Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 28 sep 2021 12:24

Mortlach schreef:De bron is Ben Hobrinks Wetenschap in de Bijbel en dan weet je dus al dat er niks van kan kloppen...


Ik weet niet wie Ben Hobrinks is, maar ik leerde deze gedachten van Chinese tekens die verwijzen naar de zondvloed al ruim 40 jaar geleden.
Even 'n andere link met bron verwijzingen.

https://www.morgenster.org/genesis.htm
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2021 12:32

BladeStraight schreef:Hier een draadje op een forum waar mensen het Chinees beheersen: https://www.chinese-forums.com/forums/t ... noahs-ark/

Het lijkt inderdaad allemaal nogal onzin te zijn. Aangezien Ben Hobrink ook helemaal geen Chinees spreekt is het niet zo verbazend dat zijn interpretatie discutabel is.


Hobrink verzint het ook allemaal niet zelf, maar jat het gewoon van Amerukaanse Jonge-Aardecreationisten. Wel handig dat hij alle foute argumenten in één bundel heeft samengebracht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 28 sep 2021 12:42

Mortlach schreef:Hobrink verzint het ook allemaal niet zelf, maar jat het gewoon van Amerukaanse Jonge-Aardecreationisten. Wel handig dat hij alle foute argumenten in één bundel heeft samengebracht.


Het is natuurlijk wel zo dat jij jou uitingen/mening zonder enige argumentatie verkondigt, persoonlijk vind ik dat jij juist jezelf ongelofelijk maakt, juist omdat je het nodig hebt om appels met peren te vergelijken. :wink:

ik citeer jou letterlijk:

Mortlach schreef
Hier keihard bewijs dat er 'aliens' met moderne technologie woonden onder de oude Egyptenaren. Je ziet duidelijk een helicopter (linksboven) en een vliegtuig (rechtsmidden) en een vliegende schotel (rechtsboven) :-)

Maar dit is een beetje hetzelfde gehalte als dat gegoochel met Chinese tekens.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2021 12:57

Lydia63 schreef:Ik weet niet wie Ben Hobrinks is, maar ik leerde deze gedachten van Chinese tekens die verwijzen naar de zondvloed al ruim 40 jaar geleden.
Even 'n andere link met bron verwijzingen.

https://www.morgenster.org/genesis.htm


Ben Hobrink is de Nederlandse versie van de Amerikaanse Jonge Aarde creationisten een heeft een boek geschreven dat vrij populair is onder bepaalde groepen Christenen in Nederland, "Wetenschap in de Bijbel".

Ik heb dat boek eens geleend en gelezen en destijds zei ik al "geef maar een paginanummer en ik laat je minstens 2 fouten zien die daar op staan". Op een gegeven moment 'bewijst' hij dat de aarde slechts 2 weken oud is, bijvoorbeeld.

Die eerdere link die je gaf noemde Hobrink als bron, dus dat was handig voor de herleiden.

De link van Bladestraight was ook bijzonder informatief als je het Engels machtig genoeg bent. Het komt neer op hetzelfde principe als in Egyptische hiërogliefen die ik zelf dan weer een beetje lees. Als een woord daar een arm of een mond bevat, betekent absoluut niet dat het woord iets met die lichaamsdelen te maken heeft, bijvoorbeeld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 28 sep 2021 13:28

Mortlach schreef:Ben Hobrink is de Nederlandse versie van de Amerikaanse Jonge Aarde creationisten een heeft een boek geschreven dat vrij populair is onder bepaalde groepen Christenen in Nederland, "Wetenschap in de Bijbel".

Ik heb dat boek eens geleend en gelezen en destijds zei ik al "geef maar een paginanummer en ik laat je minstens 2 fouten zien die daar op staan". Op een gegeven moment 'bewijst' hij dat de aarde slechts 2 weken oud is, bijvoorbeeld.

Die eerdere link die je gaf noemde Hobrink als bron, dus dat was handig voor de herleiden.

De link van Bladestraight was ook bijzonder informatief als je het Engels machtig genoeg bent. Het komt neer op hetzelfde principe als in Egyptische hiërogliefen die ik zelf dan weer een beetje lees. Als een woord daar een arm of een mond bevat, betekent absoluut niet dat het woord iets met die lichaamsdelen te maken heeft, bijvoorbeeld.


Dat is goed mogelijk, ik ken deze beste man verder niet, maar omdat ik de gedachte van de Chinese tekens verwijzend naar de zondvloed ruim veertig jaar geleden al leerde, zocht ik gewoon wat op Google en kwam die link tegen van Ben Hobrink , zonder enige kennis te hebben van deze auteur, waar ik overigens ook totaal geen mening over wil geven, omdat ik me niet voldoende heb geïnformeerd betreft deze.

Dus dan nu op herkansing:

https://www.morgenster.org/genesis.htm

Als dit voor andere óók onzinnig is dan vind ik dat best, ik ben geen chinees of wetenschapper van de Chinese taal.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2021 14:18

Lydia63 schreef:Dat is goed mogelijk, ik ken deze beste man verder niet, maar omdat ik de gedachte van de Chinese tekens verwijzend naar de zondvloed ruim veertig jaar geleden al leerde, zocht ik gewoon wat op Google en kwam die link tegen van Ben Hobrink , zonder enige kennis te hebben van deze auteur, waar ik overigens ook totaal geen mening over wil geven, omdat ik me niet voldoende heb geïnformeerd betreft deze.

Dus dan nu op herkansing:

https://www.morgenster.org/genesis.htm

Als dit voor andere óók onzinnig is dan vind ik dat best, ik ben geen chinees of wetenschapper van de Chinese taal.


Tja, die nieuwe link is gewoon meer van hetzelfde. Als mensen die wél Chinees spreken/lezen zeggen dat de elementen van tekens geen betekenis hebben maar enkel voor de klank worden gebruikt, dan neem ik dat direct van ze aan. Zéker omdat ik bekend ben met dat fenomeen uit de Egyptische hierogliefen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 28 sep 2021 17:53

Mortlach schreef:Tja, die nieuwe link is gewoon meer van hetzelfde. Als mensen die wél Chinees spreken/lezen zeggen dat de elementen van tekens geen betekenis hebben maar enkel voor de klank worden gebruikt,


Wat is het verschil? tussen betekenis en klank ? ik bedoel als je de klank van boot wil over brengen, associeert dat toch met boot. men kan ook 'n noot tekenen voor de klank.
Maar men tekent 'n boot.
Daarbij neem ik direct aan dat hedendaagse chinezen, zich niet associëren met de oude betekenis van hen woorden, al vraag ik me af of elke chinees zó denkt?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2021 18:33

Lydia63 schreef:Wat is het verschil? tussen betekenis en klank ? ik bedoel als je de klank van boot wil over brengen, associeert dat toch met boot. men kan ook 'n noot tekenen voor de klank.
Maar men tekent 'n boot.


Ik begrijp de verwarring niet. Klank en betekenis zijn toch totaal anders. Boot heeft 1 betekenis maar 3 klanken B, OO en T.

In het Egyptisch is het symbool voor de klank R een mond. Het is ook het woord voor mond. Maar dat betekent niet dat elke keer dat het ergens voorkomt, het ook 'mond' betekent.

Afbeelding

Hier staat "nfr" of "nefer". Dit betekent perfect of prachtig, naast nog een aantal andere dingen. Dat mond-symbool daar is een steunsymbool wat je niet eens uitspreekt maar wat de betekenis duidelijker maakt. Er staat daar dus niet "Prachtige slangenmond" of zo. Voor je het weet ziet een of andere creationist er weer een verwijzing naar de Slang in het Paradijs in. NFR betekent perfect (paradijs) en in het paradijs was een pratende slang, dus aha, bewijs!

Links het symbool voor 1) nfr, 2) nfr met hulpsymbolen, 3) nfr met hulpsymbool, 4) nfr met hulpsymbool voor abstractie, 5 nfr met alternatieve oriëntatie. En nergens heeft het ook maar iets met slangen of monden te maken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Breuk » 28 sep 2021 22:06

Ik kwam deze toespraak uit 2020 tegen van de net benoemde hoogleraar Koert van Bekkum aan de ETF in Leuven:

https://www.weetwatjegelooft.nl/les/exegesegenesis2/

Mijn conclusie:
De bijbel heeft zijn eigen verhaal en de natuurwetenschap heeft een ander verhaal.
Ga ze niet krampachtig in elkaar schuiven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2021 13:56

Breuk schreef:Ik kwam deze toespraak uit 2020 tegen van de net benoemde hoogleraar Koert van Bekkum aan de ETF in Leuven:

https://www.weetwatjegelooft.nl/les/exegesegenesis2/

Mijn conclusie:
De bijbel heeft zijn eigen verhaal en de natuurwetenschap heeft een ander verhaal.
Ga ze niet krampachtig in elkaar schuiven.


Informatief en zo zou ik er denk ik ook in staan als ik zou geloven. Maar ook direct duidelijk de andere spreker alleen naar de tekst wil kijken zonder verder enige context, en ja, dan kom je in de problemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 29 sep 2021 14:44

Mortlach schreef:Ik begrijp de verwarring niet. Klank en betekenis zijn toch totaal anders. Boot heeft 1 betekenis maar 3 klanken B, OO en T.

In het Egyptisch is het symbool voor de klank R een mond. Het is ook het woord voor mond. Maar dat betekent niet dat elke keer dat het ergens voorkomt, het ook 'mond' betekent.

Afbeelding

Hier staat "nfr" of "nefer". Dit betekent perfect of prachtig, naast nog een aantal andere dingen. Dat mond-symbool daar is een steunsymbool wat je niet eens uitspreekt maar wat de betekenis duidelijker maakt. Er staat daar dus niet "Prachtige slangenmond" of zo. Voor je het weet ziet een of andere creationist er weer een verwijzing naar de Slang in het Paradijs in. NFR betekent perfect (paradijs) en in het paradijs was een pratende slang, dus aha, bewijs!

Links het symbool voor 1) nfr, 2) nfr met hulpsymbolen, 3) nfr met hulpsymbool, 4) nfr met hulpsymbool voor abstractie, 5 nfr met alternatieve oriëntatie. En nergens heeft het ook maar iets met slangen of monden te maken...


Ik wil niet al te eigenwijs of halsstarrig over komen en wellicht ben ik al die jaren verkeerd ingelicht betreft het herkennen van Chinese tekens die verwijzen naar de zondvloed en de ark van Noach.
Ik wil me er wat meer in gaan verdiepen, omdat ik het zolang als waarheid heb geloofd.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2021 14:54

Lydia63 schreef:Ik wil niet al te eigenwijs of halsstarrig over komen en wellicht ben ik al die jaren verkeerd ingelicht betreft het herkennen van Chinese tekens die verwijzen naar de zondvloed en de ark van Noach.
Ik wil me er wat meer in gaan verdiepen, omdat ik het zolang als waarheid heb geloofd.


Dat is natuurlijk een bewonderingswaardige houding. We geloven allemaal wel dingen die we vroeger hebben gehoord en die we ook willen geloven. Dat soort dingen loslaten is een proces en soms zelfs wat pijnlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Breuk » 29 sep 2021 18:00

Zijn er ook mensen die deze (wel mooie) serie volgen?
Dit is het verhaal van de huidige wetenschap:
https://www.ntr.nl/Govert-naar-de-oorsp ... e-mens/470

Ik ben wel blij dat er ook een ander verhaal is en dat is het verhaal van God met Israël en in dit verhaal gaat het over alle mensen.
Niet de natuur maakt ons tot mens, maar de ingeblazen Geest van God.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2021 16:21

Breuk schreef:Zijn er ook mensen die deze (wel mooie) serie volgen?
Dit is het verhaal van de huidige wetenschap:
https://www.ntr.nl/Govert-naar-de-oorsp ... e-mens/470


Kende hem niet maar bedankt voor de tip!

Aflevering 1 legt trouwens wel meteen de bijl aan de wortel van het argument dat al die hominiden "gewoon" mensen zijn met een wat vreemde schedelvorm. Vooral huisexpert in de vragenrubriek ir. De Jong heeft er een handje van om elke vraag aangaande menselijke afstamming hiermee weg te wuiven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten