Bidden is voor mij...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor tulp » 01 mar 2022 13:26

Mij lijkt het logisch dat God zich aanpast. Zoals wij ons ook proberen aan te passen.
God heeft ons allemaal anders gemaakt. Wij zijn geen eenheidsworst dus ga ik ervan uit dat God geen 'one size fits all' aanpak naar ons toe heeft.

Dat zie je in het klein al in gezinnen: kinderen zijn allemaal anders en als ouders pak je in de opvoeding dingen soms net even anders aan bij het ene of andere kind omdat je weet dat je bij het ene kind iets meer mee moet bewegen terwijl het andere kind beter gaat op voorspelbaarheid en strak handhaven (ik noem maar wat).
In dat kader is het voor mij logisch dat God de ene mens ook anders benadert dan de andere mens.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2022 14:42

tulp schreef:Mij lijkt het logisch dat God zich aanpast. Zoals wij ons ook proberen aan te passen.
God heeft ons allemaal anders gemaakt. Wij zijn geen eenheidsworst dus ga ik ervan uit dat God geen 'one size fits all' aanpak naar ons toe heeft.

Dat zie je in het klein al in gezinnen: kinderen zijn allemaal anders en als ouders pak je in de opvoeding dingen soms net even anders aan bij het ene of andere kind omdat je weet dat je bij het ene kind iets meer mee moet bewegen terwijl het andere kind beter gaat op voorspelbaarheid en strak handhaven (ik noem maar wat).
In dat kader is het voor mij logisch dat God de ene mens ook anders benadert dan de andere mens.


Zeker, je aan elkaar aanpassen is ook essentieel in een relatie. En naast indiviuduele verschillen heb je ook culturele verschillen qua tijd, volk, kerken. En tegelijkertijd kan je op dat gebied denk ik ook wel dingen leren van elkaar. Maar het belangrijkste is volgens mij dat het relationeel is en wat belangrijk is in een relatie door al die culturen heen is uiteindelijk niet zo verschillend, de invulling is hooguit anders. Het is belangrijk dat je naar elkaar luistert en met elkaar praat, niet oppervlakkig maar vanuit je hart. Dat je tijd neemt voor de ander en het contact niet afraffelt, niet ondertussen afgeleid bent door tal van andere zaken dus dat je af en toe tijd met z'n tweeën hebt, alleen samen bent. Dat zijn denk ik wel goede lessen voor ons gebedsleven, ons contact met God want hoe vaak schiet dat er niet bij in en denken we na een drukke dag of week: O ja.... wat dat betreft denk ik dat echt tijd nemen om te bidden altijd van grote meerwaarde is. En dat in dat contact ieder mens anders is en God jou door en kent en ook op een passende manier met je omgaat, dat is 100% waar. Bedankt voor je aanvulling!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 02 mar 2022 16:03

Ik moest denken aan een lezing/preek van John Piper - vast nog wel te vinden op Youtube - die "praten met God" en "communiceren met God" afwijst als manieren om over gebed te denken.

Praten met God zou te veel inzetten op "woorden", terwijl de Bijbel ook spreekt over verzuchtingen van de Geest, daar waar woorden tekort schieten en stamelen, stotteren en zwijgen meer van toepassing zijn.

Communiceren met God zou, volgens Piper, de mogelijkheid openzetten voor wederkerigheid van gebed. Dus: niet alleen de mens die tot God bidt, maar dat je dan ook moet zeggen dat God tot de mens bidt. En dat is niet Bijbels, want Gods communicatie met de mens is openbaring, nooit wordt het gebed genoemd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2022 17:49

8-[
Broeder schreef:Ik moest denken aan een lezing/preek van John Piper - vast nog wel te vinden op Youtube - die "praten met God" en "communiceren met God" afwijst als manieren om over gebed te denken.

Praten met God zou te veel inzetten op "woorden", terwijl de Bijbel ook spreekt over verzuchtingen van de Geest, daar waar woorden tekort schieten en stamelen, stotteren en zwijgen meer van toepassing zijn.

Communiceren met God zou, volgens Piper, de mogelijkheid openzetten voor wederkerigheid van gebed. Dus: niet alleen de mens die tot God bidt, maar dat je dan ook moet zeggen dat God tot de mens bidt. En dat is niet Bijbels, want Gods communicatie met de mens is openbaring, nooit wordt het gebed genoemd.


Natuurlijk heb je ook non-verbale communicatie, dat staat niet ter discussie. Gebed is doorgaans praten met God en zoals in iedere relatie geeft Hij ook antwoord. Dat kan op allerlei manieren zijn maar allereerst moeten we daarom ook luisteren. Alleen maar wat zeggen en niet luisteren wat er wordt teruggezegd werkt in geen enkele relatie goed. Jezis ging vaak bidden en daarna wist Hij wat Hij moest doen. Je kan zeggen: dat hoort niet bij het gebed maar komt na het gebed, op bidden volgt luisteren. Zo zou je het misschien beter kunnen zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 07 mar 2022 13:47

Biddag komt er weer aan. Voor gewas en arbeid, horen we er dan van oudsher bij te zeggen.

Staat die dag voor jullie ook een beetje onder spanning of ben ik daarin de enige?

De spanning zit er voor mij in dat ik God wel zie als de bron van leven, maar tegelijk heb ik er moeite mee om een direct verband te leggen tussen ons gebed en de mate waarin de oogst of onze arbeid succesvol is. Tenminste, als iemand daarmee bedoelt: een gebed is als een kwartje die je in de automaat stopt en God geeft dan automatisch wat goede dingen terug. Dat is de ouderwetse offerdienst, maar toch niet wat we bedoelen met onze Biddag. Toch?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2022 14:38

Broeder schreef:Biddag komt er weer aan. Voor gewas en arbeid, horen we er dan van oudsher bij te zeggen.

Staat die dag voor jullie ook een beetje onder spanning of ben ik daarin de enige?

De spanning zit er voor mij in dat ik God wel zie als de bron van leven, maar tegelijk heb ik er moeite mee om een direct verband te leggen tussen ons gebed en de mate waarin de oogst of onze arbeid succesvol is. Tenminste, als iemand daarmee bedoelt: een gebed is als een kwartje die je in de automaat stopt en God geeft dan automatisch wat goede dingen terug. Dat is de ouderwetse offerdienst, maar toch niet wat we bedoelen met onze Biddag. Toch?


Ja. Biddag gaat om het je afhankelijk weten van God. Dat is wat lastiger in tijden van welvaart, waarbij we niet zo afhankelijk zijn van het weer en dergelijke om voldoende brood op de plank te krijgen. We hebben wel eens te natte perioden of te droge maar we (meeste Nederlanders) gaan daar echt geen honger door lijden. Op dat punt voelen we ons soms misschien minder afhankelijk. Op andere gebieden zoals gezondheid zo is dat allicht wat meer. Toch zijn we meer afhankelijk van Hem dan we soms denken maar krijgen we overvloedig. De vraag is dan vooral of we daar nog dankbaar voor zijn. Wat dat betreft heb ik ook iets meer met dankdag dan met biddag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 09 mar 2022 15:40

Marnix schreef:Ja. Biddag gaat om het je afhankelijk weten van God. Dat is wat lastiger in tijden van welvaart, waarbij we niet zo afhankelijk zijn van het weer en dergelijke om voldoende brood op de plank te krijgen. We hebben wel eens te natte perioden of te droge maar we (meeste Nederlanders) gaan daar echt geen honger door lijden. Op dat punt voelen we ons soms misschien minder afhankelijk. Op andere gebieden zoals gezondheid zo is dat allicht wat meer. Toch zijn we meer afhankelijk van Hem dan we soms denken maar krijgen we overvloedig. De vraag is dan vooral of we daar nog dankbaar voor zijn. Wat dat betreft heb ik ook iets meer met dankdag dan met biddag.


Ik zet soms wel vraagtekens bij die gedachte van afhankelijkheid. Natuurlijk, ik ken ook wel Zondag 10 van onze geliefde HC, maar ik vraag me af of ten diepste mensen dit zo geloven. En met "dit" bedoel ik dan: geloven mensen dat God de regen stuurt, met zijn hand wolken formeert en ze richting de gebieden brengt die hij verordonneert.
Ik hoorde het ooit iemand "God als poppenspeler" noemen. God die aan een touwtje trekt en er gebeurt iets.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2022 22:58

Broeder schreef:Ik zet soms wel vraagtekens bij die gedachte van afhankelijkheid. Natuurlijk, ik ken ook wel Zondag 10 van onze geliefde HC, maar ik vraag me af of ten diepste mensen dit zo geloven. En met "dit" bedoel ik dan: geloven mensen dat God de regen stuurt, met zijn hand wolken formeert en ze richting de gebieden brengt die hij verordonneert.
Ik hoorde het ooit iemand "God als poppenspeler" noemen. God die aan een touwtje trekt en er gebeurt iets.


Als je beeldspraak te letterlijk gaat nemen snap ik je vraagtekens wel. God is geen poppenspeler. Hij heeft het weer gemaakt en dat gedraagt zich volgens bepaalde wetten en patronen. Je kan dus als mens ook zeggen: ik stop een zaadje in de grond en met dit klimaat en een beetje extra zorg kan ik dat prima laten opgroeien tot een plant. Doorgaans gaat dat wel goed. En dan klopt. Mensen die niet in God geloven kunnen ook prima gewassen verbouwen enz. Maar het gaat om meer dan dat. Het zegt ook niet dat die dingen niet in Gods hand zouden zijn. Hij is de Schepper die het allemaal maakte. En als kinderen van Hem mogen we weten dat Hij als liefdevolle Vader zorgt en voorziet. Daar gaat die afhankelijkheid over. Niet om een pop die afhankelijk is van de poppenspeler maar om een kind dat mag weten dat zijn Vader van hem houdt en dus voor hem zorgt. Dat is de essentie van Zondag 10 volgens mij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 10 mar 2022 16:49

Marnix schreef:Als je beeldspraak te letterlijk gaat nemen snap ik je vraagtekens wel. God is geen poppenspeler. Hij heeft het weer gemaakt en dat gedraagt zich volgens bepaalde wetten en patronen. Je kan dus als mens ook zeggen: ik stop een zaadje in de grond en met dit klimaat en een beetje extra zorg kan ik dat prima laten opgroeien tot een plant. Doorgaans gaat dat wel goed. En dan klopt. Mensen die niet in God geloven kunnen ook prima gewassen verbouwen enz. Maar het gaat om meer dan dat. Het zegt ook niet dat die dingen niet in Gods hand zouden zijn. Hij is de Schepper die het allemaal maakte. En als kinderen van Hem mogen we weten dat Hij als liefdevolle Vader zorgt en voorziet. Daar gaat die afhankelijkheid over. Niet om een pop die afhankelijk is van de poppenspeler maar om een kind dat mag weten dat zijn Vader van hem houdt en dus voor hem zorgt. Dat is de essentie van Zondag 10 volgens mij.


Waar bestaat die zorg dan uit als God niet de poppenspeler is? (Vind ik zelf weleens een lastige vraag.)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2022 17:23

Broeder schreef:Waar bestaat die zorg dan uit als God niet de poppenspeler is? (Vind ik zelf weleens een lastige vraag.)


Nou, je kan het beter zien als een Vader-kind-relatie. Met de groei die zo'n kind ook doormaakt in zo'n relatie. De Bijbel is duidelijk dat Gods kinderen geen baby's of peuters moeten blijven. Bij een baby kan je soms nog wel een beetje de vader als poppenspeler ziet. Het kind heeft een eigen wil maar wordt overal naartoe meegenomen zonder eigen inbreng en zo. Maar naarmate het kind groeit ga je hem ook leren zelf verantwoordelijkheid te nemen en zo. De gelijkenis van de verloren zoon is een mooi voorbeeld van Gods liefdevolle zorg zonder dat Hij mensen aan een touwtje wil hebben. Hij wil ons zo vormen dat onze keuzes voor Hem zijn maar gebaseerd zijn op liefde. En we kunnen dan gewoon dankbaar zijn voor goede dingen die ons overkomen omdat al het goede uit Hem voortkomt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Erik1960 » 10 mar 2022 17:34

Beetje off-topic: in het item ‘ik kwam God tegen’ komt het geringe aantal reacties aan de orde. Misschien is er ook een heel praktische component: dat item is geplaatst in een deel van het forum waarop afzonderlijke deelname-eisen van toepassing zijn.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Cathy » 11 mar 2022 11:51

Broeder schreef:Waar bestaat die zorg dan uit als God niet de poppenspeler is? (Vind ik zelf weleens een lastige vraag.)

God is geen poppenspeler; ik zie hem eerder als Schaakgrootmeester.
Op het persoonlijke vlak is de Vader- kind relatie, behalve dat schaken misschien meer van toepassing. In een relatie zijn spreken en vooral ook luisteren een teken dat er überhaupt een relatie is. Dat noemen we dan bidden.
Voor mij betekent het dat de 'telefoonlijn' de hele dag open staat en niet enkel drie keer voor het eten. Spreken over wat in mij is en niet wat in mij zou moeten zijn. (vrij naar C.S. Lewis)
Op psychologisch vlak is het denk ik ook goed om al je zorgen kwijt te kunnen bij Iemand en het dan los te kunnen laten.
En het 'Uw wil geschiedde' is enorm belangrijk. Daar spreekt vertrouwen uit.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Erik1960 » 12 mar 2022 08:09

Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Cathy » 12 mar 2022 14:24

Ja, ik las Fens vanmorgen ook. En verbaasde me erover dat iemand die ik als een gelovig mens zie, zo 'onhandig' is met bidden.
Al moest ik ook wel lachen om zijn nuchterheid :D : "veel dank Soren, maar ik hoor niets"

Kom op Stijn denk ik dan, al doende leert men.
Er is trouwens niets mis met bestaande gebeden. Ik ken mensen die dat juist nodig hebben om rust in hun hoofd te creëren.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Bidden is voor mij...

Berichtdoor Broeder » 20 mar 2022 11:19

Soms denk ik weleens dat mensen een beeld hebben van bidden dat te "vredig" is. Het Bijbelse beeld van bidden is net zo vaak strijd, is heftig, het schuurt. Met name de Psalmen bieden een blik in een gebedsleven dat ik zelden hoor.

Bijvoorbeeld Psalm 44: Wij houden ons wel aan het verbond, maar u niet, God. Wordt wakker! Waarom slaapt u?

Dat zijn woorden van de gelovige, jawel, van een gelovige die zich beroept op het verbond en op Gods trouw. "Kom op, nu bent u aan de beurt!" In het pastoraat lees ik soms deze psalm met mensen die helemaal vastlopen in de waarom-vraag en het breekt soms de boel weer open, er ontstaat weer ruimte.

Of denk aan Job die God als het ware voor de rechter daagt. Of Jakob die koppig de engel waarmee hij strijdt niet loslaat en zelfs eist: "Eerst zegenen, dan pas laat ik los."

Het vredige gebed van vertrouwen op de hemelse vader heeft zeker zijn plek en wens ik ook iedereen toe. Maar het leven is ook zo vaak niet zo vredig en ikzelf heb vaak God gevonden in de momenten dat ik ook de boosheid en frustratie toelaat in mijn gebeden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Huisje_op_de_hei en 31 gasten