse dromen en visioenen niet in mijn geloof inpaste, maar o wee als ik die van Ezechiel ofzo niet serieus nam.
Je hebt al heel wat geloofsaannames te pakken (geloven in de betekenis van voor waar aannemen) als je de Bijbel (al dan niet in onze vertaling) letterlijk gelooft.
1. Geloven dat het waar is wat (de profeten) in de naam van God vertelden.
2. Geloven dat het na de lange tijd van mondelinge overlevereringen correct op schift is weergegeven.
3. Geloven dat alles correct is gekopieeerd.(Wat dus aantoonbaar niet zo is)
4. Geloven dat uit alle materiaal wat we hebben een juiste reconstructie is voortgekomen.
5. Geloven dat de juiste boeken in de canon zijn terecht gekomen en de verkeerde zijn verbrand en/of afgewezen.
6. Geloven dat de vertaling correct is.
7.. Geloven dat je de juiste interpretatie hebt, en/of de juiste theologische dogma's.
Dat is allemaal best 'eng' om dat goed tot je te laten doordringen, ik zou bijna afhaken.
Maar ja, eenmaal gedaan was ik ook weer verbaasd hoeveel Bijbelse waarheden ik terug vond in mijn eigen hart.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)