Vraag over het ongeboren leven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

EMTS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2021 22:49

Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor EMTS » 09 dec 2021 23:08

Ik worstel met de vraag wanneer het ‘leven begint’.

* Is dat het moment van bevruchting van het ei?

* Is dat na 24 weken zwangerschap?

(die 24 weken is natuurlijk een arbitraire termijn, 20 of 28 weken is even arbitrair).

* Zien we bevruchting als de start van het leven?

* Verdient een net bevrucht ei dezelfde bescherming als een baby van 3 maanden?

* Zijn die 2 levens volledig gelijkwaardig?

Ik zou graag horen hoe we dat zien.
Input van de kerk wordt zeer gewaardeerd.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor Pcrtje » 09 dec 2021 23:13

Hoi EMTS, welkom op het forum.

De antwoorden op je vragen hangen sterk af van de definitie van 'leven'. Dat is nu niet helder gedefinieerd en je zult dan ook zien dat er verschillende antwoorden te geven zijn.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor meribel » 10 dec 2021 06:11

Daar zijn ook mensen in kerken het niet over eens

En in de bijbel staat een miskraam veroorzaken ook niet gelijk aan een moord


Zelf zou ik zeker een morning-afterpil nemen bijv na een verkrachting en een overtijdbehandeling ook overwegen Anderen vinden de pil of een spiraal al een moord

Begint het leven wanneer het hartje kloppen gaat misschien?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2021 09:44

EMTS schreef:Ik worstel met de vraag wanneer het ‘leven begint’.
* Is dat het moment van bevruchting van het ei?
* Is dat na 24 weken zwangerschap?
(die 24 weken is natuurlijk een arbitraire termijn, 20 of 28 weken is even arbitrair).
* Zien we bevruchting als de start van het leven?
* Verdient een net bevrucht ei dezelfde bescherming als een baby van 3 maanden?
* Zijn die 2 levens volledig gelijkwaardig?

Ik zou graag horen hoe we dat zien.
Input van de kerk wordt zeer gewaardeerd.

Het leven begint zodra een eicel en een zaadcel zijn samengesmolten.
Het is dan nog geen "bewust" leven, maar het is het begin van een mensenleven, mogelijk.

Als we Psalm 139 lezen:
Mijn beenderen waren voor U niet verborgen, toen ik in het verborgene gemaakt ben
en geborduurd werd in de laagste plaatsen van de aarde.
Uw ogen hebben mijn ongevormd begin gezien, en zij alle werden in Uw boek beschreven,
de dagen dat zij gevormd werden, toen er nog niet één van hen bestond.

En in Job 8:
Uw handen hebben mij gevormd en gemaakt.
Zij zijn beide om mij heen,

dan maakt die grens van 20, 24 of 28 weken niet uit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2021 13:42

Je zou ook kunnen stellen dat leven begint als de bevruchte eicel zich in het baarmoederwand nestelt. Bij ongeveer de helft van de bevruchte eicellen lukt de innesteling niet en of dat wel lukt of niet bepaalt wel of de bevruchte eicel levensvatbaar wordt of niet.

Verder is er al een hoop gezegd. Wat de gelijkwaardigheid (of niet) van leven betreft valt er we wat te zeggen. Gevoelsmatig zal de hechting met de tijd groeien denk ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2021 19:14

meribel schreef:Begint het leven wanneer het hartje kloppen gaat misschien?


Het hart is natuurlijk ook maar 'slechts' een biomechanische pomp. Wel een orgaan dat je kunt horen en waar een hoop emotie mee gepaard gaat. Maar bij iemand die hersendood is, kan het hart nog kloppen (of aan de gang worden gehouden) en toch zie ik zo iemand als dood. Je zou dus ook kunnen kijken naar de hersengolven van de embryo, wanneer die het 'standaard' gedrag beginnen te vertonen. Dat is wel een stuk later in de zwangerschap dus ook gevoelsmatig niet ideaal.

"op het moment van bevruchting" heeft dan weer als 'voordeel' dat het heerlijk zwart-wit is. Je kunt net doen alsof dat niet arbitrair is en je hoeft je verder niet druk te maken om nuance. Toch lijkt me dat ook niet het juiste antwoord, want Marnix zei het al, vaak lukt het innestelen niet en heb je dus technisch gezien een miskraam zonder dat je het ooit doorhebt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2021 13:43

Marnix schreef:Je zou ook kunnen stellen dat leven begint als de bevruchte eicel zich in het baarmoederwand nestelt. Bij ongeveer de helft van de bevruchte eicellen lukt de innesteling niet en of dat wel lukt of niet bepaalt wel of de bevruchte eicel levensvatbaar wordt of niet.

Vrouwen die een "klompje"" van een paar weken hebben verloren, zien dit niet als wat weefsel, zoals vaak beweerd wordt door pro-abortus mensen.
Ze verliezen een kindje en dat gaat gepaard met rouw, pijn en emoties.
Maar de meesten kunnen het op een bepaalde manier aanvaarden, omdat dan gesteld wordt dat er iets niet goed mee was. De natuur selekteert?

Toen ik in mijn vruchtbare jaren was, wist je vaak later - officieel dan - dat je zwanger was. Nu kun je het al meten voordat je zelfs over tijd bent.
Dan begrijp ik dat dat kan voelen alsof het nog maar wat weefsel is wat wel verwijderd kan worden.
Voor mij is het een zeer emotioneel beladen onderwerp.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2021 20:58

Chaya schreef:Vrouwen die een "klompje"" van een paar weken hebben verloren, zien dit niet als wat weefsel, zoals vaak beweerd wordt door pro-abortus mensen.
Ze verliezen een kindje en dat gaat gepaard met rouw, pijn en emoties.
Maar de meesten kunnen het op een bepaalde manier aanvaarden, omdat dan gesteld wordt dat er iets niet goed mee was. De natuur selekteert?

Toen ik in mijn vruchtbare jaren was, wist je vaak later - officieel dan - dat je zwanger was. Nu kun je het al meten voordat je zelfs over tijd bent.
Dan begrijp ik dat dat kan voelen alsof het nog maar wat weefsel is wat wel verwijderd kan worden.
Voor mij is het een zeer emotioneel beladen onderwerp.


Ik denk dat je het verkeerde deel van me geciteerd hebt? Hoe dan ook, ik bedoel niet dat het niet emotioneel of zwaar is, integendeel. Ik denk alleen dat hechting dat nig meer versterkt dus dat als er meer tijd overheen gaat, het alleen maar zwaarder wordt omdat je meer hecht aan het kind, er iets mee opbouwt. En na de geboorte als je het ziet, vasthoudt enz nog meer. Maar dat wil niet zeggen dat een miskraam of abortus als het kind nog maar de grootte van een cashewnoot, mandarijn, avocado of wat dan ook heeft, dus niet zo zwaar is.
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 dec 2021 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor meribel » 11 dec 2021 22:33

Ter grootte van

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2021 20:29

meribel schreef:Ter grootte van


Ja je hebt helemaal gelijk, domme fout, aangepast!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Marjan22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2022 08:03

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor Marjan22 » 21 jun 2022 12:11

EMTS schreef: * Is dat het moment van bevruchting van het ei?

* Is dat na 24 weken zwangerschap?

(die 24 weken is natuurlijk een arbitraire termijn, 20 of 28 weken is even arbitrair).

* Zien we bevruchting als de start van het leven?

* Verdient een net bevrucht ei dezelfde bescherming als een baby van 3 maanden?

* Zijn die 2 levens volledig gelijkwaardig?


1. Ja nieuw leven start na bevruchting van de eicel. Dat is geen religieus standpunt maar de wetenschap verklaard dat. Na de bevruchting bestaat de samengesmolten cellen uit 24 chromosomen (net als ieder mens) en heeft het zijn eigen DNA. Nog voor de nieuwe cellen zich inmestelen in de baarmoeder is het geslacht al bekend en de kleur van de ogen en de haren. Het is niet het verlengde van de moeder, maar het is een nieuw leven. Daarom is de bevruchting de start van een nieuw leven. Het is niet zo dat een 'klompje cellen' dood weefsel is in de buik van de moeder en dan opeens tot leven komt, het leeft vanaf het begin.

2. Omdat nieuw leven start bij de bevruchting leeft de foetus ook na 24 weken nog steeds.

3. Het verschil tussen een baby van drie maanden en een foetus zijn vier dingen: de lengte van het kind, het niveau van ontwikkeling, de omgeving en de afhankelijkheid.

4. Zijn die levens gelijkwaardig? Ja. Ooit waren wij allemaal die bevruchte eicel, die embryo en die foetus. Net zoals we een baby zijn geweest en een kleuter. We zijn niet uit die embryo gekomen, nee die zijn we zelf geweest. Jij en ik. Bij abortus maken vrouwen niet een keuze voor hun eigen leven, maar voor twee levens. Aan de ene kant zijn er gyneacologen die er alles aan doen om een baby te redden en drie straten verderop wordt er bewust een einde gemaakt aan een nieuw leven.

Een foetus ziet er misschien anders uit dan een geboren baby, maar maakt dat zijn leven minderwaardig? Gehandicapte mensen zien er soms ook raar uit, omdat ze bijvoorbeeld geen armen hebben maar stompjes. Is hun leven dan minder waard? Of doen we juist ons best om hun leven ook zo in te leven dat ook zij zich volwaardig mee voelen tellen in de maatschappij?

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Vraag over het ongeboren leven

Berichtdoor de passant » 21 jun 2022 12:25

meribel schreef: Anderen vinden de pil of een spiraal al een moord

:shock:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten