Niet willen leren over de Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 05 mei 2022 20:19

Ik gooi er maar even een ervaring in die ik in de afgelopen jaren vaak ben tegengekomen. Sinds ik theologie studeerde al die jaren geleden kwam ik in aanraking met een wereld die tot dan toe mij weinig bekend was: de geschiedenis van de Bijbel. Hoe kwam deze tot stand, welke redacties heeft deze ondergaan, welke spanningen bestaan er tussen vertalingen en manuscripten enz. Een fascinerende wereld die mij zoveel meer leerde over hoe God zijn Woord in de wereld heeft gebracht dan ik puur uit de Bijbel zelf kon halen. En ik hoorde er bijna niemand over spreken. Alsof de Bijbel zoals we die nu hadden opeens zo klaar lag voor ons, strikje eromheen, niets meer aan doen.

Dus als ik mensen eens mee wilde nemen in die fascinerende wereld van de geschiedenis van de Bijbel, meende ik dat veel mensen het even fascinerend vonden als ik. Niets was minder waar.
"Je maakt het te complex."
"Je doet de waarheid tekort."
"Je doet net alsof het mensenwerk is."
"Ik wil het niet weten, ik vertrouw er gewoon op dat het Gods woord is."

Zomaar wat uitspraken die tot mij kwamen in de loop der jaren. Wat er in de Bijbel zelf staat wordt tot op de letter bestudeerd (alhoewel... dat bewaar ik voor een ander topic), maar de totstandkoming van die Bijbel zelf wordt, zo heb ik ervaren, op afstand gehouden. Bijna alsof het taboe is om het daarover te hebben.

Wat weten jullie over de totstandkoming van de Bijbel? Is dat onderwerp van belang voor jullie om de Bijbel te begrijpen? Herkennen jullie iets van die vrees om het over die geschiedenis te hebben?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Cicero » 05 mei 2022 22:35

Dat is zeer van belang, tenminste, als je belangstelling hebt voor de waarheid.

Je hebt 3 soorten mensen. Ten eerste mensen die het niets interesseert.

Ten tweede mensen die open staan voor argumenten en zich laten leiden door bewijs om tot de waarheid te komen.

Ten derde mensen die niet open staan voor argumenten en zich laten leiden door dogma's, apologetiek en taboes. Een groot deel van de christenen valt in deze categorie. Ik vrees dat er niet veel aan te veranderen is.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor meribel » 06 mei 2022 03:33

oh ik vind het juist reuze interessant maar helaas strekt mijn kennis niet verder dan wat wikipedia erover verteld.

Als je een goed boek kan aanraden( niet al te ingewikkeld theologisch maar wel voor de 'gewone mens' geschreven ) dan graag


ik vraag me ook altijd af wie nu die eerste 5 boeken heeft geschreven, ze zeggen altijd mozes maar vind dat toch zo vaag? hoe weet hij dan al die dingen die sommige mensen denken enzovoorts.


kortom, als je je kennis wil delen ook van harte welkom!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor hans0166 » 06 mei 2022 06:22

meribel schreef:Als je een goed boek kan aanraden( niet al te ingewikkeld theologisch maar wel voor de 'gewone mens' geschreven ) dan graag


Ik vind de boeken van Bart Ehrman behoorlijk toegankelijk. Zijn enkele in het Nederlands vertaald, maar de meeste zijn nog in het Engels.
Lezen prettig en zijn, ook weer naar mijn mening, niet zo agressief geschreven als de boeken van Slavenburg die wel heel erg het ongelijk van de Bijbel probeert over te brengen.
( niet zeggende dat wanneer je die laag eraf haalt Slavenburg niet interessant is, er is veel uit te halen)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Cicero » 06 mei 2022 07:14

hans0166 schreef:Ik vind de boeken van Bart Ehrman behoorlijk toegankelijk. Zijn enkele in het Nederlands vertaald, maar de meeste zijn nog in het Engels.
Lezen prettig en zijn, ook weer naar mijn mening, niet zo agressief geschreven als de boeken van Slavenburg die wel heel erg het ongelijk van de Bijbel probeert over te brengen.
( niet zeggende dat wanneer je die laag eraf haalt Slavenburg niet interessant is, er is veel uit te halen)

Slavenburg is echt af te raden, die is niet objectief maar probeert zijn gnosis-handeltje te verkopen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor hans0166 » 06 mei 2022 08:30

Cicero schreef:Slavenburg is echt af te raden, die is niet objectief maar probeert zijn gnosis-handeltje te verkopen.


ik vind gnosis niet zo heel erg gevaarlijk, het is immers een soort van benadering en verschijnselen die in meerdere (Christelijke) stromingen voorkomt.
Maar dat terzijde, de boeken van Ehrman dus :)

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 06 mei 2022 09:25

meribel schreef:Als je een goed boek kan aanraden( niet al te ingewikkeld theologisch maar wel voor de 'gewone mens' geschreven ) dan graag


De Bijbel. Het boek, de verhalen, de geschiedenis - John Barton.

Wat mij betreft hét standaardwerk op dit gebied en zeer toegankelijk.

Ehrman is zeker ook niet slecht, maar die heeft naar mijn smaak te veel een agenda. Barton is wat neutraler.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 06 mei 2022 09:56

meribel schreef:ik vraag me ook altijd af wie nu die eerste 5 boeken heeft geschreven, ze zeggen altijd mozes maar vind dat toch zo vaag? hoe weet hij dan al die dingen die sommige mensen denken enzovoorts.


kortom, als je je kennis wil delen ook van harte welkom!


Grappig dat je dat vraagstuk noemt, want dat illustreert mooi mijn punt. Puur vanuit de Bijbel geredeneerd kun je Mozes prima als auteur van de eerste vijf boeken handhaven (met uitzondering van het schrijven over zijn eigen dood, uiteraard). Zelfs dan heeft het auteurschap van Mozes wel wat pijnpunten, maar die vallen nog glad te strijken.

De discussie verschuift volledig als je gaat redeneren vanuit wat we weten over de geschiedenis van de Bijbel. Op z'n vroegst verschijnen - volgens de meeste wetenschappers - de eerste boeken van de Bijbel rond 900-800 voor Christus (hou ik het ruim aan). Het is niet eens zeker of die eerste boeken ook Genesis/Deuteronomium zijn en indien dit wel het geval is, in welke uitvoering. Maar dan nog zouden deze boeken zijn verschenen een paar honderd jaar nadat Mozes zou hebben geleefd (wat ook lastig dateren is, overigens).
Dat maakt het zeer onwaarschijnlijk dat Mozes daadwerkelijk zelf die boeken heeft geschreven. En nog onwaarschijnlijker dat hij dit in het Hebreeuws zou hebben gedaan, aangezien die taal als geschreven variant nauwelijks bestond.

Het is goed te realiseren dat er ook veel antwoorden op de vraag "hoe is de Bijbel ontstaan" hypothetisch zijn, want de reconstructie van mondelinge overlevering naar geschreven canon is zeer complex en weinig is zeker.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Cicero » 06 mei 2022 11:20

Broeder schreef:De Bijbel. Het boek, de verhalen, de geschiedenis - John Barton.

Wat mij betreft hét standaardwerk op dit gebied en zeer toegankelijk.

Ehrman is zeker ook niet slecht, maar die heeft naar mijn smaak te veel een agenda. Barton is wat neutraler.

Barton is inderdaad heel goed~!!

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor DeDwaler » 06 mei 2022 12:58

Broeder schreef:Dus als ik mensen eens mee wilde nemen in die fascinerende wereld van de geschiedenis van de Bijbel, meende ik dat veel mensen het even fascinerend vonden als ik. Niets was minder waar.
"Je maakt het te complex."
"Je doet de waarheid tekort."
"Je doet net alsof het mensenwerk is."
"Ik wil het niet weten, ik vertrouw er gewoon op dat het Gods woord is."

Zomaar wat uitspraken die tot mij kwamen in de loop der jaren. Wat er in de Bijbel zelf staat wordt tot op de letter bestudeerd (alhoewel... dat bewaar ik voor een ander topic), maar de totstandkoming van die Bijbel zelf wordt, zo heb ik ervaren, op afstand gehouden. Bijna alsof het taboe is om het daarover te hebben.


Mijn tegenvraag zou zijn: wat deel je mensen dan mee dat ze dergelijke uitspraken doen? Als ik op mezelf moet afgaan, dan zou ik zo'n uitspraak doen als ik merk dat iemand werkelijk alles in twijfel trekt of mijn vertrouwen op God probeert te ondermijnen.
.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor meribel » 06 mei 2022 15:30

Dank nu voor de tip ik heb Barton gereserveerd bij de bieb. :D

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Broeder » 06 mei 2022 21:25

DeDwaler schreef:Mijn tegenvraag zou zijn: wat deel je mensen dan mee dat ze dergelijke uitspraken doen? Als ik op mezelf moet afgaan, dan zou ik zo'n uitspraak doen als ik merk dat iemand werkelijk alles in twijfel trekt of mijn vertrouwen op God probeert te ondermijnen.


Dan zou mijn tegenvraag zijn: waarop is je vertrouwen op God gebaseerd?
In twijfel trekken is nooit mijn streven. Maar ik merk soms dat mensen "in twijfel trekken" zeggen, wanneer ze eigenlijk bedoelen "je zegt iets anders dan ik altijd heb gedacht". Voor mij is dat niet hetzelfde.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 07 mei 2022 08:35

hans0166 schreef:Ik vind de boeken van Bart Ehrman behoorlijk toegankelijk.
Mee eens. Ehrman heeft een aantal boeken voor een lekenpubliek geschreven en ik vind ze onder andere daardoor zeer toegankelijk. Ik heb ze als opstapje gebruikt om vervolgens verder te kunnen graven.

Van Slavenburg heb ik alleen Valsheid in geschrifte gelezen. Het is alweer een hele tijd terug en ik zou het opnieuw moeten lezen om te kijken hoe inhoudelijk correct het is, maar de toon van het boek stond me nogal tegen. Bij Ehrman vond ik dat daarentegen erg meevallen, maar hij valt soms wel wat in herhaling. Op zich is herhaling handig als je het boek er eens in de zoveel tijd bij pakt om één hoofdstuk te lezen, maar als je het in een ruk uitleest voelt het ietwat déjà-vu-achtig.

Der historische Jesus van Theißen en Merz vond ik ook toegankelijk.

Overigens zijn dit allemaal schrijvers van NT-onderwerpen. Voor het OT vond ik bijvoorbeeld Who wrote the Bible van R.F. Friedman een heel toegankelijk inleidend boek.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor DeDwaler » 07 mei 2022 08:48

Broeder schreef:Dan zou mijn tegenvraag zijn: waarop is je vertrouwen op God gebaseerd?


Mijn vertrouwen is gebaseerd op God. Het heeft God behaagd om mij door Zijn genade uit de duisternis te roepen tot Zijn wonderbaar Licht. Hij was het Die in mijn hart geschenen heeft tot verlichting met de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus.

Broeder schreef:In twijfel trekken is nooit mijn streven. Maar ik merk soms dat mensen "in twijfel trekken" zeggen, wanneer ze eigenlijk bedoelen "je zegt iets anders dan ik altijd heb gedacht". Voor mij is dat niet hetzelfde.


Wat heb ik dan altijd gedacht?
.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Niet willen leren over de Bijbel

Berichtdoor Lalage » 07 mei 2022 10:47

Het is zeer interessant om hier meer over te weten, maar het heeft natuurlijk wel invloed op hoe je de bijbel ziet. Waarschijnlijk zijn mensen bang voor het bekende 'hellende vlak' en dat is begrijpelijk.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten