Eurovisie Songfestival

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor meribel » 16 mei 2021 17:20

gravo schreef:Heb vroeger ook wel aan evangelisatie gedaan. Maar vaak beviel de vorm me niet zo. Veel evangelisatie is toch zo opgezet dat je plotseling het leven van een ander binnenstapt met onder je arm Het Grootste Gelijk Van De Wereld. In de confrontatie met degene die er vaak ook door wordt overvallen, blijft Dit Grootste Gelijk constant overeind. Hoe iemand ook reageert, steeds is de reactie van de evangelist: ja, maar...en dat volgt weer Het Grootste Gelijk. Op geen enkel moment is er sprake van de mogelijkheid dat de aangesproken persoon misschien ook een punt zou kunnen hebben. Het wordt, kort gezegd, nooit een gesprek.
Zeker als de evangelist er als snel een einde aan maakt door te zeggen: ik heb nu eenmaal Het Grootste Gelijk, doe er mee wat je wilt. Ik ga nu weer weg, maar het is aan jou wat je er mee doet. Als je instemt met Het Grootste gelijk komt het goed, maar zo niet dan zijn de gevolgen voor eigen rekening. Niet zelden behelst Het Grootste Gelijk dan ook de aankondiging van rampspoed die op korte termijn zal worden geeffectueerd. De eigenaar van Het Grootste Gelijk heeft zijn plicht gedaan. De ontvanger van de boodschap heeft de indruk dat hij zijn punt niet heeft kunnen maken, omdat na elke tegenwerping Het Grootste Gelijk onaangetast voor hem bleef staan. Zijn eigen visie, inbreng, nuancering of bezwaar telde gewoon helemaal niet mee in de ontmoeting met de mensen van Het Grootste Gelijk. Hij blijft achter als iemand die Het Grootste Ongelijk heeft. En daarmee klaar.

Kortom, evangeliseren is in mijn ervaring iets heel anders dan een gesprek. Er is, als het er op aankomt, geen wederkerigheid. Het patroon is toch dat de evangelist het gesprek opent met iemand die nog veel niet weet. Het gesprek bestaat dan uit krachtige uitleg daarover en een warme tot dringende aanbeveling om eigen kennis en inzicht zo spoedig mogelijk in te ruilen voor wat net is verteld. En als dat niet direct gebeurt volgt er nog de aanzegging dat dat wel snel moet gebeuren (en niet half, maar volledig), anders zwaait er wat.

Het kan best zijn dat vriendelijkheid, respect, geduld, aandacht wel deel uitmaken van die evangelisatie. En dat er geprobeerd wordt om een langere relatie op te bouwen met iemand. Maar daarmee is dit patroon nog niet weg. Er komt een moment dat er toch echt kleur bekend moet worden. Heeft men Het Grootste Gelijk nu echt omarmd of niet? En dat bepaalt uiteindelijk toch of het doel van de evangelisatie is gelukt of niet. Lukt het niet, dan is afscheid nemen nog de enige mogelijkheid. Vriendschap wordt het in die situatie nooit. Daar blijft altijd Het Grootste Gelijk tussen staan. En zo is evangelisatie in de kern ook heel vluchtig. Hit and run. Voor jou 10 anderen.

De kern van het probleem zit hem natuurlijk in het hebben van Het Grootste Gelijk. Dat is een kunstmatige zaak die in de werkelijkheid helemaal niet bestaat. Allereerst zijn evangelisten het onderling vaak niet eens over de boodschap en hoe die te brengen. De ontvanger loopt dus het risico om op één dag met Twee Grootste Gelijken geconfronteerd te worden. Maar bovendien, de ontvanger heeft ook een opvoeding, een achtergrond, een waardensysteem, een wereldbeeld en misschien een godsbeeld en misschien zelf wel een eigen Grootste Gelijk. Dus, het uitgangspunt van evangelisatie dat er één onveranderlijke boodschap is die altijd en overal zijn werkzaamheid kan hebben is een mythe die snel kan worden doorgeprikt.

Ik ben dus niet meer zo voor evangelisatie. Het slaat het gesprek dood, miskent veel eigenheid van de ander, loopt niet uit op een onvoorwaardelijke vriendschap (immers, we zijn alleen vriendjes als je aanneemt wat ik zeg) en het is eenrichtingsverkeer. Vaak gaat het ook niet zo diep.

gravo



Nou dit onderschrijf ik nou helemaal! Ik sta er precies hetzelfde in maar had het niet zo goed kunnen verwoorden

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2021 08:59

naamloos schreef:Ik hou niet van die opdringerigheid, proberen het door de strot te duwen: de wijze zal tijd en wijze weten.
Die mensen willen gewoon een gezellige muziekavond hebben, als ze een preek willen dan gaan ze wel naar de kerk ofzo.
Ik vind het ook overkomen alsof de festivalsgangers op het punt staan iets vreselijks te doen waar het evangelisatieteam hen dan van probeert te weerhouden, zoiets ... Waarom zouden ze anders juist daar staan?


Eens. Maar ik versta wat anders onder God dienen, en ik betwijfel of God er wel van gediend is als mensen op zo'n manier te werk gaan.


Ik snap je reactie voor een groot deel wel. Ik hou ook niet van opdringerigheid, mensen die vanaf sinaasappelkistjes staan te schreeuwen enzovoorts. Wat dat betret vind ik de podcast ook een beter initiatief dan de bus.En ook niet zo van het plichtmatige "we moeten evangeliseren van God". Ook niet om het aan een evenement te koppelen want er is een beter alternatief voor wereldse muziek, dans en vermaak of zo..... Tegelijkertijd ken ik mensen die wel echt de stad in gaan om mensen over Jezus te vertellen en zie ik de bevlogenheid en de liefde waarom ze dat doen. Niet alleen voor God maar juist ook voor die ander. En hoor ik ook geregeld hoeveel mooie ontmoetingen en gesprekken dit oplevert, dat er best veel mensen zijn die wel op die boodschap zitten te wachten of in ieder geval veel vragen hebben. Maar wat ik vooral heb geleerd van mensen die actief evangeliseren (en niet alleen maar voor hun eigen omgeving dat proberen uit te stralen) is dat die mensen vaak vol zijn van Gods liefde en dat geluk heel graag aan anderen gunnen. Als je iets heel moois hebt ontdekt wil je dat delen met anderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Liekels » 17 mei 2021 13:53

Zoals hierboven beschreven, die mensen die vanuit liefde hun verhaal willen vertellen omdat ze dit andere mensen ook gunnen zijn naar mijn idee de echte boodschappers. En of ze dit doen op een muziek evenement of waar dan ook, ze staan daar vanuit liefde voor waar ze in geloven, ze worden er zelf niet beter van. Er zullen mensen zijn die ze belachelijk maken of zich tegen hen keren, maar ze staan er wel en staan daar voor waar ze in geloven. Hen belachelijk maken is makkelijk en jammer en ik vraag me af waarom mensen dat doen, want het is niet nodig. Van de andere kant wordt dit misschien ook veroorzaakt door mensen die op minder liefdevolle wijze hun "waarheid" willen overbrengen wat je op dit forum ook soms ziet gebeuren. Als je een gesprek aangaat kun je ook een tegenreactie verwachten en als je daar niet van gediend bent of dit niet kunt handelen dan kun je het gesprek beter niet aangaan. Ik las hier ook dat de boodschap overgebracht moet worden zonder respons, maar dat is wel heel makkelijk. Hoe kun je verwachten van mensen dat ze luisteren naar je als je dit zelf niet wilt en doet. Het gesprek aangaan en luisteren naar elkaar brengt naar mijn idee veel meer en kun je ook leren van elkaars gedachten al staat het haaks op elkaar, achtergrond en ervaringen spelen ook een grote rol. Met elkaar in gesprek gaan en luisteren naar elkaar brengt meer begrip voor de gedachtes van anderen en geeft wijsheid.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2021 14:01

Liekels schreef:Zoals hierboven beschreven, die mensen die vanuit liefde hun verhaal willen vertellen omdat ze dit andere mensen ook gunnen zijn naar mijn idee de echte boodschappers. En of ze dit doen op een muziek evenement of waar dan ook, ze staan daar vanuit liefde voor waar ze in geloven, ze worden er zelf niet beter van. Er zullen mensen zijn die ze belachelijk maken of zich tegen hen keren, maar ze staan er wel en staan daar voor waar ze in geloven. Hen belachelijk maken is makkelijk en jammer en ik vraag me af waarom mensen dat doen,


Omdat ze gruwelijk irritant en opdringerig zijn en verder wat Gravo zegt. Er is geen dialoog, er is enkel een hoorcollege mogelijk met deze lui. Als ik daar op uit ben, ga ik wel terug naar de universiteit.

want het is niet nodig.


Soms wel, als ze weigeren 'nee, bedankt' te accepteren en je niet laten gaan. Ik heb wel eens tegen zo iemand moeten zeggen "ik ben nu nog beleefd en ingetogen; of dat zo blijft, ligt helemaal aan jou..."


Van de andere kant wordt dit misschien ook veroorzaakt door mensen die op minder liefdevolle wijze hun "waarheid" willen overbrengen wat je op dit forum ook soms ziet gebeuren. Als je een gesprek aangaat kun je ook een tegenreactie verwachten en als je daar niet van gediend bent of dit niet kunt handelen dan kun je het gesprek beter niet aangaan. Ik las hier ook dat de boodschap overgebracht moet worden zonder respons, maar dat is wel heel makkelijk. Hoe kun je verwachten van mensen dat ze luisteren naar je als je dit zelf niet wilt en doet. Het gesprek aangaan en luisteren naar elkaar brengt naar mijn idee veel meer en kun je ook leren van elkaars gedachten al staat het haaks op elkaar, achtergrond en ervaringen spelen ook een grote rol. Met elkaar in gesprek gaan en luisteren naar elkaar brengt meer begrip voor de gedachtes van anderen en geeft wijsheid.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan moet het wel gelijkwaardig zijn en niet dat er mensen zijn voor wie de uitkomst al vast staat, want zie boven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2021 14:33

Mortlach schreef:Omdat ze gruwelijk irritant en opdringerig zijn en verder wat Gravo zegt. Er is geen dialoog, er is enkel een hoorcollege mogelijk met deze lui. Als ik daar op uit ben, ga ik wel terug naar de universiteit.


Dat is een vrij klassiek beeld van een evangelist. Gelukkig zijn er tal van andere voorbeelden. Waar ze gewoon met een busje op een terrein staan en niet gaan lopen preken of zo maar gewoon wachten of er mensen komen en daar een gesprek mee aangaan. Of flesjes water uitdelen, dronken mensen liefdevol opvangen etcetera.

En anders zijn het vaak mensen die zeggen: Mag ik je wat vragen? En dan kan je ja of nee zeggen en als je doorloopt komen ze je echt niet achtervolgen. Ik heb dat in ons dorp ook heel regelmatig gehad maar dan probeerden ze me een of ander abonnement van een krant of zo te verkopen. Of lid te maken van een goed doel. Maar de manier waarop het gebeurt verschilt heel erg per organisatie / persoon.

Soms wel, als ze weigeren 'nee, bedankt' te accepteren en je niet laten gaan. Ik heb wel eens tegen zo iemand moeten zeggen "ik ben nu nog beleefd en ingetogen; of dat zo blijft, ligt helemaal aan jou..."


Ja dat is wel eens vervelend maar dat heb ik meestal met krantenverkopers :-) Evangelisten snappen doorgaans wel dat als mensen geen zin hebben het weinig zin heeft om door te gaan en je beter kan wachten op een paar mensen die er wel open voor staan.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dan moet het wel gelijkwaardig zijn en niet dat er mensen zijn voor wie de uitkomst al vast staat, want zie boven.


Naar elkaar luisteren is altijd belangrijk. Maar het gaat erom dat mensen Gods liefde hebben ontdekt en hoe dat je leven verandert en zin en inhoud geeft en dat willen ze graag doorgeven aan anderen die ze dat ook gunnen. Daarom zijn ze vaak ook wel redelijk opvallend. Dus dat de nadruk ligt op die boodschap overbrengen is niet zo vreemd. Dat je daarbij respectvol bent en naar de ander luistert lijkt me inderdaad normaal, op dat vlak ben je helemaal gelijkwaardig. Op het gebied van kennis ligt dat net iets anders want iemand zegt: Ik heb iets ontdekt en ik hoop dat jij dat ook ontdekt. Dus zo iemand zal niet zo snel zeggen: Ach misschien bestaat God ook helemaal niet. Misschien ook wel. 50/50 dat jij gelijk hebt of ik. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2021 16:44

Marnix schreef:Dat is een vrij klassiek beeld van een evangelist. Gelukkig zijn er tal van andere voorbeelden. Waar ze gewoon met een busje op een terrein staan en niet gaan lopen preken of zo maar gewoon wachten of er mensen komen en daar een gesprek mee aangaan. Of flesjes water uitdelen, dronken mensen liefdevol opvangen etcetera.


Ja, allicht, dat gebeurt ook en is wat mij betreft eindeloos beter dan het 'aanspreken op straat' of 'aanwezigheid bij popconcert'

En anders zijn het vaak mensen die zeggen: Mag ik je wat vragen? En dan kan je ja of nee zeggen en als je doorloopt komen ze je echt niet achtervolgen. Ik heb dat in ons dorp ook heel regelmatig gehad maar dan probeerden ze me een of ander abonnement van een krant of zo te verkopen. Of lid te maken van een goed doel. Maar de manier waarop het gebeurt verschilt heel erg per organisatie / persoon.


Dat klopt. Het nadeel is uiteraard dat de negatieve ervaringen veel beter blijven hangen dan de neutrale. Het archetype foute evangelisatie was in de studententijd. Ik had mijn arm gebroken en twee jongeren probeerden me wijs te maken datdie breuk tijdens hun dienst wel even zou worden genezen. En dan raar opkijken als ik wat vervelend reageer op die overduidelijke leugen om mij maar door de deur te krijgen.

Ja dat is wel eens vervelend maar dat heb ik meestal met krantenverkopers :-) Evangelisten snappen doorgaans wel dat als mensen geen zin hebben het weinig zin heeft om door te gaan en je beter kan wachten op een paar mensen die er wel open voor staan.


Het grappige is dat je merkt als de persoon tegenover je wat meer ervaring heeft en 'standaardriedels' afdraait op je reacties. "Ik ben Boeddhist" is niet een van de standaardreacties waar ze een standaardantwoord op hebben en dat is (was) erg vermakelijk om ze daarmee te zien worstelen.


Naar elkaar luisteren is altijd belangrijk. Maar het gaat erom dat mensen Gods liefde hebben ontdekt en hoe dat je leven verandert en zin en inhoud geeft en dat willen ze graag doorgeven aan anderen die ze dat ook gunnen. Daarom zijn ze vaak ook wel redelijk opvallend. Dus dat de nadruk ligt op die boodschap overbrengen is niet zo vreemd.


Ik krijg als ik eerlijk ben altijd enorm de kriebels van dat soort lui. Je kent ze wel, die lui die gewoon glimmen en continu half-extatisch zijn.

Dat je daarbij respectvol bent en naar de ander luistert lijkt me inderdaad normaal, op dat vlak ben je helemaal gelijkwaardig. Op het gebied van kennis ligt dat net iets anders want iemand zegt: Ik heb iets ontdekt en ik hoop dat jij dat ook ontdekt. Dus zo iemand zal niet zo snel zeggen: Ach misschien bestaat God ook helemaal niet. Misschien ook wel. 50/50 dat jij gelijk hebt of ik. :-)


Nee, maar dat verwacht ik ook helemaal niet. Ik ga zo'n gesprek ook niet in met de mogelijkheid dat Hij wél zou bestaan, namelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor benefietdiner » 17 mei 2021 20:20

Liekels schreef: Ik las hier ook dat de boodschap overgebracht moet worden zonder respons, maar dat is wel heel makkelijk. Hoe kun je verwachten van mensen dat ze luisteren naar je als je dit zelf niet wilt en doet. Het gesprek aangaan en luisteren naar elkaar brengt naar mijn idee veel meer en kun je ook leren van elkaars gedachten al staat het haaks op elkaar, achtergrond en ervaringen spelen ook een grote rol. Met elkaar in gesprek gaan en luisteren naar elkaar brengt meer begrip voor de gedachtes van anderen en geeft wijsheid.

Misschien heb je mij niet goed begrepen.

Het is natuurlijk mooi als je het Evangelie brengt en je krijgt wel respons maar daar moet je het niet om doen. Er zijn mensen die Evangeliseren óm de respons, dan hebben zij zichzelf op het oog om geëerd te worden en daar gaat het juist niet om. Christus moet alle eer ontvangen en de mens die het Evangelie brengt moet weg vallen. Zo heb ik het bedoeld.

Evangeliseren is een Bijbelse opdracht bijvoorbeeld Efeze 4:11 waar staat dat Jezus Christus zelf sommigen roept tot evangelisten. Ook Handelingen 21:8 daar wordt met naam Filippus genoemd den evangelist met zes andere namelijk: Stefanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Prochorus, en Nicanor, en Timon, en Parmenas, en Nicolaus, een Jodengenoot van Antiochie (hand.6:5). Al deze mensen stonden naast de Apostelen.

Hieronder een verslag van mensen die bij een zomerfeest stonden:

Vorig jaar (2019) was Lise-Marie mee met de evangelisatieactie naar de zomerfeesten in
Gorinchem. Hieronder deelt zij graag haar verhaal met u.
Op weg naar Gorinchem zie ik al enkele gele borden die mij leiden naar het punt van het
feest. Net over het spoor zie ik de gele ambulance van Sjofar met de versterking in een kring
staan. Gevouwen handen en gesloten ogen. Gebed voor het moment dat wij van over het
hele land mensen gaan ontmoeten met ieder hun eigen verhaal.
In gebed de roep naar God om hulp en kracht deze avond. Maar ook ons opzien en uitzien
naar de ontmoetingen.
Na het gebed splitsen we ons op met ieder een stapel folders en Bijbels.
Ik ga deze avond samen op met Nico den Breejen. Voor hem de eerste keer evangeliseren
en hij wil graag een avond meedraaien.
We lopen richting het station. Daar komen al de eerste mensen aan gedruppeld. Op een
kleine afstand van 40 meter zie ik een groepje jongelui bij een bushokje staan. Ze
communiceren op een joviale manier met een aantal jongens verderop.
Ik vraag hun kort of zij straks ook naar het feest gaan. Mij wordt al snel duidelijk dat de
jongens al een drankje achter in hun keel hebben zitten. Toch zijn ze benieuwd waarom ik
hen aanspreek en met welke boodschap.
Ik geef hen allemaal een kaart met daarop een hartjesballon. Lijkt op een Valentijnskaart,
maar achterop de boodschap: Liefde van God.
Ze reageren niet negatief maar open. De één vertelt dat hij ooit in de klas iets heeft gehoord
over Jezus. De ander kent er niks van. Ik merk dat ze geïnteresseerd worden naar elkaars
reactie, of misschien de ander er meer van weet dan hij of zij zelf.
Door het gesprek merk ik dat ze God kennen van ziektes bij hun oma, of weleens van
gehoord. Maar verder dan dat eigenlijk niet.
De jongens vragen naar mijn band met God. In het kort mag ik ze iets vertellen en hen een
boodschap meegeven. Dan komt het moment dat ze andere mensen zien en eigenlijk hun
aandacht daarbij kwijtraken.
Nico naast mij spreekt een Islamitische meneer aan op een bankje. Hij wil er meer van weten
en vraagt of hij een folder van Nico mag.
Na deze korte gesprekjes wordt het al behoorlijk druk bij de uitgangen van het station. We
delen zoveel mogelijk kaarten uit en prikkelen mensen met vragen.
De één blijft stil staan, de ander wordt boos of gooit het als een snoeppapiertje op de grond.
Op dat soort momenten stijgt een stil gebed tot God of de Heere ons vanavond de mensen
wil brengen of aanwijzen.
Daar zie ik een groepje meiden aan komen lopen. Ik vraag of zij naar het feest gaan. Er
klinkt volmondig: ‘ja’! Ik vraag of ze ooit de naam God of Jezus hebben gehoord. Nee klinkt
het antwoord. Wel willen ze weten Wie het is. Dan klinkt het opeens uit één van de monden:
“Loop mee, ik ben heel benieuwd, maar mijn vrienden willen doorlopen”. De ander vraagt of
ze het mag filmen om zo het ook aan anderen te laten zien. Natuurlijk! Als je maar serieus
bent.
“Toen ik klein was heb ik er ooit over gehoord, maar niemand van ons gaat naar de kerk.
Wel ben ik benieuwd hoe het komt dat jij gelooft”. Weer merk ik dat de jongelui vragen om
een getuigenis. Hun eerste reactie is: “Maar dat zijn toch altijd mensen die in het zwart lopen
en zo somber kijken en jij ziet er vrolijk uit”.
Welk beeld roept de kerk op richting mensen vanuit de wereld? Gaf God ons geen lach op
ons gezicht of een prachtige regenboog met kleuren en geen zwarte boog? De meisjes
vragen naar meer informatie dan alleen een kaart en ik geef ze een Bijbel mee.
Samen met Nico loop ik richting de ambulance. We nemen even wat drinken en delen onze
ervaringen met de anderen van ons team. We zien twee biddende mensen in de ambulance
voor ons en al die mensen deze avond. Dat maakt mij stil. We staan er dus geen één
seconde alleen voor, want achter ons staan mensen met het belangrijkste wapen: gebed.
Nico en ik lopen opnieuw richting het station. We zien twee jongens die juist de andere kant
op lopen. Dezelfde vraag schiet bij Nico en mij in gedachten: “Waarom zouden zij terug
gaan?”
Allebei gaan ze hun eigen weg. Een van de jongens begint te vertellen. Hij is onderweg naar
huis en heeft niet de behoefte om naar dat feest te gaan. Hij moet werken morgen. We horen
dat hij bij Dirk van de Broek werkt. Hij wil eerst niks vertellen maar in z’n hele blik zagen wij
een zoektocht naar een doel in dit leven. We horen dat hij nooit meer bid. O, vragen wij,
waarom ben je gestopt met bidden? Het antwoord wat we krijgen: “Ik heb mijzelf van het
leven willen beroven, maar voordat ik het wilde doen heb ik gebeden, maar kreeg geen één
dag antwoord”. Zijn eerste vraag is dan ook gelijk of wij weleens antwoord krijgen op gebed
en waarom God zich stil houdt als er juist zoveel onrust in de wereld is.
Nico vertelt iets over zijn bidden en antwoorden van God. De jongen geeft aan toch voor ons
weer te gaan bidden. We wezen hem niet terecht over zijn beroving van het leven, maar hij
werd jaloers op ons geloof in gebed. Deze jongen heeft heel veel pogingen gedaan, maar
toch was hij er nog. Voor God een weet en voor ons vraag.
Die avond ga ik ook nog richting de straten waar het feest plaatsvindt. Triest, verdrietig hoe
de jongelui losgaan. Maar daar herkent een jongen ons. “U hier?”, vraagt hij ons. We leggen
aan hem uit wat wij doen en vragen naar de herkenning die hij in ons ziet. Hij roept: “Ja ooit
heeft u mij iets verteld over catechisatie. Dat is mij altijd bij gebleven. Ik was toen met
iemand mee. Ik heb het geprobeerd maar mijn leven is nu een puinhoop”. We bemoedigen
hem! En geven op dat moment een luisterend oor. Hij gaat weer zijn eigen weg. Al lopend
bidden we stil of de Heere hem niet wil loslaten.
We gaan naar huis! Vol met onze eigen gedachten.

bron: http://www.evangelisatiesjofar.nl/wp-co ... -Marie.pdf

Evangelisatie op de markt in Wageningen: http://www.evangelisatiesjofar.nl/wp-co ... ningen.pdf

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor meribel » 20 mei 2021 13:12

ahhhhh Duncan Laurence positief getest wat balen!!!!

nu maar hopen dat er niet meer positievelingen komen de komende dagen.....

heb erg veel zin in de tweede halve finale vanavond, dinsdagavond moest ik helaas werken dus moest de samenvatting snachts kijken....terstond heb ik hele rare dromen gehad :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2021 13:24

meribel schreef:ahhhhh Duncan Laurence positief getest wat balen!!!!

nu maar hopen dat er niet meer positievelingen komen de komende dagen.....

heb erg veel zin in de tweede halve finale vanavond, dinsdagavond moest ik helaas werken dus moest de samenvatting snachts kijken....terstond heb ik hele rare dromen gehad :lol:


Ik heb het gezien. Het zat goed in elkaar (mag ook wel voor dat geld want het kost echt veel). Wel heb ik altijd een beetje een haat-liefde-verhouding met de muziek. Er zitten altijd veel slechte nummers tussen (vind ik) en valse noten.... en het is altijd een beetje extravagant qua kleding (of gebrek daaraan) en mannen met hakken, oorbellen enz :-D

Hoogtepunten van dinsdag vond ik Litouwen, Malta en Belgie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 20 mei 2021 13:46

Marnix schreef:Ik heb het gezien. Het zat goed in elkaar (mag ook wel voor dat geld want het kost echt veel). Wel heb ik altijd een beetje een haat-liefde-verhouding met de muziek. Er zitten altijd veel slechte nummers tussen (vind ik) en valse noten.... en het is altijd een beetje extravagant qua kleding (of gebrek daaraan) en mannen met hakken, oorbellen enz :-D

Hoogtepunten van dinsdag vond ik Litouwen, Malta en Belgie.

Er zitten inderdaad altijd wat slechte nummers tussen. De laatste keer dat er een nummer tussen zat wat de middelmaat een klein beetje oversteeg (hoewel het dan juist tekstueel niet veel soeps was was toen mr Lordi won ;-)
Dat is in elk geval de laatste keer geweest dat ik het idee had dat de winnaar daadwerklijk een beetje muziek in zijn lijf had... :-({|=

Da's misschien een beetje overdreven, maar het viel me op toen ik afgelopen week in de auto zat dat er op de radio meer woorden werden vuil gemaakt aan de kostuums en aan de presentatoren dan aan de muziek. Dan weet ik dat ik niet hoef te gaan kijken.
het is een muziekfestival, geen modeshow toch?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2021 15:02

StillAwake schreef:Er zitten inderdaad altijd wat slechte nummers tussen. De laatste keer dat er een nummer tussen zat wat de middelmaat een klein beetje oversteeg (hoewel het dan juist tekstueel niet veel soeps was was toen mr Lordi won ;-)
Dat is in elk geval de laatste keer geweest dat ik het idee had dat de winnaar daadwerklijk een beetje muziek in zijn lijf had... :-({|=

Da's misschien een beetje overdreven, maar het viel me op toen ik afgelopen week in de auto zat dat er op de radio meer woorden werden vuil gemaakt aan de kostuums en aan de presentatoren dan aan de muziek. Dan weet ik dat ik niet hoef te gaan kijken.
het is een muziekfestival, geen modeshow toch?


Dat zou het moeten zijn en nou zou je kunnen stellen dat optreden ook bij muziek hoort en een rol mag spelen maar de nadruk ligt er teveel op (net als oo het maken van statements)

Overigens vond ik bijvoorbeeld The Common Linnets ook best aardig, dat draai ik zelfs nog wel eens als ik wat rustigs wil in de auto of zo. Af en toe zit er wel wat moois bij, Belgie heeft dit jaar met Hooverphonics - The Wrong Place ook best een aardig nummer vind ik maar het is meer uitzondering dan regel.

Overigens is het visueel wel erg mooi allemaal, de AR, podium, licht enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 20 mei 2021 15:33

Marnix schreef:Dat zou het moeten zijn en nou zou je kunnen stellen dat optreden ook bij muziek hoort en een rol mag spelen maar de nadruk ligt er teveel op (net als oo het maken van statements)

Overigens vond ik bijvoorbeeld The Common Linnets ook best aardig, dat draai ik zelfs nog wel eens als ik wat rustigs wil in de auto of zo. Af en toe zit er wel wat moois bij, Belgie heeft dit jaar met Hooverphonics - The Wrong Place ook best een aardig nummer vind ik maar het is meer uitzondering dan regel.

Overigens is het visueel wel erg mooi allemaal, de AR, podium, licht enz.

Natuurlijk zitten er best aardige liedjes tussen (al is dat de laatste jaren een vrij klein aantal ten opzichte van de zingende indianen en vrouwen met baard die alleen maar proberen op te vallen zodat mensen bij het stemmen nog weten dat ze uberhaupt hebben "gezongen"...), maar de focus ligt al lang niet meer op de muziek, maar puur op de presentatie, kostuums, presentatoren en de politieke aspecten van de stemmen van de diverse landen.
Het grote voordeel van het broccoli-lied is dat we het volgend jaar niet weer hoeven organiseren ;-)

Maar ik moet wel eerlijk zijn dat ik nog nooit het hele festival gezien heb, en eigenlijk alleen heel af en toe een samenvatting bekijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2021 16:03

StillAwake schreef:Natuurlijk zitten er best aardige liedjes tussen (al is dat de laatste jaren een vrij klein aantal ten opzichte van de zingende indianen en vrouwen met baard die alleen maar proberen op te vallen zodat mensen bij het stemmen nog weten dat ze uberhaupt hebben "gezongen"...), maar de focus ligt al lang niet meer op de muziek, maar puur op de presentatie, kostuums, presentatoren en de politieke aspecten van de stemmen van de diverse landen.
Het grote voordeel van het broccoli-lied is dat we het volgend jaar niet weer hoeven organiseren ;-)

Maar ik moet wel eerlijk zijn dat ik nog nooit het hele festival gezien heb, en eigenlijk alleen heel af en toe een samenvatting bekijk...


Ik heb hem dinsdag dus een uur na het begin aangezet en dan hoorde ik snel genoeg of iets oke was of niet en zo niet, dan spoelde ik het door. Net als een hoop niet-interessante tussenstukjes :-) En ja nog een keer organiseren is niet handig, ze hebben het reservepotje voor de omroepen al opgemaakt voor deze editie :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor meribel » 20 mei 2021 17:04

Mooie en minder mooie liedjes. Portugal won in 2018 met een prachtig lied, duncan ook. En er zijn zat hele mooie liedjes op te noemen hoor. Ik vond vorig jaar (die niet doorging) bulgarije een prachtig lied hebben (tears getting sober). Draai ik nog steeds. En ijsland had ook een heel leuk liedje, niet ontroerend wel heel gezellig
Maar of het nu feestnummers zijn ( israel in 2018) of serieuze liedjes,(winnaar 2016 met het lied 1944 over de genocide in de oorlog) er zit van alles tussen

Valse noten horen erbij, je zingt live voor 190 miljoen mensen , dan gaat er wel eens wat mis. En de outfits en performance is ook deel van de show

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Eurovisie Songfestival

Berichtdoor StillAwake » 20 mei 2021 18:06

meribel schreef:Mooie en minder mooie liedjes. Portugal won in 2018 met een prachtig lied, duncan ook. En er zijn zat hele mooie liedjes op te noemen hoor. Ik vond vorig jaar (die niet doorging) bulgarije een prachtig lied hebben (tears getting sober). Draai ik nog steeds. En ijsland had ook een heel leuk liedje, niet ontroerend wel heel gezellig
Maar of het nu feestnummers zijn ( israel in 2018) of serieuze liedjes,(winnaar 2016 met het lied 1944 over de genocide in de oorlog) er zit van alles tussen

Valse noten horen erbij, je zingt live voor 190 miljoen mensen , dan gaat er wel eens wat mis. En de outfits en performance is ook deel van de show

Die van vorig jaar van Bulgarije ken ik niet, maar de winnaars van de afgelopen jaren waren geen van allen van een heel hoog niveau.
Wat dat betreft was Duncan een uitzondering (hoewel het muzikaal nog steeds niet heel geweldig was) : het was 1 van de weinige winnaars die echt een liedje neerzette, in plaats van een zo spraakmakend mogelijke act.

En natuurlijk kan er een valse noot inzitten, maar als een liedje echt goed is kun je daar doorheen luisteren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten