de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Lydia63 » 22 jun 2021 17:19

hans0166 schreef:leg het even uit?


Loven kan Abstract worden bedoelt zoals de Psalmist die wordt aangehaald, dat de wateren, de bergen de dieren spreken over God als Creëerder.
net als dat ontwerpen/kunsten spreken over iemand die ze gemaakt heeft.

Maar aanbidding is 'n wederkerige 'band hebben met God.
- Wat er al was vanuit God bij de schepping en Zijn verlangen om een persoonlijke, intieme omgang met de mens te kennen. Daarvoor zijn we geschapen. Het aanbidden van God is onze reactie op Hem, een manier van inhoud geven aan die relatie en een respectvol eerbetoon aan de Allerhoogste.
Aanbidding is in wezen een vorm van bidden, als je uitdrukking geeft aan wat er in je hart leeft aan bewondering voor Hem.
Genesis 3;8,9
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2021 19:58

Precies, als je iemand aanbidt bewonder je iemand intens. Plus dat aanbidden het woord “bidden” bevat. Het heeft te maken met communiceren, loven met woorden. Dieren bidden niet tot God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2021 23:02

lammetje schreef:Jij zoekt bewijzen, ik geloof. Dat is het verschil. Ik heb niemand geprobeerd te overtuigen, ik heb me in de hele discussie hierover niet gemengt.


Wat een logica: als je bewijzen zoekt, geloof je ten diepste niet dat het waar is... Geldt dat altijd? Als rechercheurs bewijs zoeken dat een verdachte een moord heeft gepleegd, geloven ze dan diep van binnen dat ze eigenlijk onschuldig is?

Nee, de bewijzen hebben mij overtuigd! Er is simpelweg geen andere natuurlijke verklaring voor de veelheid aan soorten dan gemeenschappelijke afstamming en ontwikkeling. Dat jij liever in een bovennatuurlijke verklaring gelooft, is helemaal prima. Ik hoef verder ook niemand te overtuigen, ik reageer vaak alleen wanneer men 'bewijzen' voor de schepping aandraagt of 'bewijzen' dat evolutie onmogelijk is o.i.d. en men Hobrink of een van die kwiebussen weer eens van stal haalt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2021 08:50

Mortlach schreef:Wat een logica: als je bewijzen zoekt, geloof je ten diepste niet dat het waar is...


Heel flauw, zeker als atheïst op een christelijk forum :-) bewijzen worden doorgaans gezocht om te onderbouwen waarvan men al vermoed dat iets waar is. Dat gebeurt aan beide kanten. Mensen vermoedden op een gegeven moment dat de aarde rond was, ook al geloofden velen anders… en gingen vanuit die overtuigingen daar bewijzen voor zoeken. Ze zochten bewijzen omdat ze ten diepste geloofden dat iets waar was. Zoals vaak zal gebeuren als mensen geloven dat iets waar is wat nog niet bewezen is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2021 14:02

Marnix schreef:Heel flauw, zeker als atheïst op een christelijk forum :-) bewijzen worden doorgaans gezocht om te onderbouwen waarvan men al vermoed dat iets waar is. Dat gebeurt aan beide kanten. Mensen vermoedden op een gegeven moment dat de aarde rond was, ook al geloofden velen anders… en gingen vanuit die overtuigingen daar bewijzen voor zoeken. Ze zochten bewijzen omdat ze ten diepste geloofden dat iets waar was. Zoals vaak zal gebeuren als mensen geloven dat iets waar is wat nog niet bewezen is.


Sorry, ik kaats alleen de positie van Lammetje naar haar terug.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor BladeStraight » 23 jun 2021 16:41

Lydia63 schreef:Dat de schepping God looft, is heel wat anders dan aanbidding!
Ik begrijp niet hoe je het krijgt verzonnen om dit met elkaar te vergelijken?


Dat lijkt me te liggen aan je definitie van aanbidden. Een mens aanbidt God op een hele andere manier dan een dier, of de natuur, maar zoals Gods woord ons leert: De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Voor de natuur is het zijn afdoende voor de aanbidding van God.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Haaibaai » 23 jun 2021 16:48

De basis van het geloof ligt in Christus, en in de gemeenschap met God, niet in prehistorische mythen.


Dat is helder en duidelijk.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Lydia63 » 23 jun 2021 17:13

BladeStraight schreef:Dat lijkt me te liggen aan je definitie van aanbidden. Een mens aanbidt God op een hele andere manier dan een dier, of de natuur, maar zoals Gods woord ons leert: De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Voor de natuur is het zijn afdoende voor de aanbidding van God.


Ik heb mi. het verschil tussen "loven en aanbidden" duidelijk verklaard:

Lydia63 schreef:Loven kan Abstract worden bedoelt zoals de Psalmist die wordt aangehaald, dat de wateren, de bergen de dieren spreken over God als Creëerder.
net als dat ontwerpen/kunsten spreken over iemand die ze gemaakt heeft.

Maar aanbidding is 'n wederkerige 'band hebben met God.
- Wat er al was vanuit God bij de schepping en Zijn verlangen om een persoonlijke, intieme omgang met de mens te kennen. Daarvoor zijn we geschapen. Het aanbidden van God is onze reactie op Hem, een manier van inhoud geven aan die relatie en een respectvol eerbetoon aan de Allerhoogste.
Aanbidding is in wezen een vorm van bidden, als je uitdrukking geeft aan wat er in je hart leeft aan bewondering voor Hem.
Genesis 3;8,9


Maar jij mag het anders zien, geen probleem voor mij :wink:
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Haaibaai » 23 jun 2021 18:03

Wij blijven bezwaar maken................. de mens zoogt wel als zuigeling maar is geen dier.En of de mensheid zichzelf uitroeit daar is nog niets van gebleken,ondertussen met zo,n 8 miljard,wellicht wat te veel maar dat is een andere kwestie. :|
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2021 18:13

Haaibaai schreef:Wij blijven bezwaar maken................. de mens zoogt wel als zuigeling maar is geen dier.En of de mensheid zichzelf uitroeit daar is nog niets van gebleken,ondertussen met zo,n 8 miljard,wellicht wat te veel maar dat is een andere kwestie. :|


Dat kunnen uitroeien is dan ook een vrij recente technische ontwikkeling van de afgelopen 70 jaar. Tenzij je de industriële revolutie wilt pakken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten