Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Matthias04
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2021 16:22
Locatie: België, Limburg, Hoeselt

Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Matthias04 » 07 sep 2021 17:29

Zo als iedereen wel weet is een broer-zus huwelijk verboden en die regel is ook niet voor niets. Want wanneer twee familieleden met elkaar trouwen en kinderen krijgen is de kans groot dat het kind gehandicapt zal worden. Mijn vraag is hoe komt het dan toch dat de dochters en zonen van Adam en Eva toch zich hebben kunnen voortplanten?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor meribel » 07 sep 2021 18:04

In de Bijbel staan twee scheppingsverhalen. Ingezoomd op Adam en Eva maar ook in Genesis 1 dat Hij mensen maakte. Meer dan twee m.i.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2021 21:17

Matthias04 schreef:Zo als iedereen wel weet is een broer-zus huwelijk verboden en die regel is ook niet voor niets. Want wanneer twee familieleden met elkaar trouwen en kinderen krijgen is de kans groot dat het kind gehandicapt zal worden. Mijn vraag is hoe komt het dan toch dat de dochters en zonen van Adam en Eva toch zich hebben kunnen voortplanten?


Tja, als je Adam en Eva als historisch wilt zien, en je dus de realiteit los laat, kun je daar allerlei geweldige redenen voor bedenken. 'Super-DNA' bijvoorbeeld, dat om de een of andere reden niet gevoelig was voor de effecten van inteelt maar dat door de tijd heen is verzwakt en nu heeft het er wel last van. Of zo. Geen spat bewijs voor, maar als je van alles mag verzinnen, waarom dit dan niet?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2021 09:36

Matthias04 schreef:Zo als iedereen wel weet is een broer-zus huwelijk verboden en die regel is ook niet voor niets. Want wanneer twee familieleden met elkaar trouwen en kinderen krijgen is de kans groot dat het kind gehandicapt zal worden. Mijn vraag is hoe komt het dan toch dat de dochters en zonen van Adam en Eva toch zich hebben kunnen voortplanten?


Ik weet het antwoord niet precies. Wat ik bijvoorbeeld wel weet is dat Kain Abel doodslaat. Dat zijn volgens mij de oudste twee zonen van Adam en Eva. Als God Kain ter verantwoording roept en straft door hem te verbannen zegt Kain: De straf is te zwaar, als ik over de aarde rondzwerf zal ieder die mij tegenkomt mij doden. Maar wie woonden daar dan? Waren er al andere kinderen van Adam en Eva die zich uitgebreid hadden voortgeplant en die al overal en nergens waren gaan wonen? Het lijkt me sterk. En Kain vertrekt, gaat ergens wonen en heeft gemeenschap met zijn vrouw en krijgt kinderen. Waar kwam die vrouw dan vandaan? Lijkt me sterk dat zijn zus met hem meeging nadat hij Abel had vermoord.

Kortom, het is dus aannemelijk dat er meer mensen waren dan Adam en Eva. Ook al verder weg op andere continenten en zo. Dat is tegelijkertijd ook een spannende concludering want het idee van de erfzonde is dat door de zonde van Adam en Eva het hele menselijke geslacht de zonde heeft geërfd op een natuurlijk manier, via geboorte dus. Hoe dat precies zit weet ik ook niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Prisma23 » 08 sep 2021 09:47

De vraag die hier aan vooraf gaat en dus eerst beantwoord zal moeten worden is "Hadden Adam en Eva een navel? "

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2021 09:59

Prisma23 schreef:De vraag die hier aan vooraf gaat en dus eerst beantwoord zal moeten worden is "Hadden Adam en Eva een navel? "


Waarom is dat relevant? Ik denk dat ze die wel hadden, ze werden als volgroeide mensen gemaakt, die alles hadden wat normaal in de baarmoeder zich al ontwikkelt en groeit dus ik zou niet weten waarom ze dan niet geschapen zouden kunnen zijn met iets wat normaal door geboorte ontstaat. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze die niet hadden omdat ze geen navelstreng gehad hebben. God kon dacht maken zoals hij dat wilde toch? Hij schiep "leeftijd", volwassen mensen, volgroeide bomen, aardlagen, dingen waarvan je zou denken dat ze in het verleden waren ontstaan dus ik vind het aannemelijk om te denken dat Adam en Eva ook wel een navel hadden, ze werden als mens geschapen. Maar ik zie niet precies in waarom dit relevant is voor deze discussie want volgens mij maakt het niets uit (tenzij je twijfelt aan het scheppingsverhaal, of Adam en Eva wel geschapen waren of ook gewoon ouders hadden en er toen al een heleboel mensen waren)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Prisma23 » 08 sep 2021 10:03

Marnix schreef:Waarom is dat relevant? Ik denk dat ze die wel hadden, ze werden als volgroeide mensen gemaakt, die alles hadden wat normaal in de baarmoeder zich al ontwikkelt en groeit dus ik zou niet weten waarom ze dan niet geschapen zouden kunnen zijn met iets wat normaal door geboorte ontstaat. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze die niet hadden omdat ze geen navelstreng gehad hebben. God kon dacht maken zoals hij dat wilde toch? Hij schiep "leeftijd", volwassen mensen, volgroeide bomen, aardlagen, dingen waarvan je zou denken dat ze in het verleden waren ontstaan dus ik vind het aannemelijk om te denken dat Adam en Eva ook wel een navel hadden, ze werden als mens geschapen. Maar ik zie niet precies in waarom dit relevant is voor deze discussie want volgens mij maakt het niets uit (tenzij je twijfelt aan het scheppingsverhaal, of Adam en Eva wel geschapen waren of ook gewoon ouders hadden en er toen al een heleboel mensen waren)


Dank voor het antwoord. Op mijn studentenvereniging hebben wij hier nachtenlang over gesproken. Nooit een antwoord gevonden, fijn dat er nu een antwoord is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2021 10:07

meribel schreef:In de Bijbel staan twee scheppingsverhalen. Ingezoomd op Adam en Eva maar ook in Genesis 1 dat Hij mensen maakte. Meer dan twee m.i.


Ja in de NBV staat dat God mensen maakte naar Zijn beeld, mannelijk en vrouwelijk schiep Hij de mensen. Als je Genesis 1 los van Genesis 2 leest zou je denken dat er inderdaad een heleboel mensen werden gemaakt, net als dat er ook een heleboel dieren werden gemaakt bijvoorbeeld. Doordat we daarna altijd Genesis 2 lezen denken we dat er maar 1 man en 1 vrouw werden gemaakt op de zesde dag. Maar is dat wel zo? En hoe zit het dan met de erfzonde?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Prisma23 » 08 sep 2021 11:16

meribel schreef:In de Bijbel staan twee scheppingsverhalen. Ingezoomd op Adam en Eva maar ook in Genesis 1 dat Hij mensen maakte. Meer dan twee m.i.

https://www.kcv-net.nl/meer/gebed-en-bi ... -beeck-ofm

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor gravo » 08 sep 2021 11:23

Matthias04 schreef:Zo als iedereen wel weet is een broer-zus huwelijk verboden en die regel is ook niet voor niets. Want wanneer twee familieleden met elkaar trouwen en kinderen krijgen is de kans groot dat het kind gehandicapt zal worden. Mijn vraag is hoe komt het dan toch dat de dochters en zonen van Adam en Eva toch zich hebben kunnen voortplanten?

Een geweldige vraag Matthias04. Het inteelt-probleem!
Uit de antwoorden tot nog toe (van "hadden Adam en Eva een navel?" tot "waar komen die andere mensen vandaan?") blijkt eigenlijk zonneklaar dat je jezelf in duizend bochten moet wringen om het kloppend te krijgen.
Tenminste, als je er vanuit gaat dat de Bijbel alleen goed gelezen en begrepen kan worden, wanneer je de scheppingsverhalen als historische verhalen moet lezen. Het punt van Mortlach. In dit geval wijst alles er natuurlijk op dat Adam en Eva verhaalfiguren zijn. Want niet alleen de genoemde huis-tuin- en keuken probleempjes spelen hier (dat van die navel), er is nog veel meer aan de hand bij het speurwerk naar de afkomst van de mens. Wetenschap houdt zich niet bezig met verhaalfiguren, maar met de zichtbare werkelijkheid. Die gaan uitgebreid graven, rekenen, vergelijken, vermoeden, toetsen, controleren en zoeken in zo'n beetje alle berschikbare zaken. En die komen met een heel ander beeld van de afkomst van de mens. Je weet wat ik bedoel.
En de moeilijkheid is dat je eigenlijk niet kunt zeggen dat dat in grote lijnen niet klopt. Je kunt natuurlijk van dit alles zegen dat het niet waar is, maar de waarheid wordt niet zomaar veranderd omdat ik dat zeg. Je kunt er natuurlijk allerlei zaken bij fantaseren om het scheppingsverhaal kloppend te krijgen met de wetenschappelijke bevindingen, maar zoals Mortlach terecht zegt: wie eenmaal gaat fantaseren heeft carte blanche om er alles bij te bedenken wat hem goed uitkomt.

Wat je vraag zo goed maakt is dat ik hierdoor bijna het bewijs in handen krijg om het scheppingsverhaal niet langer als historisch te beschouwen.

Als je dat wel blijft doen, moet je namelijk heel oneerlijk worden tegen de feiten en daarmee tegen jezelf.
Eerlijkheid, dus de eerlijke erkenning dat de werkelijkheid complexer en anders in elkaar zit dan je vanuit een historische lezing van het scheppingsverhaal weet, is voor mij een plicht. Ik wil niet in een ondeugdelijke fantasie rondlopen.

Dan maar het roer om en gewoon bekennen dat een historische lezing van het scheppingsverhaal afgewezen moet worden.
Het is niet langer geloofwaardig vol te houden. En al zou ik er nog krampachtig aan vasthouden, de volgende generatie zeker niet meer.

Maar het mooie is dat daarmee de waarde en de betekenis van de Bijbel, inclusief het scheppingsverhaal, onaangetast blijft.

We moeten alleen noodgedwongen onze leesmethode aanpassen, omdat de historische lezing, naar nu blijkt, op een misverstand berustte.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 08 sep 2021 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 08 sep 2021 11:43

Matthias04 schreef:Zo als iedereen wel weet is een broer-zus huwelijk verboden en die regel is ook niet voor niets. Want wanneer twee familieleden met elkaar trouwen en kinderen krijgen is de kans groot dat het kind gehandicapt zal worden. Mijn vraag is hoe komt het dan toch dat de dochters en zonen van Adam en Eva toch zich hebben kunnen voortplanten?


Dag Matthias04,
Allereerst moeten we weten dat Mozes in 1513 v.G.T. Gods wetten voor het volk Israël ontving betreft broer/zuster huwelijken Leviticus 18:9, 17, 24
Dus schijnbaar was het voor die tijd gebruikelijk.
Of Kain 'n zuster van hem huwden, weten we niet, wellicht 'n nicht

Welkom namens mij.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Chaya » 08 sep 2021 13:47

Matthias04 schreef:Zo als iedereen wel weet is een broer-zus huwelijk verboden en die regel is ook niet voor niets. Want wanneer twee familieleden met elkaar trouwen en kinderen krijgen is de kans groot dat het kind gehandicapt zal worden. Mijn vraag is hoe komt het dan toch dat de dochters en zonen van Adam en Eva toch zich hebben kunnen voortplanten?

Je had het ook even in de vragenrubriek kunnen opzoeken. Dat heb ik dan voor je gedaan:

"Volgens een joodse overlevering hadden Adam en Eva 56 kinderen: 33 zonen en 23 dochters. Een dergelijke overlevering is niet te controleren, maar geeft wel aan dat er in de loop der eeuwen heel wat kinderen geboren konden zijn. Adam is immers 930 jaar oud geworden (Gen. 5:1-5). Wat dat betreft kan Kaïn inderdaad met een familielid getrouwd zijn."
prof. dr. M.J. Paul
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2021 15:05

Chaya schreef:... Adam is immers 930 jaar oud geworden (Gen. 5:1-5)....


Hierbij is het goed om te weten dat dit soort buitenissige leeftijden een bekende stijlfiguur zijn uit de literatuur van die tijd en die regio. Hoe ouder een mythische figuur werd, hoe belangrijker en 'groter' hij/zij was. Sommige koningen werden volgens de overleveringen blijkbaar 10.000 jaar oud.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 08 sep 2021 15:28

Mortlach schreef: Sommige koningen werden volgens de overleveringen blijkbaar 10.000 jaar oud.


Heb je hiervoor 'n bron?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Matthias04
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2021 16:22
Locatie: België, Limburg, Hoeselt

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Matthias04 » 08 sep 2021 15:34

meribel schreef:In de Bijbel staan twee scheppingsverhalen. Ingezoomd op Adam en Eva maar ook in Genesis 1 dat Hij mensen maakte. Meer dan twee m.i.


Dankjewel voor het antwoord, maar waar staat dat precies geschreven en in welke vertaling?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten