Tempeltheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Broeder » 05 mei 2023 21:12

Ik ben wel benieuwd - zeker van de mensen die zo hun bedenkingen hebben bij de relevantie van tempeltheologie - wat je denkt over de uitspraak dat christenen zelf een tempel zijn geworden (te vinden met name in de beide brieven aan de Korintiërs, bijvoorbeeld 2 Korintiërs 6:16).

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Prisma23 » 06 mei 2023 08:17

Allereerst ben ik blij dat de PKN Johan ter Beek de ruimte geeft om onder meer met de tempeltheologie de boer op te gaan.

Meer in het algemeen heb ik moeite met godsbeelden waar veel details aan de orde komen. God zal, in dit leven, altijd ongrijpbaar voor ons blijven.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Broeder » 08 mei 2023 10:16

Prisma23 schreef:Allereerst ben ik blij dat de PKN Johan ter Beek de ruimte geeft om onder meer met de tempeltheologie de boer op te gaan.

Meer in het algemeen heb ik moeite met godsbeelden waar veel details aan de orde komen. God zal, in dit leven, altijd ongrijpbaar voor ons blijven.


De ongrijpbaarheid van God blijft altijd overeind staan, maar tegelijk is de kern van het evangelie dat God zijn liefde zo graag bekend wilde maken dat hij één van ons werd.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Broeder » 26 mei 2023 14:33

Even leuk, nu het bijna Pinksteren is: de tekens van de stormwind en vuur, waar wijzen die op terug?
Juist. Op elke keer dat God zijn aanwezigheid in al zijn heiligheid markeert, met name bij de brandende braamstruik, de ontmoeting met het volk op de Sinaï, de instelling van de tabernakel... Daar waar hemel en aarde elkaar raken met het oog op de dienst van de Heer. De kern van de tempeldienst.

Maar op Pinksteren is er niet één groot vuur, maar kleine vlammen op elk van hen. De gemeenschap van Jezus wordt de nieuwe tempel, in elke gelovige is God aanwezig. Het gewicht van die gebeurtenis is veel groter dan "geboorte van de kerk", maar het is een verdieping van "God met ons".

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Tempeltheologie

Berichtdoor Neon » 02 jan 2024 19:33

Broeder schreef:De ongrijpbaarheid van God blijft altijd overeind staan, maar tegelijk is de kern van het evangelie dat God zijn liefde zo graag bekend wilde maken dat hij één van ons werd.


Dat is waar natuurlijk, maar, ik las eerst; één met ons, wat mij aansprak in de reactie.

Voor mij is dat toch een heel verschil, namelijk dat het eerste (van ons) lijkt te duiden op een eenmalige gebeurtenis. Ik lees ook wel eens; Gods enige geboren Zoon in plaats van eniggeboren Zoon.

Het 'hij één van ons werd', houdt daarmee niet op door rond te wandelen als één van ons en dat Hij dan sterft en opgaat in het Al. En wij Hem daarom moeten aanbidden dat Hij dat voor ons gedaan heeft.

Het is mijns inziens de kern van het Evangelie dat wij juist één van Hem zijn, en gelijk Hem kunnen worden; Hij één in ons.

En dat is inderdaad het tempelwerk wat in de mens zelf plaatsvindt, die Hem willen navolgen, door Geest, om ons te veranderen zoals Paulus ook schrijft.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 26 gasten