Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Breuk » 18 sep 2021 14:27

Het verhaal van Genesis wordt meestal als geschiedenis van de mens gelezen. Het is dus een algemeen verhaal over het begin van de schepping.
In de theologie (o.a. Miskotte) denkt men niet meer dat Genesis een algemeen verhaal is, maar een heel specifiek (particulier) verhaal van Israël en de kijk van Israël op hun ‘wording’.
Het is dus het identiteitsverhaal van de stammen van Israël en de schrijvers gebruiken hiervoor allerlei verhalen uit de omringende culturen.
Daarnaast spelen ook allerlei literaire structuren een rol.

In hoeverre lijkt het Adam en Eva verhaal op het verhaal van Israël zelf, dat in de rest van het OT verteld wordt?
Welke verbanden kun je leggen?

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 19 sep 2021 14:23

Breuk schreef:Het verhaal van Genesis wordt meestal als geschiedenis van de mens gelezen. Het is dus een algemeen verhaal over het begin van de schepping.
In de theologie (o.a. Miskotte) denkt men niet meer dat Genesis een algemeen verhaal is, maar een heel specifiek (particulier) verhaal van Israël en de kijk van Israël op hun ‘wording’.
Het is dus het identiteitsverhaal van de stammen van Israël en de schrijvers gebruiken hiervoor allerlei verhalen uit de omringende culturen.
Daarnaast spelen ook allerlei literaire structuren een rol.

In hoeverre lijkt het Adam en Eva verhaal op het verhaal van Israël zelf, dat in de rest van het OT verteld wordt?
Welke verbanden kun je leggen?


Ik zie niet in waarom bovenstaande klopt?

Want de apostel Paulus ( 'n jood) schreef toch werkelijk aan de volkeren/heidenen in Romeinen hoofdstuk 1 lezen we oa:

1 Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,
2 (Hetwelk Hij te voren beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften).
3 Van Zijn Zoon, (Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees;
4 Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) namelijk Jezus Christus, onzen Heere:
5 (Door Welken wij hebben ontvangen genade en het apostelschap, tot gehoorzaamheid des geloofs onder al de heidenen, voor Zijn Naam;
6 Onder welken gij ook zijt, geroepenen van Jezus Christus!)

en hoofdstuk 5:

12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2021 21:10

Lydia63 schreef:Ik zie niet in waarom bovenstaande klopt?

Want de apostel Paulus ( 'n jood) schreef toch werkelijk aan de volkeren/heidenen in Romeinen hoofdstuk 1 lezen we oa:

1 Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,
2 (Hetwelk Hij te voren beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften).
3 Van Zijn Zoon, (Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees;
4 Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) namelijk Jezus Christus, onzen Heere:
5 (Door Welken wij hebben ontvangen genade en het apostelschap, tot gehoorzaamheid des geloofs onder al de heidenen, voor Zijn Naam;
6 Onder welken gij ook zijt, geroepenen van Jezus Christus!)

en hoofdstuk 5:

12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.


Waarom is dat precies tegenstrijdig dan? Kan de dood ook door de zonde van Adam in de wereld zijn gekomen als er meer mensen op aarde waren bijvoorbeeld?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Mortlach » 19 sep 2021 21:49

Marnix schreef:Waarom is dat precies tegenstrijdig dan? Kan de dood ook door de zonde van Adam in de wereld zijn gekomen als er meer mensen op aarde waren bijvoorbeeld?


Het is trouwens ook wel grappig op te merken dat die hele zondeval voor de Joden eigenlijk maar bijzaak is. Dat heb ik er ooit eens over gehoord, tenminste.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor hans0166 » 20 sep 2021 05:32

Mortlach schreef:Het is trouwens ook wel grappig op te merken dat die hele zondeval voor de Joden eigenlijk maar bijzaak is. Dat heb ik er ooit eens over gehoord, tenminste.



Lody van de Kamp, rabbijn en schrijver, ; “Het jodendom kent geen erfzonde, en dat is een belangrijk verschil tussen het christendom en het jodendom. Wij geloven dat de zonde van Adam en Eva het menselijk vermogen om goed te zijn niet heeft beschadigd. Het enige ‘effect’ van hun overtreding is dat de wereld beschadigd is geraakt. Wij leven dus niet in een volmaakte wereld, maar binnen ons kader hebben wij wel de mogelijkheid om te repareren wat we aantreffen. We hebben geen schuld, maar wel een verantwoordelijkheid.


uit Trouw https://www.trouw.nl/nieuws/de-erfzonde-is-het-kwaad-de-mens-eigen~b5d2c8cb/

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Breuk » 20 sep 2021 07:09

Lydia63 schreef:Ik zie niet in waarom bovenstaande klopt?

Want de apostel Paulus ( 'n jood) schreef toch werkelijk aan de volkeren/heidenen in Romeinen hoofdstuk 1 lezen we oa:

1 Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,
2 (Hetwelk Hij te voren beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften).
3 Van Zijn Zoon, (Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees;
4 Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) namelijk Jezus Christus, onzen Heere:
5 (Door Welken wij hebben ontvangen genade en het apostelschap, tot gehoorzaamheid des geloofs onder al de heidenen, voor Zijn Naam;
6 Onder welken gij ook zijt, geroepenen van Jezus Christus!)

en hoofdstuk 5:

12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.


Dat is een goede aanvulling, want dat verhaal van Israël is niet een verhaal alleen voor Israël maar voor de hele mensheid.
In dit ene verhaal, doet de hele mensheid mee. Daarom worden er belangrijke zaken verteld, die alle mensen aangaat.
Maar we draaien het vaak om, we maken van het specifieke verhaal van Israël en de relatie met hun specifieke God, een verhaal over een algemene God.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 20 sep 2021 14:03

Marnix schreef:Waarom is dat precies tegenstrijdig dan? Kan de dood ook door de zonde van Adam in de wereld zijn gekomen als er meer mensen op aarde waren bijvoorbeeld?


Ik reageerde speciaal op de bijdrage van Breuk.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 20 sep 2021 14:21

Breuk schreef:Dat is een goede aanvulling, want dat verhaal van Israël is niet een verhaal alleen voor Israël maar voor de hele mensheid.
In dit ene verhaal, doet de hele mensheid mee. Daarom worden er belangrijke zaken verteld, die alle mensen aangaat.
Maar we draaien het vaak om, we maken van het specifieke verhaal van Israël en de relatie met hun specifieke God, een verhaal over een algemene God.


Dag Breuk ik zie werkelijk wel wanneer boodschappen voor Israel zijn, maar zoals jij suggereerde dat het Adam en Eva scheppingsverhaal 'n specifiek ververhaal was over/voor Israel daar ben ik het niet mee eens.
Juist daarom citeerde ik de apostel Paulus, omdat hij ook duidelijk uitlegt dat het scheppings verhaal voor de gehele mensheid die ná hen geboren zijn belangrijk zijn. Maar laten we eens terug gaan naar die tijd! ná de zondeval en ná de vloed.
God koos Abraham uit, 'n inwoner van uit Ur.
https://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/514
Alleen al om die reden begreep/begrijp ik jou gedachten niet dat het Adam en Eva verhaal over Israel zou gaan?
Abraham zouden we nu 'n Arabier noemen, maar wellicht wil jij jou zienswijze wat verduidelijken?
Met wat jij precies bedoelt?
Lydia
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2021 14:26

Lydia63 schreef:Ik reageerde speciaal op de bijdrage van Breuk.


Dat weet ik maar we hebben hier een groepsdiscussie dus dan mag ik je daar toch wel een vraag over stellen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 20 sep 2021 14:31

Marnix schreef:Dat weet ik maar we hebben hier een groepsdiscussie dus dan mag ik je daar toch wel een vraag over stellen?

Natuurlijk Marnix, maar je ging je mengen tussen mij en Breuk en het leek erop dat je niet begreep waar het over ging, lees maar terug desgewenst :)
maw het ging niet over de erfzonde, maar over Israel tegenover de rest van de wereld in het schepping 's verhaal.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Breuk » 21 sep 2021 19:23

Lydia63 schreef:Dag Breuk ik zie werkelijk wel wanneer boodschappen voor Israel zijn, maar zoals jij suggereerde dat het Adam en Eva scheppingsverhaal 'n specifiek ververhaal was over/voor Israel daar ben ik het niet mee eens.
Juist daarom citeerde ik de apostel Paulus, omdat hij ook duidelijk uitlegt dat het scheppings verhaal voor de gehele mensheid die ná hen geboren zijn belangrijk zijn. Maar laten we eens terug gaan naar die tijd! ná de zondeval en ná de vloed.
God koos Abraham uit, 'n inwoner van uit Ur.
https://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen/514
Alleen al om die reden begreep/begrijp ik jou gedachten niet dat het Adam en Eva verhaal over Israel zou gaan?
Abraham zouden we nu 'n Arabier noemen, maar wellicht wil jij jou zienswijze wat verduidelijken?
Met wat jij precies bedoelt?
Lydia


Lydia, ik denk persoonlijk niet dat Genesis een verhaal is dat een geschiedenis wil vertellen van de mens en heel specifiek dan ingezoomd op het volk Israël.
Nee, Israël kijkt terug en realiseert dat ze een volk zijn met 12 stammen en dat ze leven op een stuk land tussen een aantal grootmachten in.
De eindredactie van het boek zal ongetwijfeld door de ballingschap beïnvloed zijn.
Het is dus meer een identiteitsboek van Israël, waarbij zij hun hele bestaan een betekenis geven.
Die betekenis is, dat zij geroepen zijn om als als volk tussen de volkeren getuigen van hun relatie (verbond) met diegene,
die zij dan eerbiedig Adonai (Heer) noemen.
Termen als eersteling, eerstgeborene, uitverkoren horen dan bij de rol van Israël.

Op mijn vraag wat je nu in het Adam en Eva verhaal terug kunt lezen, heb ik m.i. geen reactie gezien.

De tuin met afmetingen die doen denken aan het beloofde land
Eden is een verwijzing naar de plek waar Jeruzalem staat?
Let op de vierde rivier, waar alleen staat de Eufraat (=Babel)
boom van goed en kwaad met het gebod om daarvan niet te eten, een verwijzing naar de geboden van de Torah
boom des levens, zie Deuteronomium 30:19

Israël wordt uit het beloofde land gegooid. Adam en Eva worden uit de tuin verdreven, het verhaal is een ouverture op het hele OT.
Het is m.i. geen algemene mensengeschiedenis aangevuld met de vaderlandse geschiedenis van Israël.
Zeker er spelen allerlei oude verhalen en gebeurtenissen een rol, maar de historiciteit is heel lastig te reconstrueren.
Dat laatste is ook niet het doel, het is geloofsverkondiging van en over de relatie met Adonai (de specifieke God).

Maar Israël is wel die eersteling en later zal ook Jezus Christus die eersteling zijn. Let op die eersteling en je weet hoe het met de
mensheid verder gaat. Het zijn de tekenen die ons heil verkondigen.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Lydia63 » 23 sep 2021 17:53

Breuk schreef:Lydia, ik denk persoonlijk niet dat Genesis een verhaal is dat een geschiedenis wil vertellen van de mens en heel specifiek dan ingezoomd op het volk Israël.
Nee, Israël kijkt terug en realiseert dat ze een volk zijn met 12 stammen en dat ze leven op een stuk land tussen een aantal grootmachten in.
De eindredactie van het boek zal ongetwijfeld door de ballingschap beïnvloed zijn.
Het is dus meer een identiteitsboek van Israël, waarbij zij hun hele bestaan een betekenis geven.
Die betekenis is, dat zij geroepen zijn om als als volk tussen de volkeren getuigen van hun relatie (verbond) met diegene,
die zij dan eerbiedig Adonai (Heer) noemen.
Termen als eersteling, eerstgeborene, uitverkoren horen dan bij de rol van Israël.

Op mijn vraag wat je nu in het Adam en Eva verhaal terug kunt lezen, heb ik m.i. geen reactie gezien.

De tuin met afmetingen die doen denken aan het beloofde land
Eden is een verwijzing naar de plek waar Jeruzalem staat?
Let op de vierde rivier, waar alleen staat de Eufraat (=Babel)
boom van goed en kwaad met het gebod om daarvan niet te eten, een verwijzing naar de geboden van de Torah
boom des levens, zie Deuteronomium 30:19

Israël wordt uit het beloofde land gegooid. Adam en Eva worden uit de tuin verdreven, het verhaal is een ouverture op het hele OT.
Het is m.i. geen algemene mensengeschiedenis aangevuld met de vaderlandse geschiedenis van Israël.
Zeker er spelen allerlei oude verhalen en gebeurtenissen een rol, maar de historiciteit is heel lastig te reconstrueren.
Dat laatste is ook niet het doel, het is geloofsverkondiging van en over de relatie met Adonai (de specifieke God).

Maar Israël is wel die eersteling en later zal ook Jezus Christus die eersteling zijn. Let op die eersteling en je weet hoe het met de
mensheid verder gaat. Het zijn de tekenen die ons heil verkondigen.


Breuk, interessant wat je wil meedelen, maar mag ik vragen naar 'n bron waar jij bovenstaande gedachten vandaan hebt?

Persoonlijk geloof ik wél dat het Adam en Eva verhaal betrekking heeft, op de eerste mensen op aarde, en de zondeval waar de gehele mensheid mee is geconfronteerd, tevens met de aller eerste profetie uit de Bijbel, die verwijst naar Jezus Christus, die uiteindelijk de duivel zal overwinnen.

Genesis 3: 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

m.i heeft bovenstaande profetie betrekking op de gehele mensheid omdat het voorzegde de toekomstige strijd tussen Jezus Christus en de slang (de Duivel) was/is, en dit niet slechts op toepassing voor het verbondsvolk Israël kan zijn.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Breuk » 24 sep 2021 20:02

Laat ik beginnen met een drietal opmerkingen:

In het ND van vandaag:
De Verenigde Staten hebben deze week een 3500 jaar oud, geroofd kleitablet teruggegeven aan Irak. De overhandiging kreeg een heuse ceremonie; op het waardevolle tablet staat namelijk een deel van het epos van Gilgamesj in het Soemerisch, een van de twee grote talen van de Mesopotamiërs. Dit is het oudste literaire werk ter wereld en bevat overeenkomsten met het zondvloedverhaal in het bijbelboek Genesis.

In hetzelfde ND is te lezen:
De stichting Bijbel, Geschiedenis en Archeologie belegt op zaterdag 25 september een congres in Barneveld over Abraham. Sprekers op het congres zijn dominee W.H van Boeijen en drs. J.G. van der Land. Drs. van der Land zal aantonen dat Abraham niet in de stad Oer in Zuid-Irak geboren is, wat bewijsbaar onjuist is, omdat toen Abraham geboren werd, die stad allang verwoest was.

Het veel verkochte boek Oer komt met een alternatief Adam en Eva verhaal.

Dit zijn allemaal voorbeelden van zaken die betrekking hebben op de historiciteit van een aantal bijbelverhalen.
Deze is n.l. helemaal niet zo zeker te plaatsen. Voor gelovigen (ook voor mij) is dat best lastig om daarmee om te gaan.
Het is echter wel goed om er kennis van te nemen en je niet hierdoor totaal in verwarring te laten brengen.

Ik lees zelf veel verhalen niet (meer) als een verslag van ooggetuigen, maar als verhalencomposities die over een langere tijd zijn
ontstaan, met een belangrijke eindredactie na de ballingschap.
De verhalen hebben nog volkomen die relevantie, dat neemt zelf toe omdat het echt om de inhoud gaat (wat wil er gezegd (verkondigd) worden).

Een naam die ik kan noemen is o.a. Karel Deurloo:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 00711c4fbe

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor Breuk » 24 sep 2021 20:07

Genesis 3:15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.

Als hier van de hiel wordt gesproken, dan leg ik eerder de relatie met Jakob (Israël) en niet met Jezus.
Jakob betekent ‘hij die de hiel grijpt’.
Ik zal eens kijken wat Deurloo daarover schrijft.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Adam en Eva, hoe werd de wereld bevolkt?

Berichtdoor gravo » 24 sep 2021 23:01

Breuk schreef:(...) Dit zijn allemaal voorbeelden van zaken die betrekking hebben op de historiciteit van een aantal bijbelverhalen.
Deze is n.l. helemaal niet zo zeker te plaatsen. Voor gelovigen (ook voor mij) is dat best lastig om daarmee om te gaan.(...)


Waarom is dat lastig? je hebt als gelovige toch de opdracht en plicht om eerlijk te zijn?
Daarom zou je het ook zo kunnen zien: als ik vasthoud aan een historische lezing van de Bijbelverhalen die om tal van redenen overduidelijk alleen als symbolische en mythische vertellingen gelezen kunnen worden, dan ben ik toch niet eerlijk als ik de Bijbel desondanks, door vast te houden aan mijn lezing, aantoonbaar verkeerde dingen laat beweren? Als je zelf verkeerd zit, geef daar dan de Bijbel niet de schuld van. De Bijbel is onveranderlijk en als blijkt dat de werkelijkheid anders in elkaar zit dan ik op grond van mijn interpretatie van de Bijbel verwachtte, moet ik niet gaan twijfelen aan de Bijbel, maar wel aan mijn lezing. Die lezing is een menselijke actie en kan wél veranderd worden.

Klaarblijkelijk is er lange tijd ten onrechte gedacht dat de scheppingsverhalen een nauwkeurig en letterlijk verslag zijn van de oorsprong van hemel, aarde en de mens. Echter, nu blijkt, dat dat een verkeerde gedachte is geweest. Het zijn verhalen, waarin onze gehele werkelijkheid, inclusief onszelf, als een schepping van God wordt voorgesteld, zonder dat dit wordt uitgelegd, bewezen of verklaard. Het is belangrijker dát verteld wordt van een Schepper en een schepping, dan hoe Schepper en schepping exact zijn. Het is een geloofswaarheid, een dogma en daarmee per definitie een geloofsmysterie, dat niet te begrijpen is en dat alleen in symbolische en mythische verhalen kan worden overgeleverd. Aan veel schriftelijke traditie gaat een orale traditie vooraf. Die bevat de kern van de boodschap, maar staat mijlenver af van historische situaties als deze. Sterker nog, wie een verhaal vertelt over de eerste mens, vertelt eigenlijk ook al dat hij er zelf niet bij is geweest. Kan niet anders. Alles komt tot ons via via, door overlevering, van verhalen. En zo moeten we Genesis dus ook zien. Oorsprong- verhalen met een fundamentele kernboodschap omtrent Schepper en schepping.

En zo moeilijk is het echt niet om de werking en de betekenis van verhalen te begrijpen. Waarom willen ouders dat hun kinderen leren lezen? Toch ook om te ervaren hoe heerlijk het is om je te verplaatsen in personen die aansprekend zijn en waarmee je je kunt identificeren? In alle culturen bestaat de behoefte om te vertellen. En elke cultuur, hoe klein en beperkt die ook is, heeft zijn oerverhalen. Hoe het allemaal begon, wat de drijfveer vroeger was, of hoe je het karakter dat in de verhalen naar buiten komt nog steeds kunt herkennen in de praktijken van vandaag de dag.

Zo is het scheppingsverhaal de drager van belangrijke betekenissen voor de gelovigen. Het gaat over oorsprong, zin en doel van ons mensen, over de natuur en de werkelijkheid om ons heen. Over de Schepper en de schepping. Oerverhalen zijn het, mythisch maar daarom nog niet onwaar. Daarom nog niet betekenisloos of waardeloos.
Als je ze echter verkeerd leest, alsof ze een fotografisch verslag zijn van een bepaalde plaats of tijd, dan vernietig je juiste de dragende en schragende functie van deze verhalen. Dan zijn het geen verhalen meer van betekenis, maar wetenschappelijke artikelen die in een peer-review misschien geen stand kunnen houden.

Door ze als historisch correct te zien, zet je de deur open voor de vernietiging van de waarheid van het verhaal. Dit klopt niet, dat klopt niet, hier moet je je in duizend bochten wringen, daar moet je een mouw aan passen of zus en zo moet je een ongeloofwaardige gedachtenkronkel verzinnen om het logisch te houden. En constant die angst dat de een of andere archeoloog weer een botje opgraaft dat niet in je verhaal past.
Hier gaat iets helemaal mis. Zo ontstaat Bijbelschaamte, gedraai en ongeloofwaardigheid. Zo help je het verhaal om zeep en daarmee het geloof dat zo nodig is om dit verhaal te omarmen.
Doe de Bijbel dit geweld niet aan. En zet je geloof niet op het spel. Hou het uit de handen en hoofden van wetenschappers, van reductionisten die er alleen een materiële kijk op los kunnen laten.

Ook gelovigen hebben onder invloed van de wetenschap soms die neiging. Die lijken hun geloof wel afhankelijk te maken van de vraag of de ark nu wel of niet ergens op een berg gevonden wordt. Idem dito bij al het gezoek naar bewijs voor de waarheid van een historisch gelezen scheppingsverhaal. Als je dan een dino vindt, van ver voor de tijd dat je een mens verwachtte, dan stort het geloof opeen in als een kaartenhuis?
Of dan moeten de boodschappers van dit slechte nieuws (de wetenschappers) als schuldigen of fraudeurs worden aangewezen?
Wat een bokkesprongen. En hoe oneerlijk tegen anderen en tegen jezelf! Zou het niet zo kunnen zijn dat we onze lang gekoesterde voorstelling misschien wat moeten herzien? De Bijbel bevat geen natuurkunde, maar geestelijke lessen.

Verhalen gaan langer mee dan data. Omdat ze hun waarde en kracht weten te behouden door alle veranderende tijden heen.
Wees niet bang dat (de kennis van) deze tijd de zeggingskracht van de Bijbel teniet zal doen.

Het gras verdort, de bloem valt af, maar het woord van onze God houdt eeuwig stand.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten