Bidden is voor mij...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 10 mei 2023 14:59

Marnix schreef:Ik ben trouwens ook benieuwd naar de reactie van Broeder.


Ik neem dat je dan doelt op mijn reactie op dit stukje en zoals Pcrtje het inbrengt:

Pcrtje schreef:Men denkt dat epilepsie een goddelijke ziekte is omdat men het gewoonweg niet begrijpt. Maar eensdaags zal men weten wat de oorzaak is en dan zal men haar niet meer goddelijk noemen.


Dit noem ik vaak het issue van classificatie, oftewel het categoriseren van thema's (vandaag de dag wordt het woord "framing" wel veel gebruikt, maar dat klinkt zo negatief, al zit er wel wat in om te denken dat een kader/paradigma nogal je overtuigingen kleurt).

De (medische) wetenschap hanteert een paradigma en methode die methodologisch atheïsme wordt genoemd. Dit wil zeggen: er wordt een spelregel afgesproken dat wat je ook concludeert, de eindconclusie mag nooit zijn "hier is God aan het werk". En dit is een effectieve spelregel. We hebben er op medisch gebied veel behandelingen en kennis van ziekten aan overgehouden en ik beschouw dat als een groot goed.

De methode overschreeuwt zichzelf echter als het meent te kunnen concluderen: God bestaat niet (of voorzichtiger: God is niet actief aanwezig in de biologische processen die we bestuderen). Want dan rijst de vraag: zou je God herkennen als je hem onder je microscoop aan het werk zag? En als je Gods werk een andere naam geeft - een andere classificatie - is dan opeens God uitgeschakeld?
Het punt is: als er enige waarheid schuilt in hoe God wordt beleden door de christelijke traditie dan valt hij niet te vangen in een classificatie - hij overstijgt al onze categorieën immers - maar daar wordt vaak van gemaakt: als ik hem niet kan vangen in onze categorieën en methode dan is hij niet (actief) aanwezig.

Als Pcrtje probeert te waarschuwen voor wel erg lui geloven dat God op zijn zetel zit en simpelweg op knopjes drukt zodat zijn schepping blijft draaien, dan ga ik daar wel in mee. (Niet voor niets wordt Zondag 10 in theologische kringen regelmatig "een theologisch ongelukje" genoemd.) Het zou betekenen dat elke ziekte een direct gevolg is van Gods keuzes en dat is in de grote lijn van de Bijbel niet wat de traditie beweert.

Wat de traditie in grote lijnen leert is: God heeft orde gebracht in chaos en met zijn goede kracht temt hij het kwaad, maar het kwaad/de chaos/vernietigende krachten heeft/hebben ook een bepaalde speelruimte. In het geval van ziekte en gebed betekent dat: ziekte is in strijd met de goede orde die God wil, binnen Gods schepping zit de potentie tot genezing (herstel van orde) en God mag daarin als bondgenoot worden aangesproken in het gebed.

Maar aangezien God geen klokwerk is, kun je niet gebedsgenezing zien als onfeilbaar instrument tot genezing, want dan zou je God aan jouw leiband hebben. "Ik zeg de juiste woorden, ik heb het juiste geloof, ik voldoe aan de voorwaarden, dus nu moet God wel genezen." Dat is eerder een soort magisch denken.

Ik denk weleens dat God het bewust vaag houdt waar en hoe hij precies werkzaam is. Als je hem opeens in al zijn prachtige grootsheid zou tegenkomen, zou je dan niet haast gedwongen worden om in hem te geloven. En dwang en liefde laten zich niet verenigen.

Zomaar wat losse gedachten...

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Herbster » 10 mei 2023 16:51

Marnix schreef:Tja welk bewijs hebben we dat God bestaat buiten de Bijbel? Ik kan wel dingen noemen die jou waarschijnlijk ook niet gaan overtuigen. Wat is je doel van deze vraag behalve “waarom geloof je überhaupt” op een christelijk forum? Of “waarom geloof ie dat Jezus Gods Zoon is”.


Mijn vraag is niet "waarom geloof je überhaupt?", maar ik verbaas me meer over het feit dat je de bijbel zo kritiekloos er bij haalt. Het staat er, dus is het zo. Terwijl, als in de Koran staat dat Mohamed op een paard ten hemel is gevaren, je dat waarschijnlijk met een korreltje zout neemt.

Washington
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jul 2023 08:47

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Washington » 30 jul 2023 14:41

Misschien een persoonlijke vraag - maar ik ben van mening dat geloof nooit zo intiem mag zijn dat je er niet over kan praten - maar wat is bidden eigenlijk voor jou?


Bidden is voor mij: naderen tot God.

Om in Zijn nabijheid te mogen zijn, dat is voor mij een groot geluk.

Ik hoef dan niet speciaal iets te zeggen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Pcrtje » 30 jul 2023 19:25

Washington schreef:Bidden is voor mij: naderen tot God.

Om in Zijn nabijheid te mogen zijn, dat is voor mij een groot geluk.

Ik hoef dan niet speciaal iets te zeggen.
Tenenkrommende sluikreclame voor een tenenkrommend forum.
"Een libelle zweeft over het water..."

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Neon » 03 jan 2024 23:20

Broeder schreef:Misschien een persoonlijke vraag - maar ik ben van mening dat geloof nooit zo intiem mag zijn dat je er niet over kan praten - maar wat is bidden eigenlijk voor jou?

Ik zal de gebruikelijke voorzetjes alvast noemen: het is praten met God, of juist stil worden voor God, omdat je zijn stem wilt verstaan.
Ik ben niet zozeer op zoek in dit topic naar een theologische verantwoording van wat jij hebt geleerd dat bidden zou moeten zijn.

Stel je voor: er landt een ufo naast je huis en een buitenaards wezen stapt uit, gaat op verkenningstocht en besluit één van die stenen hutten in te gaan die de bewoners van deze planeet "huis" noemen. Het wezen loopt stil de trap op, opent gewoon een deur en ontdekt daar jou, terwijl je bidt. Jij ziet onmiddellijk dat dit wezen geen kwaad in de zin heeft en hij vraagt je: wat was je nu net aan het doen en waarom? Wat zou je dan zeggen?

Je neemt dan je eigen ervaring en beleving als uitgangspunt. Wat zou je antwoord zijn?


Betreft het bidden, is dat voor mij een stil verlangen.

Als tegen de discipelen wordt gezegd hoe ze kunnen bidden, dan lees ik dat wel eens; Lukas 11sv
2 En Hij zeide tot hen: Wanneer gij bidt, zo zegt: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome.

en dan vul ik dit aan met; .. in mij. Uw Koninkrijk kome in mij.

Dit voor het eerst durven inzien, was intens.

Verderop in dat hoofdstuk staat er weer iets over het Koninkrijk, en wanneer dit Koninkrijk gekomen is, is Hij werkzaam.

Het diepe besef dringt daarmee, met dat verlangen, direct al door in de eerste woorden van; ''Onze Vader''

20 Maar indien Ik door den vinger Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.

Het gaat alles Hem aan. Het bidden zal een spreken en handelen worden in Zijn Naam.

''Ik in hen, en Gij in Mij.''


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten