الله أَكْبَر

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Lydia63 » 13 aug 2021 16:31

Erik1960 schreef:Dus je vroeg God om wijsheid en inzicht en dat resulteert in jouw bijdrage dat de Islam wordt gebruikt door het Vaticaan in een complot tussen de
Jezuïeten en verschillende veiligheidsdiensten? En dan sta je er van te kijken dat mensen volledig afhaken uit het gesprek?


Ja ik sta er best wel van te kijken zeker onder Bijbel gelovigen hoe duidelijk kan het zijn :?

https://youtu.be/qZRj-CleopA

Goed weekend gewenst
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor gravo » 13 aug 2021 17:30

Mortlach schreef:Tja, dan weet ik niet wat ik nog kan zeggen behalve dat je je mediaverbruik misschien wat moet aanpassen. Die radicalisering is al gaande sinds de derde Imam Ali Shi'ih ergens in de 7de eeuw.

Als je gewoon naar de mensen zelf blijft kijken, dan kun je dat gevoel prima relativeren hoor. Volg een paar moslims op Twitter en het blijkt direct dat die nauwelijks te onderscheiden zijn van niet-moslims in wat ze tweeten en hoe hun persoonlijkheid is.

Zijn er elementen die Islam misbruiken? Absoluut! Elk systeem waar mensen bij komen kijken, zal door een groep van die mensen worden misbruikt. Maar waar ik banger voor ben, is dat dat gevoel dat jij hebt zelfversterkend zal zijn. Je maakt je zorgen/voelt je ongemakkelijk, dus zie en lees je meer zaken die die zorgen versterken/bevestigen en het kan lastig zijn die spiraal te doorbreken.

Er was een tijd terug na een of andere aanslag een twitter-draadje over mensen die de problemen in hun moskee beschreven. In de ene hadden ze een kapot raam en waren er duiven genesteld die eieren uit aan het broeden waren, waardoor de mensen hen niet wilden verstoren en ze dus maar bidden terwijl die duiven vrolijk koerden. In de andere beet de "moskee-kat" de schoenen van mensen kapot. In een derde was er een 'strijd' tussen de jongeren en de ouderen over de thermostaat. Allemaal hilarische en heel gewone problemen.

Daar moet ik altijd aan denken als ik weer eens iets negatiefs lees over Islam, aan oude vrouwtjes met opvliegers die stiekem de thermostaat hoger/lager zetten en aan duivennesten in de gebedsruimte...

Ook een tactiek, ridiculiseren.
Maar je moet de kracht van fundamentalistisch gedachtegoed temidden van gemarginaliseerde groepen niet onderschatten. De aantrekkingskracht zit 'm in het aanbieden van een doel in het leven, actie, een broederschap en de wetenschap dat je eindelijk aan de goede kant zit. In veel landen zijn er wat dat betreft vruchtbare akkers van arme jongeren die geronseld kunnen worden, inclusief Europese voorsteden. Als je goed hebt gelezen gaat het mij geen moment om gewone moslims, om goede, gewone vriendelijke mensen. Daar zit het gevaar niet. Ik ga ook met ze om. Ik ben ook niet van het type joods-christelijke cultuur aanhanger die geen islam erkent.
Nee, het gaat mij juist om de kleine radicale kern (met brains) die uit is op het bestuur van de Islam / van de moskee. Uit eigen ervaring weet ik hoe de orthodoxie werkt in ruimdenkende, liberale gemeenschappen waarin het inderdaad hoogstens gaat om de thermostaat.
De orthodoxie hanteert altijd de meest kernachtige eigenschap van de religie (datgene waar iedereen het over eens is, dat het daar om gaat). Dit om alle tegenspraak openlijk en publiek de mond te snoeren. In de islam is dat altijd de profeet. De hoogste titel: Mohammed is Zijn profeet. Dit wordt keer op keer benadrukt en vooral de overtredingen tegenover deze peiler worden breed uitgemeten. Die van gelovigen en ongelovigen. Zo wordt een onbetwistbaar midden geschapen waar iedereen het over eens is. De preken worden steeds minder praktisch en steeds theologisch er en theoretischer op precies dit punt. Iedereen wordt heel gevoelig gemaakt op dit punt. Bedenk de ophef over cartoons van Mohammed. Dat was een wereldwijde verontwaardiging die zonder orthodoxe scherpslijperij wat makkelijker was opgevat.
Daarna wordt op dit fundament langzaam ander gedachtegoed toegevoegd aan de rechte leer. Het krijgt dan ook diezelfde status, namelijk onopgeefbaar islamitisch. Plichten op allerlei gebied. Bedenk dat het gezag van die nieuwe leraar (het hoeft er echt maar één te zijn) door een grote groep tegelijkertijd wordt opgebouwd. In een moskee met een gewone verdeling naar leeftijd duurt dat even, maar in een moskee met veel vatbare jongeren kan dit proces heel snel gaan. Daarom zie je vaak dat predikers eerst een groep marginale jongeren apart nemen en hun het nieuwe perspectief geven, waarna de hele groep plotseling heel vroom geworden de plaatselijke moskee binnenkomt met de prediker. Dan kan zo'n prediker die moskee soms overnemen. De kracht zit 'm er in dat enthousiaste jongeren ook de ouderen kunnen meenemen.
Daarna worden de echte agendapunten ingedruppeld: meedoen aan de strijd, jihad, afstand nemen van de samenleving, er alleen voor elkaar zijn, islamitische heroïek, geschiedenis en soms een urgent apocalyptisch eindtijdgevoel.
Dit lukt lang niet altijd. Velen doorzien dit. Het blijven kleine groepen. Maar dat maakt het niet minder gevaarlijk, omdat zij met hun woorden en daden vooral de hele islam willen vertegenwoordigen en zich ook heel zichtbaar gaan gedragen.
Het gaat mij om het moment van de onzichtbare verwevenheid van de radicalen met de gewone moskeeën. Voorafgaand aan uitingen van radicalisering die de samenleving vaak trefzeker ondermijnen. In het Westen is dat angst en polarisatie. In Afrika is dat moorden terrein veroveren en intimidatie. In het Midden Oosten is dat de proxy voor het soennitisch of het sjiitische blok en in Azië is dat de poging om het eigen islamitisch smaldeel allesbepalend te maken. De netwerken van dit fundamentalisme zijn aan elkaar geknoopt en internationaal. Zo kan IS overal weer opnieuw beginnen, heel anders zijn dan een prediker in Parijs of een schoolbestuur in Amsterdam, maar toch onderling heel veel sympathie creëren. Een van de best georganiseerde netwerken is de van oorsprong Egyptische Moslimbroederschap.
Uit je voorbeelden begrijp ik dat je vooral veel woede en onmacht voelt over de onbeschrijfelijke praktijken van christenen. En terecht. Naast de hypocrisie die je christenen verwijt heb je vast nog veel meer argumenten om hun zienswijze en levensbeschouwing af te wijzen.
Maar dan verbaast het mij dat je ten aanzien van de Islam zo'n blinde vlek hebt voor de beknottende structuren die daarin te vinden zijn en dat je de uitwassen in islamitische landen en de vernietigende effecten van fundamentalistische en/of terroristische islamitische groepen wat wegdoet als overtrokken beelden van slecht geïnformeerde mensen of eenzijdig informerende media.
Het zijn geloofs-structuren, Mortlach, zowel christendom als islam. Zodra de orthodoxie daarin vrij spel krijgt, is er vaak geen kruid meer tegen gewassen. Zeker als geweld religieus gerechtvaardigd wordt.
Dat je het niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor BladeStraight » 13 aug 2021 18:18

gravo schreef:Wordt de wrange verbinding die ik voel tussen deze geloofsbelijdenis en die misdaden niet opgemerkt door moslims?


Dat zal liggen aan de mate waarin die moslim zichzelf identificeert met geweldadig jihadisten. Het overgrote deel van de moslims zal zeggen dat deze interpretatie onjuist is, en dat de geloofsbelijdenis dus wordt misbruikt door geweldadige groepen. Gezien dit, zal de lading die God is Groot voor hen heeft dus niet gekoppeld zijn aan terrorisme.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor BladeStraight » 13 aug 2021 18:25

gravo schreef:Maar je moet de kracht van fundamentalistisch gedachtegoed temidden van gemarginaliseerde groepen niet onderschatten.


Uit veel onderzoek over radicalisering blijkt dat degenen die daadwerkelijk vatbaar zijn voor geweld, niet altijd de meest vrome moslims zijn. Sterker, het gaat vrijwel altijd om jonge mannen die "gefaald" zijn in het leven, geen duidelijk doel hebben en waarvoor een snelle shortcut naar het paradijs aanlokkelijk kan zijn. Vaak is er ook drugs in het spel (met name marihuanaverslaving correleert zeer significant met aanslagplegers, tenminste in Europa). In Afrika hebben islamitische groepen vaak ook een welkome voedingsbodem in "vergeten" en arme gebieden.

De algemeen aanvaarde autoriteiten van de mainstream Sunni Islam zijn de scholen (madhhab). Zonder uitzondering wijzen deze terrorisme af. Het ligt iets lastiger in Shiisme overigens, maar dat voert wellicht wat ver. Dus, wanneer een moslim zich werkelijk vroom in het spoor van de Islam begeeft, zal deze vaak terrorisme afwijzen. Een laatste probleem in deze is de Salafistische stroming, oorspronkelijk een hervormingsstroming die de hierarchische systemen in uitleg en jurispredentie (fiqh) soms afwijst. Maar dit is binnen de Islam absoluut niet de mainstream, en is overigens ook niet synoniem met het propageren van geweldadige jihad.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor BladeStraight » 13 aug 2021 18:28

Lydia63 schreef:Het lijkt erop dat je niks van mij wil weten, want het lijkt erop dat jij het allemaal weet, ik wil met je in discussie, maar accepteer dan aub dat ik minder opgeleid ben dan jij en het wellicht mag weten, waarbij ik duidelijk wil zeggen dat ik bijna niks weet uit mezelf ik ben 'n eenvoudige vrouw die zich niet beroept op aardse kennis, alles wat ik aan God vroeg was wijsheid en inzicht in alles wat er gebeurd op onze aarde.


Dit zal wellicht bescheiden bedoeld zijn, maar het komt op mij bijzonder hoogmoedig over door te claimen dat je visie op dit soort zaken rechtstreeks door God geïnspireerd is. Gezien de vele hiaten en fouten in je argumenten waag ik dit ook te betwijfelen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Lydia63 » 13 aug 2021 19:38

BladeStraight schreef:Dit zal wellicht bescheiden bedoeld zijn, maar het komt op mij bijzonder hoogmoedig over door te claimen dat je visie op dit soort zaken rechtstreeks door God geïnspireerd is. Gezien de vele hiaten en fouten in je argumenten waag ik dit ook te betwijfelen.


Dag BladeSraigth, ik weet van mezelf bar weinig, juist daarom haal ik vaak andere veel beter en hoger opgeleiden christenen in mijn reacties aan.
Ik heb enkel geleerd hoe de puzzel er ongeveer uitziet, niet meer dan dat, maar kun je je eigen reactie nog herinneren? van 'n aantal dagen geleden?

Mag ik je even letterlijk citeren:

Gezien de tijd is het vrij aannemelijk dat Rome wordt bedoeld. De kanttekeningen zijn er ook duidelijk over (en inderdaad, de kanttekeningen zien ook een link naar het pausschap als zijnde de antichrist):

Is het dan vreemd wat ik hier door andere laat zeggen?
De video/Youtube van professor Walter J. Veith die ik eerder verzond, laat duidelijk zien waarom de eenvoudige moslim van nu net als de eenvoudige christen uit de geschiedenis niet weet waardoor ze bestuurd worden, en daar geef ik tevens 'n antwoord op de vraag van Gravo.
Want onze wereld wordt gestuurd, en daar is de bijbel duidelijk over, het mag toch duidelijk zijn dat deze bestuurder menselijke onderdanen heeft?
Die veel groter en machtiger zijn dan hoe wij ons als mens kunnen voorstellen en dat geld zowel voor de eenvoudige moslim in deze tijd, als eenvoudige christenen, die door de eeuwen heen ook zijn mee gesleurd, in oorlogen die men niet wensten?
De Adel/Elite heeft toch altijd geregeerd over het gewone volk? dat was toch al zó vanaf de kerk van Rome en daarvoor?
Al wil ik hiermee niet zeggen dat alle adel en elite slecht waren.

ook jij 'n goed weekend,
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2021 23:00

Beste Gravo. Je weet hopelijk dat ik je bijdragen altijd zeer op prijs stel en jou als persoon enorm respecteer. Excuses voor mijn opmerking over de Shi'iten, dat was inderdaad niet al te netjes van mij.

Maar ik neem niet van je over dat ik een blinde vlek zou hebben. Ik zie ook echt wel wat er soms misgaat, in hoeverre wij daarover als buitenstaanders kunnen oordelen. Ik ben wel terughoudend in moslims oproepen allemaal 'schoon schip' te maken omdat ik de kans dat dat doorslaat in Islamofobie en alle aanverwante sociale effecten veel groter acht dan het gevaar van geradicaliseerde moslims. Waarmee ik dat laatste gevaar niet wil minimaliseren; de beelden van de aanslagen in Spanje en het VK staan me nog helder voor de geest.

Maar ik vrees de keerzijde, een overactieve 'kritische houding' jegens islam en moslims met allerlei eisen en inmenging door de gemiddelde burger veel meer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor meribel » 14 aug 2021 06:05

Gaat dit topic nou over dat de extreme islam gevaarlijk is? Dat is zo natuurlijk
Of dat de jan met de per moslim zich niet genoeg ervan distantieert?
Want ja soms denk ik dat ook tot er weer eens een homogebedsgenezer langskomt of een sgper een filmpje post over de positie van de vrouw en dan voel ik me ook niet aangesproken om op mijn werk weer te roepen dat ik me ervan distantieer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor gravo » 14 aug 2021 08:47

Mortlach schreef:Beste Gravo. Je weet hopelijk dat ik je bijdragen altijd zeer op prijs stel en jou als persoon enorm respecteer. Excuses voor mijn opmerking over de Shi'iten, dat was inderdaad niet al te netjes van mij.

Maar ik neem niet van je over dat ik een blinde vlek zou hebben. Ik zie ook echt wel wat er soms misgaat, in hoeverre wij daarover als buitenstaanders kunnen oordelen. Ik ben wel terughoudend in moslims oproepen allemaal 'schoon schip' te maken omdat ik de kans dat dat doorslaat in Islamofobie en alle aanverwante sociale effecten veel groter acht dan het gevaar van geradicaliseerde moslims. Waarmee ik dat laatste gevaar niet wil minimaliseren; de beelden van de aanslagen in Spanje en het VK staan me nog helder voor de geest.

Maar ik vrees de keerzijde, een overactieve 'kritische houding' jegens islam en moslims met allerlei eisen en inmenging door de gemiddelde burger veel meer.

In zekere zin heb ik alweer spijt van dit topic. Het vliegt gelijk alle kanten op.
Mijn ongerustheid op dit punt is dat de islam op veel plaatsen niet meer de islam is die we kennen uit de geschiedenis en de handboeken. Velen benaderen de islam nog vanuit de wetscholen en suggereren dat er een algemene sturing is binnen de officiële islam. Daar zou je dan uit kunnen opmaken dat de islam heel gematigd is, redelijk, constructief en beslist niet gevaarlijk. Wat ik weet van de Islam is daar veel voor te zeggen. Veel moslims beschouwen de wereldwijde islam ook zo. Maar de werkelijkheid is op dit moment anders. Er is geen bestuurlijke macht meer bij deze oude centra, zoals bijvoorbeeld Caïro. De radicale islamieten, praktisch of theoretisch, kapen de islam en zetten een heel ander, tevens wereldwijd beeld neer. Die invloed is gewoon heel groot en streeft naar macht. Veel landen worstelen ermee. Het gaat niet alleen om de terroristische aanslagen, maar om een gecoördineerde machtsgreep van een heel ander soort islam. Zo wordt alles diffuus.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor BladeStraight » 14 aug 2021 10:50

Lydia63 schreef:Dag BladeSraigth, ik weet van mezelf bar weinig, juist daarom haal ik vaak andere veel beter en hoger opgeleiden christenen in mijn reacties aan.


Misschien las ik het dan verkeerd, maar het leek alsof je Goddelijke inspiratie claimde.


Want onze wereld wordt gestuurd, en daar is de bijbel duidelijk over, het mag toch duidelijk zijn dat deze bestuurder menselijke onderdanen heeft?
Die veel groter en machtiger zijn dan hoe wij ons als mens kunnen voorstellen en dat geld zowel voor de eenvoudige moslim in deze tijd, als eenvoudige christenen, die door de eeuwen heen ook zijn mee gesleurd, in oorlogen die men niet wensten?
De Adel/Elite heeft toch altijd geregeerd over het gewone volk? dat was toch al zó vanaf de kerk van Rome en daarvoor?
Al wil ik hiermee niet zeggen dat alle adel en elite slecht waren.


Absoluut waar. Helaas is de geschiedenis van de wereld vol van onderdrukking en scheve machtsverhoudingen. En dat die tot de dag van vandaag nog steeds bestaan, daar zijn we het ongetwijfeld ook over eens. Ik geloof alleen absoluut niet dat de Katholieke kerk enige invloed zou hebben op islamitisch geïnspireerd terrorisme, en dat hier een geheime link tussen is.

Eveneens een fijn weekend gewenst!
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor BladeStraight » 14 aug 2021 10:56

gravo schreef:IDaar zou je dan uit kunnen opmaken dat de islam heel gematigd is, redelijk, constructief en beslist niet gevaarlijk. Wat ik weet van de Islam is daar veel voor te zeggen. Veel moslims beschouwen de wereldwijde islam ook zo.


De macht van die centra is er wel degelijk in het gewone leven van verreweg de meeste moslims. Ik heb zelf in het Midden Oosten gewoond, en hoewel dit natuurlijk anekdotisch is, heb ik toch geconstateerd dat vrijwel alle Sunni die ik sprak zich conformeren aan de traditie. Daarbij is natuurlijk het radicalisme al decennia in opkomst. De Moslimbroederschap bestaat inmiddels al bijna een eeuw. Tevens is in Egypte een alliantie van MB en salafisten, maar deze groepen zijn absoluut niet vergelijkbaar in doctrine. En beiden staan ook weer ver af van groepen als IS en Al Qaeda. In Afrika is het verhaal nog weer anders, omdat veel van deze groepen maar op een paar aspecten echt radicale Islam voorstaan, en verder vooral politieke en economische doeleinden hebben. De coördinatie waarover jij spreekt waag ik dus wel te betwijfelen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor gravo » 14 aug 2021 11:08

BladeStraight schreef:De macht van die centra is er wel degelijk in het gewone leven van verreweg de meeste moslims. Ik heb zelf in het Midden Oosten gewoond, en hoewel dit natuurlijk anekdotisch is, heb ik toch geconstateerd dat vrijwel alle Sunni die ik sprak zich conformeren aan de traditie. Daarbij is natuurlijk het radicalisme al decennia in opkomst. De Moslimbroederschap bestaat inmiddels al bijna een eeuw. Tevens is in Egypte een alliantie van MB en salafisten, maar deze groepen zijn absoluut niet vergelijkbaar in doctrine. En beiden staan ook weer ver af van groepen als IS en Al Qaeda. In Afrika is het verhaal nog weer anders, omdat veel van deze groepen maar op een paar aspecten echt radicale Islam voorstaan, en verder vooral politieke en economische doeleinden hebben. De coördinatie waarover jij spreekt waag ik dus wel te betwijfelen.

Coördinatie is misschien een groot woord. Er kunnen echter wel degelijk gelegenheids-coalities ontstaan. Ook het feit dat radicale groepen vaak door twist en machtsaanspraken uit elkaar ontstaan lijkt een symptoom van ideologische versnippering, maar is dat in wezen niet. De ongestructureerde pragmatische samenstelling is juist het gemeenschappelijke ultieme kenmerk en de kracht van islamitisch radicalisme. Zo kunnen er overal cellen of groepen ontstaan met eigen doelen en praktijken.
Ik zou willen dat de islam tegenover deze kaleidoscoop weer een wat centralere stem kon laten horen. Waaraan goedbedoelende moslims zich kunnen optrekken. Zodat het gezicht niet langer wordt bepaald door het mycelium van de radicale islamitische ondergrondse. Helaas zie ik dit nog niet. Veel moskeeën identificeren zich met een stroming, een etniciteit of een nationaliteit.

Je zou je kunnen afvragen: wie moet de Paus bellen als hij op het hoogste niveau met de islam het gesprek wil voeren?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor hans0166 » 14 aug 2021 11:18

gravo schreef:Je zou je kunnen afvragen: wie moet de Paus bellen als hij op het hoogste niveau met de islam het gesprek wil voeren?


net als bij de reformatorische kerken... een heleboel....

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Prisma23 » 14 aug 2021 11:55

gravo schreef:
Je zou je kunnen afvragen: wie moet de Paus bellen als hij op het hoogste niveau met de islam het gesprek wil voeren?

gravo


Aardig artikel ivm deze vraag:

https://decorrespondent.nl/2609/wie-heb ... 9-1bb6cd03

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Lydia63 » 14 aug 2021 12:46

gravo schreef:Dan nog even ter toelichting:
Als vandaag iemand wordt neergeschoten door een moslim-terrorrist en de beelden laten zien dat hij zijn daad volbrengt onder het luid roepen van Allahoe akbar, waarom gaat de moskee dan vrijdagmiddag diezelfde kreet in diezelfde buurt nog een keer laten horen als onderdeel van de gebedsoproep?
Dat is kort gezegd mijn vraag.

Ik zou daar als gelovige heel veel schroom bij hebben!
Maar het lijkt wel alsof die woorden moeiteloos altijd en overal mogen klinken. Wat je ook doet, steeds mag Allah eraan worden verbonden. Bidden, danken, eten, drinken, feesten, rouw, oorlog, strijd.
Theologisch vind ik het ook interessant. Is het godsbeeld in de islam zó alomvattend dat zelfs ons gevoel voor wat goed en kwaad is, wat passend is of ongepast, geen enkele rol speelt? Staat Allah zo ver van onze wereld af, dat we niet meer herkennen of iets nu voor of tegen Allah gebeurt? Is dat de reden dat er eigenlijk alleen nog maar strakke gereglementeerde rituelen en plichten zijn in de islam, maar nauwelijks nog vrije gedachten en dito verantwoordelijkheden, waardoor ook ons eigen (!) geweten ons iets kan influisteren?
Bijvoorbeeld dat het roepen van Allahoe akbar soms niet op z'n plaats is.
Zomaar wat mijmeringen bij de gebedsoproep.

gravo


Ik denk omdat de geloofsoproepen die moskeeën uiten puur fundamentalistisch zijn, en in naam van hen Profeet Mohammad die deze term Allahoe akbar uitsprak in zijn tijd, waarmee de rechtvaardiging van het handelen in de naam van Allah wordt gelegd en gerechtvaardigd, omdat de koran deze leer verdedigd, ik denk dat 'n gematigde moslim zich niet durft uit uitspreken want deze weet wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

https://youtu.be/-FZobZrZ3lY
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron