de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2021 19:19

Lydia63 schreef:Onjuist er bestaat geen dier ter wereld dat aan Gods aanbidding doet


Hoe weet jij dat?


uist dat onderscheid de mens van 'n dier en als jou logica klopt mag je nog verder terug gaan, nl dat 'n mens net zoveel intelligentie heeft als 'n wortel. :D


Wat heeft intelligentie nu weer met afstamming te maken? Je kunt een paar dingen vervangen en met dezelfde redenatie zeggen dat olifanten net zo sterk zijn als wortels. Dat is even onzinnig als wat jij beweert. Maar goed, evolutie belachelijk proberen te maken is nu eenmaal een stuk eenvoudiger dan haar proberen te begrijpen, nietwaar?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor pindas83 » 20 jun 2021 19:31

Mortlach schreef:Ik moet eerlijk zeggen, soms nestelen virussen zich inderdaad in ons DNA*. Sterker nog, het is een in mijn ogen ijzersterk bewijs voor gemeenschappelijke afstamming en evolutie. Als je een virus vindt dat op dezelfde manier is "opgeknipt" op precies dezelfde plekken in ons en in chimpansee-DNA vindt, dan zijn er twee mogelijkheden:

1) Het is puur toeval dat een virus twee keer EXACT hetzelfde doet bij twee totaal ongerelateerde soorten.

2) Het virus is 1 KEER in het DNA van onze voorouder terechtgekomen waarna dankzij soortvorming de mens en de chimp zijn ontstaan.

Ik heb niet genoeg geloof om optie 1 te geloven.

Als je wilt bewijzen dat de chimp en wij géén gemeenschappelijke voorouder delen, dan zoek je gewoon een stukje virus dat wel in ons DNA zit en in dat van Bonobo's, maar NIET in het DNA van chimpansees. Bonobo's en chimpansees delen namelijk een gemeenschappelijke voorouder van NA de afsplitsing van de mens. Zoeken dus maar!

En eerlijk is eerlijk, we hebben HEEL VEEL virus in ons DNA zitten. Zo'n 8 procent van ons DNA is viraal van oorsprong. Let op, sommige van die stukken zijn waarschijnlijk geïnjecteerd toen zoogdieren net waren ontstaan.


Dit is allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar als een virus zich in het DNA nestelt in een cel in mijn longen, schouderweefsel of keel, dan gebeurt er helemaal niks. Die cel zal op een gegeven moment gewoon afsterven. Ze zetten dat vaccin niet in je teelballen of eierstokken.

* Wat dus absoluut NIET betekent dat het mRNA in het vaccin dit ook kan doen.



In mijn ogen bewijst het niks. Ik wil ook niet bewijzen dat ik al dan niet een aap-achtige soortgenoot zou hebben (gehad). Heb er geen behoefte aan. Ik geloof er niet in net zo min als jij niet in optie 1 kan geloven..

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2021 21:10

pindas83 schreef:In mijn ogen bewijst het niks. Ik wil ook niet bewijzen dat ik al dan niet een aap-achtige soortgenoot zou hebben (gehad). Heb er geen behoefte aan. Ik geloof er niet in net zo min als jij niet in optie 1 kan geloven..


Dat is prima. En zo lang je je niets van de natuurwetten hoeft aan te trekken, kun je alles wat je maar wil met wonderen verklaren. Die luxe heb ik niet en dan houd je inderdaad alleen optie 2 over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2021 08:59

Mortlach schreef:Goed gelukt is nog maar net de vraag. We bestaan nog niet zo heel lang en we zijn niet bijzonder talrijk, twee eigenschappen die meestal met "evolutionair succesvol" worden gezien:-)


Klopt. Maar we hebben wel het verstandelijke vermogen om te anticiperen op een hoop dingen die ons bedreigen en dat geeft wel een voorsprong. En zijn helaas zo dominant dat we al voor het uitsterven van veel diersoorten hebben gezorgd.... Gevaar is natuurlijk dat er een keer een kernoorlog uitbreekt of zo of we de wereld zo naar de knoppen helpen dat we onszelf daardoor gaan bedreigen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2021 14:17

Marnix schreef:Klopt. Maar we hebben wel het verstandelijke vermogen om te anticiperen op een hoop dingen die ons bedreigen en dat geeft wel een voorsprong. En zijn helaas zo dominant dat we al voor het uitsterven van veel diersoorten hebben gezorgd.... Gevaar is natuurlijk dat er een keer een kernoorlog uitbreekt of zo of we de wereld zo naar de knoppen helpen dat we onszelf daardoor gaan bedreigen.


Ik schreef al eerder dat ik het veel waarschijnlijker vind dat de opwarming van de aarde voor heel veel problemen gaat zorgen. Een probleem waar we met zijn allen blindelings en in sneltreinvaart op afstevenen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2021 14:24

Mortlach schreef:Ik schreef al eerder dat ik het veel waarschijnlijker vind dat de opwarming van de aarde voor heel veel problemen gaat zorgen. Een probleem waar we met zijn allen blindelings en in sneltreinvaart op afstevenen...


Klopt en wat dat betreft is de topic-titel wel weer een beetje waar. Alleen de mens kan zoiets veroorzaken (en eventueel ook weer wat er aan doen) en tegelijkertijd toont dat het verschil tussen de mens en dieren (of voor jou andere zoogdieren) aan :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor BladeStraight » 21 jun 2021 19:31

Lydia63 schreef:Onjuist er bestaat geen dier ter wereld dat aan Gods aanbidding doet juist dat onderscheid de mens van 'n dier en als jou logica klopt mag je nog verder terug gaan, nl dat 'n mens net zoveel intelligentie heeft als 'n wortel. :D


Dit is niet Bijbels. Dieren aanbidden God wel degelijk, en niet alleen dieren overigens: de hele schepping. Om het sterker te zeggen: de mens is het enige schepsel dat gevallen is en dat God niet aanbidt!

Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah! (Ps. 150:6)

Looft den HEERE, van de aarde; gij walvissen en alle afgronden!
Vuur en hagel, sneeuw en damp; gij stormwind, die Zijn woord doet!
Gij bergen en alle heuvelen; vruchtbomen en alle cederbomen!
Het wild gedierte en alle vee; kruipend gedierte en gevleugeld gevogelte!
Gij koningen der aarde, en alle volken, gij vorsten, en alle rechters der aarde!
ongelingen en ook maagden; gij ouden met de jongen!
Dat zij den Naam des HEEREN loven; want Zijn Naam alleen is hoog verheven; Zijn majesteit is over de aarde en den hemel. (Ps. 148: 7-13)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2021 19:57

BladeStraight schreef:Dit is niet Bijbels. Dieren aanbidden God wel degelijk, en niet alleen dieren overigens: de hele schepping. Om het sterker te zeggen: de mens is het enige schepsel dat gevallen is en dat God niet aanbidt!

Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah! (Ps. 150:6)

Looft den HEERE, van de aarde; gij walvissen en alle afgronden!
Vuur en hagel, sneeuw en damp; gij stormwind, die Zijn woord doet!
Gij bergen en alle heuvelen; vruchtbomen en alle cederbomen!
Het wild gedierte en alle vee; kruipend gedierte en gevleugeld gevogelte!
Gij koningen der aarde, en alle volken, gij vorsten, en alle rechters der aarde!
ongelingen en ook maagden; gij ouden met de jongen!
Dat zij den Naam des HEEREN loven; want Zijn Naam alleen is hoog verheven; Zijn majesteit is over de aarde en den hemel. (Ps. 148: 7-13)


Jullie hebben allebei een beetje gelijk. Bij dieren is het alleen geen echte keuze maar zoals ze geschapen zijn. De mens heeft meer een eigen wil en van daaruit is ook een diepere relatie mogelijk. Dus je hebt de schepping die God looft door te doen zoals ze gemaakt zijn en de mens die God kan aanbidden en liefhebben omdat ze een wil hebben, Hem kunnen verstaan, met Hem kunnen praten enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor lammetje » 22 jun 2021 07:12

Mortlach schreef:
Wat heeft intelligentie nu weer met afstamming te maken?


Misschien weinig maar je moet wel een groot geloof hebben wil je geloven dat het ooit begon met iets wat niet eens wist wat het was. Bijvoorbeeld een kikkervisje, wil je me gaan vertellen dat dat is uitgegroeid na miljoenen jaren tot een mens? Doorontwikkeld?

Het wordt inderdaad lastig als je niet in een hogere macht wil geloven, maar ergens diep van binnen weet je echt wel dat de evolutietheorie niet klopt. Juist zij die het hardst bewijzen zoeken en anderen willen overtuigen zijn het meest onzeker over hun 'zogenaamde' niet-geloven.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor benefietdiner » 22 jun 2021 08:25

BladeStraight schreef:Dit is niet Bijbels. Dieren aanbidden God wel degelijk, en niet alleen dieren overigens: de hele schepping. Om het sterker te zeggen: de mens is het enige schepsel dat gevallen is en dat God niet aanbidt!

Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah! (Ps. 150:6)

Looft den HEERE, van de aarde; gij walvissen en alle afgronden!
Vuur en hagel, sneeuw en damp; gij stormwind, die Zijn woord doet!
Gij bergen en alle heuvelen; vruchtbomen en alle cederbomen!
Het wild gedierte en alle vee; kruipend gedierte en gevleugeld gevogelte!
Gij koningen der aarde, en alle volken, gij vorsten, en alle rechters der aarde!
ongelingen en ook maagden; gij ouden met de jongen!
Dat zij den Naam des HEEREN loven; want Zijn Naam alleen is hoog verheven; Zijn majesteit is over de aarde en den hemel. (Ps. 148: 7-13)

Ik denk dat het onjuist is.

Het Bijbelse wat je aanhaalt Ps.150 en 148 is een toejuiching en er wordt aangemoedigd of opgeroepen om God te aanbidden, dat wil niet zeggen dat ze dat doen.

Bijvoorbeeld de tekst uit Romeinen 8:19-22, waar de apostel Paulus schrijft dat de schepping door de zondeval aan de 'slavernij van het verderf' onderworpen is. Ook schrijft Paulus aan de Romeinen dat 'door een mens de zonde in de wereld ingekomen is en door de zonde de dood' (Rom. 5:12). Dood was dus een nieuw fenomeen 'in de wereld' en niet ‘slechts’ onder de mensheid maar ook onder de dieren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2021 09:32

benefietdiner schreef:Ik denk dat het onjuist is.

Het Bijbelse wat je aanhaalt Ps.150 en 148 is een toejuiching en er wordt aangemoedigd of opgeroepen om God te aanbidden, dat wil niet zeggen dat ze dat doen.

Bijvoorbeeld de tekst uit Romeinen 8:19-22, waar de apostel Paulus schrijft dat de schepping door de zondeval aan de 'slavernij van het verderf' onderworpen is. Ook schrijft Paulus aan de Romeinen dat 'door een mens de zonde in de wereld ingekomen is en door de zonde de dood' (Rom. 5:12). Dood was dus een nieuw fenomeen 'in de wereld' en niet ‘slechts’ onder de mensheid maar ook onder de dieren.


Ik ben het met de term "aanbidding" niet helemaal eens want lof geven is niet hetzelfde als aanbidden. God aanbidden doe je door lief te hebben, je Schepper loven doe je ook gewoon door te handelen zoals je gemaakt hebt. De natuur geeft God eer door te doen hoe ze door God gemaakt zijn. Vogels door te vliegen, leeuwen door te jagen. Zo heeft God het bedoeld dus als Schepper krijgt God de eer. Je kan naar dieren, bepaalde aspecten van ze kijken en denken: Wauw, dat heeft God mooi bedacht en gemaakt. Je looft de Schepper om wat het schepsel doet, omdat het schepsel dat zelf niet bedenkt. Dat is bij de mens soms anders want die handelt vaak niet zoals hij geschapen is, zoals God het bedoeld heeft. Misschien dat Bladestraight dat bedoelt. En Lydia bedoelt wat anders en dan gaat het echt om aanbidding, liefde, een relatie hebben waarin je met elkaar praat, emoties deelt. Daarin verschillen dieren en mensen zeker wel van elkaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2021 12:40

lammetje schreef:Misschien weinig maar je moet wel een groot geloof hebben wil je geloven dat het ooit begon met iets wat niet eens wist wat het was. Bijvoorbeeld een kikkervisje, wil je me gaan vertellen dat dat is uitgegroeid na miljoenen jaren tot een mens? Doorontwikkeld?

Het wordt inderdaad lastig als je niet in een hogere macht wil geloven, maar ergens diep van binnen weet je echt wel dat de evolutietheorie niet klopt. Juist zij die het hardst bewijzen zoeken en anderen willen overtuigen zijn het meest onzeker over hun 'zogenaamde' niet-geloven.


Hier moest ik even hartelijk om lachen. Maar zullen we samen niet terugvallen op beter menen te weten wat de ander gelooft dan die ander zelf? Dat is namelijk niet zo sjiek. Ik heb absoluut geen enkele twijfel, ook diep van binnen niet, dat de evolutietheorie klopt. Ik kan jouw houding trouwens ook omdraaien: hoe hard probeer jij mensen te overtuigen dat de mens geen dier is? dus diep van binnen geloof jij dat dat wel zo is. Nee? Doe dat dan ook niet bij mij.

We zijn allemaal begonnen als iets dat niet wist wat het was. Denk je dat een embryo al zelfkennis heeft? Goed, dat is een grapje, maar ik heb geen enkel probleem met het op natuurlijke wijze ontstaan van zelfkennis.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor lammetje » 22 jun 2021 14:10

Mortlach schreef:Hier moest ik even hartelijk om lachen. Maar zullen we samen niet terugvallen op beter menen te weten wat de ander gelooft dan die ander zelf? Dat is namelijk niet zo sjiek. Ik heb absoluut geen enkele twijfel, ook diep van binnen niet, dat de evolutietheorie klopt. Ik kan jouw houding trouwens ook omdraaien: hoe hard probeer jij mensen te overtuigen dat de mens geen dier is? dus diep van binnen geloof jij dat dat wel zo is. Nee? Doe dat dan ook niet bij mij.

We zijn allemaal begonnen als iets dat niet wist wat het was. Denk je dat een embryo al zelfkennis heeft? Goed, dat is een grapje, maar ik heb geen enkel probleem met het op natuurlijke wijze ontstaan van zelfkennis.


Jij zoekt bewijzen, ik geloof. Dat is het verschil. Ik heb niemand geprobeerd te overtuigen, ik heb me in de hele discussie hierover niet gemengt.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Lydia63 » 22 jun 2021 16:01

BladeStraight schreef:Dit is niet Bijbels. Dieren aanbidden God wel degelijk, en niet alleen dieren overigens: de hele schepping. Om het sterker te zeggen: de mens is het enige schepsel dat gevallen is en dat God niet aanbidt!

Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah! (Ps. 150:6)

Looft den HEERE, van de aarde; gij walvissen en alle afgronden!
Vuur en hagel, sneeuw en damp; gij stormwind, die Zijn woord doet!
Gij bergen en alle heuvelen; vruchtbomen en alle cederbomen!
Het wild gedierte en alle vee; kruipend gedierte en gevleugeld gevogelte!
Gij koningen der aarde, en alle volken, gij vorsten, en alle rechters der aarde!
ongelingen en ook maagden; gij ouden met de jongen!
Dat zij den Naam des HEEREN loven; want Zijn Naam alleen is hoog verheven; Zijn majesteit is over de aarde en den hemel. (Ps. 148: 7-13)


Dat de schepping God looft, is heel wat anders dan aanbidding!
Ik begrijp niet hoe je het krijgt verzonnen om dit met elkaar te vergelijken?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor hans0166 » 22 jun 2021 16:55

Lydia63 schreef:Dat de schepping God looft, is heel wat anders dan aanbidding!
Ik begrijp niet hoe je het krijgt verzonnen om dit met elkaar te vergelijken?


leg het even uit?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 21 gasten