Eurovisie Songfestival

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2021 21:30

StillAwake schreef:Die van vorig jaar van Bulgarije ken ik niet, maar de winnaars van de afgelopen jaren waren geen van allen van een heel hoog niveau.
Wat dat betreft was Duncan een uitzondering (hoewel het muzikaal nog steeds niet heel geweldig was) : het was 1 van de weinige winnaars die echt een liedje neerzette, in plaats van een zo spraakmakend mogelijke act.

En natuurlijk kan er een valse noot inzitten, maar als een liedje echt goed is kun je daar doorheen luisteren.


Als je Lordi goed vond kan je Finland dit jaar misschien ook nog wel een beetje waarderen :-) ook al heb in niet zo heel veel met nu-metal. Maar goed, wij zijn natuurlijk niet zo van de commerciele mainstream-muziek, dat verklaart allicht voor een deel ook wel waarom we vinden dat er zo weinig goede nummers op het Songfestival te horen zijn :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 07:14

Marnix schreef:Als je Lordi goed vond kan je Finland dit jaar misschien ook nog wel een beetje waarderen :-) ook al heb in niet zo heel veel met nu-metal. Maar goed, wij zijn natuurlijk niet zo van de commerciele mainstream-muziek, dat verklaart allicht voor een deel ook wel waarom we vinden dat er zo weinig goede nummers op het Songfestival te horen zijn :-)

Heel goed vond ik Lordi niet, maar ik vond het ergens wel verfrissend.
Ineens waren mensen heel negatief: "het ging alleen om de kostuums", "het stelde muzikaal niks voor", "mijn dochter kan toch niet voor de spiegel staan zingen alsof ze een monster is", "het is een groep die al jaren bezig was, en nu ineens bekendheid zoekt" en "weet je wel wat voor perverse groep dat eigenlijk is". Zomaar een bloemlezing uit reacties die toen ineens naar boven kwamen borrelen, terwijl Lordi alleen maar aantoonde wat al jaren gemeengoed was: de kostuums belangrijker de de muziek, en het zijn vooral uitgerangeerde B-artiesten die daar een boost aan een stilgevallen carriere willen geven.
Niet allemaal, en hoewel het een erg saai liedje was brak Duncan twee jaar geleden wel met de traditie van extravagantie en geen focus meer op de muziek.

Ik heb de Finse inzending van dit jaar nog niet beluisterd, maar nu-metal is vaak niet zo mijn stroming (hoewel Disturbed met "The Sound Of Silence" momenteel uit mijn speakers komt, en ik het 1 van de weinige keren vind dat een cover echt beter is dan het origineel (in dit geval van Simon & Garfunkel), en ik Evanescene ook nog wel enigszins kan waarderen.

Maar je hebt gelijk als je stelt dat jij en ik een minder mainstream muzieksmaak hebben. Dat is feitelijk ook de reden dat ik zelden of nooit muziek beluister op de radio, en dit soort festivals ook met liefde aan me voorbij laat gaan ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor meribel » 21 mei 2021 07:53

Erg oneens. Er zijn altijd hele mooie liedjes tussen en die winnen. Duncan had niet als eerste een heel mooi liedje.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 09:27

meribel schreef:Erg oneens. Er zijn altijd hele mooie liedjes tussen en die winnen. Duncan had niet als eerste een heel mooi liedje.

Vooralsnog heb ik van dit jaar nog maar 1 liedje gehoord wat het predicaat 'niet onaardig" krijgt (België), en echt mooi heb ik nog niks kunnen vinden.
En hoewel het bij Duncan om de muziek ging in plaats van om de show was het nu ook weer niet het predicaat "heel mooi liedje" waard.

Maar het is voor een groot gedeelte een kwestie van smaak, en ik vermoed dat tussen jouw platenverzameling en de mijne (ik kom nog uit het pré-spotify tijdperk) bijzonder weinig dubbelingen zitten :-({|=

Misschien ben ik als symfonische metal-liefhebber niet de doelgroep van dit festival :roll:
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2021 09:32

Haha nee precies dat was mijn punt :-) de gemiddelde mainstream-liefhebber zal wel vinden dat er meer lekkere liedjes tussen zitten. Denk aan Malta, Zwitserland… Litouwen vond ik persoonlijk wel leuk.

Belgie vind ik wel goed maar Hooverphonic heeft dan ook 20 jaar geleden met “Mad about you” mijn hart al een beetje gestolen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor meribel » 21 mei 2021 10:45

Ik heb een heel brede muzieksmaak en kan van alles genieten van klassiek tot nederpop

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 13:31

meribel schreef:Ik heb een heel brede muzieksmaak en kan van alles genieten van klassiek tot nederpop

Ik heb ook een brede smaak, en kan van van alles genieten, maar het songfestival-repertoire (hoewel België en Zwitserland mooie liedjes hebben) valt blijkbaar ruim buiten datgene wat binnen de grenzen van mijn smaak valt ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2021 13:44

StillAwake schreef:Ik heb de Finse inzending van dit jaar nog niet beluisterd, maar nu-metal is vaak niet zo mijn stroming (hoewel Disturbed met "The Sound Of Silence" momenteel uit mijn speakers komt, en ik het 1 van de weinige keren vind dat een cover echt beter is dan het origineel (in dit geval van Simon & Garfunkel), en ik Evanescene ook nog wel enigszins kan waarderen.


Ik ben uiteindelijk beland in de brutal death metal, voor als normale death metal niet bruut genoeg is. Hoewel ik het allemaal niet zo heel veel meer luister, moet ik zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor meribel » 21 mei 2021 14:00

StillAwake schreef:Ik heb ook een brede smaak, en kan van van alles genieten, maar het songfestival-repertoire (hoewel België en Zwitserland mooie liedjes hebben) valt blijkbaar ruim buiten datgene wat binnen de grenzen van mijn smaak valt ;-)

dan is je smaak toch minder breed dan je denkt

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2021 14:54

meribel schreef:dan is je smaak toch minder breed dan je denkt


Niet helemaal juist denk ik. Ik luister denk ik ook wel wat stijlen die jij niet zo snel op zou zetten. En vice versa. Maar ik heb ook best een brede smaak, van klassiek tot jazz tot metal. Maar er zijn gewoon bepaalde stijlen die ik niet mooi vind (hiphop, hardstyle / techno bijvoorbeeld) maar ik vind de mainstreammuziek doorgaans ook wel saai. Een brede smaak hebben wil nog niet zeggen dat je dus alles mooi niet vinden. Daarnaast wil het ook niet zeggen dat je alles van het songfestival maar mooi moet vinden. Ik hou best van Balkan-pop bijvoorbeeld maar de nummers op het songfestival met die sound waren erg matig. En dat geldt wel voor meer stijlen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 15:42

meribel schreef:dan is je smaak toch minder breed dan je denkt

Wellicht net zo breed als de jouwe, alleen loopt de mijne van rock tot metal ;-)
Dat we wat weinig overlap in onze muziekkeus hebben zegt net zo veel over jouw smaak dan over de mijne ;-)
Laatst gewijzigd door StillAwake op 21 mei 2021 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7924
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 21 mei 2021 15:54

Marnix schreef:Niet helemaal juist denk ik. Ik luister denk ik ook wel wat stijlen die jij niet zo snel op zou zetten. En vice versa. Maar ik heb ook best een brede smaak, van klassiek tot jazz tot metal. Maar er zijn gewoon bepaalde stijlen die ik niet mooi vind (hiphop, hardstyle / techno bijvoorbeeld) maar ik vind de mainstreammuziek doorgaans ook wel saai. Een brede smaak hebben wil nog niet zeggen dat je dus alles mooi niet vinden. Daarnaast wil het ook niet zeggen dat je alles van het songfestival maar mooi moet vinden. Ik hou best van Balkan-pop bijvoorbeeld maar de nummers op het songfestival met die sound waren erg matig. En dat geldt wel voor meer stijlen.

Kan ik me wel redelijk in vinden.
Met electronische muziek kan ik helemaal niks (hoewel het oudere werk van Pet shop boys wel goed was).
Stijlen als dance zijn aan mij niet besteed, en laat nu juist dat mainstream geworden zijn.
Ook veel zangeressen die vooral uitblinken in diverse variaties op het luchtalarm zijn aan mij niet besteed, maar ook dat is een hele tijd mainstream geweest.
Het zelfde geldt voor ritmisch snelpraten. Ongetwijfeld knap, maar ik zal niet voor mijn lol naar rap gaan luisteren.

Daarmee zal ik echt niet alles meteen uitzetten als het langskomt op de radio, maar tussen "op zich wel te pruimen" en "absolute takkeherrie" zit voor mij ongeveer net zo'n groot gat als tussen "heerlijk om naar te luisteren, dit raakt me echt en hier ga ik eens voor zitten" en "op zich wel te pruimen".

Ik heb best een brede muzieksmaak, maar zal niet snel mainstream muziek aanzetten. Ik kan er best naar luisteren, maar muziek raakt mij pas als tekst en muziek in overeenstemming zijn, als de tekst ook echt ergens over gaat, en het liefst ook nog eens een onderwerp behandelt waar ik zelf ook mee bezig ben...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2021 16:25

StillAwake schreef:Ook veel zangeressen die vooral uitblinken in diverse variaties op het luchtalarm zijn aan mij niet besteed, maar ook dat is een hele tijd mainstream geweest.


Dat was in klassieke tijden al zo. Die vreselijke aria's in opera's. Er is een anekdote over een mega-operaster in de tijd van Mozart destijds (Mozart mocht haar niet) die bij hoge noten het hoofd hoog hield en bij lagere noten laag. Mozart componeerde speciaal voor haar een stuk waarin hoge en lage
noten continu werden afgewisseld zodat die vrouw als een soort kukelende kip op het toneel stond.

Het zelfde geldt voor ritmisch snelpraten. Ongetwijfeld knap, maar ik zal niet voor mijn lol naar rap gaan luisteren.


Ik kan goede rap enorm waarderen. De technieken die ze rijm- en ritmetechnisch toepassen doen niet onder voor de klassieke dichters en het heeft enorm veel lagen.

Ik heb best een brede muzieksmaak, maar zal niet snel mainstream muziek aanzetten. Ik kan er best naar luisteren, maar muziek raakt mij pas als tekst en muziek in overeenstemming zijn, als de tekst ook echt ergens over gaat, en het liefst ook nog eens een onderwerp behandelt waar ik zelf ook mee bezig ben...


Tekst is voor mij meestal totaal onbelangrijk, of simpelweg onverstaanbaar. De stem is dus 'gewoon' een instrument voor mij. Maar ik weet dat niet iedereen tekst inhoudelijk hetzelfde ziet.

Wil je trouwens nog eens een geweldige moderne opera zien, dan kan ik Akhenaton van Phillip Glass (Met-uitvoering) van harte aanbevelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor BladeStraight » 21 mei 2021 19:33

Volgend jaar het Urker mannenkoor maar sturen!
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor meribel » 21 mei 2021 19:43

Wordt wel afgezwakte versie dan want we mogen max 6 mensen op het podium


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron