de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2021 08:52

Lydia63 schreef:Dus Satan is ook plaatselijk aanwezig?

(Johannes 14:30 en 2 Korinthiërs 4:4).

En Jezus is ook niet voor de gehele wereld gestorven?
Johannes 3:16


Jawel, 1 Joh 2:1 en 2.

(het is maar hoe je het bekijkt he)

Overigens is Luc Montagnier niet helemaal een onbeschreven blad. Zijn nobelprijs-nominatie werd al door verschillende mensen ter discussie gesteld. Hij is openlijk antivaxxer, pro homepathie enz.

Luc Montagnier was the joint recipient (along with Françoise Barré-Sinoussi and Harald Zur Hausen) of the 2008 Nobel Prize in Physiology or Medicine for his discovery of human immunodeficiency virus (HIV). However, his nomination had led to massive controversy as there were allegations of theft and deception against him.

(...)
As per the French news website “The Connexion”, just one year after winning the Nobel prize, he had claimed that a good immune system was enough to protect people against AIDS. The report also says that Luc is known for being anti-vaccination, pro-homoeopathy, and believes that “water has memory”.
In 2017, he had opposed the French government’s decision to make certain vaccinations mandatory, accusing the policy of “poisoning the next generation little by little”. In response, 106 academicians and scientists had written an open letter, alleging that one of their peers is using his Nobel Prize status to spread dangerous health messages outside of his field of knowledge.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2021 13:44

lammetje schreef:Wikipedia :-oo
Een virusdeeltje kan zich niet zelfstandig voortplanten. Om zich te vermenigvuldigen (repliceren), is het virus genoodzaakt om gebruik te maken van de stofwisseling en machinerie van een levende gastheercel. Een virale infectie begint met een virion die zich vasthecht aan het oppervlak van een gastheercel.

Dat kan ik zelf niet beter verwoorden, al kun je er nog veel meer over zeggen :wink:


Het ging mij meer om het begrip van Lydia van dit onderwerp te polsen. In een artikel dat ze een paar dagen geleden plaatste werd namelijk gesteld dat onze cellen nooit dodelijke virussen zullen aanmaken en dat is volgens mij precies andersom...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2021 13:49

Marnix schreef:
Overigens is Luc Montagnier niet helemaal een onbeschreven blad. Zijn nobelprijs-nominatie werd al door verschillende mensen ter discussie gesteld. Hij is openlijk antivaxxer, pro homepathie enz.


(...)


Het zal interessant zijn om te zien of met de nieuwe mRNA techniek daadwerkelijk een vaccin voor HIV kan worden ontwikkeld en vooral hoe men daar dan op zal reageren.

Het voordeel is dat het er niet zo accuut door de testfase hoeft te worden gepast en waarschijnlijk zal er in Afrika genoeg animo zijn om het grootschalig te "testen", wat wel weer zo een eigen probleem is waar je de arme landen eerst laten kijken of iets wel echt veilig is.

Maar als het veilig is en het werkt, opnemen in het rijksvaccinatieprogramma? Krijg je straks ineens het MMR+H?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor lammetje » 17 jun 2021 15:35

Mortlach schreef:Het ging mij meer om het begrip van Lydia van dit onderwerp te polsen. In een artikel dat ze een paar dagen geleden plaatste werd namelijk gesteld dat onze cellen nooit dodelijke virussen zullen aanmaken en dat is volgens mij precies andersom...


Snap ik.

Maar bedoelde ze daar niet dat je lichaam het uit zichzelf start? Ik heb het niet gelezen, maar ik kan me voorstellen dat dat zo is. Je lichaam gaat niet uit zichzelf iets verkeerds aanmaken lijkt me. Er moet een bepaalde aanleiding zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 17 jun 2021 16:00

lammetje schreef:Snap ik.

Maar bedoelde ze daar niet dat je lichaam het uit zichzelf start? Ik heb het niet gelezen, maar ik kan me voorstellen dat dat zo is. Je lichaam gaat niet uit zichzelf iets verkeerds aanmaken lijkt me. Er moet een bepaalde aanleiding zijn.


Misschien, maar dat is wel een heel gulle interpretatie gezien de rest van het artikel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Lydia63 » 18 jun 2021 11:53

Marnix schreef:Jawel, 1 Joh 2:1 en 2.

(het is maar hoe je het bekijkt he)



Ik weet even niet wat je duidelijk wil maken Marnix?

https://bible.hispage.nl/index.php?sear ... language=0

Persoonlijk geloof ik allang niet meer dat God 'n redder is van alleen maar gelovigen in Christus.

1 Tim.4:10
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Lydia63 » 18 jun 2021 12:10

lammetje schreef:Snap ik.

Maar bedoelde ze daar niet dat je lichaam het uit zichzelf start? Ik heb het niet gelezen, maar ik kan me voorstellen dat dat zo is. Je lichaam gaat niet uit zichzelf iets verkeerds aanmaken lijkt me. Er moet een bepaalde aanleiding zijn.


Precies, en zo heb ik dat ook bedoelt als wij nog steeds niet in staat zijn om de afkomst van deze parasiet vast te stellen, dan blijft het dweilen met de kraan open.
Nu blijkt uit bepaalde berichtgevingen, dat vaccins 'n eiwit aanmaken in ons lichaam, wat de parasiet moet doden, maar wat de parasiet herkent, en ons lichaam niet.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Chaya » 18 jun 2021 12:29

De topictitel vind ik dubieus, op een christelijk forum.
Nergens in de Bijbel wordt gesproken van mensen als zijnde zoogdieren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 12:40

Lydia63 schreef:Precies, en zo heb ik dat ook bedoelt als wij nog steeds niet in staat zijn om de afkomst van deze parasiet vast te stellen, dan blijft het dweilen met de kraan open.
Nu blijkt uit bepaalde berichtgevingen, dat vaccins 'n eiwit aanmaken in ons lichaam, wat de parasiet moet doden, maar wat de parasiet herkent, en ons lichaam niet.


Leg me nou eens uit wat de afkomst te maken heeft met de bestrijding.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 12:43

Chaya schreef:De topictitel vind ik dubieus, op een christelijk forum.
Nergens in de Bijbel wordt gesproken van mensen als zijnde zoogdieren.


Toch hebben we alle kenmerken van zoogdieren. Lichaamstaal, levend geboren nakomelingen die worden gevoed met moedermelk, een placenta, en nog een aantal die ik zo even niet uit mijn hoofd weet.

Dat de Bijbel niet zo over ons spreekt, ligt er uiteraard aan dat ze destijds deze indeling nog niet gebruikten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Chaya » 18 jun 2021 13:08

Mortlach schreef:Dat de Bijbel niet zo over ons spreekt, ligt er uiteraard aan dat ze destijds deze indeling nog niet gebruikten.

Nee, de Bijbel maakt onderscheid tussen mens en dier! Dat is het.
De meeste zoogdieren "verstoten" hun jong na de voedertijd.
Wie een nestje kittens heeft gehad, ziet het gebeuren, na een week of 7, 8, 9. Mamma duwt hen weg als ze nog willen drinken.
Bij mensen ligt dat toch ietsje anders. :wink:

Maar de mens is geschapen naar Gods beeld.
En Salomo zegt: "Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?" Hieruit is af te leiden dat de dieren geen eeuwige bestemming hebben, zoals bij de mensen wel het geval is, hetzij eeuwig wél of eeuwig wee! Dieren hebben wel een levensadem, ook een instinct, maar geen onsterfelijke ziel. Ze zijn stof en niets meer dan dat: zo keert heel het dier tot stof weer."
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 13:59

Chaya schreef:Nee, de Bijbel maakt onderscheid tussen mens en dier! Dat is het.
De meeste zoogdieren "verstoten" hun jong na de voedertijd.
Wie een nestje kittens heeft gehad, ziet het gebeuren, na een week of 7, 8, 9. Mamma duwt hen weg als ze nog willen drinken.
Bij mensen ligt dat toch ietsje anders. :wink:


Hoeveel 8-jarigen zie je nog bij hun moeder aan de borst hangen dan? Dat het bij ons wat langer duurt dan bij poezen, is niet echt doorslaggevend

Biologisch gezien zijn mensen gewoon dieren, gewervelden, zoogdieren en primaten.

Net als de andere dieren zijn we meercellig, niet-autotroof (= we gebruiken organisch materiaal als voedsel), motiel (= ergens in ons leven zijn we mobiel), we planten ons geslachtelijk voort, gebruiken zuurstof in de stofwisseling en ontstaan uit een blastula-fase tijdens de embryonische fase.

Als je per se wilt dat de mens BIOLOGISCH gezien geen dier is, dan moet je met een lijstje eigenschappen komen waar alle dieren binnen vallen maar de mens niet.

Maar de mens is geschapen naar Gods beeld.
En Salomo zegt: "Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?" Hieruit is af te leiden dat de dieren geen eeuwige bestemming hebben, zoals bij de mensen wel het geval is, hetzij eeuwig wél of eeuwig wee! Dieren hebben wel een levensadem, ook een instinct, maar geen onsterfelijke ziel. Ze zijn stof en niets meer dan dat: zo keert heel het dier tot stof weer."


Tja, hoe de mens theologisch wordt ingedeeld, is voor mij ondergeschikt aan de biologische werkelijkheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2021 14:16

Tja de biologische werkelijkheid is ook maar een bepaalde werkelijkheid. Er is maar een wezen in staat om die biologische werkelijkheid vast te stellen, uit te werken en te begrijpen, ze met anderen te delen, er op een ook door mensen gemaakt forum op een door mensen gemaakt device erover te discussieren. Als het het sociaal / sociologisch bekijkt of op bepaalde andere vlakken zijn mensen meer dan zoogdieren en tamelijk uniek, verschillend van dieren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor Mortlach » 18 jun 2021 14:43

Marnix schreef:Tja de biologische werkelijkheid is ook maar een bepaalde werkelijkheid. Er is maar een wezen in staat om die biologische werkelijkheid vast te stellen, uit te werken en te begrijpen, ze met anderen te delen, er op een ook door mensen gemaakt forum op een door mensen gemaakt device erover te discussieren. Als het het sociaal / sociologisch bekijkt of op bepaalde andere vlakken zijn mensen meer dan zoogdieren en tamelijk uniek, verschillend van dieren.


Tja, als je het aspect snelheid bekijkt, zijn jachtluipaarden ook tamelijk uniek en verschillend van dieren? Of het aspect camouflage, dan zijn octopussen verschillend van dieren, of spinrag kunnen maken, dan zijn spinnen verschillend van dieren. Je kunt niet zomaar de unieke eigenschap van een soort pakken en dan zeggen "kijk, dit is uniek, dus hoort het niet bij die andere groep"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: de-mens-is-het-enige-zoogdier-dat-in-staat-is-zichzelf-uit-te-roeien

Berichtdoor gravo » 18 jun 2021 18:16

Mortlach schreef: (...) Tja, hoe de mens theologisch wordt ingedeeld, is voor mij ondergeschikt aan de biologische werkelijkheid.

Hier scheiden zich de wegen van gelovigen en niet gelovigen. Want de gelovige wil geen halt houden bij de constatering dat deze werkelijkheid "is wat ie is".

Er is, om het menselijk leven betekenisvol te kunnen leven, een verhaal nodig waarin afkomst, zin en doel van onszelf en de ons omringende werkelijkheid wordt verwoord. Het is bij uitstek de unieke eigenschap van mensen om creatief te zijn, om zich voorstellingen te maken van andere werkelijkheden, creatief te zijn en zo troost en zin te scheppen.
Als dat leidt tot de schampere opmerking dat gelovigen van alles verzinnen en zich van alles voorstellen, zal ik dat in de grond van de zaak beamen, maar ik zie dat niet als iets negatiefs. Deze religieuze verhalen hebben eeuwenlang culturen gevormd en in stand gehouden, een voorwaarde om als menselijk ras te kunnen overleven. Verhalen en voorstellingen zijn er vanaf de vroegste menselijke bewustwording geweest. In die zin is religie de kunstvorm die een zin voor het leven schept.

Inmiddels weten wij dat wij, ondanks
het duizelingwekkend aantal verklaringen dat wij hebben voor de werkelijkheid, altijd een nog groter aantal onbekende en onkenbare zaken over houden.
Er is naar mijn gevoel geen andere manier dan om hier met een verhalende, religieuze manier mee om te gaan. De werkelijkheid blijkt telkens weer zoveel uitgebreider, uitgestrekte, complexer en onkenbaarder te zijn, dat een ontbreken van enige verklaring daarvoor steeds tot angsten en gevoelens van uitzichtloosheid en doelloosheid zullen leiden. Een ontwikkeling die culturen doet verkruimelen en ineenstorten. Er is in de kern van de gemeenschap dan geen vertrouwen meer aanwezig.

Helemaal afgezien van welke verhalen een gelovige nu precies vertelt, is dit precies het inzicht van een gelovige.
En de eigenlijke dieperliggende reden waarom hij überhaupt gelooft. Het is een menselijke levensbehoefte die is ontstaan vanuit de bewustwording dat de werkelijkheid "is wat ie is".
Want hoe meer wij weten, hoe verschrikkelijk het wordt. De menselijke conditie wordt getekend door een fundamentele verlorenheid in tijd en ruimte. Dat is toch de uitkomst van alle kennis die we hebben verzameld.

Alleen verhalen bieden ons troost en laten ons ontsnappen aan deze harde werkelijkheid die de niet gelovige zo manhaftig tegemoet schijnt te kunnen treden.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 18 jun 2021 18:44, 3 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten