informatie tradities en gewoontes rondom geboorte

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Eefje80
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2022 11:01

informatie tradities en gewoontes rondom geboorte

Berichtdoor Eefje80 » 24 feb 2022 16:21

Voor de opleiding tot kraamverzorgende ben ik met een groepje andere dames bezig met een opdracht. Wij mochten een religie kiezen en hebben gekozen (streng) gereformeerd. Dit omdat wij ons graag verdiepen in deze kijk op geboorte, zwangerschap en de kraamtijd binnen deze gemeenschap. Wij merken dat we best wel wat vooroordelen hebben maar we willen wel de juiste informatie tot ons nemen zodat we het echt gaan begrijpen.

Waar wij voornamelijk benieuwd naar zijn is waarin het juist verschilt van niet gelovige gezinnen.
Is de voorbereiding op de bevalling en begeleiding in de zwangerschap anders?
Bij de geboorte, is de partner aanwezig of is dit meer een vrouwelijke aangelegenheid?
Komt er ook kraamvisite langs?
We hebben het idee dat er geen beschuit met muisjes gemaakt wordt maar misschien is dit een verkeerde aanname. 8) Zijn er andere tradities waar we aan kunnen denken die wel gebruikelijk zijn?
Komen er van de gemeenschap mensen langs, bijvoorbeeld van de kerk zelf?
Hoe zit het met de doop?

Zijn er nog andere dingen waar wij mogelijk niet bij stil staan die wel anders zijn?

Het zou super zijn als jullie ons hierin wat willen meenemen. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: informatie tradities en gewoontes rondom geboorte

Berichtdoor johannes1 » 24 feb 2022 16:24

Ik kan jullie geruststellen. Die (streng) gereformeerden zijn net mensen net als iedereen. Waar m.i. geen verschil is rondom geboorte en kraambezoek.

Of je moet iemand zoals ik hebben die anti-muisjes is :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: informatie tradities en gewoontes rondom geboorte

Berichtdoor Kapitein » 24 feb 2022 18:57

Volgens mij geen gekke, andere dingen.

Echtgenoot is gewoon bij de bevalling. Er zijn beschuit met muisjes en er komt zeker kraambezoek!

Wat je als kraamzorg zou kunnen merken is gemiddeld misschien grotere gezinnen. En ja, het kindje word gedoopt, al zal dat toch wel wat later dan de kraamweek zijn.

Verder .. geen idee. Weinig verschil lijkt mij
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: informatie tradities en gewoontes rondom geboorte

Berichtdoor Broeder » 25 feb 2022 00:01

Er zijn een paar subtiele verschillen. De muisjes zijn altijd zwart.

Nee, zonder gekheid. Waar je misschien als verschil met niet gelovige aan zou kunnen denken zijn de ethische overwegingen tijdens de zwangerschap. Bijvoorbeeld: doe ik een vlokkentest? Abortus bij negatieve testuitslagen is natuurlijk nog meer een beladen onderwerp dan bij niet- gelovige mensen (maar komt dus wel voor).

Geboortekaartje: vaak een bijbeltekst die onderstreept hoezeer het nieuwe leven een gave uit Gods hand is. Dit is zeker niet exclusief voor orthodox-gereformeerde mensen, maar het is daar wel nog meer gebruikelijk dan elders.

De doop is zeker belangrijk. Vroeger werd er zo snel mogelijk gedoopt, het liefst de eerstvolgende zondag. Niet uit angst voor het zielenheil van het kind, maar uit dankbaarheid naar God (al zullen veel mensen je uitleggen dat het wel degelijk te maken had met het eeuwige welzijn van de baby).
Zo snel dopen is tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk. Immers, de moeder wil ook een beetje fatsoenlijk bij de doopdienst aanwezig kunnen zijn.


Verder zijn orthodox-gereformeerde mensen inderdaad net mensen. Ze doen veel hetzelfde en het verschilt per generatie met hoeveel poespas dat gepaard gaat (jongere generaties zie je bijvoorbeeld ook wel filmpjes maken waarin met confetti de zwangerschap wordt onthuld en dergelijke).

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: informatie tradities en gewoontes rondom geboorte

Berichtdoor Kvinna » 25 feb 2022 09:09

Wij hadden reformatorische kraamzorg (is al een poosje geleden, mogelijk zijn ze nu soepeler). Daarbij waren de regels vrij streng. Geen televisie, alleen bijbellezen uit de statenvertaling, moeder en eventuele dochters geen lange of korte broek, kinderen mogen er niet bij zijn als de moeder gewassen wordt.
De praktijk was niet zo streng, het waren lieve meisjes die hard werkten. De zorg was ook gewoon heel professioneel.

Eefje80
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2022 11:01

Re: informatie tradities en gewoontes rondom geboorte

Berichtdoor Eefje80 » 25 feb 2022 09:26

Super bedankt alvast voor de antwoorden.
Wat een leuke reacties! Heel fijn.

We vroegen ons nog wel af hoe het dan werkt met de zondagrust. Als kraamverzorgende heb je natuurlijk veel verschillende taken, controles, dingen voor de hygiëne zoals bedden verschonen, wc en de was etc. Worden de huishoudelijke taken wel uitgevoerd of is dit zo minimaal mogelijk op zondag?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten