الله أَكْبَر

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2021 15:45

Als een christen-extremist onder de uitroep: “Halleluja, Prijs de Heer” iemand neerschiet, mogen we als christenen dan op zondag nog “Halleluja, Prijs de Heer” zeggen of zingen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor BladeStraight » 14 aug 2021 16:08

Lydia63 schreef:ik denk dat 'n gematigde moslim zich niet durft uit uitspreken want deze weet wat daar de gevolgen van kunnen zijn.


Dat denk je verkeerd, het is een zeer wijdgebruikte term en heeft voor het overgrote deel van de moslims geen enkele verbinding met geweld. Dat is vooral een westerse bias.

Marnix schreef:Als een christen-extremist onder de uitroep: “Halleluja, Prijs de Heer” iemand neerschiet, mogen we als christenen dan op zondag nog “Halleluja, Prijs de Heer” zeggen of zingen?


Dit.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2021 20:47

BladeStraight schreef:Dat denk je verkeerd, het is een zeer wijdgebruikte term en heeft voor het overgrote deel van de moslims geen enkele verbinding met geweld. Dat is vooral een westerse bias.



Dit.


Of onder het motto “God wil het” landen veroveren, plunderen, mensen doden, vrouwen verkrachten. Mag je die God dan nog dienen? Misschien moeten we de Bijbelse oproep tot bescheidenheid soms iets meer ter harte nemen. Religieus geweld is nooit goed maar het zijn vaak kleine groepjes die dingen doen die weinig met religie te maken hebben maar vooral met haat, je beter vinden dan de ander enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Lydia63 » 15 aug 2021 11:20

Marnix schreef:Als een christen-extremist onder de uitroep: “Halleluja, Prijs de Heer” iemand neerschiet, mogen we als christenen dan op zondag nog “Halleluja, Prijs de Heer” zeggen of zingen?


Ik vind dit 'n ontzettend vreemde vergelijking en ik denk dat z'n christen direct tbs zal krijgen voor zijn daad en terecht de uitroepingen hebben totaal niks met elkaar te maken Halleluja is per definitie 'n lofprijzing, dus 'n kerk zal gewoon die zondag erna Halleluja mogen gebruiken in hen dienst.
maar Allahu akbar is per definitie 'n oorlog 's kreet.

Allahu Akbar betekent ” Allah is groter/de grootste.”

Ondanks de onophoudelijke beweringen dat moslims, joden en christenen allemaal dezelfde god aanbidden, vertelt de Koran, aan moslims iets heel anders;

“En de Joden zeggen: Ezra is de zoon van Allah, en de christenen zeggen: De Messias is de zoon van Allah. Zij zijn ongelovig – moge Allah hen vernietigen, zij zijn afgedwaald! “(soera 9:30)

Ook het voorgaande vers is duidelijk;

”dood degene die niet in Allah geloven” [soera 9:29
Laatst gewijzigd door Lydia63 op 15 aug 2021 11:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Jesaja40 » 15 aug 2021 13:52

Erik1960 citeert:

je bent te triest voor woorden. Totaal verblind van haat.

Beste Erik, dit is een citaat die overgenomen is van een willekeurige website. Dat is geen enkele blaam naar Lydia63, verre van dat. Ik heb dit citaat gewoon geknipt en geplakt in de browser.

U had dit ook kunnen doen, maar blijkbaar is het de snelste manier om af te serveren. Het zijn voor u wellicht "helaas" een mening van een ander.

Als u dat etiketteert als verblind van haat moet u echt de bron opzoeken. Die link is door de moderator terecht verwijderd.

Overigens is het geen wetenschap om er achter te komen hoe ongelofelijk fel de islam tegenover andere godsdiensten staat. Niet van hen, dan ben je onbekeerd. Een afvallige of bespotter van de islam is in principe al veroordeeld.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Lydia63 » 15 aug 2021 14:54

Jesaja40 schreef:Erik1960 citeert:

je bent te triest voor woorden. Totaal verblind van haat.


Beste Jesaja deze woorden kwamen niet van Erik, maar van Hans.
Ik denk dat deze laats genoemde vaak niet weet wat deze zegt in zijn blindheid.
Hij slaat veelvuldig om zich heen, en waarom weet ik niet, maar deze kan niet meer dan wat algemene krachtermen gebruiken.
Tot discussie is deze christen broeder niet in staat, dat bemerk ik wel vaker bij katholieken verdedigend de Paus van Rome in alle onbezonnenheid.
Laatst gewijzigd door Lydia63 op 15 aug 2021 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2021 14:56

Lydia63 schreef:Ik vind dit 'n ontzettend vreemde vergelijking en ik denk dat z'n christen direct tbs zal krijgen voor zijn daad en terecht de uitroepingen hebben totaal niks met elkaar te maken Halleluja is per definitie 'n lofprijzing, dus 'n kerk zal gewoon die zondag erna Halleluja mogen gebruiken in hen dienst.
maar Allahu akbar is per definitie 'n oorlog 's kreet.

Allahu Akbar betekent ” Allah is groter/de grootste.”

Ondanks de onophoudelijke beweringen dat moslims, joden en christenen allemaal dezelfde god aanbidden, vertelt de Koran, aan moslims iets heel anders;

“En de Joden zeggen: Ezra is de zoon van Allah, en de christenen zeggen: De Messias is de zoon van Allah. Zij zijn ongelovig – moge Allah hen vernietigen, zij zijn afgedwaald! “(soera 9:30)

Ook het voorgaande vers is duidelijk;

”dood degene die niet in Allah geloven” [soera 9:29


Allah is de grootste is net zo goed een lofprijzing als God is de grootste. Aan Allah alle eer is net zo goed een lofprijzing als Asn God alle eer. Alleen aan een andere god die niet bestaat. Dat is het grote verschil. Maar de meeste moslims die ik spreek zullen het nooit gebruiken als oorlogskreet of pogen alle niet-moslims te doden. Dat is voorbehouden aan de extremisten waar ze zelf ook totaal niet achter staan. En als je nu kijkt naar Afghanistan zie jr dat gematigde moslims net zo goed de dupe zijn van extremisten.

Vraag: hoe zie jij in dit opzicht het gebod van Jezus om je vijanden lief te hebben?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Lydia63 » 15 aug 2021 15:11

Marnix schreef:Allah is de grootste is net zo goed een lofprijzing als God is de grootste. Aan Allah alle eer is net zo goed een lofprijzing als Asn God alle eer. Alleen aan een andere god die niet bestaat. Dat is het grote verschil. Maar de meeste moslims die ik spreek zullen het nooit gebruiken als oorlogskreet of pogen alle niet-moslims te doden. Dat is voorbehouden aan de extremisten waar ze zelf ook totaal niet achter staan. En als je nu kijkt naar Afghanistan zie jr dat gematigde moslims net zo goed de dupe zijn van extremisten.

Vraag: hoe zie jij in dit opzicht het gebod van Jezus om je vijanden lief te hebben?


Ik lees 'n contra gedachten in je bericht Marnix, allereerst wil je de Uitspraken Halleluja en Allahu Akbar op één lijn zetten.
en daarna vraag je mij:

hoe zie jij in dit opzicht het gebod van Jezus om je vijanden lief te hebben?

Mag dit "Topic" gewoon 'n theologisch vraagstuk blijven?

En voor de goede orde, ik heb al mijn leven lang fijne contacten met moslims ik beschouw hen niet als vijanden.
'n geliefde uitspraak die ik vaak beaam in contact met hen is: Insjallah
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Erik1960 » 15 aug 2021 17:48

Lydia63 schreef:“En de Joden zeggen: Ezra is de zoon van Allah, en de christenen zeggen: De Messias is de zoon van Allah. Zij zijn ongelovig – moge Allah hen vernietigen, zij zijn afgedwaald! “(soera 9:30)

Ook het voorgaande vers is duidelijk;

”dood degene die niet in Allah geloven” [soera 9:29

Gelukkig kennen we zulke teksten niet in onze Bijbel.
Oh… wacht….
“Deut 13:6-10: Een man moet zijn dochter, vrouw, zoon of vriend slaan vanwege een verschil in religieuze meningen. 6 Wanneer uw broeder, de zoon uwer moeder, of uw zoon, of uw dochter, of de vrouw van uw schoot, of uw vriend, die als uw ziel is, u zal aanporren in het heimelijke, zeggende: Laat ons gaan, en dienen andere goden, die gij niet gekend hebt, gij noch uw vaderen; Van de goden der volken, die rondom u zijn, nabij u, of verre van u, van het ene einde der aarde tot aan het andere einde der aarde; Zo zult gij hem niet ter wille zijn, en naar hem niet horen; ook zal uw oog hem niet verschonen, en gij zult u niet ontfermen, noch hem verbergen; Maar gij zult hem zekerlijk doodslaan; uw hand zal eerst tegen hem zijn, om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks. En gij zult hem met stenen stenigen, dat hij sterve; want hij heeft u gezocht af te drijven van den HEERE, uw God.”

Of….

1 Als de Heer God jullie in het land heeft gebracht dat Hij jullie gaat geven, zal Hij alle volken die daar wonen voor jullie wegjagen. Hij zal zeven volken voor jullie wegjagen: de Hetieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perezieten, de Hevieten en de Jebusieten. Dat zijn allemaal volken die groter en machtiger zijn dan jullie. 2 Maar jullie Heer God zal ervoor zorgen dat jullie hen kunnen verslaan. Jullie moeten hen helemaal vernietigen. Sluit geen verbond met hen en laat hen niet in leven.

Of…

Vorm geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, en welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis?’
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor hans0166 » 15 aug 2021 18:01

Lydia63 schreef:Tot discussie is deze christen broeder niet in staat, dat bemerk ik wel vaker bij katholieken verdedigend de Paus van Rome in alle onbezonnenheid.


Lieve Lydia, ik verdedig nergens de paus, ik ga alleen in tegen valse beschuldigignen, ongefundeerde zwartmakerijk en dwaze opmerkingen van mensen, die zeker geen christenzuster van mij zijn. Met een broeder/zuster heb je een verbinding en die is er met jou niet. en...pssttt...ik sta bij geen enkele parochie of gemeente ingeschreven.

Als jij nou eens voor één keer met echt theologische gronden komt waarom jij het enige gelijk ter wereld hebt... misschien dat dat zou helpen.
geen youtube filmpjes e'd.. maar bronnen of échte literatuur die te staven is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2021 20:36

Lydia63 schreef:Ik lees 'n contra gedachten in je bericht Marnix, allereerst wil je de Uitspraken Halleluja en Allahu Akbar op één lijn zetten.
en daarna vraag je mij:

hoe zie jij in dit opzicht het gebod van Jezus om je vijanden lief te hebben?

Mag dit "Topic" gewoon 'n theologisch vraagstuk blijven?

En voor de goede orde, ik heb al mijn leven lang fijne contacten met moslims ik beschouw hen niet als vijanden.
'n geliefde uitspraak die ik vaak beaam in contact met hen is: Insjallah


- Ik wilde inderdaad een vergelijking trekken. Vandaar dat ik begon met de vraag: stel, een stel extremistische christenen pleegt aanslagen en roepen dan: God is groot, prijs de Heer of Halleluja. Even puur hypothetisch. Mag je dat dan vervolgens als gewone christenen nog in de kerk roepen? Volgens mij wel want er is totaal geen verband tussen beiden, de extremisten misbruiken alleen een credo. En als dat mag, mag een gematigde moslim in een land met godsdienstvrijheid dan nog zeggen dat Allah groot is?

- op een theologisch vraagstuk mag toch wel een Bijbels antwoord komen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Lydia63 » 16 aug 2021 13:09

Marnix schreef:- Ik wilde inderdaad een vergelijking trekken. Vandaar dat ik begon met de vraag: stel, een stel extremistische christenen pleegt aanslagen en roepen dan: God is groot, prijs de Heer of Halleluja. Even puur hypothetisch. Mag je dat dan vervolgens als gewone christenen nog in de kerk roepen? Volgens mij wel want er is totaal geen verband tussen beiden, de extremisten misbruiken alleen een credo. En als dat mag, mag een gematigde moslim in een land met godsdienstvrijheid dan nog zeggen dat Allah groot is?


Van mij mogen ze alles uitroepen vanaf hen minaretten! maar het mag ook worden bediscussieerd, en de letterlijke vertaling van
Allahu Akbar betekent ” Allah is groter/de grootste.” En het was de allereerste keer dat deze uitroep gebruikt werd door hen profeet Mohammed als overwinning's /oorlogs kreet. De gewelddadige geschiedenis van de kreet “Allahu Akbar” begon in het jaar 628 in de plaats Khaybar.

De uitroep halleluja, heeft totaal niet de zelfde denking.

En ik kan het best begrijpen dat als er 'n aanslag is gepleegd, dat deze woorden aanstootgevend kunnen over komen voor gematigden en niet moslims.
Want daar ging dit topic over.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor hans0166 » 16 aug 2021 13:29

Lydia63 schreef: de letterlijke vertaling van
Allahu Akbar betekent ” Allah is groter/de grootste.”


Waarom vertaal je het eerste woord nou ook niet gewoon, dan klinkt het heel anders... ” GOD is groter/de grootste.”


Lydia63 schreef: En het was de allereerste keer dat deze uitroep gebruikt werd door hen profeet Mohammed als overwinning's /oorlogs kreet. De gewelddadige geschiedenis van de kreet “Allahu Akbar” begon in het jaar 628 in de plaats Khaybar.


nee hoor.. staat gewoon ook in de Christelijke geloofsbelijdenissen... God is de grootste, Allerhoogste, de Enige ... enzz enzz...

graag bronnen als je iets beweert wat zo zeker geschiedkundig is volgens jou, ik kan het zo 123 nergens vinden. Lijkt me overigens ook sterk dat Mohammed pas na vele jaren verkondigen de term God is groot in de mond neemt.

Lydia63 schreef:De uitroep halleluja, heeft totaal niet de zelfde denking.


en waarom niet?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2021 14:01

Lydia63 schreef:Van mij mogen ze alles uitroepen vanaf hen minaretten! maar het mag ook worden bediscussieerd, en de letterlijke vertaling van
Allahu Akbar betekent ” Allah is groter/de grootste.” En het was de allereerste keer dat deze uitroep gebruikt werd door hen profeet Mohammed als overwinning's /oorlogs kreet. De gewelddadige geschiedenis van de kreet “Allahu Akbar” begon in het jaar 628 in de plaats Khaybar.

De uitroep halleluja, heeft totaal niet de zelfde denking.

En ik kan het best begrijpen dat als er 'n aanslag is gepleegd, dat deze woorden aanstootgevend kunnen over komen voor gematigden en niet moslims.
Want daar ging dit topic over.


Dat probeer ik juist te nuanceren. Als iemand roept dat God de grootste is en vervolgens in naam van die God wreedheden pleegt zijn de woorden namelijk niet aanstootgevend maar het extreme gedrag wat iemand erbij noemt. Die twee moet je van elkaar kunnen scheiden. Vandaar mijn voorbeeld. Ook in naam van onze God zijn tal van wreedheden gepleegd en het gaat erom dat die daden onchristelijk waren. Zoals je weet betekent Allahoe akbar dat hij de grootste is en wordt het door alle moslims 5x per dag tijdens het gebed gezegd als geloofsbelijdenis. In het westen associëren we het vaak met geweld omdat extremisten het roepen voordat ze hun aanslag plegen maar de gemiddelde moslim ziet het totaal niet als strijdkreet maar als geloofsbelijdenis. En je kan gematigde moslims niet beoordelen op het gedrag van een klein groepje extremisten, net als dat je dat bij christenen ook niet kan.

Overigens ben ik geen voorstander van dit soort oproepen vanaf minaretten en ook niet van kerkklokken trouwens maar dat is om andere redenen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: الله أَكْبَر

Berichtdoor Lydia63 » 16 aug 2021 14:48

Marnix schreef:


Dat probeer ik juist te nuanceren. Als iemand roept dat God de grootste is en vervolgens in naam van die God wreedheden pleegt zijn de woorden namelijk niet aanstootgevend maar het extreme gedrag wat iemand erbij noemt. Die twee moet je van elkaar kunnen scheiden.

Ook in naam van onze God zijn tal van wreedheden gepleegd en het gaat erom dat die daden onchristelijk waren.


Even 'n vraag aan jou Marnix, geloof jij dat Allah de zelfde is als Jahweh?
Mohammed schijnbaar niet, toen hij zijn overwinnning's /oorlogs kreet Allahu Akbar uit riep.
En persoonlijk denk ik dat wij als hedendaagse christenen die ons verbonden voelen met de leer van onze Heer Jezus Christus, zich niet schuldig hoeven te voelen wat andere " MACHTEN" in zijn Naam hebben gedaan, 'n rechtvaardig oordeel komt nog .Mattheüs 7:21-23
Dit soort woorden lees je nergens in de koran, want Mohammed is onfeilbaar volgens de Islam en de koran.
Wat hij deed was goed in de ogen van zijn god.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 21 gasten