Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2021 15:35

Lydia63 schreef:Heb je hiervoor 'n bron?


https://en.wikipedia.org/wiki/Alulim

Alulim heerste meerdere millenia


https://en.wikipedia.org/wiki/Alalngar

Sumerische koning Alalngar heerste 36.000 jaar!


https://en.wikipedia.org/wiki/En-men-lu-ana

En-men-lu-ana heerste 43.200 jaar


https://en.wikipedia.org/wiki/En-men-gal-ana

En-men-gal-ana 28.800 jaar.



Adam liep met zijn 900 jaar nog in de luiers toen deze heersers aan de macht waren. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Matthias04
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2021 16:22
Locatie: België, Limburg, Hoeselt

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Matthias04 » 08 sep 2021 15:47

Lydia63 schreef:Dag Matthias04,
Allereerst moeten we weten dat Mozes in 1513 v.G.T. Gods wetten voor het volk Israël ontving betreft broer/zuster huwelijken Leviticus 18:9, 17, 24
Dus schijnbaar was het voor die tijd gebruikelijk.
Of Kain 'n zuster van hem huwden, weten we niet, wellicht 'n nicht

Welkom namens mij.

Dankje wel voor uw antwoord en een welkom, dit maakt inderdaad het een en andere duidelijk, en dan kwamen er ook geen genetische problemen in de families van die tijd tot toen. Hoe komt het dan dat in die tijd broer/zuster huwelijken wel goed verliepen en nu niet meer?

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 08 sep 2021 15:51

Mortlach schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/Alulim

Alulim heerste meerdere millenia


https://en.wikipedia.org/wiki/Alalngar

Sumerische koning Alalngar heerste 36.000 jaar!


https://en.wikipedia.org/wiki/En-men-lu-ana

En-men-lu-ana heerste 43.200 jaar


https://en.wikipedia.org/wiki/En-men-gal-ana

En-men-gal-ana 28.800 jaar.



Adam liep met zijn 900 jaar nog in de luiers toen deze heersers aan de macht waren. :-)


Dankjewel Mortlach, ik ga hier even huiswerk van maken :wink:
Wordt vervolgd.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Erik1960 » 08 sep 2021 15:59

Matthias04 schreef:Dankjewel voor het antwoord, maar waar staat dat precies geschreven en in welke vertaling?

in elke vertaling; kijk bij Genesis 2 vanaf vers 4.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor meribel » 08 sep 2021 16:02

Matthias04 schreef:Dankjewel voor het antwoord, maar waar staat dat precies geschreven en in welke vertaling?


Gewoon in je eigen bijbel maakt niet uit welke vertaling

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Prisma23 » 08 sep 2021 22:22

Matthias04 schreef:Dankje wel voor uw antwoord en een welkom, dit maakt inderdaad het een en andere duidelijk, en dan kwamen er ook geen genetische problemen in de families van die tijd tot toen. Hoe komt het dan dat in die tijd broer/zuster huwelijken wel goed verliepen en nu niet meer?


Het is zeker niet zo dat een kind waarvan de ouders broer en zus zijn altijd afwijkingen heeft. Maar de kans op een afwijking is alleen groter. Dat is nu zo en dat zal toen ook wel zo geweest zijn. Nu keuren wij een huwelijk tussen broer en zus af om ethische redenen. Maar in biologische zin kunnen er uit zo een huwelijk wel gezonde kinderen geboren worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Inteelt#Mensen

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2021 23:53

Op zich heb je gelijk, Prisma, maar het effect stapelt zich wel op als je het voor meerdere generaties herhaalt. Je kunt het dus niet zomaar wegwuiven omdat we tegenwoordig genetisch divers genoeg zijn om de ergste gevolgen te ontlopen.

Het is wel een probleem als je een gezin bent met 1 set overgrootouders, bijvoorbeeld.


Ik zei al eerder, super-DNA is de oplossing :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Prisma23 » 09 sep 2021 07:05

Mortlach schreef:Op zich heb je gelijk, Prisma, maar het effect stapelt zich wel op als je het voor meerdere generaties herhaalt. Je kunt het dus niet zomaar wegwuiven omdat we tegenwoordig genetisch divers genoeg zijn om de ergste gevolgen te ontlopen.

Het is wel een probleem als je een gezin bent met 1 set overgrootouders, bijvoorbeeld.


Ik zei al eerder, super-DNA is de oplossing :-)


Ik zie niet dat ik iets wegwuif maar jouw reactie doet bij mij wel de vraag opkomen waarom in de Bijbel nagenoeg geen kindersterfte voorkomt. Kwam dit weinig voor? Wat het toen een taboe? Telden mensen pas mee als zij een bepaalde leeftijd gepasseerd waren? Ik weet het niet.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Chaya » 09 sep 2021 13:20

Prisma23 schreef:Ik zie niet dat ik iets wegwuif maar jouw reactie doet bij mij wel de vraag opkomen waarom in de Bijbel nagenoeg geen kindersterfte voorkomt. Kwam dit weinig voor? Wat het toen een taboe? Telden mensen pas mee als zij een bepaalde leeftijd gepasseerd waren? Ik weet het niet.

Er werden 42 kinderen gedood door 2 beren!
Het dochtertje van Jaïrus, maar werd opgewekt door Jezus.
Het overleden kindje van David en Bathseba.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2021 13:33

Chaya schreef:Er werden 42 kinderen gedood door 2 beren!
Het dochtertje van Jaïrus, maar werd opgewekt door Jezus.
Het overleden kindje van David en Bathseba.


Ja er zijn wel voorbeelden. Denk aan de kindermoord door Herodes. Maar het ging meer om natuurlijke kindersterfte. Het zijn er niet zoveel maar ik denk dat dat soort dingen toen vaak ook niet de geschiedenisboeken haalden. Juist omdat het veel vaker voorkwam was het ook normaler, hoe raar dat ook klinkt. Dat het niet genoemd wordt wil niet zeggen dat het niet voorkwam.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2021 14:26

Prisma23 schreef:Ik zie niet dat ik iets wegwuif maar jouw reactie doet bij mij wel de vraag opkomen waarom in de Bijbel nagenoeg geen kindersterfte voorkomt. Kwam dit weinig voor? Wat het toen een taboe? Telden mensen pas mee als zij een bepaalde leeftijd gepasseerd waren? Ik weet het niet.


Tijdens de Zondvloed stierven er toch aardig wat kinderen. Sterker nog, ALLE kinderen. Ook was er iets met een van die plagen in Egypte en de eerstgeborenen. Maar goed, dat was Gods wil en dus oké. :roll:

Maar goed, Gods ingrijpen even daargelaten, afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid. Het is nogal een stap om te concluderen dat er geen kindersterfte voorkwam omdat het niet beschreven staat in boeken die daar helemaal niet over gaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 10 sep 2021 14:44

Matthias04 schreef:Dankje wel voor uw antwoord en een welkom, dit maakt inderdaad het een en andere duidelijk, en dan kwamen er ook geen genetische problemen in de families van die tijd tot toen. Hoe komt het dan dat in die tijd broer/zuster huwelijken wel goed verliepen en nu niet meer?


Zoals je al eerder hebt kunnen lezen werd Adam 930 jaar oud (Gen. 5:1-5) dus alleen al daarom mogen we naar alle eerlijkheid concluderen, dat hij en zijn vrouw Eva veel dichter bij de volmaaktheid leefden dan wij, sinds de zonde val zijn wij alle onderhevig aan degeneratie, juist daarom ook dat voor het volk van Israël er wetten kwamen van Gods wegen betreft.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 10 sep 2021 14:48

Mortlach schreef:Tijdens de Zondvloed stierven er toch aardig wat kinderen. Sterker nog, ALLE kinderen. Ook was er iets met een van die plagen in Egypte en de eerstgeborenen. Maar goed, dat was Gods wil en dus oké. :roll:

Maar goed, Gods ingrijpen even daargelaten, afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid. Het is nogal een stap om te concluderen dat er geen kindersterfte voorkwam omdat het niet beschreven staat in boeken die daar helemaal niet over gaan.


Je zou ook nog de kindermoord door Herodes kunnen vermelden.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Kvinna » 10 sep 2021 18:05

Mijn idee is dat de eerste mensen nog een heel schoon DNA hadden, met weinig of zelfs zonder genetische afwijkingen. Dan is het niet gevaarlijk om met een verwant persoon te trouwen.
Naar mate de mensheid langer op aarde was, kwamen er steeds meer beschadigingen en fouten in het DNA. Veel bekende genetische afwijkingen ontstaan spontaan maar worden wel doorgegeven aan nageslacht.
Ik weet niet precies waar het eerst in de bijbel wordt gemeld dat verwanten niet mogen trouwen, en hoe lang de mensheid toen al op aarde was? Toen waren er waarschijnlijk al voldoende mensen om te kunnen trouwen met iemand die genetisch heel ver bij je vandaan stond.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2021 18:40

Kvinna schreef:Mijn idee is dat de eerste mensen nog een heel schoon DNA hadden, met weinig of zelfs zonder genetische afwijkingen. Dan is het niet gevaarlijk om met een verwant persoon te trouwen.


Yay, super-DNA!

Naar mate de mensheid langer op aarde was, kwamen er steeds meer beschadigingen en fouten in het DNA. Veel bekende genetische afwijkingen ontstaan spontaan maar worden wel doorgegeven aan nageslacht.
Ik weet niet precies waar het eerst in de bijbel wordt gemeld dat verwanten niet mogen trouwen, en hoe lang de mensheid toen al op aarde was?


Het mooie hieraan is dat je er in principe dus aan kunt gaan lopen rekenen. Hoe snel takelt DNA precies af. Is de aftakelingssnelheid constant of niet. Misschien kun je er zelfs de leeftijd van de aarde mee uitrekenen (spoiler: het antwoord zal 6.000-10.000 jaar zijn).

Maar ja, dan komt de realiteit om de hoek kijken. DNA is namelijk best wel stabiel. Dus waarom ging het van 'zuiver' super-DNA naar enorme aftakeling maar nu weer redelijk stabiel.

Toen waren er waarschijnlijk al voldoende mensen om te kunnen trouwen met iemand die genetisch heel ver bij je vandaan stond.


Uh, nee. Als je 2 stamouders hebt (Adam en Eva), maakt het totaal niet uit hoeveel mensen daar uit voortkomen, alle mensen staan dan voor altijd genetisch ontzettend dicht bij elkaar. Van elk gen zijn er dan immers slechts 4 varianten (allelen, 2 van Adam en 2 van Eva). Dus tenzij dat super-DNA als een razende aan het muteren sloeg (waarvan we weten dat het dat nu niet meer doet), heb je echt een probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten