Bidden is voor mij...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 24 feb 2022 23:14

Misschien een persoonlijke vraag - maar ik ben van mening dat geloof nooit zo intiem mag zijn dat je er niet over kan praten - maar wat is bidden eigenlijk voor jou?

Ik zal de gebruikelijke voorzetjes alvast noemen: het is praten met God, of juist stil worden voor God, omdat je zijn stem wilt verstaan.
Ik ben niet zozeer op zoek in dit topic naar een theologische verantwoording van wat jij hebt geleerd dat bidden zou moeten zijn.

Stel je voor: er landt een ufo naast je huis en een buitenaards wezen stapt uit, gaat op verkenningstocht en besluit één van die stenen hutten in te gaan die de bewoners van deze planeet "huis" noemen. Het wezen loopt stil de trap op, opent gewoon een deur en ontdekt daar jou, terwijl je bidt. Jij ziet onmiddellijk dat dit wezen geen kwaad in de zin heeft en hij vraagt je: wat was je nu net aan het doen en waarom? Wat zou je dan zeggen?

Je neemt dan je eigen ervaring en beleving als uitgangspunt. Wat zou je antwoord zijn?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2022 09:12

Ik zou zeggen: praten met God, of juist stil worden voor God, omdat je zijn stem wilt verstaan.

Anders kan ik het niet verwoorden. Als hij zou vragen hoe zou ik het belangrijk vinden om het relationele te benadrukken. Oraten met God zoals een kind met zijn vader. Je hart delen en luisteren naar Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 25 feb 2022 23:49

Marnix schreef:Ik zou zeggen: praten met God, of juist stil worden voor God, omdat je zijn stem wilt verstaan.

Anders kan ik het niet verwoorden. Als hij zou vragen hoe zou ik het belangrijk vinden om het relationele te benadrukken. Oraten met God zoals een kind met zijn vader. Je hart delen en luisteren naar Hem.


Hoe weet je dat er sprake is van een gesprek? Hoe merk je dat aan jezelf?

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor tulp » 26 feb 2022 09:45

Broeder schreef:Misschien een persoonlijke vraag - maar ik ben van mening dat geloof nooit zo intiem mag zijn dat je er niet over kan praten - maar wat is bidden eigenlijk voor jou?

Ik zal de gebruikelijke voorzetjes alvast noemen: het is praten met God, of juist stil worden voor God, omdat je zijn stem wilt verstaan.
Ik ben niet zozeer op zoek in dit topic naar een theologische verantwoording van wat jij hebt geleerd dat bidden zou moeten zijn.

Stel je voor: er landt een ufo naast je huis en een buitenaards wezen stapt uit, gaat op verkenningstocht en besluit één van die stenen hutten in te gaan die de bewoners van deze planeet "huis" noemen. Het wezen loopt stil de trap op, opent gewoon een deur en ontdekt daar jou, terwijl je bidt. Jij ziet onmiddellijk dat dit wezen geen kwaad in de zin heeft en hij vraagt je: wat was je nu net aan het doen en waarom? Wat zou je dan zeggen?

Je neemt dan je eigen ervaring en beleving als uitgangspunt. Wat zou je antwoord zijn?


Ik zou zeggen: TO trapt af. Wat is bidden voor jou Broeder?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor hans0166 » 26 feb 2022 13:25

Broeder schreef:maar ik ben van mening dat geloof nooit zo intiem mag zijn dat je er niet over kan praten


ben ik niet met je eens, over de vorm kun je vrij vragen/praten, over de inhoud niet.

Persoonlijk vind ik je alien bezoek redelijk absurd en waarom bevraag je ,terwijl je zelf, ondanks de topic opener bent, geen daadwerkelijke inhoud zelf deelt.

Tegenvraagje, van welke denominatie ben jij? Vind bepaalde dingen die je noemt niet echt reformatorisch overkomen.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 26 feb 2022 14:18

tulp schreef:Ik zou zeggen: TO trapt af. Wat is bidden voor jou Broeder?


Ik wist niet dat dat een regel was, maar ik vind het prima.

Bidden voor mij heeft lang niet alles te maken met mijn handen vouwen, ogen sluiten en dan praten, luisteren. Dat kan het zijn, en in veel situaties is het zo, maar ik merk dat mijn gebedsleven in de loop der jaren anders is geworden.

Nu zou ik eerder zeggen dat ik probeer biddend te leven. Dat heeft ermee te maken dat ik bidden opvat als het ruimte maken voor God, zijn werkelijkheid betreden en tegelijk merken dat zijn werkelijkheid en de mijn al continu met elkaar in gesprek zijn. Normaal gesproken zou ik dat "wandelen met God" noemen, maar ik besef dat ik op dit forum dan mijzelf een heiligheid aanmeet die ik mijzelf absoluut niet waardig acht.

Concreet: ik kan Gods stem zoeken en hem aanroepen tijdens mijn wandelingen, terwijl ik peins over mijn volgende preek. Ik merk dat ik een intern gesprek voer, terwijl ik de vogels zie of het wuivend gras. Eerst lijkt het nog of ik puur tot mezelf spreek, maar ik stel me open voor een stem van God, voor een drang in mij of een Woord dat opborrelt. En ik sta open voor zijn kracht, omdat ik geloof en ervaar dat zijn kracht daadwerkelijk onderdeel zijn van mijn leven.

Dat is bidden voor mij persoonlijk. Het is nog weer wat anders als ik bid in mijn rol als voorganger en daar gaat dit topic wat mij betreft niet over.

hans0166 schreef:over de vorm kun je vrij vragen/praten, over de inhoud niet.

Ja, heb je wel een punt, hoor. Ik wens niet zozeer van iedereen nu zijn diepste intiemste geheimen te horen die zij alleen willen delen met God. Maar ik moest denken aan een opmerking van een jongere laatst die zei: "Ik heb nooit leren bidden. Ik heb genoeg mensen horen bidden, maar dat waren formules, dat klonk nooit persoonlijk." Het is, meen ik, in het geloof wel degelijk belangrijk om het te hebben over wat het gebed voor je betekent, wat je erin ervaart, want geloof is iets dat je moet doorgeven.

hans0166 schreef:Persoonlijk vind ik je alien bezoek redelijk absurd...

Dat zou ik toch hopen.

hans0166 schreef:...en waarom bevraag je ,terwijl je zelf, ondanks de topic opener bent, geen daadwerkelijke inhoud zelf deelt.

Ik wist niet dat de topicopener altijd geacht werd het eerste antwoord te geven. Maar als voorganger weet ik ook dat mijn antwoorden al snel een open gesprek kan gaan sturen en dat wilde ik juist niet. Maar als er enig wantrouwen is waarom ik wel of niet "daadwerkelijke inhoud" deel, dan wil ik best over de brug komen. Zie boven.

hans0166 schreef:Tegenvraagje, van welke denominatie ben jij?

Van Galaten 3:28.

hans0166 schreef:Vind bepaalde dingen die je noemt niet echt reformatorisch overkomen.

Ik weet oprecht niet wat ik met zo'n opmerking moet. Ik duid het maar even als een soort wantrouwen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor hans0166 » 26 feb 2022 17:31

Broeder schreef:
Maar ik moest denken aan een opmerking van een jongere laatst die zei: "Ik heb nooit leren bidden. Ik heb genoeg mensen horen bidden, maar dat waren formules, dat klonk nooit persoonlijk."

Van Galaten 3:28.
Ik duid het maar even als een soort wantrouwen.


Er is niet veel mis met formuliergebeden denk ik, maar hangt veel af van de omstandigheden. Het Onze Vader is ook een formuliergebed, en zo ook de overbekende gebeden voor en na de maaltijd.
Het persoonlijk gebed hoeft niet perse aan zo'n vorm vast te houden, in de verstilling doen woorden er niet zoveel meer toe.

Die laatste twee maar even samenpakken .. tja Galaten.. en ja een zeker wantrouwen. Als je weet in welk kerkgenootschap/stroming iemand thuishoort weet je meer over de achtergrond waar zijn antwoorden vandaan komen en vaak ten dele verklaren.
"we" hebben hier best regelmatig van die forum ridders die hun punten te vuur en te zwaard komen verkondigen/overtuigen.. vaak verdwijnen ze behoorlijk snel weer omdat ze zien dat er niet zoveel eer te behalen is aan mensen die uit overtuiging al hier vaste bezoekers zijn.
Wantrouwen?.. nee niet echt. Vaak wel voorgevoelens die ontstaan door woordgebruik en wegen die begaan worden.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Erik1960 » 26 feb 2022 19:19

hans0166 schreef:Die laatste twee maar even samenpakken .. tja Galaten..
Wat heerlijk om hier eens wat relativering te merken ten aanzien van het gestrooi met bijbelteksten. Meestal krijg je dan een reactie waarin mensen te vuur en te zwaard komen verkondigen / overtuigen.
hans0166 schreef:en ja een zeker wantrouwen. Als je weet in welk kerkgenootschap/stroming iemand thuishoort weet je meer over de achtergrond waar zijn antwoorden vandaan komen en vaak ten dele verklaren.
Is dit eigenlijk niet heel droevig? Waarom is het niet mogelijk naar iemands antwoord te ‘luisteren’ zonder je af te vragen uit welke denominatie het antwoord komt? We kennen toch de scenes waarin politici (ik meen Wiegel en Van Thijn) standpunten van de andere partij verkondigden waar hun eigen aanhang vervolgens voor applaudisseerde?
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 27 feb 2022 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 27 feb 2022 01:02

hans0166 schreef:Er is niet veel mis met formuliergebeden denk ik, maar hangt veel af van de omstandigheden. Het Onze Vader is ook een formuliergebed, en zo ook de overbekende gebeden voor en na de maaltijd.
Het persoonlijk gebed hoeft niet perse aan zo'n vorm vast te houden, in de verstilling doen woorden er niet zoveel meer toe.

Die laatste twee maar even samenpakken .. tja Galaten.. en ja een zeker wantrouwen. Als je weet in welk kerkgenootschap/stroming iemand thuishoort weet je meer over de achtergrond waar zijn antwoorden vandaan komen en vaak ten dele verklaren.
"we" hebben hier best regelmatig van die forum ridders die hun punten te vuur en te zwaard komen verkondigen/overtuigen.. vaak verdwijnen ze behoorlijk snel weer omdat ze zien dat er niet zoveel eer te behalen is aan mensen die uit overtuiging al hier vaste bezoekers zijn.
Wantrouwen?.. nee niet echt. Vaak wel voorgevoelens die ontstaan door woordgebruik en wegen die begaan worden.


Wel wantrouwen, maar niet echt wantrouwen... Ik doe het ervoor.
Wat een "forumridder" precies is, weet ik niet, maar volgens mij ben ik niet het type dat anderen wil overtuigen. Als je dat wel meent te bespeuren, zeg het gerust.

Maar als het wantrouwen uit de weg is, zou je dan iets kunnen delen van wat bidden voor je is, voor je doet, voor je betekent, etcetera?

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Erik1960 » 27 feb 2022 08:29

Broeder schreef:Wat een "forumridder" precies is, weet ik niet
Een ‘forumridder’ is een deelnemer (inderdaad vaak een relatief nieuwe) die zich stukloopt op de geharnaste refo-broeders en -zusters die het meestal toch net even beter weten. Je moet ze niet verwarren met de dolende zielen die hier af en toe opduiken en hun op één of andere manier beledigende teksten spuien.
Ik ga eens een duit in het zakje van je vraag proberen te doen.
Best een lastige vraag, die je stelt. Om het maar eens in refo-termen te zeggen: ‘ik worstel er mee’. Bidden betekent voor mij dat ik mijn hart open voor wat daar in zit en voor wat daar van buiten (door God) in gelegd wordt. Nou ben ik niet direct een open boek, dus dat overkomt me maar sporadisch vanuit mezelf. Vaak gebeurt het door woorden die ik hoor, bijvoorbeeld in een lied of in een tekst. Denk aan ‘Heer die mij ziet zoals ik ben’ of het steeds terugkerende ‘wees niet bang’ in de Bijbel, of het lied ‘Ga maar gerust’ dat we straks gaan zingen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2022 09:33

@Hans een denominatie kan ook inhouden dat je door een bepaalde bril naar dingen gaat kijken. De vraag is of dat altijd terecht is. Waarom is er gelijk zo’n argwaan. Toch prima om hier eens over van mening te wisselen? En mogelijk van elkaar (uit verschillende achtergronden) wat op te steken.

Wat formuliergebeden betreft, die zijn prima maar het idee van gebed is natuurlijk wel dat het relationeel is. Zo zijn de formuliergebeden en ook het Onze Vader (hoe relationeel willen we het hebben!) natuurlijk ook bedoeld. Maar het is denk ik wel goed om je gebed ook persoonlijk te maken. Maar dat is natuurlijk prima te combineren.

Broeder schreef:Hoe weet je dat er sprake is van een gesprek? Hoe merk je dat aan jezelf?


Deze vraag snap ik niet helemaal volgens mij. Als ik met God praat is er een gesprek toch? Als je niet gelooft in het bestaan van God kan je nog zeggen: het is geen gesprek want er is maar 1 partij. Hooguit is het een gesprek met veel eenrichtingsverkeer. Ik (en ik denk veel protestanten) vind het veel makkelijker om te speken tot Hem dan te luisteren naar Hem. Gods spreekt door Zijn Woord is me geleerd. En dat is ook zo maar Hij spreekt soms ook in de stilte, door beelden, door gedachten. Dat probeer ik de laatste tijd wel wat meer te oefenen. Dat werkt het beste door tijd ervoor te nemen en de stilte te zoeken, met bidden voor het eten en het slapen wordt dat lastig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 27 feb 2022 21:07

Tja, de denominatievraag staat wat ver van mij af. Ik heb geen zin om het te ver op de spits te drijven, maar soms vraag ik me af hoe vruchtbaar ik die vraag voor een christen vind.

Formuliergebeden hebben een duidelijke liturgische rol binnen de (huis)eredienst of religieuze bijeenkomsten. In dat kader is daar zeker niets mis mee. En toch kan ik me wel voorstellen als dat alles is wat je hoort aan gebeden dat het je weinig handvatten geeft om zelf meer te bidden.

@Marnix: ik hoorde laatst iemand zeggen: "Soms voelt het alsof mijn gebed niet verder komt dan het plafond en soms voelt het alsof God naast me staat, terwijl ik bid." Twee verschillende gevoelens, terwijl deze persoon theoretisch exact hetzelfde deed: bidden.
Wat me trof in het antwoord was dat deze persoon het gebed kon uitleggen op een relationeel niveau dat heel concreet was. Het klonk absoluut niet theoretisch, zoals soms mensen over bidden praten alsof ze een catecheselesje opzeggen. "Praten met God" is een prima manier om over bidden te denken, is mijn mening, maar ik daag mensen dan wel graag uit om eens dieper na te denken over wat iemand daarmee precies zegt. Praten MET God impliceert een wisselwerking. Dan is mijn vraag bijvoorbeeld: hoe merk je dat God terugpraat?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2022 22:38

Broeder schreef:Tja, de denominatievraag staat wat ver van mij af. Ik heb geen zin om het te ver op de spits te drijven, maar soms vraag ik me af hoe vruchtbaar ik die vraag voor een christen vind.

Formuliergebeden hebben een duidelijke liturgische rol binnen de (huis)eredienst of religieuze bijeenkomsten. In dat kader is daar zeker niets mis mee. En toch kan ik me wel voorstellen als dat alles is wat je hoort aan gebeden dat het je weinig handvatten geeft om zelf meer te bidden.

@Marnix: ik hoorde laatst iemand zeggen: "Soms voelt het alsof mijn gebed niet verder komt dan het plafond en soms voelt het alsof God naast me staat, terwijl ik bid." Twee verschillende gevoelens, terwijl deze persoon theoretisch exact hetzelfde deed: bidden.
Wat me trof in het antwoord was dat deze persoon het gebed kon uitleggen op een relationeel niveau dat heel concreet was. Het klonk absoluut niet theoretisch, zoals soms mensen over bidden praten alsof ze een catecheselesje opzeggen. "Praten met God" is een prima manier om over bidden te denken, is mijn mening, maar ik daag mensen dan wel graag uit om eens dieper na te denken over wat iemand daarmee precies zegt. Praten MET God impliceert een wisselwerking. Dan is mijn vraag bijvoorbeeld: hoe merk je dat God terugpraat?


Ja daar heb ik al een beetje antwoord op gegeven. Dat kan dus zijn omdat je iets vraagt en het gebeurt. Of je leest iets in de Bijbel of hoort iets in een preek, soms meerdere malen, wat heel erg van toepassing is op wat je zei / vroeg. Het kan een ontmoeting met iemand zijn waarbij je door de woorden of daden van die ander (of van jou naar die ander) reactie krijgt. Het kan iets zijn wat je ziet, fysiek of in je hoofd. Het kan ook een gevoel zijn, een gevoel van diepe zekerheid, blijdschap, dankbaarheid enz. Het kan zijn dat Hij gedachten in je naarboven brengt en zo spreekt of je aanspoort om iets te gaan doen. Er zijn veel mogelijkheden, met sommigen ben ik meer vertrouwd dan met andere mogelijkheden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 01 mar 2022 11:15

Dat vind ik wel boeiend, het vertrouwd zijn met hoe God met je spreekt. Dat suggereert dat God zich ook aanpast aan jou om zich beter verstaanbaar te maken. Dan krijgt bidden nog meer dat relationele karakter.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2022 11:46

Broeder schreef:Dat vind ik wel boeiend, het vertrouwd zijn met hoe God met je spreekt. Dat suggereert dat God zich ook aanpast aan jou om zich beter verstaanbaar te maken. Dan krijgt bidden nog meer dat relationele karakter.


Op zich wel, alleen denk ik weer niet dat je moet zeggen: God past zich wel aan mij aan dus ik hoef niets te veranderen. Ik denk bijvoorbeeld dat rust en stilte zoeken wel heel relevant is voor het praten met Hem en luisteren naar ZIjn stem en dat als je dat niet zoekt, het ook moeilijker kan zijn om die relatie op te bouwen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten