vraag over lidmaatschap / belijdenis / doop

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

SCD1964

vraag over lidmaatschap / belijdenis / doop

Berichtdoor SCD1964 » 13 apr 2022 09:09

Dag, ik word geconfronteerd met een aantal vragen over een situatie in onze gemeente waar ik eigenlijk niet goed antwoord op kan geven (ik ben zelf relatief ook nieuw in de GKv). Misschien wil iemand mij op weg helpen?

Het gaat om drie mensen (vader, zoon van 15, dochter van 18) afkomstig uit een andere christengemeenschap (waar baby-doop niet gebruikelijk is) die graag lid willen worden van onze (GKv) gemeente. Vader is gedoopt en heeft uitvoerig belijdenis gedaan van zijn geloof in een geloofsgesprek.
Dochter en zoon zijn ook gelovig en gingen in hun vorige gemeente daarom (daar gebruikelijk) ook aan aan het avondmaal. Het zich laten dopen is in die gemeenschap dus iets waar de persoon zelf een beslissing over mag nemen in zijn/haar leven.

Nu hun/mijn vragen:
- Als vader lid wordt, wat is dan de "administratieve" status van de kinderen?
- kun je belijdend lid worden zonder gedoopt te zijn?
- Mogen deze kinderen aangaan aan het avondmaal?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: vraag over lidmaatschap / belijdenis / doop

Berichtdoor BladeStraight » 13 apr 2022 10:05

- Als vader lid wordt, wat is dan de "administratieve" status van de kinderen?

Gedoopte kinderen zijn in de gereformeerde kerkorde inbegrepen bij hun ouders.

- kun je belijdend lid worden zonder gedoopt te zijn?

Nee.

- Mogen deze kinderen aangaan aan het avondmaal?

Nee.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

SCD1964

Re: vraag over lidmaatschap / belijdenis / doop

Berichtdoor SCD1964 » 13 apr 2022 10:13

Beste BladeStraight, dank voor je reactie.

Je schrijft:
– Gedoopte kinderen zijn in de gereformeerde kerkorde inbegrepen bij hun ouders.

Maar mijn vraag is juist: wat voor "status" hebben de in dit geval ongedoopte kinderen als de vader belijdend lid wordt?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: vraag over lidmaatschap / belijdenis / doop

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2022 14:36

SCD1964 schreef:Beste BladeStraight, dank voor je reactie.

Je schrijft:
– Gedoopte kinderen zijn in de gereformeerde kerkorde inbegrepen bij hun ouders.

Maar mijn vraag is juist: wat voor "status" hebben de in dit geval ongedoopte kinderen als de vader belijdend lid wordt?


"Status" is een wat administratief begrip, volgens mij is dat niet zo relevant. De status is "lid" of "bijzonder lid" waarbij je wil zeggen dat het buiten de standaard kaders valt. De vaste statusen (dooplid, belijdend lid, gastlid) gaan op dat moment niet op. In de praktijk zal je ze niet anders behandelen dat andere (gedoopte) kinderen in je gemeente. En als het goed is is dat een tijdelijke situatie.

Kerkrechtelijk gezien word je gedoopt als kind op basis van de geloofsbelijdenis van de ouders en als je als volwassene lid wordt als volwassene, op basis van je geloofsbelijdenis. Enige ingewikkelde is dat er hier een soort tussenfase is tussen het kind zijn en het volwassen zijn, dat vraagt misschien wat maatwerk in de zin van een gesprek met de kerkenraad. Logische opties zijn dan:

1. Het kind doet geloofsbelijdenis en wordt gedoopt en wordt belijdend lid
2. Het kind wordt gedoopt op basis van geloof en wordt dooplid en gaat bijv catechisatie volgen met de intentie om belijdenis te doen. Status wordt dan dooplid (maar deze optie is er maar tot een jaar of 12-14, daarna wordt er niet gedoopt zonder geloofsbelijdenis
3. Het kan zijn gezien de kerkelijke achtergrond dat ze moeite hebben met de kinderdoop maar nog niet toe zijn aan het doen van geloofsbelijdenis met volwassendoop. In dat geval blijft de status denk ik "(bijzonder) lid" totdat hij / zij belijdenis doen en daarbij gedoopt worden. je ziet in de GKV tegenwoordig wel meer ruimte voor mensen die de visie van volwassendoop aanhangen.

Hier kan je er wat meer over lezen, vooral onder het kopje "niet gedoopte kinderen". Dit gaat om een plaatselijk besluit maar wel genomen op basis van het kerkrecht waar ook naar verwezen wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten