Kerklid maatschap opgezegd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Kerklid maatschap opgezegd

Berichtdoor Broeder » 10 feb 2022 19:57

Beste Biblebeltkeel,

tijdens mijn jaren als arbeider in de kerk ben ik het vaak tegengekomen: de onvrede over de standpunten van de eigen kerk. De kerk zou "te dogmatisch" of juist "te slap" zijn, te links of te rechts, te... En natuurlijk valt er altijd iets te zeggen voor je wel of niet verbonden voelen met de geloofswijze van een bepaalde gemeenschap en daar je consequenties uit trekken.

Ik waardeer je passie. Dit zit je blijkbaar hoog, je neemt je eigen pad serieus en bent bereid ernaar te handelen. Practice what you preach, right? Ik nodig je uit om te bedenken dat je daarin niet alleen staat. Zowel binnen als buiten de kerk kom je mensen zoals jij tegen, mensen die het goede leven nastreven, principieel zijn en daarnaar willen handelen. Zet je niet zomaar af tegen iedereen op basis van generalisaties ("andere kerken zijn ook niet het overstappen waard"), tenzij je denkt dat jij uniek en speciaal bent, want dan zal je inderdaad niemand vinden die het met jou eens is en vice versa. Maar over het algemeen heb ik nog nooit iemand ontmoet die zo uniek is dat hij/zij geen medestander wist te vinden. Daar schuilt toch een bepaalde troost in: je staat nooit alleen. Ik hoop dat je mensen vindt in een verhaal van liefde, in een verhaal waar je "ja" tegen zegt, in plaats van een verhaal waarin je jezelf alleen maar "nee" hoort zeggen. "Dit wil ik niet, dat moet afgeschaft worden, dat deugt niet..."

Je politieke overtuigingen en je geloofsleven zijn met elkaar in botsing gekomen, zo maak ik op uit je opmerking over "islamisering". Het zou gek zijn als die twee niks met elkaar te maken hadden, maar ik vraag me af: welke heeft bij jou de sterkste stem? Komt je politieke overtuiging voort uit je geloof of moet je geloof overeenstemmen met je politieke overtuiging? Gewoonweg een vraag van mijn kant die ik je als spiegel voorhoud om je aan te scherpen. Bevalt ie je niet, dan leg je hem lekker aan de kant.

Ik wens je een stukje vrede toe.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten