Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor meribel » 13 sep 2021 14:33

Ah ok :D ik dacht dat je de geslachtregisters had geteld en dacht dat Adam 6000 jr geleden rondliep en dus de mens pas 6000 jr rondloopt. Maar dan heb ik je verkeerd begrepen. Er zijn immers ook veel rotstekeningen gevonden die al 10 000 jr oud zijn enzo

Maar goed het maakt ook niet uit allemaal. Ik denk ook zeker niet dat met Genesis wordt bedoeld dat God in exact 6 x 24 uur de boel geschapen heeft. En degene die de boel opschreef was er ook niet bij. Het zal zijn en ons verstand te boven gaan hoe er uit het niets , iets is ontstaan. Nog steeds trouwens kan geen mens dat snappen of begrijpen hoe immens het universum blijkt te zijn

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2021 14:48

meribel schreef:Ah ok :D ik dacht dat je de geslachtregisters had geteld en dacht dat Adam 6000 jr geleden rondliep en dus de mens pas 6000 jr rondloopt. Maar dan heb ik je verkeerd begrepen. Er zijn immers ook veel rotstekeningen gevonden die al 10 000 jr oud zijn enzo


44.000 jaar :-) Maar als Adam de eerste mens was, wie heeft die tekeningen dan 40.000 jaar eerder gemaakt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2021 14:56

Lydia63 schreef:De Bijbels chronologie van Adam tot Jezus, was ongeveer 4000 jaar, en nu leven we in 2021 ná Christus, wat mij brengt op ruim 6000 jaar, betreft de gevonden fossielen, het is maar net welke wetenschappers je wil geloven, want die zijn het zeker niet allemaal met elkaar eens:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 48544fb096


Als 99,9% van de wetenschappers het ergens in grote lijnen over eens is, is die 0,1% aandragen, die ook nog eens een dijk van een religieuze bias heeft, niet echt indrukwekkend. Als je als wetenschapper suggereert dat mensen en dinosaurussen tegelijkertijd hebt geleefd, wordt je door alle paleontologen, archeologen en biologen weggelachen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 13 sep 2021 16:43

Mortlach schreef: Als je als wetenschapper suggereert dat mensen en dinosaurussen tegelijkertijd hebt geleefd, wordt je door alle paleontologen, archeologen en biologen weggelachen!


De grote landdieren oa werden geschapen op (Scheppingsdag 5)net als het gevogelte en de grote zeedieren.
Hoelang deze dag heeft geduurd weet niemand precies !! Deze enorme dieren zullen zullen vast 'n functie hebben gehad voor ze uitstierven want de aarde was nog woest en ledig op(Scheppingsdag 2). Al leefden er nog wel nakomelingen van de dinosaurussen tijdens het leven van de mens die op( Scheppingsdag zes) werd geschapen. Maar ik geloof dus niet dat de enorme dinosaurussen (Scheppingsdag 5) samen met de mens (Scheppingsdag 6) heeft geleefd. Al weet de huidige wetenschap bv niet precies welke huidige dieren van de dono's afstammen.
Ik laat het hierbij als je het niet erg vind, want mij gaat dit teveel off-topic :wink:
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor hans0166 » 13 sep 2021 16:55

Lydia63 schreef:De grote landdieren oa werden geschapen op (Scheppingsdag 5)net als het gevogelte en de grote zeedieren.
Hoelang deze dag heeft geduurd weet niemand precies !! Deze enorme dieren zullen zullen vast 'n functie hebben gehad voor ze uitstierven want de aarde was nog woest en ledig op(Scheppingsdag 2).


Wat de 2e dag ermee te maken heeft ontgaat me even, er is op de 3e en 4e ook wat gebeurt. Toen de dieren geschapen werden was de aarde niet meer woest en leeg.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2021 17:59



Ik kwam via die link het volgende tegen en vond het wel interessant.

"Een interessant gebied voor Nederlandse fossielendeskundigen is het uiterste Zuiden van ons land. De vele fossielen die uit de Sint Pietersberg tevoorschijn zijn gehaald, dateren alle uit het Krijt (zie de tijdtafel), het tijdperk van de zogenaamde schrikreptielen van vele meters lengte (lUaashagedis e.d.). Het is natuurlijk ondenkbaar, dat de mens in deze tijd al aanwezig was. Maar dr. Burdick vond in Amerika fossiele voetsporen van mensen en reuzenreptielen in dezelfde krijtlaag.
De evolutietheorie kan dit niet verklaren en zwijgt over deze vondsten."


Dit klinkt ontzettend samenzweerderig, alsof wetenschappers met zijn allen onder één hoedje spelen om de evolutietheorie maar overeind te houden. Blijkbaar gelooft de schrijver dat wetenschap zo werkt: alles is geoorloofd om de favoriete theorie staande te houden, tot aan leugens en fraude toe!

In werkelijkheid win je direct de Nobelprijs als je kunt aantonen dat de evolutietheorie niet zou kloppen. Sterker nog, het zou je direct tot de belangrijkste wetenschapper uit de geschiedenis maken! Wetenschappers zijn er dus absoluut bij gebaat om de evolutietheorie omver te werpen. Het blijkt alleen dat ze gewoon klopt! :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor BladeStraight » 13 sep 2021 20:16

Lydia63 schreef:De Bijbels chronologie van Adam tot Jezus, was ongeveer 4000 jaar, en nu leven we in 2021 ná Christus, wat mij brengt op ruim 6000 jaar, betreft de gevonden fossielen, het is maar net welke wetenschappers je wil geloven, want die zijn het zeker niet allemaal met elkaar eens:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 48544fb096


Dit artikel dateert uit 1976 en citeert "onderzoek" uit de jaren 50 dat constant door jonge aarde-creationisten wordt gebruikt. Helaas is het hele verhaal over de zogenaamde "bewijzen" dat mensen en dinosauriërs tegelijkertijd zouden hebben geleefd al lange tijd ontkracht. Hier een artikel wat direct ingaat op het in het RD aangehaalde onderzoek: https://ncse.ngo/introduction
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2021 20:35

BladeStraight schreef:Dit artikel dateert uit 1976 en citeert "onderzoek" uit de jaren 50 dat constant door jonge aarde-creationisten wordt gebruikt. Helaas is het hele verhaal over de zogenaamde "bewijzen" dat mensen en dinosauriërs tegelijkertijd zouden hebben geleefd al lange tijd ontkracht. Hier een artikel wat direct ingaat op het in het RD aangehaalde onderzoek: https://ncse.ngo/introduction


Een aanwijzing dat mensen en dino's inderdaad nooit hebben samengeleefd, is ook dat er bepaalde gevolgen die je dan zou mogen verwachten, ontbreken.

De mens is een zeer kundige jager, en als dino's hadden bestaan terwijl de mens ook bestond, zou er geen enkele reden zijn waarom we niet op dinosaurussen zouden hebben gejaagd. Als een prooi eenmaal gevangen en gedood is, wordt ALLES eraan gebruikt. Van de huid wordt leer gemaakt, van de tanden en de veren sieraden, de maag wordt gebruikt om in te koken, van de botten worden gebruiksvoorwerpen zoals naalden gemaakt, de hele rimbam wordt gebruikt.

En weet je wat we nou nog nooit, nergens, hebben gevonden? Door mensen vervaardigde gebruiksvoorwerpen uit dino-lichaamsdelen. Sterker nog, je kunt aan knauwsporen op botten afleiden door welk dier ze zijn opgeknaagd. En wat we ook nog nooit hebben gevonden, zijn dinosaurusbotten met knaagsporen van moderne zoogdieren.

Goed, dit is dus een feit. Deze zaken die je absoluut zou verwachten als je stelling waar is, ontbreken volledig. Waarom is dat? Als je desondanks wilt blijven volhouden dat de stelling toch waar is, zul je met een andere verklaring moeten komen. En nee, dinosaurussen zijn niet "te groot om te vangen"; mensen jagen ook op olifanten en trouwens de meeste dino's waren zo groot als een gemiddeld schaap.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 14 sep 2021 14:26

BladeStraight schreef:Dit artikel dateert uit 1976 en citeert "onderzoek" uit de jaren 50 dat constant door jonge aarde-creationisten wordt gebruikt. Helaas is het hele verhaal over de zogenaamde "bewijzen" dat mensen en dinosauriërs tegelijkertijd zouden hebben geleefd al lange tijd ontkracht. Hier een artikel wat direct ingaat op het in het RD aangehaalde onderzoek: https://ncse.ngo/introduction


bedankt voor jou bijstand met jou bijdrage, ik was wat onzorgvuldig in het selecteren van 'n link betreft heb nog wat na gezocht, jammer dat vele de jonge aarde theologie willen vast houden, waar ik dus zeker niet in geloof.

lydia.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor BladeStraight » 14 sep 2021 14:58

Lydia63 schreef:bedankt voor jou bijstand met jou bijdrage, ik was wat onzorgvuldig in het selecteren van 'n link betreft heb nog wat na gezocht, jammer dat vele de jonge aarde theologie willen vast houden, waar ik dus zeker niet in geloof.

lydia.


Het is mijn ervaring dat de visie dat dinosauriërs en mensen tegelijkertijd geleefd hebben vrijwel altijd uit die hoek komt. Dat is namelijk nodig om de korte tijdspanne van een zo'n 6000 jaar oude aarde "kloppend" te krijgen. Het lijkt me al met al wetenschappelijk gezien weinig waarschijnlijk. Het gebrek aan direct bewijs (Mortlach gaf een paar goede argumenten) is daar de voornaamste reden voor.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2021 15:12

Mortlach schreef:44.000 jaar :-) Maar als Adam de eerste mens was, wie heeft die tekeningen dan 40.000 jaar eerder gemaakt?


Nieuw onderzoek en nieuwe ontdekking!

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7321006174

Als het wordt bevestigd, schuift de datum van de oudste rotskunst op tot 170.000 - 226.000 jaar voor Christus. Tijd genoeg dus voor die legendarische Sumerische heersers om 40.000 jaar te regeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 17 sep 2021 13:43

Mortlach schreef:Nieuw onderzoek en nieuwe ontdekking!

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7321006174

Als het wordt bevestigd, schuift de datum van de oudste rotskunst op tot 170.000 - 226.000 jaar voor Christus. Tijd genoeg dus voor die legendarische Sumerische heersers om 40.000 jaar te regeren.


Ik blijf altijd duizelen als ik menselijke(wetenschappelijke) schattingen lees van ouderdom betreft opgravingen/vondsten, zoals bovenstaande 170.000-26.000 jaar voor Christus :roll:
Laatst gewijzigd door Lydia63 op 17 sep 2021 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 17 sep 2021 13:43

Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 17 sep 2021 14:46

Lydia63 schreef:Ik blijf altijd duizelen als ik menselijke(wetenschappelijke) schattingen lees van ouderdom betreft opgravingen/vondsten, zoals bovenstaande 170.000-226.000 jaar voor Christus :roll:


De radiologische meetmethoden hebben helaas soms een flinke "foutmarge". Je moet dit dus lezen als "het resultaat van de meting was 200.000 jaar, maar er is een onzekerheid van 20% beiden kanten op en dus kunnen we alleen met zekerheid zeggen dat het tussen de 170 en 230 duizend jaar ligt."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 17 sep 2021 14:57

Lydia63 schreef:Interessant om te lezen:

https://www.rd.nl/artikel/943178-archeo ... -op-stenen


Het lastige van die positie is dat je enorm aan 'cherry picking' moet doen: zeer selectief zijn in wat je accepteert. "Deze opgraving versterkt mijn positie, dus die 'klopt'; die opgraving verzwakt mijn positie, dus die moet fout zijn" Zo werkt wetenschap natuurlijk niet.

De stelling "de echtheid van de Bijbel" is ook veel te absoluut. Uiteraard staan er zaken in de Bijbel die historisch zijn. De stad Jeruzalem bestaat écht, bijvoorbeeld. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ALLES in de Bijbel historisch is; dat is een geloofsstandpunt en dat kan dus door opgravingen worden aangetast.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 28 gasten

cron