Bidden is voor mij...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Gtn » 20 mar 2022 13:45

Voor mij is bidden vooral mijn zorgen en vragen delen met God. Die Hij trouwens allang weet... Soms is het dus ook gewoon de verzuchting: God, u weet wie ik ben en wat ik nodig heb!
Bij bidden hoort voor mij ook bewust danken voor het goede wat Hij geeft. Dit om te voorkomen dat het enkel vragen wordt. Ook al zit ik nu in een behoorlijk moeilijke periode, je kunt toch danken voor familie om je heen, dat je veilige woonruimte hebt, gezond bent, vrienden hebt waarbij je soms even lekker van je af kunt mopperen, enz.

Terugspreken doet God door een dagboek stukje wat wel heel erg goed aansluit op dat moment, door een preek op zondag (niet elke preek, maar dan denk ik maar heel nuchter dat iemand anders deze preek waarschijnlijk even nodig had...) en soms gewoonweg door de psalm die gezongen wordt tijdens de dienst, of door de muziek die ik doordeweeks luister.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2022 22:15

Gtn schreef:Voor mij is bidden vooral mijn zorgen en vragen delen met God. Die Hij trouwens allang weet... Soms is het dus ook gewoon de verzuchting: God, u weet wie ik ben en wat ik nodig heb!
Bij bidden hoort voor mij ook bewust danken voor het goede wat Hij geeft. Dit om te voorkomen dat het enkel vragen wordt. Ook al zit ik nu in een behoorlijk moeilijke periode, je kunt toch danken voor familie om je heen, dat je veilige woonruimte hebt, gezond bent, vrienden hebt waarbij je soms even lekker van je af kunt mopperen, enz.

Terugspreken doet God door een dagboek stukje wat wel heel erg goed aansluit op dat moment, door een preek op zondag (niet elke preek, maar dan denk ik maar heel nuchter dat iemand anders deze preek waarschijnlijk even nodig had...) en soms gewoonweg door de psalm die gezongen wordt tijdens de dienst, of door de muziek die ik doordeweeks luister.


Mee eens. Ik merk alleen dat het wel goed is om soms tijd te nemen om te bidden en te luisteren, dat je dan wel meer gaat horen. Soms zijn we ook wel eens zo druk als Martha dat we vergeten te gaan zitten en luisteren.

Wat ik ooit leerde tijdens een aantal verdiepingsavonden over het gebed is me heel erg bijgebleven en heeft me veel geholpen: De gebedshand. Dat gaat om verschillende delen van het gebed maar ook om een bepaalde volgorde daarin. De hand is dan onderverdeeld in 5 vingers waarin je je gebed kan opdelen:

1. De duim is van lofprijzing: God is goed. Begin met God loven en prijzen. Daardoor voorkom je dat je zelf centraal komt te staan in het gebed. Het gaat in de eerste plaats om Hem.Door daarmee te beginnen wordt Hij groter en worden je problemen kleiner. Geloof je in een grote God, dan weet je ook dat Hij groter is dan jouw (en andermans) problemen.
2. Wijsvinger: Danken: Wijs aan wat Hij voor je doet.
3. Middelvinger: Schuldbelijdenis. Spreek uit wat verkeerd is gegaan, wat in de weg staat, vraag vergeving. En weet dat je vergeven bent.
4. Ringvinger: Bid voor anderen.
5. Pink: Bid voor jezelf.

Vaak zijn we geneigd om andersom te bidden. Met ons centraal, onze problemen worden eerst neergelegd. Jezus leert ons dat wij kleiner moeten worden en Hij groter, dat wie zichzelf vooraan plaatst achteraan komt en vice versa. Als je eerst begint met Gods grootheid worden wij en onze problemen wat kleiner omdat Hij groter wordt. En als we beseffen wat Hij voor ons doet, hoe Hij voor ons zorgt gaan we ook meer op Hem en Zijn zorg vertrouwen. Als je van daaruit aan anderen denkt en dan voor jezelf bidt is dat een stuk hoopvoller dan dat we beginnen bij onszelf, onze problemen. En daarna nog eens aan anderen gaan denken en er dan pas nog wat lofprijzen. Het is beter dan wanneer we eerst een verlanglijst / waslijst van onszelf indienen en dan pas Hem prijzen. Het Onze Vader begint ook niet voor niets met het prijzen en daarna pas het vragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Gtn » 21 mar 2022 07:03

Marnix schreef:Mee eens. Ik merk alleen dat het wel goed is om soms tijd te nemen om te bidden en te luisteren, dat je dan wel meer gaat horen. Soms zijn we ook wel eens zo druk als Martha dat we vergeten te gaan zitten en luisteren.

Wat ik ooit leerde tijdens een aantal verdiepingsavonden over het gebed is me heel erg bijgebleven en heeft me veel geholpen: De gebedshand. Dat gaat om verschillende delen van het gebed maar ook om een bepaalde volgorde daarin. De hand is dan onderverdeeld in 5 vingers waarin je je gebed kan opdelen:

1. De duim is van lofprijzing: God is goed. Begin met God loven en prijzen. Daardoor voorkom je dat je zelf centraal komt te staan in het gebed. Het gaat in de eerste plaats om Hem.Door daarmee te beginnen wordt Hij groter en worden je problemen kleiner. Geloof je in een grote God, dan weet je ook dat Hij groter is dan jouw (en andermans) problemen.
2. Wijsvinger: Danken: Wijs aan wat Hij voor je doet.
3. Middelvinger: Schuldbelijdenis. Spreek uit wat verkeerd is gegaan, wat in de weg staat, vraag vergeving. En weet dat je vergeven bent.
4. Ringvinger: Bid voor anderen.
5. Pink: Bid voor jezelf.

Vaak zijn we geneigd om andersom te bidden. Met ons centraal, onze problemen worden eerst neergelegd. Jezus leert ons dat wij kleiner moeten worden en Hij groter, dat wie zichzelf vooraan plaatst achteraan komt en vice versa. Als je eerst begint met Gods grootheid worden wij en onze problemen wat kleiner omdat Hij groter wordt. En als we beseffen wat Hij voor ons doet, hoe Hij voor ons zorgt gaan we ook meer op Hem en Zijn zorg vertrouwen. Als je van daaruit aan anderen denkt en dan voor jezelf bidt is dat een stuk hoopvoller dan dat we beginnen bij onszelf, onze problemen. En daarna nog eens aan anderen gaan denken en er dan pas nog wat lofprijzen. Het is beter dan wanneer we eerst een verlanglijst / waslijst van onszelf indienen en dan pas Hem prijzen. Het Onze Vader begint ook niet voor niets met het prijzen en daarna pas het vragen.


Mooi! Het is voor mij ook wel een puzzel, want vaak sta ik zelf inderdaad wel centraal, terwijl ik ook wel weet met m'n verstand dat dat niet de bedoeling is. Je raakt nooit uitgeleerd. Binnenkort begin ik aan een Alpha cursus daar hoop ik ook verdieping op te doen en te leren van elkaar.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2022 09:13

Gtn schreef:Mooi! Het is voor mij ook wel een puzzel, want vaak sta ik zelf inderdaad wel centraal, terwijl ik ook wel weet met m'n verstand dat dat niet de bedoeling is. Je raakt nooit uitgeleerd. Binnenkort begin ik aan een Alpha cursus daar hoop ik ook verdieping op te doen en te leren van elkaar.


Mooi! Erg goede herinneringen aan, je kan er delen met elkaar en leren van elkaar. Maar goed, als je wel eens denkt dat je zelf te centraal staat in je gebed is mijn tip dus: Wen je aan om te beginnen met lofprijzing. Zoals het Onze Vader. Het helpt echt om je op Hem te richten, Zijn grootheid te zien en je eigen dingen wat te relativeren. En God hoort graag hoe het met je is, waar je blij mee bent, waar je mee worstelt, waarin je wijsheid nodig hebt. Hij is je Vader en Hij is geïnteresseerd in Zijn kinderen. Het laatste wat ik wilde meegeven is dat jij niet belangrijk bent voor Hem, dat jouw vragen niet belangrijk genoeg voor Hem zijn. Dat zijn ze wel! Maar wat is het dan een zegen dat we die dingen mogen vertellen tegen de Allerhoogste, de alles gemaakt heeft en in Zijn hand houdt. Dat die betrokken is bij jouw leven. Dat geeft dan ook vertrouwen dat Hij hoort en verhoort. Veel zegen toegewenst, ik hoop dat de Alpha cursus je dichter bij Hem mag brengen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 05 mei 2023 21:05

De (social) media buitelden over elkaar heen: er is een promotieonderzoek gedaan naar gebedsgenezing. Ik zal die controverse verder buiten beeld laten, maar het bracht wel een interessant punt naar boven: gebed als beïnvloeding van God.

Er zijn bepaalde groepen die stellen dat zij als het ware genezingen kunnen bestellen bij God. Want, zo zeggen zij, wie in waar geloof bidt, ontvangt genezing. (De keerzijde daarvan is uiteraard dat wanneer genezing uitblijft dit ook meteen een negatief oordeel inhoudt van het geloof van de betreffende persoon. "Als u een betere gelovige was, zou u wel zijn genezen.")

Weliswaar is genezing op bestelling een extreme soort van het geloof dat God zich laat commanderen om iets te doen, maar in een milde variant merk ik toch ook vaak in pastorale gesprekken dat bidden wordt gezien als een manier om God in een bepaalde richting te duwen. "Doe dit voor mij, ik vraag het toch op de juiste manier, in Jezus' naam?"

Ik zeg niet dat het verkeerd is om God, als het ware, aan je zijde te krijgen om iets gedaan te krijgen dat belangrijk is voor jou (zolang Gods soevereiniteit maar wordt erkend), maar ik heb wel mijn bedenkingen bij opvattingen over het gebed als een instrument om God iets te laten doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2023 00:05

Broeder schreef:De (social) media buitelden over elkaar heen: er is een promotieonderzoek gedaan naar gebedsgenezing. Ik zal die controverse verder buiten beeld laten, maar het bracht wel een interessant punt naar boven: gebed als beïnvloeding van God.

Er zijn bepaalde groepen die stellen dat zij als het ware genezingen kunnen bestellen bij God. Want, zo zeggen zij, wie in waar geloof bidt, ontvangt genezing. (De keerzijde daarvan is uiteraard dat wanneer genezing uitblijft dit ook meteen een negatief oordeel inhoudt van het geloof van de betreffende persoon. "Als u een betere gelovige was, zou u wel zijn genezen.")

Weliswaar is genezing op bestelling een extreme soort van het geloof dat God zich laat commanderen om iets te doen, maar in een milde variant merk ik toch ook vaak in pastorale gesprekken dat bidden wordt gezien als een manier om God in een bepaalde richting te duwen. "Doe dit voor mij, ik vraag het toch op de juiste manier, in Jezus' naam?"

Ik zeg niet dat het verkeerd is om God, als het ware, aan je zijde te krijgen om iets gedaan te krijgen dat belangrijk is voor jou (zolang Gods soevereiniteit maar wordt erkend), maar ik heb wel mijn bedenkingen bij opvattingen over het gebed als een instrument om God iets te laten doen.


Ik ben het denk ik grotendeels wel met je eens maar wat het lastig maakt is dat de Bijbel de kant van de “gebedsgenezers” lijkt te kiezen. Niet met een paar uit de context gehaalde teksten maar met een heleboel Bijbelteksten, ook citaten van Jezus die dit zeggen. Als je God iets vraagt zal Hij het zeker geven, zal hij het doen. Wat zijn precies je bedenkingen? Ja maar ik heb al vaak iets gevraagd en dat gebeurde niet dus kloppen die teksten blijkbaar niet? Het is ook wel weer heel protestants om alle zekerheid die de Bijbel eraan koppelt en iedere vorm van genezing op gebed te relativeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Pcrtje » 07 mei 2023 13:58

Marnix schreef:(...) de Bijbel [lijkt] de kant van de “gebedsgenezers” te kiezen. (...) Wat zijn precies je bedenkingen? Ja maar ik heb al vaak iets gevraagd en dat gebeurde niet dus kloppen die teksten blijkbaar niet? Het is ook wel weer heel protestants om alle zekerheid die de Bijbel eraan koppelt en iedere vorm van genezing op gebed te relativeren.
Ik parafraseer Hippocrates even:
    Men denkt dat epilepsie een goddelijke ziekte is omdat men het gewoonweg niet begrijpt. Maar eensdaags zal men weten wat de oorzaak is en dan zal men haar niet meer goddelijk noemen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2023 21:17

Pcrtje schreef:Ik parafraseer Hippocrates even:
    Men denkt dat epilepsie een goddelijke ziekte is omdat men het gewoonweg niet begrijpt. Maar eensdaags zal men weten wat de oorzaak is en dan zal men haar niet meer goddelijk noemen.


Ik mis even wat dit met het onderwerp te maken heeft. Gebedsgenezing gaat toch niet alleen over ziekten die men niet begrijpt? Natuurlijk, als er een medisch traject mogelijk is zou het heel raar zijn om wel voor je te laten bidden maar niet naar een arts te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Pcrtje » 07 mei 2023 22:24

Marnix schreef:Ik mis even wat dit met het onderwerp te maken heeft. Gebedsgenezing gaat toch niet alleen over ziekten die men niet begrijpt?
Vul voor epilepsie gebedsgenezing in, en voor ziekte ingreep. Misschien zie je het dan wel. ;-)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2023 22:38

Pcrtje schreef:Vul voor epilepsie gebedsgenezing in, en voor ziekte ingreep. Misschien zie je het dan wel. ;-)


Men denkt dat gebedsgenezing een goddelijke ingreep is omdat men het niet begrijpt?

Nee sorry. Leg het me even uit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Pcrtje » 09 mei 2023 19:18

Marnix schreef:Nee sorry. Leg het me even uit.
Nah, laat maar. We hebben het er al vaker over gehad.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2023 22:28

Pcrtje schreef:Nah, laat maar. We hebben het er al vaker over gehad.


Ja maar ik snap dan toch bepaalde dingen niet helemaal ondanks onze eerdere gesprekken. In sommige gevallen snap ik je punt maar Jezus en de apostelen genezen ook een verlamde, een blinde enz. Dat is wat anders dan psychische ziekten. Daarnaast koppelt de Bijbel genezing ook nergens aan of je een ziekte wel of niet begrijpt toch?

Ik ben trouwens ook benieuwd naar de reactie van Broeder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Haaibaai » 09 mei 2023 22:36

Bidden is allereerst DANKEN en de Heilige Drievuldigheid eren.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Herbster » 10 mei 2023 05:40

Marnix schreef: In sommige gevallen snap ik je punt maar Jezus en de apostelen genezen ook een verlamde, een blinde enz. Dat is wat anders dan psychische ziekten.


Welk bewijs hebben we daarvoor behalve dat het in het NT staat?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2023 12:16

Herbster schreef:Welk bewijs hebben we daarvoor behalve dat het in het NT staat?


Tja welk bewijs hebben we dat God bestaat buiten de Bijbel? Ik kan wel dingen noemen die jou waarschijnlijk ook niet gaan overtuigen. Wat is je doel van deze vraag behalve “waarom geloof je uberhaupt” op een christelijk forum? Of “waarom geloof ie dat Jezus Gods Zoon is”.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten