Kerkgangers belagen journalisten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2021 17:41

Tante Pollewop schreef:En welke bronnen liggen aan deze claims ten grondslag?


geen idee maar de kleur van die bronnen is 100% gegarandeerd donkerbruin...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Erik1960 » 29 mar 2021 18:02

gravo schreef:Dit vind ik een veel te kort antwoord op mijn "verhaal". We kunnen elkaar wel met wegwerpgebaren bestoken en dan denken dat we een debat hebben gevoerd en gewonnen, maar op veel zaken die ik noem ga je niet in.

Het is zeker waar dat er een chronologie zit in de gebeurtenissen. Eerst is er de kerk die besluit om toch weer met meer mensen samen te komen. Onverstandig vind ik. Vanwege de gevaren die bij de pandemie horen, maar ook omdat je een superioriteit aanneemt die eerder halsstarrigheid communiceert dan respect.

Vervolgens is er de komst van journalisten van de enigszins ongenuanceerde soort. Jonge mensen die gelovigen sowieso gek vinden en dus met dito houding zoveel mogelijk hengelen naar reacties die de kerkgangers op de zondag kennelijk niet willen geven.
Het beeld is: verontwaardigde verhaalhalers die terecht een aantal zwijgende schuldigen schaamvol af doen druipen. Een frame. Eenvoudig te vormen door gewoon tussen de kerkgangers te gaan lopen met een microfoon. Geen enkel respect voor de gewoonte van veel orthodoxen om de zondag vrij te houden van dit soort activiteiten. De meesten negeren de provocatie gelukkig.
Maar zoals verwacht, bedacht en gehoopt, vergalopperen een aantal bonkige jongens van de kerk zich. Alle papperazzi van het type boulevardbladen kennen deze techniek: laat een ander de fout maken en was zelf je handen in onschuld. Een gekende, maar verkeerde omgang van een samenleving met zijn minderheden.
Als iemand het ongemakkelijk vind, is het eigenlijk al bingo. Want dan heb je een ongemakkelijk gezicht in beeld. En dat beeld zegt meer dan duizend woorden: die deugt niet, die heeft wat te verzwijgen, die vlucht niet voor niets een gebouw in. Mensen zijn er dol op. Mensen in het nauw brengen, daar om lachen en hen dan nawijzen als schuldigen. De wetten van het pesten. Er is altijd een aanleiding.

Orthodoxe kerken moeten zich meer bewust gaan worden van de hekken die de samenleving om hen heen gaat zetten. Ook ik heb, van binnenuit, kritiek op de theologische visie van de orthodoxie, waaruit deze halsstarrigheid voortkomt.

Maar ik laat mijn kritiek op de orthodoxie, mijn kritiek op de onverstandige zet om de kerk maar weer open te gooien niet de voedingsbodem zijn voor het meehuilen met deze gekweekte verontwaardiging. Ik proost niet op de afloop van deze onverkwikkelijke zaak, zoals de makers van deze "journalistieke productie" ongetwijfeld zullen hebben gedaan.

Mannen uit Urk hebben zich nu vrijwillig gemeld bij de politie. Kennelijk is iedereen in de kerkgemeenschap het er over eens dat het geweld niet had mogen gebeuren. Die geluiden horen we ook uit Krimpen. En zo hoort het ook.

Ik hoop dat deze houding van de daders ook nog wordt opgemerkt door de journalisten die zo graag hun beelden hebben willen delen.

gravo



Je doet het weer... je hele verhandeling draait om het frame dat journalisten dit verwachten, bedachten en hoopten. Daarmee rechtvaardig je de totaal onverantwoordelijke reactie van kerkgangers. En de kerkgemeenschap in Urk bestaat het zelfs om de journalisten terrorisme en SS-praktijken te verwijten. Die zijn in mijn ogen echt van God los.

Uit de digitale Stentor:
Het bestuur van de Sionkerk op Urk verwijt zichzelf en de kerkgangers niets na het geweld tegen aanwezige pers voor de kerkdienst zondag. Sterker nog: de kerk overweegt aangifte te doen tegen de aanwezige pers. ,,De SS handelde vriendelijker in de oorlog. We hadden gisteren niet te maken met journalisten, maar met terroristen”, zegt persvoorlichter Wessel Snoek van de Gereformeerde Gemeente Sionkerk Urk.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2021 18:30

[quote="Erik1960" ,,De SS handelde vriendelijker in de oorlog. We hadden gisteren niet te maken met journalisten, maar met terroristen”, zegt persvoorlichter Wessel Snoek van de Gereformeerde Gemeente Sionkerk Urk.[/quote]

Geen idee hoe oud Wessel is, maar om je dat echt te kunnen herinneren moet je anno 2021 ongeveer 85 jaar oud zijn (in 1940 5 jaar oud). Wanneer kun je als persvoorlichting GG Sionkerk met pensioen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor benefietdiner » 29 mar 2021 18:44

Kerk verwijt zichzelf niets na geweld tegen journalisten: ‘SS handelde vriendelijker in de oorlog’

We hadden gisteren niet te maken met journalisten, maar met terroristen

Bron:

https://www.ad.nl/binnenland/kerk-verwi ... ~a99b1f1a/

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Erik1960 » 29 mar 2021 19:45

Mortlach schreef:Geen idee hoe oud Wessel is, maar om je dat echt te kunnen herinneren moet je anno 2021 ongeveer 85 jaar oud zijn (in 1940 5 jaar oud). Wanneer kun je als persvoorlichting GG Sionkerk met pensioen?


Dat vind ik nog het minst erge.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2021 20:44

Mijn opmerking was uiteraard 'tongue in cheek'; een gebbetje. Ik ga er niet van uit dat Wessel daadwerkelijk 85 jaar oud is maar dat hij over het SS-optreden enkel van zijn (groot)ouders of op school heeft gehoord. Dan is het iets makkelijker dergelijke stompzinnige vergelijkingen te maken. Ik neem immers aan dat de journo's niet met goederenwagons klaarstonden om de kerkgangers oostwaarts af te voeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor benefietdiner » 29 mar 2021 21:01

Tante Pollewop schreef:En welke bronnen liggen aan deze claims ten grondslag?
Mortlach schreef:geen idee maar de kleur van die bronnen is 100% gegarandeerd donkerbruin...
Hier 31 stuks: https://www.frontnieuws.com/israelische ... ng-stinkt/

Even goed Google gebruiken. :D

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Erik1960 » 29 mar 2021 21:30

Mortlach schreef:Mijn opmerking was uiteraard 'tongue in cheek'; een gebbetje. Ik ga er niet van uit dat Wessel daadwerkelijk 85 jaar oud is maar dat hij over het SS-optreden enkel van zijn (groot)ouders of op school heeft gehoord. Dan is het iets makkelijker dergelijke stompzinnige vergelijkingen te maken. Ik neem immers aan dat de journo's niet met goederenwagons klaarstonden om de kerkgangers oostwaarts af te voeren.


Nou ja, nu we toch even op die tour gaan: ik zat me af te vragen of die Wessel soms naar dat beroemde lied vernoemd is ;-) :D
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor gravo » 29 mar 2021 22:00

Erik1960 schreef:Je doet het weer... je hele verhandeling draait om het frame dat journalisten dit verwachten, bedachten en hoopten. Daarmee rechtvaardig je de totaal onverantwoordelijke reactie van kerkgangers. En de kerkgemeenschap in Urk bestaat het zelfs om de journalisten terrorisme en SS-praktijken te verwijten. Die zijn in mijn ogen echt van God los.

Uit de digitale Stentor:
Het bestuur van de Sionkerk op Urk verwijt zichzelf en de kerkgangers niets na het geweld tegen aanwezige pers voor de kerkdienst zondag. Sterker nog: de kerk overweegt aangifte te doen tegen de aanwezige pers. ,,De SS handelde vriendelijker in de oorlog. We hadden gisteren niet te maken met journalisten, maar met terroristen”, zegt persvoorlichter Wessel Snoek van de Gereformeerde Gemeente Sionkerk Urk.


Ach, we zijn het gewoon niet eens. Uiteraard rechtvaardig ik gewelddadigheden niet en ook heb ik niets met de wijze waarop de orthodoxie zich nu heeft gemanifesteerd. Daar gaan ze nog eens heel veel problemen mee krijgen.

Maar ik kies er voor om ook te wijzen op de gretigheid waarmee duidelijk vooringenomen pers zich verzamelt om een scoop te scoren. Ook dat is een aspect dat speelt. Zij doen dat op de golven van een groeiende onbekendheid met en onbemindheid van bevindelijk gereformeerden. En dat kan vervelende vormen aannemen. Want een paar incidenten als deze, door domheid en opvliegendheid van het kerkvolk, leidt al snel tot een definitief stigma van orthodoxen als volslagen maffe sekteleden.
Ik denk dat velen zich al lange tijd zo voelen weggezet. Dat die jarenlange minachting misschien wel de reden is dat men het vertrouwen in de samenleving kwijt is. Dat komt er dan opeens uit als men journalisten bedreigend op zich voelt afkomen. Zoals dat zuigende ettertje in Urk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor MoesTuin » 29 mar 2021 22:04

katherina schreef:Er wordt hier steeds gezegd dat de journalisten aan het uitlokken en provoceren waren. Ik zou dat om willen draaien: deze 2 kerken hebben geprovoceerd en uitgelokt en daar wordt aandacht aangegeven. Deze kerken en de kerkleden wanen zich boven de wet. Ze staan formeel in hun recht om diensten te houden, maar wat ze doen mag niemand in Nederland.
Ik denk dat er een aantal niet-kerkelijke partijen straks klaar staan om deze uitzonderingspositie die kerken hebben, aan de kaak te stellen.
Want het is toch te idioot voor woorden dat andere mensen ten onder gaan aan financiële malaise of zorgpersoneel van wie ieder verlof wordt ingetrokken en die enorme offers brengen, dat deze kerken het er dan eens even van nemen en ruimte pakken waar de uitzondering op de regels nooit voor bedoelt is?
Zou het nou echt in de geest van de wet zijn om met zijn honderden in een kerk te gaan zitten? Of gaat deze uitzonderingspositie ergens anders over?


Precies en juist verwoord....
En dan ook nog vandaag gaan ze door die 2 kerken met de meest vreemde uitspraken en onpasselijkste vergelijkingen helaas....zo komt er wel snel een einde aan de godsdienstvrijheid (wat heel erg zou zijn) maar als eerste komt er een einde aan het refo onderwijs (is niet zo erg).
Beiden zaken hoor je hardop uitgesproken worden als reactie vanuit de samenleving.
Niet zo raar overigens....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Boanerges » 29 mar 2021 22:11

Marnix schreef:Leuke is dat ze dan wel zeggen: Als je geen klappen wil moet je hier gewoon niet komen als journalisten. Maar dan kan je ook zeggen: Als je geen journalisten daar wil moet je gewoon geen fysieke diensten houden tijdens een pandemie. Wat uitstekend nog even online zou kunnen.

Beide stellingen zijn wat mij betreft niet waar. Ten eerste vind ik dat je van elkaar moet afblijven. Om hier nu in dit geval zo’n waanzinnig punt van te maken lijkt mij ook welwat overdreven.Op een gemiddelde avond in het uitgaansleven valt er zeer regelmatig een klap en daar hoor je nooit wat van. Tendentieuze berichtgeving naar mijn mening (hoewel ik de daad veroordeel) Geef de geweldplegers een boete of een taakstrafje en ga over tot de orde van de dag.
Dan nog even inhoudelijk: de burgervader van Krimpen, meneer Vroom (nomen Est omen) heeft het in zijn brief over “een enorme toename van het aantal besmettingen” van 14 naar 25 is inderdaad veel op een totale bevolking van 28.000 inwoners :? het schommelt al weken tussen de 12-25 per dag. Anyway, Vroom roept dus onder dwang van de gemeenteraad de kerken op zich bij onlinediensten te houden. Het sentiment in de raad is negatief zeker gezien de regenboogdiscissie die kort daarvoor mbt dit kerkverband heeft gespeeld.
Het halve dorp keert zich tegen de gristenen terwijl de besmettingen blijkbaar stijgen zonder dat de kerken geopend zijn! Dat is toch wonderlijk? Uit onderzoek blijkt dat 50% van de Nederlandse bevolking zich niet meer meer wenst te houden aan de basisregels en dat geldt dus ook voor de Krimpenaren. Uit eigen waarneming zie ik dat de winkelcentra in Krimpen overvol zijn. Ik heb echter nog geen brief aan de middenstand en de inwoners gezien waarin Vroom zijn ernstige zorg uitspreekt en oproept om je aan de regels te houden! Ook zie ik krimpenaren razend op de christenen reageren terwijl ze zelf samenscholen en lak hebben aan de basisregels (weer eigen waarneming)
Ik heb de afgelopen dagen al meerdere bijbelteksten voorbij zien komen die op christenen werden toegepast. Ik zou deze ook nog willen toevoegen: wie zonder zonde is werpe de eerste steen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2021 22:18

gravo schreef:Ach, we zijn het gewoon niet eens. Uiteraard rechtvaardig ik gewelddadigheden niet en ook heb ik niets met de wijze waarop de orthodoxie zich nu heeft gemanifesteerd. Daar gaan ze nog eens heel veel problemen mee krijgen.

Maar ik kies er voor om ook te wijzen op de gretigheid waarmee duidelijk vooringenomen pers zich verzamelt om een scoop te scoren. Ook dat is een aspect dat speelt. Zij doen dat op de golven van een groeiende onbekendheid met en onbemindheid van bevindelijk gereformeerden. En dat kan vervelende vormen aannemen. Want een paar incidenten als deze, door domheid en opvliegendheid van het kerkvolk, leidt al snel tot een definitief stigma van orthodoxen als volslagen maffe sekteleden.
Ik denk dat velen zich al lange tijd zo voelen weggezet. Dat die jarenlange minachting misschien wel de reden is dat men het vertrouwen in de samenleving kwijt is. Dat komt er dan opeens uit als men journalisten bedreigend op zich voelt afkomen. Zoals dat zuigende ettertje in Urk.

gravo


OP Urk. :) En ja er zit een kern van waarheid in je verhaal. Powned is vaak irritant en heeft een uitdagende manier van journalistiek voeren. Misschien hoopten ze inderdaad wel op wat spektakel, zou kunnen. Daar moet je niet in meegaan. Als een paar heethoofden dat dan toch doen moet je dat gewoon afkeuren. Geen smoesjes verzinnen van “eigen schuld dikke bult” en “ze waren wel erg irritant”, ss’ers waren nog aardiger etc. Gewoon wat bijna iedereen doet, zeggen: we betreuren dit en keuren het af. Geweld is nooit het antwoord, zelfs niet tegen Powned. Dan is het klaar, kunnen de daders gestraft worden en klaar. Deëscaleren. Als journalisten echt buiten hun boekje gaan zijn er ook binnen de wet mogelijkheden. Maar nu maken ze er ook zelf een groter ding van irritante journalisten en de misdragingen van een paar debielen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Erik1960 » 29 mar 2021 22:28

gravo schreef:Ach, we zijn het gewoon niet eens. Uiteraard rechtvaardig ik gewelddadigheden niet en ook heb ik niets met de wijze waarop de orthodoxie zich nu heeft gemanifesteerd. Daar gaan ze nog eens heel veel problemen mee krijgen.

Maar ik kies er voor om ook te wijzen op de gretigheid waarmee duidelijk vooringenomen pers zich verzamelt om een scoop te scoren. Ook dat is een aspect dat speelt. Zij doen dat op de golven van een groeiende onbekendheid met en onbemindheid van bevindelijk gereformeerden. En dat kan vervelende vormen aannemen. Want een paar incidenten als deze, door domheid en opvliegendheid van het kerkvolk, leidt al snel tot een definitief stigma van orthodoxen als volslagen maffe sekteleden.
Ik denk dat velen zich al lange tijd zo voelen weggezet. Dat die jarenlange minachting misschien wel de reden is dat men het vertrouwen in de samenleving kwijt is. Dat komt er dan opeens uit als men journalisten bedreigend op zich voelt afkomen. Zoals dat zuigende ettertje in Urk.


We hoeven het ook niet eens te zijn. Het is voor gereformeerden sowieso al een opgave het ergens over eens te zijn ;-)
Wat ik lastig vind in je benadering is de terugkerende suggestie dat het allemaal is veroorzaakt door de intentie van de journalisten. ‘Als die nou maar niet... dan was er niets gebeurt’. Het is een beetje als Adam, die wilde ook geen verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen gedrag.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Dorpeling » 29 mar 2021 22:54

pannenkoek schreef:En er stond gister meerdere keren, 'op de moterkap' nou, dat heb ik niet gezien.
En powned..... die duwt bijna die rose bal in je neus, ze zijn opdringerig.

'Op de motorkap', m'n hoed! Als ik dat filmpje op twitter zo bekijk, had hij beter een stap naar links kunnen doen ipv voor de auto langs gaan rennen. Of gewoon netjes op de stoep blijven staan (waar voetgangers horen). Maar ja, dan was je zo'n mooi beeld kwijtgelopen! En dan kon je ook niet lekker weer christenen afzeiken.

En ter info, wat ik uit betrouwbare bron vernomen heb is dat de aanvallers die een paar rake schoppen uitdeelden geen kerkgangers waren.

Persoonlijk vind ik dit een goede analyse: https://cip.nl/84650-jolyn-van-der-gard ... -biblebelt
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Erik1960 » 29 mar 2021 23:19

Dorpeling schreef:'En ter info, wat ik uit betrouwbare bron vernomen heb is dat de aanvallers die een paar rake schoppen uitdeelden geen kerkgangers waren.


“De dader werd tijdens de kerkdienst naar buiten begeleid en gearresteerd door de politie”. Hebben we het over dezelfde?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten