Eurovisie Songfestival

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Eurovisie Songfestival

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2021 16:14

Hoe bereik je het publiek van het Eurovisie Songfestival met een Bijbelse boodschap? De gereformeerde gemeente (gg) van Rotterdam-Alexanderpolder zet een Nederlands- en Engelstalige podcast in. „In de Bijbel wordt het mooiste songfestival aangekondigd.”

https://www.rd.nl/artikel/927370-kerk-m ... ngfestival

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor meribel » 15 mei 2021 16:22

Oh ik dacht dit is een topic om over het eurovisie te kletsen 8)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2021 16:47

benefietdiner schreef:Hoe bereik je het publiek van het Eurovisie Songfestival met een Bijbelse boodschap?
Serieus :?: :shock: :?: Hoe zou jij het vinden als er voetbalsupporters tijdens de kerkdienst binnen kwamen om de gemeente met het voetbalnieuws te bereiken? ](*,)
Dit kan ik niet eens kijken trouwens. Het zou op z'n minst, z'n aller-aller-allerminst gewoon, op alle dagen van de week, voor iedereen toegankelijk moeten zijn als het zo belangrijk is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor BladeStraight » 15 mei 2021 18:29

Leuk initiatief hoor, altijd goed om te laten zien dat de kernboodschap van de Bijbel aansluit bij onze tijd. Snap niet waarom naamloos daar weer moeilijk over moet doen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2021 19:02

naamloos schreef:Serieus :?: :shock: :?: Hoe zou jij het vinden als er voetbalsupporters tijdens de kerkdienst binnen kwamen om de gemeente met het voetbalnieuws te bereiken? ](*,)
Ik begrijp uit je reactie dat je geen gebed heeft voor de interkerkelijke Stichting Evangelisatie Sjofar: http://www.evangelisatiesjofar.nl/
De parallel (tijdens de kerkdienst) die je aanhaalt slaat nergens op. Voetbalsupporters zouden wel voor of naast de kerk kunnen gaan staan en kerkgangers voetbalnieuws bekend maken. Hoewel beide, kerkganger en voetbalsupporter geen belangstelling voor elkaar zullen hebben zal het ook zo zijn met de Sjofar bus bij het Rotterdamse congrescentrum Ahoy Eurovisie Songfestival. Tenminste ……. zo denken wij als mensen maar God werkt anders als wij denken. Als christenen zijn wij verplicht te getuigen. Dat is wat anders dan overtuigen!
naamloos schreef:Dit kan ik niet eens kijken trouwens. Het zou op z'n minst, z'n aller-aller-allerminst gewoon, op alle dagen van de week, voor iedereen toegankelijk moeten zijn als het zo belangrijk is.
Wat bedoel je? De podcast is op alle dagen van de week, voor iedereen toegankelijk ook op zondag. https://ggalexanderpolder.nl/podcast_english

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2021 20:26

naamloos schreef:Serieus :?: :shock: :?: Hoe zou jij het vinden als er voetbalsupporters tijdens de kerkdienst binnen kwamen om de gemeente met het voetbalnieuws te bereiken? ](*,)
Dit kan ik niet eens kijken trouwens. Het zou op z'n minst, z'n aller-aller-allerminst gewoon, op alle dagen van de week, voor iedereen toegankelijk moeten zijn als het zo belangrijk is.


Ik denk dat de meesten in de kerk het voetbalnieuws al wel zouden weten. Plus dat er wel enig verschil in relevantie is tussen beide zaken. Sorry maar evangelisatie afdoen met zo’n argument is wat kort door de bocht. God dienen is geen hobby of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2021 23:46

Ik moet ineens denken aan een concert van Iron Maiden in Rotterdam in... zal eind jaren 90 geweest zijn. Daar zaten ook een paar christenen buiten te demonstreren/evangeliseren om ons arme concertgangers toch vooral tegen onszelf te beschermen. Die lui bleken bij alle grote concerten op te draven, maar voor kleinere concerten vonden ze het blijkbaar niet de moeite.

Dus evangeliseren? Tja, het is een vrij land, maar als je a la Gerard Slurink het goede nieuws verpakt in een afwijzing van alle moderne muziek, dan vermoed ik dat je weinig gehoor zult krijgen bij mensen die naar een modern muziekfeest gaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor benefietdiner » 16 mei 2021 07:51

Mortlach schreef:Ik moet ineens denken aan een concert van Iron Maiden in Rotterdam in... zal eind jaren 90 geweest zijn. Daar zaten ook een paar christenen buiten te demonstreren/evangeliseren om ons arme concertgangers toch vooral tegen onszelf te beschermen. Die lui bleken bij alle grote concerten op te draven, maar voor kleinere concerten vonden ze het blijkbaar niet de moeite.

Dus evangeliseren? Tja, het is een vrij land, maar als je a la Gerard Slurink het goede nieuws verpakt in een afwijzing van alle moderne muziek, dan vermoed ik dat je weinig gehoor zult krijgen bij mensen die naar een modern muziekfeest gaan.
Wij hoeven ook geen gehoor te krijgen. Een christen heeft de opdracht ontvangen om het evangelie door te geven en te brengen aan ieder mens zonder respons. God zelf brengt de boodschap verder tot in de ziel. Zo krijgt ieder mens de verantwoordelijkheid om er mee te doen wat hij wil. Het Woord wordt gezaaid door Jezus volgelingen (waar dat dan ook mag zijn). Of hij wijst de Blijde boodschap af of hij eigen het toe.
Ook bij jou Mortlach wordt Gods Woord gezaaid en wat doe je er mee. Dat is jou verantwoordelijkheid. Wat je er mee gedaan heeft hoeft Benefietdiner niet te weten maar eenmaal zal je het moeten verantwoorden aan Jezus zelf die je riep in je ziel. Hij zal je oordelen voor de eeuwige zaligheid of de eeuwige rampzaligheid waar je dus zelf voor gekozen heeft.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor gravo » 16 mei 2021 09:22

Heb vroeger ook wel aan evangelisatie gedaan. Maar vaak beviel de vorm me niet zo. Veel evangelisatie is toch zo opgezet dat je plotseling het leven van een ander binnenstapt met onder je arm Het Grootste Gelijk Van De Wereld. In de confrontatie met degene die er vaak ook door wordt overvallen, blijft Dit Grootste Gelijk constant overeind. Hoe iemand ook reageert, steeds is de reactie van de evangelist: ja, maar...en dat volgt weer Het Grootste Gelijk. Op geen enkel moment is er sprake van de mogelijkheid dat de aangesproken persoon misschien ook een punt zou kunnen hebben. Het wordt, kort gezegd, nooit een gesprek.
Zeker als de evangelist er als snel een einde aan maakt door te zeggen: ik heb nu eenmaal Het Grootste Gelijk, doe er mee wat je wilt. Ik ga nu weer weg, maar het is aan jou wat je er mee doet. Als je instemt met Het Grootste gelijk komt het goed, maar zo niet dan zijn de gevolgen voor eigen rekening. Niet zelden behelst Het Grootste Gelijk dan ook de aankondiging van rampspoed die op korte termijn zal worden geeffectueerd. De eigenaar van Het Grootste Gelijk heeft zijn plicht gedaan. De ontvanger van de boodschap heeft de indruk dat hij zijn punt niet heeft kunnen maken, omdat na elke tegenwerping Het Grootste Gelijk onaangetast voor hem bleef staan. Zijn eigen visie, inbreng, nuancering of bezwaar telde gewoon helemaal niet mee in de ontmoeting met de mensen van Het Grootste Gelijk. Hij blijft achter als iemand die Het Grootste Ongelijk heeft. En daarmee klaar.

Kortom, evangeliseren is in mijn ervaring iets heel anders dan een gesprek. Er is, als het er op aankomt, geen wederkerigheid. Het patroon is toch dat de evangelist het gesprek opent met iemand die nog veel niet weet. Het gesprek bestaat dan uit krachtige uitleg daarover en een warme tot dringende aanbeveling om eigen kennis en inzicht zo spoedig mogelijk in te ruilen voor wat net is verteld. En als dat niet direct gebeurt volgt er nog de aanzegging dat dat wel snel moet gebeuren (en niet half, maar volledig), anders zwaait er wat.

Het kan best zijn dat vriendelijkheid, respect, geduld, aandacht wel deel uitmaken van die evangelisatie. En dat er geprobeerd wordt om een langere relatie op te bouwen met iemand. Maar daarmee is dit patroon nog niet weg. Er komt een moment dat er toch echt kleur bekend moet worden. Heeft men Het Grootste Gelijk nu echt omarmd of niet? En dat bepaalt uiteindelijk toch of het doel van de evangelisatie is gelukt of niet. Lukt het niet, dan is afscheid nemen nog de enige mogelijkheid. Vriendschap wordt het in die situatie nooit. Daar blijft altijd Het Grootste Gelijk tussen staan. En zo is evangelisatie in de kern ook heel vluchtig. Hit and run. Voor jou 10 anderen.

De kern van het probleem zit hem natuurlijk in het hebben van Het Grootste Gelijk. Dat is een kunstmatige zaak die in de werkelijkheid helemaal niet bestaat. Allereerst zijn evangelisten het onderling vaak niet eens over de boodschap en hoe die te brengen. De ontvanger loopt dus het risico om op één dag met Twee Grootste Gelijken geconfronteerd te worden. Maar bovendien, de ontvanger heeft ook een opvoeding, een achtergrond, een waardensysteem, een wereldbeeld en misschien een godsbeeld en misschien zelf wel een eigen Grootste Gelijk. Dus, het uitgangspunt van evangelisatie dat er één onveranderlijke boodschap is die altijd en overal zijn werkzaamheid kan hebben is een mythe die snel kan worden doorgeprikt.

Ik ben dus niet meer zo voor evangelisatie. Het slaat het gesprek dood, miskent veel eigenheid van de ander, loopt niet uit op een onvoorwaardelijke vriendschap (immers, we zijn alleen vriendjes als je aanneemt wat ik zeg) en het is eenrichtingsverkeer. Vaak gaat het ook niet zo diep.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor naamloos » 16 mei 2021 09:32

benefietdiner schreef:Ik begrijp uit je reactie dat je geen gebed heeft voor de interkerkelijke Stichting Evangelisatie Sjofar: http://www.evangelisatiesjofar.nl/
Ik kon de hele stichting niet, maar ik bid inderdaad niet voor acties als evangelieseren bij evenementen enzo.
En ik heb ook weinig vertrouwen in het geven van voorlichting over de 'gevaren' van populaire muziek.
Het lukraak verspreiden van de Bijbel daar ben ik ook al geen voorstander van.
Ik vermoed dat de meesten niet veel verder komen dan de eerste paar Bijbelboeken (als ze er al aan beginnen), dan hebben ze het wel gehad.
Het creationisme van 24/7, genocide, vrouwonvriendelijkheid, homohaat, slaven ... enz.
Dat klinkt vast niet als een realistische en een blijde boodschap.
Ik zou eerder voor het verspreiden van de evangeliën gaan als het perse op die manier moet.
benefietdiner schreef:De parallel (tijdens de kerkdienst) die je aanhaalt slaat nergens op. Voetbalsupporters zouden wel voor of naast de kerk kunnen gaan staan en kerkgangers voetbalnieuws bekend maken.
Ja dat klopt, dat ging net een deurtje te ver (aangenomen dat ze niet zo ver gaan dat ze zelf naar binnen gaan).
Maar goed, hoe bereik je kerkgangers om de boodschap van de coronamaatregelen serieus te nemen?
Op Urk o.a. vonden ze het maar niets dat er journalisten voor de kerk stonden.
benefietdiner schreef:Hoewel beide, kerkganger en voetbalsupporter geen belangstelling voor elkaar zullen hebben zal het ook zo zijn met de Sjofar bus bij het Rotterdamse congrescentrum Ahoy Eurovisie Songfestival.
Zat kerkgangers die wel belangstelling voor voetbal hebben hoor, en ook voor populaire muziek.
benefietdiner schreef:Als christenen zijn wij verplicht te getuigen. Dat is wat anders dan overtuigen!
Ik hou niet van die opdringerigheid, proberen het door de strot te duwen: de wijze zal tijd en wijze weten.
Die mensen willen gewoon een gezellige muziekavond hebben, als ze een preek willen dan gaan ze wel naar de kerk ofzo.
Ik vind het ook overkomen alsof de festivalsgangers op het punt staan iets vreselijks te doen waar het evangelisatieteam hen dan van probeert te weerhouden, zoiets ... Waarom zouden ze anders juist daar staan?
Laatst gewijzigd door naamloos op 16 mei 2021 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor BladeStraight » 16 mei 2021 09:34

gravo schreef:Ik ben dus niet meer zo voor evangelisatie. Het slaat het gesprek dood, miskent veel eigenheid van de ander, loopt niet uit op een onvoorwaardelijke vriendschap (immers, we zijn alleen vriendjes als je aanneemt wat ik zeg) en het is eenrichtingsverkeer. Vaak gaat het ook niet zo diep.


Snap ik met je ervaring, en dus met die definitie van evangelisatie. Ik kom het zelf ook tegen, ben zelfs wel eens aangesproken op straat door van die buitengewoon irritante evangelisten.

Het probleem zit 'm natuurlijk in het gelijk. Ik denk zelf dat als je ziet hoe groot God is en hoe klein mensen zijn, dat gelijk heel erg ver weg is. Ik voel me in elk geval niet bij machte om anderen te vertellen hoe alles precies zit en wat zij ook moeten vinden. Ik kan alleen vertellen over mijzelf, en hoe de Bijbel toch steeds weer meer wijsheid blijkt te bevatten dan ik me realiseer. Ik denk dat als je zo het gesprek aangaat, heel veel mensen bereid zijn om naar je te luisteren.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor naamloos » 16 mei 2021 10:04

benefietdiner schreef:Wat bedoel je? De podcast is op alle dagen van de week, voor iedereen toegankelijk ook op zondag.
Ik had het over deze link die je gaf: https://www.rd.nl/artikel/927370-kerk-m ... ngfestival
Of staat daar die podcast in?
Marnix schreef:God dienen is geen hobby of zo.
Eens. Maar ik versta wat anders onder God dienen, en ik betwijfel of God er wel van gediend is als mensen op zo'n manier te werk gaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2021 14:56

benefietdiner schreef:Wij hoeven ook geen gehoor te krijgen. Een christen heeft de opdracht ontvangen om het evangelie door te geven en te brengen aan ieder mens zonder respons. God zelf brengt de boodschap verder tot in de ziel. Zo krijgt ieder mens de verantwoordelijkheid om er mee te doen wat hij wil. Het Woord wordt gezaaid door Jezus volgelingen (waar dat dan ook mag zijn). Of hij wijst de Blijde boodschap af of hij eigen het toe.
Ook bij jou Mortlach wordt Gods Woord gezaaid en wat doe je er mee. Dat is jou verantwoordelijkheid. Wat je er mee gedaan heeft hoeft Benefietdiner niet te weten maar eenmaal zal je het moeten verantwoorden aan Jezus zelf die je riep in je ziel. Hij zal je oordelen voor de eeuwige zaligheid of de eeuwige rampzaligheid waar je dus zelf voor gekozen heeft.


Oei, het is een tijd geleden dat iemand dit soort tekst tot mij heeft gericht. Ik heb het niet gemist, moet ik zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2021 15:06

BladeStraight schreef:Snap ik met je ervaring, en dus met die definitie van evangelisatie. Ik kom het zelf ook tegen, ben zelfs wel eens aangesproken op straat door van die buitengewoon irritante evangelisten.

Het probleem zit 'm natuurlijk in het gelijk. Ik denk zelf dat als je ziet hoe groot God is en hoe klein mensen zijn, dat gelijk heel erg ver weg is. Ik voel me in elk geval niet bij machte om anderen te vertellen hoe alles precies zit en wat zij ook moeten vinden. Ik kan alleen vertellen over mijzelf, en hoe de Bijbel toch steeds weer meer wijsheid blijkt te bevatten dan ik me realiseer. Ik denk dat als je zo het gesprek aangaat, heel veel mensen bereid zijn om naar je te luisteren.


Ik las een tijdje terug een 'take' dat evangelisatie vooral een intern oogpunt heeft: het isoleert de evangelist verder in de eigen gemeente. Want het blijkt keer op keer dat 'de wereld' geen enkele behoefte heeft aan hun boodschap, ja, dat ze hen zelfs met spot of agressie bejegenen als je erover begint. Dus is het alleen in je eigen gemeente veilig, tussen je eigen mensen die jou tenminste begrijpen en van je houden... En elke keer als je de straat op gaat en verwensingen naar je hoofd geslingerd krijgt, wordt die boodschap verder bevestigd. En DAT is dus het doel van evangelisatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Haaibaai » 16 mei 2021 17:04

Mensen die daar naar toe gaan willen gewoon een leuke avond hebben en meer niet.
Echte evangelisatie vindt plaats op het moment in de kroeg zo maar een gesprek, en vooral door houding dat mensen zien hij/zij maakt het verschil,tja al die mensen die zo nodig moeten hebben nog veel te leren.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten