Esoterie (of nie..)?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Esoterie (of nie..)?

Berichtdoor StillAwake » 21 dec 2021 17:10

hans0166 schreef:ik speel altijd zachtjes :-oo

Maar alle muziek is toch zacht te spelen of draaien?
Daar wordt het principe niet anders van...

Muziek gaat om emotie, en ik kan persoonlijk in andere stijlen dan rock en metal geen emotie ontdekken.
:D Kan een kwestie van smaak zijn, maar ik hoor weinig verschil tussen een stofzuiger en een orgel :-({|=
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

RoelBroer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2021 12:52

Re: Esoterie (of nie..)?

Berichtdoor RoelBroer » 24 dec 2021 07:20

Hoi,
Even een toelichting dan maar.

Hard Rock/ Heavy Metal is vaak zonder God, tenzij het christelijke Metal betreft.
Eind jaren '80 speelde de ban Stryper op het Dynamo festival in Eindhoven. Die gooien bijbels het publiek in. Ook dit keer. Maar, Nederlandse hardrockers vonden dit niet tof en gooiden de bijbels terug naar de band. Dat zegt toch wel hoe in Nederland over de combinatie God - Metal gedacht wordt.

En christelijke wiet bestaat inderdaad niet. Het plantje waarvan het bloemetje rookbaar is, doet echter niets fout, maar staat toch op de Nederlandse (en Amerikaanse) drugslijst. En sinds de 'War on Drugs' is het dus min of meer verboden.
Recente studies wijzen er op dat in de tijd van de Romeinen al wiet gebruikt werd (erotische doeleinden?) maar in 'onze tijd' is het vooral bekend sinds de 'Flower Power' van de hippies eind jaren '60.

Vervolgens:
Ik gooide in een opwelling de hele boel op een hoop. Ik schreef iets van mij af. Ik heb niks tegen esoterie, maar de moderne 'wicca' krijgt bij mij toch een kritische vermelding. Ik hou gewoon niet van Jomanda (of Char), ik heb hun niet nodig om te vertellen hoe de hemelen zijn ten opzichte van (overleden) dierbaren.
Maar toch: In Jesaja staat ergens geschreven dat je een medium beter niet moet raadplegen. Komt mij wel een beetje toevallig uit.

Er is een geloof in God -> meerdere goden aanhangen zou wel eens heidens kunnen zijn.
Zoiets bedoelde ik.

Gegroet, met ook 'Prettige feestdagen',
RoelBroer aka BroerKobijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Esoterie (of nie..)?

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2021 09:33

RoelBroer schreef:Hoi,
Even een toelichting dan maar.

Hard Rock/ Heavy Metal is vaak zonder God, tenzij het christelijke Metal betreft.


Dat is toch met alle sporten muziek zo? Pop, Jazz of Klassiek is ook vaak zonder God tenzij het christelijke muziek is :-)

Eind jaren '80 speelde de ban Stryper op het Dynamo festival in Eindhoven. Die gooien bijbels het publiek in. Ook dit keer. Maar, Nederlandse hardrockers vonden dit niet tof en gooiden de bijbels terug naar de band. Dat zegt toch wel hoe in Nederland over de combinatie God - Metal gedacht wordt.


Tja maar de meeste mensen wisten wel dat Stryper van “to hell with the devil” was en dus behoorlijk christelijk. En als dit bij een rap-concert zou gebeuren had je allicht het zelfde effect gehad. Dus het zegt niet zoveel over de muziek zelf maar of mensen bijbehorende inhoud accepteren.

Gegroet, met ook 'Prettige feestdagen',
RoelBroer aka BroerKobijn.


Jij ook!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Esoterie (of nie..)?

Berichtdoor Broeder » 15 feb 2022 19:43

Esoterie is een wat vaag gedefinieerd terrein dat inhaakt in verschillende tradities. De hoofdmoot zit hem in een soort geheime diepe kennis die je via spirituele kanalen/oefeningen/inzichten/enzovoort tot je kan nemen.

Wat dat betreft zou je God esoterisch kunnen noemen, ware het niet dat veel esoterische "tradities" huiverig zijn voor "religie", want dat wordt al snel te statisch, te wettisch, te star, te dogmatisch, te... Nou ja, je komt in die hoek gewoon veel anti-religiegeluiden tegen, omdat ware spiritualiteit vrij zou moeten zijn (wat dat dan ook maar moge betekenen).

In veel heavy metal-culturen - ja, er zijn verschillende - kom je ook dit anti-religiegeluid tegen. Heavy metal is dan het uitschreeuwen van de waarheid, vooral in het gezicht van de onderdrukkende machten, waarvan het geloof er vaak eentje is. Muziek, cultuur, filosofie en religie zijn nauw verweven in de harde kern van heavy metal. Als zodanig zijn er tal van bands die ik maar moeilijk vind rijmen met een christelijke opvatting. Maar ik schuw het grove gitaarwerk allerminst en zeg dan ook niet per definitie dat die muziek verkeerd is, of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Esoterie (of nie..)?

Berichtdoor BladeStraight » 16 feb 2022 16:02

Broeder schreef: Heavy metal is dan het uitschreeuwen van de waarheid, vooral in het gezicht van de onderdrukkende machten, waarvan het geloof er vaak eentje is.


Dat hebben ze dan verkeerd begrepen, want het geloof in Jezus Christus ís het kennen van de waarheid.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Esoterie (of nie..)?

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2022 12:50

BladeStraight schreef:Dat hebben ze dan verkeerd begrepen, want het geloof in Jezus Christus ís het kennen van de waarheid.


Tja maar hoe vaak is dat ook de drijfveer van de kerkelijke macht geweest en hoe vaak hebben die andere belangen (gehad)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 128
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Esoterie (of nie..)?

Berichtdoor Neon » 25 dec 2023 11:59

Broeder schreef:Esoterie is een wat vaag gedefinieerd terrein dat inhaakt in verschillende tradities. De hoofdmoot zit hem in een soort geheime diepe kennis die je via spirituele kanalen/oefeningen/inzichten/enzovoort tot je kan nemen.

Wat dat betreft zou je God esoterisch kunnen noemen, ware het niet dat veel esoterische "tradities" huiverig zijn voor "religie", want dat wordt al snel te statisch, te wettisch, te star, te dogmatisch, te... Nou ja, je komt in die hoek gewoon veel anti-religiegeluiden tegen, omdat ware spiritualiteit vrij zou moeten zijn (wat dat dan ook maar moge betekenen).

In veel heavy metal-culturen - ja, er zijn verschillende - kom je ook dit anti-religiegeluid tegen. Heavy metal is dan het uitschreeuwen van de waarheid, vooral in het gezicht van de onderdrukkende machten, waarvan het geloof er vaak eentje is. Muziek, cultuur, filosofie en religie zijn nauw verweven in de harde kern van heavy metal. Als zodanig zijn er tal van bands die ik maar moeilijk vind rijmen met een christelijke opvatting. Maar ik schuw het grove gitaarwerk allerminst en zeg dan ook niet per definitie dat die muziek verkeerd is, of iets dergelijks.


God esoterisch noemen in relatie met diepe geheime kennis. Dat lijkt mij dichter bij de Bron, dan religie te statisch, te wettisch, te star en te dogmatisch noemen.

Ware spiritualiteit is niets anders dan de ware Religie. Ware Religie is niets anders dan opnieuw verbinding hebben met de vrije Geest.

In Galaten 4sv lees ik daar prachtige teksten over.

Gal. 4 sv
4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;

5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.

6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!

7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.

8 Maar toen, als gij God niet kendet, diendet gij degenen, die van nature geen goden zijn;

9 En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen?


22 Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, een uit de dienstmaagd, en een uit de vrije.

23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis;


28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.

29 Doch gelijkerwijs toen, die naar het vlees geboren was, vervolgde dengene, die naar den Geest geboren was, alzo ook nu.

30 Maar wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije.

31 Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten