Kerkgangers belagen journalisten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Breuk » 03 aug 2021 17:28

Haaibaai schreef:Normaal krijgt iemand een boete,wij zien dit als christenvervolging.


Dat zijn niet de woorden die men hier voor toepast. Christenvervolging kom je tegen in andere landen.
Ongenuanceerd woordgebruik vind ik dit.
De wijze van journalistiek bedrijven vind ik wel sensatiebelust, maar ga geen journalisten tegenwerken.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor gravo » 03 aug 2021 17:35

Tante Pollewop schreef:Maar ja, ze hadden daar natuurlijk wel iets te zoeken.

Inderdaad, er is alle vrijheid voor godsdienst in Nederland. Geen gelovige kan daarover klagen. Maar als dan heel openlijk een gezondheidsadvies van de regering wordt genegeerd door deze gelovigen, dan roept dat vragen op. Reken maar dat de vragenstellers dan daar gaan staan waar ze deze gelovigen kunnen tegenkomen. Het is dan mooi meegenomen voor de interviewer dat hij niet meer naar het bewijs hoeft te zoeken voor de vaststelling dat die kerkgangers het advies inderdaad negeren.
Je kunt als kerkganger de vraag negeren, je kunt hem beantwoorden, maar je kunt natuurlijk geen dreigende houding tegen de vragensteller gaan innemen. Ik snap wel dat dat misschien goed valt bij de toch al gefrustreerde gemeenschap, dat het in eigen kring gezien wordt als een terechte verdediging van de groep, maar het kan echt niet.
En daarom krijg je van de rechter een tik op de vinger.

Een eigen opvatting hebben mag. Zelfs een eigen opvatting over de wetten van het land. Misschien vind je het bijna aanrijden van een journalist in een opwelling van kwaadheid niet strafwaardig. Vreemde redenering, volgens mij, maar dat mag je vinden.

Maar een eigen behandeling voor de wet opeisen, is onmogelijk. Als je dat wilt, moet je een theocratie bewerkstelligen, waarin Gods wetten volgens de interpretatie van jouw geloofsgemeenschap worden geschreven en gehandhaafd.
Maar er is toch hopelijk geen enkele politieke partij meer die zo'n theocratie echt zou willen verwezenlijken?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor elbert » 06 aug 2021 14:29

gravo schreef:Inderdaad, er is alle vrijheid voor godsdienst in Nederland. Geen gelovige kan daarover klagen. Maar als dan heel openlijk een gezondheidsadvies van de regering wordt genegeerd door deze gelovigen, dan roept dat vragen op.
De kerkenraad is verantwoordelijk voor de eredienst, dus lijkt het me beter dat een verslaggever daar vragen aan gaat stellen i.p.v. aan willekeurige kerkgangers. Maar goed, dat moet die journalist weten en kerkgangers hebben zich jegens anderen altijd correct te gedragen. Dat deze kerkgangers dus straf krijgen, is terecht.
Overigens gaat het inderdaad om een advies van de overheid en is het aan de kerkenraad om dat advies over te nemen of niet. Want we hebben een scheiding van kerk en staat en de overheid kan kerken niet verbieden om diensten te houden.
Want om nou te zeggen dat elk advies van de overheid zo goed heeft uitgepakt, nou nee.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 aug 2021 08:16

elbert schreef:De kerkenraad is verantwoordelijk voor de eredienst, dus lijkt het me beter dat een verslaggever daar vragen aan gaat stellen i.p.v. aan willekeurige kerkgangers. Maar goed, dat moet die journalist weten en kerkgangers hebben zich jegens anderen altijd correct te gedragen. Dat deze kerkgangers dus straf krijgen, is terecht.
Overigens gaat het inderdaad om een advies van de overheid en is het aan de kerkenraad om dat advies over te nemen of niet. Want we hebben een scheiding van kerk en staat en de overheid kan kerken niet verbieden om diensten te houden.
Want om nou te zeggen dat elk advies van de overheid zo goed heeft uitgepakt, nou nee.

Dat laatste is erg flauw, want het is recent erg duidelijk geworden dat de maatregelen wel degelijk effect hadden.
Daarom is het zo vervelend dat sommige kerken hun recht volledig uitbuitten en daarmee hun leden en de rest van de maatschappij in gevaar brachten.

Ik weet natuurlijk ook niet hoe het gegaan is, maar gezien de reactie achteraf an bijvoorbeeld de kerkenraad in Urk kan ik me voorstellen dat zij niet wilden praten met journalisten.
Daarnaast was het in die situatie best logisch om ook kerkgangers te bevragen waarom ze midden in een pandemie met z'n allen in een kerk gingen zitten..

De schuld voor het geweld (deels) bij de journalisten leggen is niet oké. Iets met andere wang toekeren?

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Erik1960 » 08 aug 2021 10:06

elbert schreef:De kerkenraad is verantwoordelijk voor de eredienst,

Dat kan zijn, het ontslaat de individuele kerkganger niet van de verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen gedrag.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor elbert » 09 aug 2021 15:08

Tante Pollewop schreef:Dat laatste is erg flauw, want het is recent erg duidelijk geworden dat de maatregelen wel degelijk effect hadden.
Welke maatregel bijvoorbeeld? De avondklok? Die had geen enkel effect volgens Kuipers (een OMT lid).
Niet-medische mondkapjes? Die werkten volgens het kabinet en het RIVM ook niet, maar zijn desondanks toch maar ingevoerd om mensen een gevoel van urgentie te geven.
De lockdowns dan? Die hebben flink wat levensjaren gekost volgens ambtenaren van EZK.
Tante Pollewop schreef:Daarom is het zo vervelend dat sommige kerken hun recht volledig uitbuitten en daarmee hun leden en de rest van de maatschappij in gevaar brachten.

Ik weet natuurlijk ook niet hoe het gegaan is, maar gezien de reactie achteraf an bijvoorbeeld de kerkenraad in Urk kan ik me voorstellen dat zij niet wilden praten met journalisten.
Daarnaast was het in die situatie best logisch om ook kerkgangers te bevragen waarom ze midden in een pandemie met z'n allen in een kerk gingen zitten..
Over het algemeen hebben kerken zich netjes aan de regels gehouden. En de situatie op Urk?
Nou, kijk hier naar de cijfers. Vandaag 2 besmettingen, 0 ziekenhuisopnames, situatie: "Zeer ernstig". ;)
Dat kan zijn, het ontslaat de individuele kerkganger niet van de verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen gedrag.
Mee eens, daarom:
elbert schreef: kerkgangers hebben zich jegens anderen altijd correct te gedragen. Dat deze kerkgangers dus straf krijgen, is terecht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 aug 2021 15:24

Ik doel op het feit dat, toen de maatregelen werden versoepeld, er direct een effect was in het aantal besmettingen.

En jij begrijpt natuurlijk ook wel dat er naar regio wordt gekeken in plaats van naar een dorp...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2021 14:06

elbert schreef:Welke maatregel bijvoorbeeld? De avondklok? Die had geen enkel effect volgens Kuipers (een OMT lid).
Niet-medische mondkapjes? Die werkten volgens het kabinet en het RIVM ook niet, maar zijn desondanks toch maar ingevoerd om mensen een gevoel van urgentie te geven.
De lockdowns dan? Die hebben flink wat levensjaren gekost volgens ambtenaren van EZK.
Over het algemeen hebben kerken zich netjes aan de regels gehouden. En de situatie op Urk?
Nou, kijk hier naar de cijfers. Vandaag 2 besmettingen, 0 ziekenhuisopnames, situatie: "Zeer ernstig". ;)
Mee eens, daarom:


Misschien moet je de nuanceringen en tegenreacties die in je eerste link en in het rapport waar de tweede link naar verwijst duidelijk genoemd worden, niet telkens achterwege laten. Dit is wel een heel opzichtige vorm van “cherry picking”.

En zelfs dan, Kuipers geeft zelf al aan: bij een nieuw virus moet je soms ook dingen proberen. Hij geeft aan hij de keuze goed begrijpt en achteraf je soms iets moet corrigeren omdat het niet zo goed blijkt te werken als verwacht. Dus het is nooit verstandig om bijvoorbeeld als kerk of andere organisatie of als individu te roepen: ach wij weten het beter. Op basis waarvan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor elbert » 12 aug 2021 13:29

Marnix schreef:Misschien moet je de nuanceringen en tegenreacties die in je eerste link en in het rapport waar de tweede link naar verwijst duidelijk genoemd worden, niet telkens achterwege laten. Dit is wel een heel opzichtige vorm van “cherry picking”.
Je bedoelt dat je veel langere posts van me wilt zien? Ik hou het liever beknopt als je het niet erg vindt. Bovendien vind ik het geen probleem om soms te schuren met mijn mening en dus niet altijd genuanceerd te zijn.
Marnix schreef:En zelfs dan, Kuipers geeft zelf al aan: bij een nieuw virus moet je soms ook dingen proberen. Hij geeft aan hij de keuze goed begrijpt en achteraf je soms iets moet corrigeren omdat het niet zo goed blijkt te werken als verwacht. Dus het is nooit verstandig om bijvoorbeeld als kerk of andere organisatie of als individu te roepen: ach wij weten het beter. Op basis waarvan?
Dus de overheid mag wat proberen, maar kerken mogen niet hun eigen lijn volgen als ze die probeersels die als advies (en niet meer dan dat!) gegeven worden, in hun besluit terzijde schuiven? Dat is wel een heel opmerkelijke manier van redeneren. Een advies kun je naast je neerleggen, juist omdat het een advies is. Een kerkenraad heeft een eigen verantwoordelijkheid en maakt dus een eigen afweging. Het zou wat anders zijn als het een verplichting vanuit de overheid was.

Ik ben zelf lid van een gemeente die de overheidsadviezen zo stipt opvolgt dat ik het soms bizarre trekjes vind krijgen: de ene zondag was het dreigingsniveau in de regio nauwelijks aanwezig en mochten we als gemeente de hele dienst zingen, de volgende zondag was het zeer ernstig en mochten we helemaal niet zingen (een zanggroep wel) om vervolgens de zondag erop weer 2 liederen te mogen zingen. Als je me vraagt wat voor impact deze regels op de besmettingscijfers in mijn inschatting hebben, dan is mijn antwoord: volgens mij maakt het allemaal geen biet uit.
Maar goed, ik ben geen kerkenraadslid en draag dus geen verantwoordelijkheid, dus ik heb makkelijk praten. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2021 13:21

elbert schreef:Je bedoelt dat je veel langere posts van me wilt zien? Ik hou het liever beknopt als je het niet erg vindt. Bovendien vind ik het geen probleem om soms te schuren met mijn mening en dus niet altijd genuanceerd te zijn.
Dus de overheid mag wat proberen, maar kerken mogen niet hun eigen lijn volgen als ze die probeersels die als advies (en niet meer dan dat!) gegeven worden, in hun besluit terzijde schuiven? Dat is wel een heel opmerkelijke manier van redeneren. Een advies kun je naast je neerleggen, juist omdat het een advies is. Een kerkenraad heeft een eigen verantwoordelijkheid en maakt dus een eigen afweging. Het zou wat anders zijn als het een verplichting vanuit de overheid was.

Ik ben zelf lid van een gemeente die de overheidsadviezen zo stipt opvolgt dat ik het soms bizarre trekjes vind krijgen: de ene zondag was het dreigingsniveau in de regio nauwelijks aanwezig en mochten we als gemeente de hele dienst zingen, de volgende zondag was het zeer ernstig en mochten we helemaal niet zingen (een zanggroep wel) om vervolgens de zondag erop weer 2 liederen te mogen zingen. Als je me vraagt wat voor impact deze regels op de besmettingscijfers in mijn inschatting hebben, dan is mijn antwoord: volgens mij maakt het allemaal geen biet uit.
Maar goed, ik ben geen kerkenraadslid en draag dus geen verantwoordelijkheid, dus ik heb makkelijk praten. :wink:


Het hoeft niet veel langer, het mag iets genuanceerder als je linkt naar pagina’s en daar 1 zinnetje van Kuipers uithaalt en alle nuances van hem en anders vervolgens negeert.

Dat iets voor kerken een advies is is puur omdat kerken een uitzonderingspositie hebben vanwege scheiding van kerk en staat. Het doet er verder niet zoveel aan af dat de overheid maatregelen neemt in het belang van de samenleving, de mensen… de kerkgangera inclusief. Naast dat ik vind dat je dan als christenen een voorbeeldpositie hebt kan je ook niet op voorhand dingen niet doen omdat nog niet duidelijk is of die maatregels werken.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Haaibaai » 18 aug 2021 11:43

Breuk schreef:Dat zijn niet de woorden die men hier voor toepast. Christenvervolging kom je tegen in andere landen.
Ongenuanceerd woordgebruik vind ik dit.
De wijze van journalistiek bedrijven vind ik wel sensatiebelust, maar ga geen journalisten tegenwerken.

Ach zo kan men alles goed praten,hoe dan ook het is een vorm van Christenvervolging en niets anders dan dat.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Breuk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2019 14:44

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Breuk » 18 aug 2021 11:53

Haaibaai schreef:Ach zo kan men alles goed praten,hoe dan ook het is een vorm van Christenvervolging en niets anders dan dat.


Heb je de rechterlijke uitspraken voor die gasten gezien?
Er zijn veroordelingen uitgesproken voor alle recente gevallen in Urk.

Dit is geen Christenvervolging, maar geweld tegen journalisten.
Jouw woorden zijn compleet misplaatst.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Haaibaai » 18 aug 2021 12:08

Breuk schreef:Heb je de rechterlijke uitspraken voor die gasten gezien?
Er zijn veroordelingen uitgesproken voor alle recente gevallen in Urk.

Dit is geen Christenvervolging, maar geweld tegen journalisten.
Jouw woorden zijn compleet misplaatst.

Zoek je nu ruzie; wij vinden wat we vinden........... christenvervolging in beginsel.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2021 12:31

Haaibaai schreef:Zoek je nu ruzie; wij vinden wat we vinden........... christenvervolging in beginsel.


Welkom terug, lekker vakantie gevierd?

De mensen zijn terecht veroordeeld voor misplaatst geweld. Christenen staan niet boven de grondwet en op basis van die wet zijn ze veroordeeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Erik1960 » 18 aug 2021 12:38

Marnix schreef:Welkom terug, lekker vakantie gevierd?

:D

Marnix schreef: De mensen zijn terecht veroordeeld voor misplaatst geweld. Christenen staan niet boven de grondwet en op basis van die wet zijn ze veroordeeld.

Een koe is een dier, dus een dier is een koe.
Christenvervolging is vervolging van een Christen, dus vervolging van een Christen is Christenvervolging.

Je maakt het te moeilijk hoor.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten