Eurovisie Songfestival

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2021 09:55

StillAwake schreef:Briljant.
Ik heb een samenvatting van het festival zitten kijken: Belgie en Zwitserland hadden wel een aardig liedje, maar waarom Frankrijk en Italië zo hoog in de lijst kwamen: werkelijk geen idee.
Dat Nederland 0 punten had snap ik dan weer wel.

Die Zwitser kon echt zingen, en verder was het echt bagger...
Zonde van de zendtijd ;-)


Over smaakverschil gesproken. Ik vond Frankrijk best een fijn liedje hebben. Zwitserland was mooi gezongen maar verder vond ik het nummer wat missen, ik vond het niet pakkend. De mening dat het meeste bagger was inclusief Italie deel ik wel met je :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor ajl » 25 mei 2021 10:26

Ik heb het voor het eerst in jaren weer eens gekeken (helaas wilde dochterlief het graag zien) en wist meteen weer waarom ik het zo afgrijselijk vond. De enige nummers die mij enigszins konden bekoren waren van België en Frankrijk. De rest vond ik bagger. Dat Nederland 23e is geworden verbaast mij niets. Ik het vorig jaar ook verbazingwekkend dat Duncan Laurence gewonnen had. dat vond ik ook een afgrijselijk nummer.
Het nummer van Ilse de Lange en de Common Limitsis daarentegen vond ik wel een leuk nummer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2021 11:16

Haha je hoeft toch niet mee te kijken als dochterlief kijkt? :-)

Deel je visie wel redelijk hoewel ik Finland nog wel een beetje ok vond en Zwitserland en Malta ook nog wel. En Litouwen vond ik erg leuk :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor ajl » 25 mei 2021 11:23

Marnix schreef:Haha je hoeft toch niet mee te kijken als dochterlief kijkt? :-)

Deel je visie wel redelijk hoewel ik Finland nog wel een beetje ok vond en Zwitserland en Malta ook nog wel. En Litouwen vond ik erg leuk :)


Natuurlijk kijken we dan mee. Haar broers moesten ook onder dwang meekijken. Zij heeft dagen Lord of the rings meegekeken met de jongens, terwijl er niets aan vond. Nu was het hun beurt ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2021 12:42

ajl schreef:Natuurlijk kijken we dan mee. Haar broers moesten ook onder dwang meekijken. Zij heeft dagen Lord of the rings meegekeken met de jongens, terwijl er niets aan vond. Nu was het hun beurt ;)


Haha ok, waarom anderen dwingen iets te kijken wat ze totaal niet leuk vinden? De logica ontgaat me wat. Hoewel ik groot voorstander ben van LoTR kijken (eigenlijk lezen) zou ik dan toch zeggen: jij hoeft geen LotR te kijken en jullie niet naar het songfestival :-) ik ga toch ook geen All You Need kijken ondat mijn vrouw dat leuk vindt of zij Formule 1 omdat ik dat graag kijk? :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor ajl » 25 mei 2021 12:52

Marnix schreef:Haha ok, waarom anderen dwingen iets te kijken wat ze totaal niet leuk vinden? De logica ontgaat me wat. Hoewel ik groot voorstander ben van LoTR kijken (eigenlijk lezen) zou ik dan toch zeggen: jij hoeft geen LotR te kijken en jullie niet naar het songfestival :-) ik ga toch ook geen All You Need kijken ondat mijn vrouw dat leuk vindt of zij Formule 1 omdat ik dat graag kijk? :-)


Kinderen mogen/moeten ook wel eens leren dat je dingen doet, omdat een ander dit leuk vindt. Zij is het enige meisje en vindt het niet leuk om elke zaterdagavond in haar eentje films te kijken. Dan passen de jongens zich ook maar eens aan. Met 4 kinderen kan je het ze niet allemaal altijd naar het zin maken. Zij was nu aan de beurt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 25 mei 2021 13:19

Marnix schreef:Haha je hoeft toch niet mee te kijken als dochterlief kijkt? :-)

Deel je visie wel redelijk hoewel ik Finland nog wel een beetje ok vond en Zwitserland en Malta ook nog wel. En Litouwen vond ik erg leuk :)

Zwitserland was goed gezongen (maar een saai liedje), Frankrijk redelijk gezongen (maar een saai nummer, wat je continue het idee gaf dat het 30 jaar geleden al op een verzamelCD met chansons gestaan had.
Finland was wel goed gedaan, maar draaide ook meer om de show dan om de muziek. Malta en Litouwen zijn bij mij niet blijven hangen (ik heb alleen de samenvatting gezien geef ik eerlijk toe).
Italië was overigens helemaal niks: het enige waar ik me echt helemaal in kon vinden waren de 0 punten voor Nederland ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 25 mei 2021 13:23

Marnix schreef:Haha ok, waarom anderen dwingen iets te kijken wat ze totaal niet leuk vinden? De logica ontgaat me wat. Hoewel ik groot voorstander ben van LoTR kijken (eigenlijk lezen) zou ik dan toch zeggen: jij hoeft geen LotR te kijken en jullie niet naar het songfestival :-) ik ga toch ook geen All You Need kijken ondat mijn vrouw dat leuk vindt of zij Formule 1 omdat ik dat graag kijk? :-)

Ik ga ook meestal het liefts in mijn werkkamer gitaar zitten spelen als de rest TV kijkt. Toch vinden ze dat jammer, en ergens snap ik dat.
Als het nu een beetje behapbaar is (en dan heb ik het dus niet over All you need is love of iets dergelijks) kom ik dus gezellig meekijken benenden. Maar dat is omdat het een gezinsmoment is, niet omdat ik dat nou zo leuk vind.
Ik neem aan dat jij dat ook doet.
In een gezin moet je je soms ook aan elkaar aanpassen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2021 14:48

StillAwake schreef:Zwitserland was goed gezongen (maar een saai liedje), Frankrijk redelijk gezongen (maar een saai nummer, wat je continue het idee gaf dat het 30 jaar geleden al op een verzamelCD met chansons gestaan had.
Finland was wel goed gedaan, maar draaide ook meer om de show dan om de muziek. Malta en Litouwen zijn bij mij niet blijven hangen (ik heb alleen de samenvatting gezien geef ik eerlijk toe).
Italië was overigens helemaal niks: het enige waar ik me echt helemaal in kon vinden waren de 0 punten voor Nederland ;-)


Niet met je eens wat Frankrijk betreft maar dat is een kwestie van smaak. Chansons van 30 jaar terug of ouder kunnen best fijn zijn, ook in een nieuw jasje. Ik luister graag naar Pink Martini en die doen dat ook geregeld.



En ik vond het Franse nummer dan ook zeker niet saai. Maar goed, nogmaals, kwestie van smaak denk ik. Niet iedereen kan levensliederen waarderen :)

StillAwake schreef:Ik ga ook meestal het liefts in mijn werkkamer gitaar zitten spelen als de rest TV kijkt. Toch vinden ze dat jammer, en ergens snap ik dat.
Als het nu een beetje behapbaar is (en dan heb ik het dus niet over All you need is love of iets dergelijks) kom ik dus gezellig meekijken benenden. Maar dat is omdat het een gezinsmoment is, niet omdat ik dat nou zo leuk vind.
Ik neem aan dat jij dat ook doet.
In een gezin moet je je soms ook aan elkaar aanpassen...


Mwah met de kids hebben we dat een beetje maar die zijn heel jong. Zelf hebben we een hoop wat we beiden leuk vinden en dat kijken we samen. De dingen die de ander niet leuk vindt kijken we grotendeels als de ander er niet is. Dan ga ik een rondje wandelen of fietsen, ze kijkt dingen als ik ga sporten en ik ga ook wel eens gamen en anders lezen.

Andersom gebeurt het ook wel eens, vooral met sport dat live is maar als ze er geen zin in heeft gaat ze wat anders doen of inderdaad lezen of ze heeft schermpjestijd op de telefoon :-D Maar ik ga dan niet zeggen: Jij moet meekijken want dat vind ik gezellig. Dat heeft toch totaal geen zin? Maar goed, ook wel makkelijk als je genoeg dingen hebt die je wel leuk vindt om samen te kijken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor BladeStraight » 25 mei 2021 14:49

gravo schreef:je zou denken dat als men dat echt meent er een grote bescheidenheid en terughoudendheid zou bestaan om met de vingers naar anderen te wijzen.


Dit zou je inderdaad denken, en ik meen ook dat dit zo is wanneer een christen echt een volgeling van Christus is. Het punt dat je aansnijdt is denk ik terecht, maar ik vind je conclusie wel te voorbarig. Het is niet noodzakelijk kul, het kan best zo zijn dat dit door sommigen echt beleeft wordt. Echter ben ik het met je eens dat het me vaak ook voorkomt als een cultuur, en niet zozeer een echte beleving van het hart. Daarbij zou elke oudvader ook beamen dat ellendekennis een mens niet zalig maakt, en dat ook niet-christenen zichzelf slecht kunnen voelen. Buiten Christus is er voor de christen geen zaligheid, en al helemaal niets om zich op te laten voorstaan. Het is een bijzondere dwaling dat het zich zondig voelen al als een soort bekering wordt gezien in bepaalde hoeken van de gereformeerde gezindte. Dit is absoluut niet in lijk met de belijdenis waar zich men dan op beroemd.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor BladeStraight » 25 mei 2021 14:52

StillAwake schreef:Ouderlingen zijn de "profvoetballers" van de refowereld, Predikanten zijn de "rocksterren" van de meest behoudende stromingen.


Dit moet je denk ik ook niet overschatten hoor. Er zijn zeker voorbeelden te bedenken, maar over het algemeen is de "refo" ook bijzonder mondig en kritisch, en wanneer een predikant of ouderling iets zegt of doet wat gemeenteleden niet aan staat wordt daar ook erg veel over gesproken. Wellicht dat het vroeger zo was, maar je moet tegenwoordig echt goed zoeken naar ambstdragers met een dergelijke status.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor gravo » 25 mei 2021 17:45

BladeStraight schreef:Dit zou je inderdaad denken, en ik meen ook dat dit zo is wanneer een christen echt een volgeling van Christus is. Het punt dat je aansnijdt is denk ik terecht, maar ik vind je conclusie wel te voorbarig. Het is niet noodzakelijk kul, het kan best zo zijn dat dit door sommigen echt beleeft wordt. Echter ben ik het met je eens dat het me vaak ook voorkomt als een cultuur, en niet zozeer een echte beleving van het hart. Daarbij zou elke oudvader ook beamen dat ellendekennis een mens niet zalig maakt, en dat ook niet-christenen zichzelf slecht kunnen voelen. Buiten Christus is er voor de christen geen zaligheid, en al helemaal niets om zich op te laten voorstaan. Het is een bijzondere dwaling dat het zich zondig voelen al als een soort bekering wordt gezien in bepaalde hoeken van de gereformeerde gezindte. Dit is absoluut niet in lijk met de belijdenis waar zich men dan op beroemd.

Nog een slotopmerking dan. Mijn vertrekpunt was natuurlijk de rücksichtslose wijze waarop benefietdiner met één wegwerpgebaar iedereen veroordeelt en afschrijft naar aanleiding van het Eurovisiesongfestival (maar het had elke aanleiding kunnen hebben).

Tegelijk ken ik veel oprechte mensen in de bevindelijk gereformeerde kring voor wie de eigen zondige staat en de daarbij behorende bescheidenheid een doorleefde werkelijkheid is. Niet zelden zijn deze worstelende gelovigen hard voor zichzelf, maar mild voor anderen. En dat prijs ik in hen. Je komt die zelfkennis niet veel meer tegen, laat staan de houding waarin je het oordeel over een ander opschort of op z'n minst aan God overlaat.

Juist ten aanzien van deze mensen is het contrast zo groot met die wild om zich heen slaande refo's die moord en brand schreeuwen over andermans zonde, over de wereld (niet de onze, maar de hunne) en het boze hart (vooral ook van anderen).

Het is een aanfluiting, een vervorming van het eenvoudige geloof zoals dat vroeger werd gepraktiseerd en beleefd. En ten diepste is het angst. Angst dat men het gevaar van de wereld en de zonde niet kan ontvluchten. Dat het de overhand zal nemen. En dat is dan weer een teken dat het geloof en het vertrouwen geheel en al ontbreekt. Hoe gereformeerd, Bijbelvast en orthodox men ook is. Ten diepste kennen ze God niet, kennen ze geen vreugde, geen vertrouwen. Ze ervaren geen bescherming en geen rust in God.
Wat is dan het verschil met de wereld eigenlijk? Ook deze reformatorische leslezers zijn kennelijk zonder God en zonder hoop in de wereld.

Het kwalijke ervan is dat velen worden meegenomen in dit vervloeken van en schelden op niet-kerkelijke mensen. Ze hebben de banden met anderen en met de samenleving geheel en al doorgesneden en denken daarmee de medemens, de naaste te kunnen en mogen diskwalificeren.

En daarmee hebben ze de bijl aan de wortel van hun eigen kerkelijk voortbestaan gelegd. Want met deze houding van minachting, angst en afkeer van anderen eindigt de orthodoxe kerk als een marginale groep van onvriendelijke en verkrampte mensen, die op het laatst zelfs het geboorteoverschot in eigen kring ziet teruglopen (dat gebeurt dus nu in de zwaardere gereformeerde kerken), omdat het er bijna niet meer uit te houden is. Uiteindelijk veroudert en verjaart het. Tot er alleen nog geschiedschrijving van over is.

Een ware gereformeerde kerk hoeft voor mij niets in te boeten op de gereformeerde leer. Ook ik houd vast aan de klassieke standpunten, omdat ze hun waarde hebben bewezen. Inclusief het "in zonden ontvangen en geboren zijn".
Maar de neerbuigende en scheldende houding op alles wat men niet kent of wat niet uit eigen kring komt, omdat het goddeloos zou zijn, werelds, zondig en reddeloos verloren, veroordeel ik streng.
Het is niet wat Jezus ons in woord en daad heeft geleerd en voorgedaan. En het is niet wat ik ken van mensen die echt de genade van God hebben ontvangen. Dat geeft zoveel rust, zoveel vreugde, troost en toekomst in het leven dat iedereen die met hen verkeert dat ook ervaart. Leer van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart zegt Jezus. Wel, precies dat verwacht ik van een christen die in een nieuw godzalig leven wandelt.

Elk mens dat op ons pad komt moeten wij zien als een schepsel van God waarover God gedachten van genade en ontferming heeft.
Anders sta je in de wereld met een kerk, een leer en een mopperend gezicht, maar zonder Evangelie.
En dan ben je de naam van gemeente van Jezus Christus niet waardig.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 25 mei 2021 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor meribel » 25 mei 2021 18:11

benefietdiner schreef:Zeker, zeker. Ze kijken niet alleen blij maar geven ook met hun uiterlijk blijk niet van ‘de wereld’ te zijn. ‘De wereld’ verlaten, onze oude natuur doden en in een nieuw godzalig leven wandelen. d:)b

De wereld verlaten! Dat kan niet letterlijk bedoeld zijn. Daarvoor is de Bijbel te vol van de opdracht om als christenen in de wereld te gaan en te staan, in de dienst van God, overeenkomstig de roeping. Maar we staan wèl voor de roeping om bij ons zijn en leven in de wereld er tóch geen deel aan te hebben, namelijk aan de geest dezer wereld, o.a. Eurovisie Songfestival die vijandig is aan God.

@benefietdiner. Hoe geven zij blijk niet van deze wereld te zijn?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor MoesTuin » 25 mei 2021 21:48

benefietdiner schreef:Hoe bereik je het publiek van het Eurovisie Songfestival met een Bijbelse boodschap?



met de misschien wel leukste, hipste, mooiste dominee. Zie je niet veel, ook nog een vrouwelijke gereformeerde dominee in strakke jeans, paars haar, piercings, make-up.
Een onwijs mooie stem....

Dat doet er eigenlijk niet toe allemaal....ze zingt een lied voor haar Heer in Zijn dienst en bereikt een zeer breed publiek.... Dat telt
Wie weet voor song festival 2022 :wink:

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2021 22:20

Gravo schreef al:

Predikanten zijn de "rocksterren" van de meest behoudende stromingen


Geldt voor jou volgens mij ook een beetje Moestuin :lol:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten