Roken, eigen schuld, dikke bult?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Roken, eigen schuld, dikke bult?

Berichtdoor meribel » 20 jul 2021 15:22

Dorpeling schrijft:

Vreemde discussie trouwens over het roken en het al dan niet ontvangen van genade. Zelfs slachtoffer van roken en genade zie ik voorbijkomen.

We zijn allemaal zondaren, niemand die goed doet.
Ook roken is zonde en een geheel eigen keus! Niemand dwingt je de eerste sigaret op te steken, dus slachtoffertje spelen is onzin.
Gelukkig is er genade voor de grootste der zondaren. Rokers inclusief.



( bron http://www.hersenstichting.nl )
je hebt een verslaving aan gedrag ( gokken of gamen ) of een verslaving aan stoffen ( roken, alcohol ) volgende gaat over verslaving aan stoffen:

Oorzaken
Bij verslaving spelen de hersenen een grote rol. Drugs (waar ook alcohol en nicotine bij horen) hebben namelijk rechtstreeks invloed op de hersenen.
Drugs kunnen invloed uitoefenen op de werking van zowel de zenuwcellen van de hersenen als de neurotransmitters (signaalstoffen in de hersenen). Elke drug heeft zijn eigen specifieke werking en invloed op verschillende neurotransmittersystemen. Wel hebben ze allemaal invloed op dopamine. Dopamine is een stof die hoort bij het beloningssysteem van de hersenen. Dopamine zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen. Door het gebruik van drugs wordt er in de hersenen meer dopamine gemaakt. Hierdoor voelen veel drugsgebruikers zich goed. Doordat dit gevoel fijn is willen drugsgebruikers dit vaker ervaren en gaan mensen dus ook vaker gebruiken. Er zijn ook mensen die drugs gebruiken als ze ongelukkig zijn. Dit ervoor zorgen dat mensen verslavende stoffen (overmatig) gebruiken.

De zenuwcellen in de hersenen veranderen door het gebruiken van drugs. De hersenen worden minder gevoelig voor de lichaamseigen neurotransmitters. Niet alleen voor dopamine, maar ook voor andere neurotransmitters zoals endorfine. Deze neurotransmitters binden normaal gesproken aan een ontvanger (receptor) op de hersencellen. Drugs hebben effecten op deze receptoren. De receptoren kunnen:

- Toenemen in aantal. Hierdoor kunnen neurotransmitters of de drugs op meerdere plekken binden. Het gevoel dat deze neurotransmitters en/of drugs veroorzaken wordt hierdoor versterkt.
- Afnemen in aantal. Hierdoor kunnen neurotransmitters op minder plekken binden. Hierdoor kunnen normale gevoelens zoals angst minder sterk gevoeld worden. Dit gevoel wordt normaal gesproken veroorzaakt doordat de natuurlijke neurotransmitters binden aan de receptoren. Omdat de bindingsmogelijkheden afnemen, neemt het te veroorzaken gevoel ook af.
- Veranderen; als de receptoren van vorm veranderen kunnen de neurotransmitters niet meer binden of juist veel beter binden.

Waardoor raakt iemand verslaafd?
De kans op verslaving wordt door verschillende factoren beïnvloed. Het is hierdoor erg moeilijk te voorspellen of iemand wel of niet verslaafd raakt. De belangrijkste oorzaken van verslaving zijn:

Soort drugs; afhankelijkheid treedt in verschillende mate op bij de verschillende middelen. Zo zijn heroïne en nicotine bij veel mensen al na enkele keren gebruiken verslavend, terwijl cannabis minder verslavend is. Dit komt doordat drugs zoals heroïne en nicotine het beloningssysteem sterker beïnvloeden. Dit is dan ook sterker verslavend.
Genetische factoren; erfelijke factoren spelen waarschijnlijk voor 40-60% een rol bij de ontwikkeling van een verslaving. Welke genen (stukjes DNA) precies een rol spelen is nog niet volledig duidelijk.
Omgevingsfactoren; ook de omgeving en jeugd van een persoon speelt mee in de kans om een verslaving te ontwikkelen. Ook ingrijpende gebeurtenissen en stress kunnen een oorzaak zijn. Zo hebben jongeren met psychische problemen een grotere kans om verslaafd te raken.





sigarettenfabrikanten zijn hier uitstekend van op de hoogte, en doen niet anders dan de jeugd ( want een sigarettenverslaving opbouwen na je 20e is veel minder gebruikelijk ) te beïnvloeden om te starten. Als je op je 14e dus start met roken...in hoeverre ben je dan zelf verantwoordelijk? Je bent gestart door omgevingsfactoren, heel gebruikelijk toen dat je zelfs van je vader je eerste shaggie kreeg want een man hoorde immers te roken. Je hebt helaas genen die ervoor zorgen dat stoppen heel lastig is.
Dan ben je geen slachtoffer?

Natuurlijk ben je ook dader, maar tegelijk ben je ook slachtoffer.
Ik zeg helemaal niet dat dan stoppen onmogelijk is. Maar het is net als tegen iemand met anorexia zeggen 'ga gewoon eten, het is je eigen schuld' of iemand met depressie 'als je nou waar geloof zou hebben dan is je depressie zo voorbij' of iemand met morbide obesitas ' elk pondje gaat door het mondje"

hersenen zijn veel complexer dan dat hoor.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Roken, eigen schuld, dikke bult?

Berichtdoor meribel » 20 jul 2021 15:29

en waar ik persoonlijk dus het meest kwaad op ben is niet op de rokers, ik heb ( hoe kan het ook anders want ik ben er erg fel over ) zelf ook gerookt als kind. Mijn ouders ook hun hele leven ( tot mijn vader een hartinfarct kreeg ).

maar op de tabaksindustrie en lobby , en zeker ook de politiek die het toelaat, die bewust mensen vergiftigd en vermoord. Er zitten NUL maar dan ook exact NUL voordelen aan roken behalve dat er geld aan wordt verdiend. Zou nu iemand de sigaret uitvinden zou die nooit maar dan ook nooit op de markt mogen komen.

En onze gezondheidszorg staat immens onder druk, ook bij corona is dat weer gezien, maar voornamelijk door het gevolg van roken. De tabaksindustrie zal dat een worst zijn.
Kan je voorstellen dat wij een minister van Volksgezondheid hebben gehad die daarna commissaris is geworden bij Philip Morris???? Kan je nagaan hoe de invloed van de tabakslobby is op alle politieke besluitvormingen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Roken, eigen schuld, dikke bult?

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2021 16:37

meribel schreef:en waar ik persoonlijk dus het meest kwaad op ben is niet op de rokers, ik heb ( hoe kan het ook anders want ik ben er erg fel over ) zelf ook gerookt als kind. Mijn ouders ook hun hele leven ( tot mijn vader een hartinfarct kreeg ).

maar op de tabaksindustrie en lobby , en zeker ook de politiek die het toelaat, die bewust mensen vergiftigd en vermoord. Er zitten NUL maar dan ook exact NUL voordelen aan roken behalve dat er geld aan wordt verdiend. Zou nu iemand de sigaret uitvinden zou die nooit maar dan ook nooit op de markt mogen komen.

En onze gezondheidszorg staat immens onder druk, ook bij corona is dat weer gezien, maar voornamelijk door het gevolg van roken. De tabaksindustrie zal dat een worst zijn.
Kan je voorstellen dat wij een minister van Volksgezondheid hebben gehad die daarna commissaris is geworden bij Philip Morris???? Kan je nagaan hoe de invloed van de tabakslobby is op alle politieke besluitvormingen


In zeker zin kan je nog stellen dat genot een "voordeel" is. Iets is niet gezond maar wel lekker dus je kan ervan genieten. Aan de andere kant is het inademen van rook nou niet echt bijster lekker en de meeste rokers weten dat je al snel de meeste sigaretten uit gewoonte opsteekt en oprookt en dat er maar een paar zijn die dan ook echt heel lekker zijn. Genot wordt sowieso dubieus als je vanuit verslaving moet "genieten" en genot vooral bevrediging van die drang is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten