Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 25 sep 2021 14:09

Breuk schreef:Genesis 3:15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.

Als hier van de hiel wordt gesproken, dan leg ik eerder de relatie met Jakob (Israël) en niet met Jezus.
Jakob betekent ‘hij die de hiel grijpt’.
Ik zal eens kijken wat Deurloo daarover schrijft.


Dankjewel voor jou gedachten, maar ik kan niet aannemen dat het betrekking heeft op Israel(Jacob), juist omdat het vervolg van genesis spreekt over de verspreiding van de mensheid, en ik neem aan dat Israel pas in de belofte past ná de belofte aan Abraham, dus Genesis 3:15 heeft m.i geen betrekking op Israel, maar op Jezus Christus, omdat God direct voorzag ná de zondeval in 'n oplossing:

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... derbelofte

Waar ik uiteraard wel erken, dat Israël 'n belangrijke rol heeft gespeelt, als verbondsvolk, het volk uit wie deze beloofde Messias/verlosser geboren zou worden.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 25 sep 2021 14:31

Breuk schreef:In het ND van vandaag:
De Verenigde Staten hebben deze week een 3500 jaar oud, geroofd kleitablet teruggegeven aan Irak. De overhandiging kreeg een heuse ceremonie; op het waardevolle tablet staat namelijk een deel van het epos van Gilgamesj in het Soemerisch, een van de twee grote talen van de Mesopotamiërs. Dit is het oudste literaire werk ter wereld en bevat overeenkomsten met het zondvloedverhaal in het bijbelboek Genesis.

In hetzelfde ND is te lezen:
De stichting Bijbel, Geschiedenis en Archeologie belegt op zaterdag 25 september een congres in Barneveld over Abraham. Sprekers op het congres zijn dominee W.H van Boeijen en drs. J.G. van der Land. Drs. van der Land zal aantonen dat Abraham niet in de stad Oer in Zuid-Irak geboren is, wat bewijsbaar onjuist is, omdat toen Abraham geboren werd, die stad allang verwoest was.


Persoonlijk weet ik, dat het zondvloedverhaal in bepaalde overeenkomstige vormen in andere buiten Bijbelse culturen voorkomt, wat mij juist zegt dat de mensheid is verspreidt en hen voorgeschiedenis van Noach en zijn gezin, ná de zondvloed hebben mee genomen.
verder ben ik benieuwd wat de (wetenschappelijke) argumenten van deze sprekers zullen zijn, op het congres in Barneveld, ik zou er best bij willen zijn. :)
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 25 sep 2021 17:55

Lydia63 schreef:Persoonlijk weet ik, dat het zondvloedverhaal in bepaalde overeenkomstige vormen in andere buiten Bijbelse culturen voorkomt, wat mij juist zegt dat de mensheid is verspreidt en hen voorgeschiedenis van Noach en zijn gezin, ná de zondvloed hebben mee genomen.


Als de enige overlevenden Noach en zijn familie was, dan zou je toch mogen aannemen dat de verhalen grotendeels hetzelfde zouden zijn gebleven? De variatie is best opmerkelijk, in sommige verhalen is er een boot, in andere zijn het schildpaddenschilden of zelfs bladeren. Dit vraagt om een verklaring.

Het is veel waarschijnlijker dat omdat mensen nu eenmaal water nodig hebben, ze er vaak bij in de buurt wonen. En als je in de buurt van water woont, heb je zo nu en dan overstromingen. Dat een grote overstroming enorme schade aanricht aan het gedeelde bewustzijn, weten we allemaal sinds 1953 in Zeeland.

Het is kenmerkend dat volken die NIET in de buurt van water woonden, ook geen zondvloedverhalen hebben...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 27 sep 2021 16:27

Mortlach schreef:Als de enige overlevenden Noach en zijn familie was, dan zou je toch mogen aannemen dat de verhalen grotendeels hetzelfde zouden zijn gebleven? De variatie is best opmerkelijk, in sommige verhalen is er een boot, in andere zijn het schildpaddenschilden of zelfs bladeren. Dit vraagt om een verklaring.



Dag Mortlach, ik zou niet weten waarom dat om 'n verklaring vraagt? ik geloof niet dat andere verhalen Goddelijke inspiratie kennen, waarvan ik dit wel aanneem van de Bijbel.
Maar deze gaan wel wat verder dan enkel boot, onderstaande uitleg kende ik al, maar citeer deze toch even.


EEN LINK MET DE ARK
Ooit bedachten de oude chinezen hun letters: Chinses karaktertekens. Deze tekens hebben linken met de oude Bijbelse geschiedenissen. Volgens taalkundigen konden de Chinezen al schrijven in 2.500 voor Christus, en kan uit de karaktertekens opgemaakt worden hoe de oude Chinezen dachten.

Veel oude karaktertekens zijn opgebouwd uit basistekens. Als we die basistekens verder ontleden tot de allereenvoudigste vormen, komen we tot verrassende resultaten. Het teken voor 'boot', bijvoorbeeld, is opgebouwd uit drie tekens: vaartuig + acht + monden (monden in de betekenis van 'mensen'). Met andere woorden, toen de Chinezen voor de eerste keer het karakterteken voor 'boot' opschreven, zouden ze niet gedacht hebben aan een bekend vaartuig in de geschiedenis? Een vaartuig waarin acht mensen hebben gezeten: Noach met zijn vrouw en zijn drie zonen met hun vrouwen?


http://home.solcon.nl/gertjan_pos/02_Ch ... ekens.html
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2021 17:54

Lydia63 schreef:Dag Mortlach, ik zou niet weten waarom dat om 'n verklaring vraagt? ...


Omdat je zou verwachten dat zo'n verhaal dan veel meer overeenkomsten zou hebben, zeker als God het verhaal ook nog eens 'beschermt'.

En nee toch, niet die ongelooflijke larie dat uit Chinese tekens het Zondvloedverhaal zou zijn af te leiden. Ik zou niet eens weten waar ik zou moeten beginnen om die fantasie te ontkrachten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Breuk » 27 sep 2021 18:28

Lydia63 schreef:Dankjewel voor jou gedachten, maar ik kan niet aannemen dat het betrekking heeft op Israel(Jacob), juist omdat het vervolg van genesis spreekt over de verspreiding van de mensheid, en ik neem aan dat Israel pas in de belofte past ná de belofte aan Abraham, dus Genesis 3:15 heeft m.i geen betrekking op Israel, maar op Jezus Christus, omdat God direct voorzag ná de zondeval in 'n oplossing:

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... derbelofte

Waar ik uiteraard wel erken, dat Israël 'n belangrijke rol heeft gespeelt, als verbondsvolk, het volk uit wie deze beloofde Messias/verlosser geboren zou worden.


Het boek Genesis gaat m.i. om de wording van Israël .
Het is een doorlopend verhaal vanaf Adam t/m Jakob en dan tevens de zonen van Jakob.
Die zonen zijn de stammen van Israël.

Eigenlijk begint het allemaal daarmee. Israël is een verbinding van stammen die een gezamenlijke religie hebben.
Hoe is het nu allemaal zo geworden, wie zijn wij, wat verbindt ons, wie zijn wij ten opzichte van de volken.
Genesis beschrijft op een onhistorische wijze de identiteit van dat volkje Israël.

Wat in Genesis heel interessant is, is het thema zoonschap en hier aan gekoppeld begrippen als eersteling, gezegende, uitverkorene.
Met welke zoon gaat het steeds verder en met welke niet.
Het structuur van Genesis wordt ook wel aan het woord ‘Toledot’ (verwekking) opgehangen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Genesis_(boek)#Indeling_naar_genealogie:_de_Toledot-indeling

Die verwekkingen (van zonen) starten al in Genesis 1 en gaan zo verder.
Ja dat zoonschap , die verwekking is helemaal op Jezus te ‘plotten’ en dat is wat Mattheus doet.
Hij is de zoon van, de eersteling, de uitverkorene (niet zonder zijn lijden te benoemen).

Genesis 3:15 op Jezus laten slaan is m.i. verkeerde Christelijke inlegkunde en is een gevolg van een magische gedachte over de bijbelse schrijvers.
De schrijver van Genesis wist niets van Jezus, maar wel alles over het begrip zoonschap.

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Breuk » 27 sep 2021 18:40

Mortlach schreef:Omdat je zou verwachten dat zo'n verhaal dan veel meer overeenkomsten zou hebben, zeker als God het verhaal ook nog eens 'beschermt'.

En nee toch, niet die ongelooflijke larie dat uit Chinese tekens het Zondvloedverhaal zou zijn af te leiden. Ik zou niet eens weten waar ik zou moeten beginnen om die fantasie te ontkrachten...


Het lijkt mij aannemelijker dat Joodse schrijvers in aanraking kwamen met het Gilgamesj epos.
Er was uitwisseling met andere culturen en ook de Babylonische ballingschap kan een grote rol gespeeld hebben.
Denk ook aan het verhaal over de toren van Babel.

Nu hoeven we als bijbelliefhebbers niet zielig in een hoekje te gaan zitten. Nee de Joodse schrijvers hebben
allerlei verhalen gecomponeerd tot een geheel. Als gelovige zeg ik natuurlijk dat ze geïnspireerd werden door
degene die in de bijbel als (Heere/Heer/Adonai) God wordt aangeduid.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor StillAwake » 27 sep 2021 19:25

Mortlach schreef:Omdat je zou verwachten dat zo'n verhaal dan veel meer overeenkomsten zou hebben, zeker als God het verhaal ook nog eens 'beschermt'.

En nee toch, niet die ongelooflijke larie dat uit Chinese tekens het Zondvloedverhaal zou zijn af te leiden. Ik zou niet eens weten waar ik zou moeten beginnen om die fantasie te ontkrachten...

Ik heb geen idee waar het vandaan komt, maar in chinese karakters is een boot een bepaald kriebeltje, maar een groot schip heeft er inderdaad twee kriebeltjes bij.
De acht kan ik er niet zo in ontdekken (de chinese acht lijkt op de Griekse pi, en in het teken voor "schip" mist de bovenbalk), maar de "mond" zit er ontegenzeggelijk in...

In hoeverre dat terug te voeren is op de zondvloed weet ik niet, maar dat het teken vreemd is opgebouwd is een feit...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2021 20:09

De bron is Ben Hobrinks Wetenschap in de Bijbel en dan weet je dus al dat er niks van kan kloppen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor StillAwake » 27 sep 2021 22:10

Mortlach schreef:De bron is Ben Hobrinks Wetenschap in de Bijbel en dan weet je dus al dat er niks van kan kloppen...

Klopt op zich, maar kijk het chinese karakter maar eens na.
Ik heb er geen verklaring voor, maar het is een (zelfs naar chinese begrippen) uitgebreid tekeningetje...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2021 22:32

StillAwake schreef:Klopt op zich, maar kijk het chinese karakter maar eens na.
Ik heb er geen verklaring voor, maar het is een (zelfs naar chinese begrippen) uitgebreid tekeningetje...


Ik ben zeer huiverig om zelf met tekens te gaan klussen die ik niet kan lezen. Een uithaaltje hier of een net even iets stijler streepje daar en het woord betekent ineens iets heel anders. Maar goed, met een schrift met zo veel unieke tekens, kun je altijd wel iets vinden dat met veel passen en meten in het Bijbelse keurslijf te proppen is. En als ik het zo lees, gebruikt het Chinees - net als het Egyptisch trouwens - soms tekens voor klanken en niet voor woorden. Het Egyptische hieroglyph https://images2.pics4learning.com/catal ... mb_big.jpg

betekent zowel de klank R, als het woord 'mond' en soms iets heel anders. Ik vermoed dat dat hier ook wel het geval zal zijn.

Hier een interessante verhandeling over waarom je dit verhaal niet zomaar klakkeloos moet overnemen:

http://www.raccoonbend.com/languages/ch ... nchar.html
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2021 00:58

Afbeelding

Hier keihard bewijs dat er 'aliens' met moderne technologie woonden onder de oude Egyptenaren. Je ziet duidelijk een helicopter (linksboven) en een vliegtuig (rechtsmidden) en een vliegende schotel (rechtsboven) :-)

Maar dit is een beetje hetzelfde gehalte als dat gegoochel met Chinese tekens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor StillAwake » 28 sep 2021 07:03

Mortlach schreef:Ik ben zeer huiverig om zelf met tekens te gaan klussen die ik niet kan lezen. Een uithaaltje hier of een net even iets stijler streepje daar en het woord betekent ineens iets heel anders. Maar goed, met een schrift met zo veel unieke tekens, kun je altijd wel iets vinden dat met veel passen en meten in het Bijbelse keurslijf te proppen is. En als ik het zo lees, gebruikt het Chinees - net als het Egyptisch trouwens - soms tekens voor klanken en niet voor woorden. Het Egyptische hieroglyph https://images2.pics4learning.com/catal ... mb_big.jpg

betekent zowel de klank R, als het woord 'mond' en soms iets heel anders. Ik vermoed dat dat hier ook wel het geval zal zijn.

Hier een interessante verhandeling over waarom je dit verhaal niet zomaar klakkeloos moet overnemen:

http://www.raccoonbend.com/languages/ch ... nchar.html

Ik heb dan ook nergens gezegd dat het terug te voeren is op de zondvloed, ik heb alleen aangegeven dat het karakter enigszins onlogisch is.
jouw verklaring zou ook kunnen passen (mijn kennis van het Chinees is onvoldoende om daar een bindend oordeel over te geven).
In mijn werk kom ik dergelijke termen in vrij veel verschillende talen tegen, en het was mij al eerder opgevallen dat een sleepboot hetzelfde karakter heeft als een containerschip, maar dan met twee kringeltjes minder.
En die "acht" zit er wat discutabel in (alleen de verticale pootjes staan er in, en de horizontale balk van de "pi" mist).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor StillAwake » 28 sep 2021 07:04

Mortlach schreef:Afbeelding

Hier keihard bewijs dat er 'aliens' met moderne technologie woonden onder de oude Egyptenaren. Je ziet duidelijk een helicopter (linksboven) en een vliegtuig (rechtsmidden) en een vliegende schotel (rechtsboven) :-)

Maar dit is een beetje hetzelfde gehalte als dat gegoochel met Chinese tekens.

ik zie in die afbeelding rechtsboven eerder een onderzeeër eigenlijk... ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor BladeStraight » 28 sep 2021 08:23

StillAwake schreef:Klopt op zich, maar kijk het chinese karakter maar eens na.
Ik heb er geen verklaring voor, maar het is een (zelfs naar chinese begrippen) uitgebreid tekeningetje...


Hier een draadje op een forum waar mensen het Chinees beheersen: https://www.chinese-forums.com/forums/t ... noahs-ark/

Het lijkt inderdaad allemaal nogal onzin te zijn. Aangezien Ben Hobrink ook helemaal geen Chinees spreekt is het niet zo verbazend dat zijn interpretatie discutabel is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten