Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Kvinna » 10 sep 2021 21:31

Mortlach schreef:Yay, super-DNA!



Het mooie hieraan is dat je er in principe dus aan kunt gaan lopen rekenen. Hoe snel takelt DNA precies af. Is de aftakelingssnelheid constant of niet. Misschien kun je er zelfs de leeftijd van de aarde mee uitrekenen (spoiler: het antwoord zal 6.000-10.000 jaar zijn).

Maar ja, dan komt de realiteit om de hoek kijken. DNA is namelijk best wel stabiel. Dus waarom ging het van 'zuiver' super-DNA naar enorme aftakeling maar nu weer redelijk stabiel.



Uh, nee. Als je 2 stamouders hebt (Adam en Eva), maakt het totaal niet uit hoeveel mensen daar uit voortkomen, alle mensen staan dan voor altijd genetisch ontzettend dicht bij elkaar. Van elk gen zijn er dan immers slechts 4 varianten (allelen, 2 van Adam en 2 van Eva). Dus tenzij dat super-DNA als een razende aan het muteren sloeg (waarvan we weten dat het dat nu niet meer doet), heb je echt een probleem.
Jammer, ik vond het wel logisch klinken.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor hans0166 » 11 sep 2021 08:19

meribel schreef:In de Bijbel staan twee scheppingsverhalen. Ingezoomd op Adam en Eva maar ook in Genesis 1 dat Hij mensen maakte. Meer dan twee m.i.


Deze twee beschrijven hetzelfde gebeuren, het tweede is waarschijnlijk de oudste. De meer gestyleerde opening va Genesis is daarvan afgeleid of via een andere overleveringsbron in Genesis opgenomen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2021 12:12

Kvinna schreef:Jammer, ik vond het wel logisch klinken.


Ja, dat klinkt het ook zeker! En niets ten nadele van jou, maar dat maakt het dan ook een typisch Jonge Aarde creationistisch antwoord: "klinkt plausibel zolang je er maar niet al te hard naar kijkt en nu stoppen met vragen stellen!"

Als je er echter wél iets harder naar kijkt, valt het direct uit elkaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 11 sep 2021 13:25

Ter info, betekenen de Hoofdstukken hoofdstuk 1 en hoofdstuk 2 van Genesis twee verschillende scheppings verhalen?
Nee!
Zie uitgebreide uitleg;
https://www.gotquestions.org/Nederlands ... halen.html

Dan kunnen we lezen in Genesis hoofdstuk 3: 20
Dat Eva de moeder is van alle mensen.

20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.
staten vertaling.
20 And Adam called his wife's name Eve; because she was the mother of all living.
King James vertaling.

Zie ook de mens, die in hoofdstuk 1 wordt genoemd, dat dit Adam is met zijn vrouw. Genesis 3: 21,22

verder wordt in het Nieuwe Testament, Adam erkent als eerste man op Aarde.

1 Korintiërs 15:22 en 15:45

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

Staten vertaling.

Ik kan er niks anders van maken.

allemaal 'n goed weekend gewenst.

Lydia.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2021 17:38

Lydia63 schreef:Ter info, betekenen de Hoofdstukken hoofdstuk 1 en hoofdstuk 2 van Genesis twee verschillende scheppings verhalen?
Nee!
Zie uitgebreide uitleg;
https://www.gotquestions.org/Nederlands ... halen.html

Dan kunnen we lezen in Genesis hoofdstuk 3: 20
Dat Eva de moeder is van alle mensen.

20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.
staten vertaling.
20 And Adam called his wife's name Eve; because she was the mother of all living.
King James vertaling.

Zie ook de mens, die in hoofdstuk 1 wordt genoemd, dat dit Adam is met zijn vrouw. Genesis 3: 21,22

verder wordt in het Nieuwe Testament, Adam erkent als eerste man op Aarde.

1 Korintiërs 15:22 en 15:45

22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

Staten vertaling.

Ik kan er niks anders van maken.

allemaal 'n goed weekend gewenst.

Lydia.


Tja, dan houd je dus het probleem van de inteelt, (plus nog een keer na de Zondvloed) en met wie trouwde Cain dan?

Een verhelderend voorbeeld vind ik altijd de jachtluipaarden/cheetahs. Cheetahs stonden in het nabije verleden (ongeveer 12.000 jaar geleden) op het randje van uitsterven. Alleen door drastische inteelt heeft de soort zich kunnen herstellen, maar het gevolg is dus dat ze een ontzettend lage genetische diversiteit hebben. Wat is het gevolg van deze lage diversiteit? Zeer vatbaar voor ziekten, is één; maar ook dat je van elke cheetah waar ook ter wereld een stuk huid kunt afnemen en dat op een willekeurige andere cheetah kunt transplanteren en dat die nieuwe huid zonder problemen wordt geaccepteerd! Omdat ze genetisch dus allemaal genoeg op elkaar lijken.

Weet je hoe lastig het is voor mensen om geschikte orgaandonoren te vinden buiten de directe familie? En zelfs dan moet iemand vaak de rest van zijn leven medicijnen slikken om de afstotingsverschijnselen te onderdrukken.

Ik hoor de Bijbelgetrouwen het al denken: dat bijna uitsterven 12.000 jaar geleden is bewijs voor de zondvloed! En dat kun je denken, maar waarom werkt het dan niet bij olifanten, of ijsberen, of mensen?

Dat "zuivere" DNA moet dus al intact zijn gebleven tot aan de Zondvloed (behalve voor cheetahs) zodat alle dierenpaartjes er lustig op los konden inteelten zonder de desastreuze gevolgen. Maar de degeneratie moet dusdanig snel zijn gegaan dat we nu in de situatie zitten waarin we zitten waarin inteelt niet meer kan (en die degeneratie moet op de een of andere wijze zijn gestopt!)

De Zondvloed een massaal bijna uitstervings-'event' voor ALLE diersoorten, korter geleden dan de cheetahs, met minder overgebleven individuen dan in het geval van de cheetahs en op de een of andere miraculeuze wijze zien we bij geen enkele andere diersoort dezelfde gevolgen. Super-DNA roept meer vragen op dan het beantwoordt en tja, wat moet je dan? Voor alles wat onverklaarbaar is je beroepen op Goddelijke interventie?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 12 sep 2021 11:38

Mortlach schreef:Tja, dan houd je dus het probleem van de inteelt, (plus nog een keer na de Zondvloed) en met wie trouwde Cain dan?

Een verhelderend voorbeeld vind ik altijd de jachtluipaarden/cheetahs. Cheetahs stonden in het nabije verleden (ongeveer 12.000 jaar geleden) op het randje van uitsterven. Alleen door drastische inteelt heeft de soort zich kunnen herstellen, maar het gevolg is dus dat ze een ontzettend lage genetische diversiteit hebben. Wat is het gevolg van deze lage diversiteit? Zeer vatbaar voor ziekten, is één; maar ook dat je van elke cheetah waar ook ter wereld een stuk huid kunt afnemen en dat op een willekeurige andere cheetah kunt transplanteren en dat die nieuwe huid zonder problemen wordt geaccepteerd! Omdat ze genetisch dus allemaal genoeg op elkaar lijken.

Weet je hoe lastig het is voor mensen om geschikte orgaandonoren te vinden buiten de directe familie? En zelfs dan moet iemand vaak de rest van zijn leven medicijnen slikken om de afstotingsverschijnselen te onderdrukken.

Ik hoor de Bijbelgetrouwen het al denken: dat bijna uitsterven 12.000 jaar geleden is bewijs voor de zondvloed! En dat kun je denken, maar waarom werkt het dan niet bij olifanten, of ijsberen, of mensen?

Dat "zuivere" DNA moet dus al intact zijn gebleven tot aan de Zondvloed (behalve voor cheetahs) zodat alle dierenpaartjes er lustig op los konden inteelten zonder de desastreuze gevolgen. Maar de degeneratie moet dusdanig snel zijn gegaan dat we nu in de situatie zitten waarin we zitten waarin inteelt niet meer kan (en die degeneratie moet op de een of andere wijze zijn gestopt!)

De Zondvloed een massaal bijna uitstervings-'event' voor ALLE diersoorten, korter geleden dan de cheetahs, met minder overgebleven individuen dan in het geval van de cheetahs en op de een of andere miraculeuze wijze zien we bij geen enkele andere diersoort dezelfde gevolgen. Super-DNA roept meer vragen op dan het beantwoordt en tja, wat moet je dan? Voor alles wat onverklaarbaar is je beroepen op Goddelijke interventie?


ik kan je geen ander antwoord geven dan 'n Bijbels antwoord, ook al begrijp ik dat dit voor jou onbevredigend is Mortlach.
Als je Genesis hoofdstuk 5 leest zie je oud de mensen in de tijd na Adam werden:

https://bible.hispage.nl/index.php?sear ... language=0

Alleen al het feit (Bijbels) dat mensen in die tijd zo oud konden worden, geeft mij 'n antwoordt over het vraagstuk van inteelt.
God heeft in Zijn Almachtigheid toen Hij de mens schiep geweten dat er gezond nageslacht kon worden geboren, in (relatieve zin) want alle nakomelingen zijn onderhevig aan de zonde val, want alle mensen stierven/sterven wat 'n gevolg was.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor hans0166 » 12 sep 2021 12:16

Mortlach schreef: tja, wat moet je dan? Voor alles wat onverklaarbaar is je beroepen op Goddelijke interventie?


dat is het enige wat mogelijk is.
Adam 930 jaar ... in de ruwweg 2500 jaar tot Abraham zakt het naar 175
Als dat door degeneratie komt zouden we met hetzelfde tempo nu zo'n 4000 jaar na Abraham het embryonale stadium niet eens halen.
Redelijk onwaarschijnlijk dus.

En redelijk raar dat de mensheid al een behoorlijke tijd juist ouder aan het worden is, zou een onmogelijkheid moeten zijn, tenzij we door iets wat we doen een nog niet bekend middel gevonden hebben dat de genen al enkele generaties lang stilletjes repareert.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2021 12:45

Lydia63 schreef:ik kan je geen ander antwoord geven dan 'n Bijbels antwoord, ook al begrijp ik dat dit voor jou onbevredigend is Mortlach.
Als je Genesis hoofdstuk 5 leest zie je oud de mensen in de tijd na Adam werden:

https://bible.hispage.nl/index.php?sear ... language=0

Alleen al het feit (Bijbels) dat mensen in die tijd zo oud konden worden, geeft mij 'n antwoordt over het vraagstuk van inteelt.
God heeft in Zijn Almachtigheid toen Hij de mens schiep geweten dat er gezond nageslacht kon worden geboren, in (relatieve zin) want alle nakomelingen zijn onderhevig aan de zonde val, want alle mensen stierven/sterven wat 'n gevolg was.


Ik zei al, een bekende literaire stijlfiguur uit dit tijd en cultuur, of geloof je ook dat die Sumerische koningen 30.000 jaar aan de macht waren? Hoeveel kinderen zouden die dan hebben verwekt?

Het Bijbelse antwoord is niet slechts onbevredigend, het roept meer vragen op dan het beantwoordt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 12 sep 2021 14:46

Mortlach schreef:Ik zei al, een bekende literaire stijlfiguur uit dit tijd en cultuur, of geloof je ook dat die Sumerische koningen 30.000 jaar aan de macht waren? Hoeveel kinderen zouden die dan hebben verwekt?


Persoonlijk neem ik aan dat de mensheid niet ouder kan zijn dan zó ongeveer 6000 jaar, dus ik kan niet aannemen dat er Sumirische koningen waren die 30.000 jaar oud werden en aan de macht waren, waarschijnlijk waren dit mythische voorstellingen? uit de tijd dat mensen als goden werden gezien? iets wat we terug kunnen vinden, na bv Nimrod.
En onderstaande link bevestigd mijn gedachten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sumer
De hele geschiedenis van Sumer bestrijkt een periode van 3800 tot 2000 v.Chr. Er zijn aanwijzingen voor Sumerische activiteit voor de Urukperiode en na de Ur III-periode, maar er is betrekkelijk weinig over bekend.

De geschiedenis van Sumer wordt gewoonlijk verdeeld in vijf perioden:

Urukperiode (ca. 4000-3000 v.Chr.)
Zie Urukperiode voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
In de Urukperiode vestigden de Sumeriërs zich in het gebied. Hun herkomst is niet duidelijk. Zij kwamen misschien uit Anatolië of uit de Indusvallei via een halte in het huidige Iran. Zelf geloofden zij in een oorsprong in Dilmun, een streek in Oost-Arabië.

Er was al landbouw, maar zij voerden de irrigatie in. Dorpen groeiden uit tot steden. De belangrijkste stad was Uruk. Dankzij de Inannatempel had deze stad een grote regionale uitstraling. Minstens even grote invloed ging uit van Eridu. Hier dateren de oudste bewoningslagen van het 6e millennium v.Chr.

Jemdet Nasr-periode (ca. 3100-2900 v.Chr.)
Zie Jemdet Nasr-periode voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
In de Jemdet Nasr-periode ontstonden heiligdommen in de centra van de steden, de bevolking groeide en de irrigatie van de akkers werd geïntensiveerd.

Vroeg-dynastieke periode (ca. 2900-2350 v.Chr.)
Zie Vroeg-dynastieke Periode (Mesopotamië) voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
De Vroeg-dynastieke Periode wordt gedateerd tussen ca. 2900 en 2350 v.Chr. Deze periode wordt gekenmerkt door rivaliteit tussen Mesopotamische stadstaten. Met name het conflict tussen Lagash en Umma is erg bekend, met dank aan de archieven die zijn opgegraven in Lagash. Hoewel de Sumerische koningslijst de namen van vele koningen noemt, is de bruikbaarheid van deze bron voor historische reconstructies beperkt.[1]

De oude Sumerische koningslijst vermeldt de vroege dynastieën van verschillende prominente steden. De eerste serie namen werd toegeschreven aan de koningen die heersten voor de zondvloed. Mogelijk zijn deze namen fictief en gaat het om legendarische en mythologische figuren zoals Alulim, Dumuzid, en Ziusudra. De eerste postdiluviale koning op de lijst, ook bekend uit andere bronnen, is Etana, 13e koning van de eerste Dynastie van Kish. Zijn naam komt ook in het Gilgamesj-epos voor. Mogelijk was hij aan de macht toen de hegemonie van Kish opnieuw overging naar Uruk. Dit leidde tot het idee dat Gilgamesj zelf een historische koning van Uruk zou zijn geweest.

Akkadperiode (ca. 2350 - 2150 v.Chr.)
Zie Akkadische Rijk voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Al gedurende de Vroeg-dynastieke periode slaagden individuele stadstaten erin hun grondgebied uit te breiden en andere staten te overheersen. Sargon van Akkad slaagde er als eerste in een rijk te stichten dat langer stand hield. Het Akkadische Rijk strekte zich over grote delen van Mesopotamië uit en de Akkadische koningen beroemden zich erop ook veldtochten naar Syrië, Turkije en Libanon uitgevoerd te hebben. De hoofdstad Akkad is echter nog steeds niet gelokaliseerd. De oorzaken van de val van het Akkadische Rijk zijn onduidelijk; klimaatverandering en de inval van de Guti zijn als oorzaken genoemd.

Ur III-periode (ca. 2100-2000 v.Chr.)
Zie Derde dynastie van Ur voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
De Ur III-periode, ook bekend als de Derde dynastie van Ur, die gedateerd wordt ca. 2100-2000 v.Chr., werd gekenmerkt door een wederopbloei van de Sumerische steden. Daarom wordt dit tijdperk ook wel de Sumerische wedergeboorte of renaissance genoemd. Aan de kust in het zuidoosten ontstond de staat Zeeland. De telgen uit het derde koningsgeslacht van Ur vestigden opnieuw een groot rijk in het Tweestromenland. Ongeveer 100.000 kleitabletten, gebruikt in de paleisadministratie, werden door geschiedkundigen teruggevonden. Uit de teksten op deze tabletten blijkt dat het paleis de hele economie regelde en de tempel overvleugelde.

Het rijk van Ur ging uiteindelijk definitief te gronde door inflatie en door invallen van de Amorieten uit het westen. Ten gevolge van deze toestand sneden plaatselijke vorsten de banden met de hoofdstad door en stichtten eigen dynastieën. Ook zou er sprake geweest zijn van een klimaatverandering die een rampzalige droogte veroorzaakte in de vruchtbare rivierdalen wat ernstige problemen meebracht voor de Amoritische nomaden.

In het noorden ontstond het Oud-Assyrische Rijk, ook wel Assyrië. In het zuiden was wat langer verdeeldheid; in de 18e eeuw v.Chr. ontstond (het Oud-Babylonische Rijk), het eerste grote rijk van Babylonië, de staatkundige opvolger van Sumer. In beide koninkrijken heersten veel Amoritische koningen, die zich deels aanpasten aan de Sumerisch-Akkadische cultuur, maar ook nog deels nomaden bleven.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Nimrod_(Bijbels_figuur)
http://nl.wikisage.org/wiki/Nimrod
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 12 sep 2021 15:37

Lydia63 schreef:Persoonlijk neem ik aan dat de mensheid niet ouder kan zijn dan zó ongeveer 6000 jaar, dus ik kan niet aannemen dat er Sumirische koningen waren die 30.000 jaar oud werden en aan de macht waren, waarschijnlijk waren dit mythische voorstellingen? uit de tijd dat mensen als goden werden gezien? iets wat we terug kunnen vinden, na bv Nimrod.
En onderstaande link bevestigd mijn gedachten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sumer


Maar Adam en Eva zijn uiteraard géén mythische voorstellingen? Die zijn wel echt? Hoeveel problemen met wat we in de werkelijkheid terugzien dat ook oplevert?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor meribel » 13 sep 2021 08:26

he? Hoe kan je nou denken dat de mensen nog maar 6000 jr rondlopen hier? We hebben genoeg fossielen gevonden van mensen die veel ouder zijn al

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 13 sep 2021 12:13

Mortlach schreef:Maar Adam en Eva zijn uiteraard géén mythische voorstellingen? Die zijn wel echt? Hoeveel problemen met wat we in de werkelijkheid terugzien dat ook oplevert?


Volgens de Bijbelse geschriften zijn het geen mythische personen, anders zouden we (Adam) ook niet in het N.T terug kunnen vinden zoals in de geslachtregister van Jezus Christus zoals vermeld in Lukas 3: 23-38, tenzij je alle Bijbelse personen als mythisch wil zien, wat voor mij geen optie is.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 13 sep 2021 12:17

meribel schreef:he? Hoe kan je nou denken dat de mensen nog maar 6000 jr rondlopen hier? We hebben genoeg fossielen gevonden van mensen die veel ouder zijn al


De Bijbels chronologie van Adam tot Jezus, was ongeveer 4000 jaar, en nu leven we in 2021 ná Christus, wat mij brengt op ruim 6000 jaar, betreft de gevonden fossielen, het is maar net welke wetenschappers je wil geloven, want die zijn het zeker niet allemaal met elkaar eens:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 48544fb096
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor meribel » 13 sep 2021 12:42

Lydia63 schreef:De Bijbels chronologie van Adam tot Jezus, was ongeveer 4000 jaar, en nu leven we in 2021 ná Christus, wat mij brengt op ruim 6000 jaar, betreft de gevonden fossielen, het is maar net welke wetenschappers je wil geloven, want die zijn het zeker niet allemaal met elkaar eens:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 48544fb096


De Bijbel is geen natuurkunde boek of exacte wetenschap Het is sowieso een verzameling van boeken, verhalen, brieven, liederen

God heeft ons verstand gegeven God is de maker van de natuur. Loop een druipsteengrot binnen en zie hoe oud het allemaal is.

Geen enkele wetenschapper is overtuigd op basis van waar we in leven dat de aarde 6000 jr geleden gemaakt is incl de mens. Of dat de mens nog maar 6000 jr hier rondloopt

En dat is niet in strijd met de bijbel. Er staat nergens een goddelijke opdracht om geslachtsregisters (niet opgeschreven voor dat soort berekeningen) terug te rekenen tot Adam.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 13 sep 2021 13:15

meribel schreef:De Bijbel is geen natuurkunde boek of exacte wetenschap Het is sowieso een verzameling van boeken, verhalen, brieven, liederen

God heeft ons verstand gegeven God is de maker van de natuur. Loop een druipsteengrot binnen en zie hoe oud het allemaal is.

Geen enkele wetenschapper is overtuigd op basis van waar we in leven dat de aarde 6000 jr geleden gemaakt is incl de mens. Of dat de mens nog maar 6000 jr hier rondloopt

En dat is niet in strijd met de bijbel. Er staat nergens een goddelijke opdracht om geslachtsregisters (niet opgeschreven voor dat soort berekeningen) terug te rekenen tot Adam.


Dag Meribel ik wil graag even duidelijk maken dat ik niet geloof dat de Aarde maar 6000 jaar bestaat want ik geloof niet in de 24 uren scheppings dagen theologische, theorie :)
Al geloof ik wel in de Bijbel als; Gods woord, en de geslachtregisters waren/zijn zeker wél belangrijk, want de profeten hanteerden deze geslachtsregisters ook die uitzagen naar de Messias 'n nakomeling geboren uit de geslacht 's lijn van Koning David.
Zie ook: Lucas 1: 32
En uiteraard is de Bijbel geen wetenschappelijk boek, daar heb je gelijk in.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten