Kerkgangers belagen journalisten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor MoesTuin » 30 mar 2021 06:27

Ook deze actie is niet goed te keuren....

"Aanslag" op de Mieraskerk

https://www.rijnmond.nl/nieuws/205137/M ... den-IJssel

Maar het moge duidelijk zijn dat deze kerk vele vijanden heeft gemaakt......mede door het uitbuiten van de godsdienstvrijheid in corona tijden
....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor katherina » 30 mar 2021 08:00

MoesTuin schreef:Ook deze actie is niet goed te keuren....

"Aanslag" op de Mieraskerk

https://www.rijnmond.nl/nieuws/205137/M ... den-IJssel

Maar het moge duidelijk zijn dat deze kerk vele vijanden heeft gemaakt......mede door het uitbuiten van de godsdienstvrijheid in corona tijden
....

Uitbuiten van godsdienstvrijheid, dat is het. Ik begrijp gewoon niet dat de kerkleden zelf dat niet door lijken te hebben. En hier op het topic bespeur ik dat ook. Er wordt steeds geschreven dat de journalisten zich niet weten te gedragen, maar dat is een reactie op de actie van de kerkgangers. Zoals een oude gelovige vrouw eens tegen mijn moeder zei: 'Ach Ans, we weten niet beter, we zouden beter moeten weten.'

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Boanerges » 30 mar 2021 09:38

Ik ben in afwachting van alle geschrokken en boze reacties van de kamerleden op deze laffe daad. Ook heb ik de nationale korpschef nog niet gehoord. Zou hij al wakker zijn? ](*,)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor MoesTuin » 30 mar 2021 09:45

Boanerges schreef:Ik ben in afwachting van alle geschrokken en boze reacties van de kamerleden op deze laffe daad. Ook heb ik de nationale korpschef nog niet gehoord. Zou hij al wakker zijn? ](*,)

https://www.rijnmond.nl/nieuws/205146/B ... een-gebouw

Politiek komt later vast met een reactie..... :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Boanerges » 30 mar 2021 09:47

katherina schreef:Uitbuiten van godsdienstvrijheid, dat is het. Ik begrijp gewoon niet dat de kerkleden zelf dat niet door lijken te hebben. En hier op het topic bespeur ik dat ook. Er wordt steeds geschreven dat de journalisten zich niet weten te gedragen, maar dat is een reactie op de actie van de kerkgangers. Zoals een oude gelovige vrouw eens tegen mijn moeder zei: 'Ach Ans, we weten niet beter, we zouden beter moeten weten.'


Je kunt vrijheid van godsdienst niet uitbuiten. Dat is er nu eenmaal. Het is een grondrecht net zo als gelijke behandeling of vrijheid van meningsuiting. Je kunt er wel afstand van doen voor een tijdje. Wanneer is dan weer het moment om je vrijheid weer rechtmatig toe te eigenen? Ik zag afgelopen zaterdag in de Amsterdam Arena 5000 toeschouwers bij een voetbalwedstrijd. Ik begreep van de verslaggevers dat er 9 groepen waren die allemaal met verschillende beperkingen te maken hadden. De een met mondkapjes, de ander weer zonder, de een op 1,5 meter afstand en de ander weer bij elkaar. De een zingend en spreek-korend, de ander weer zonder. Een mooi experiment. Het viel mij echter in de loop van de wedstrijd op dat elke groep zich op de zelfde manier gedroeg, alsof er niets aan de hand was. Blijkbaar is het ontzettend moeilijk om je aan de vooraf gemaakte afspraken te houden. Het vergrootglas ligt nu op de kerkgangers terwijl die wezenlijk niet veel anders doen dan hen die ook in groepsverband bijeenkomen.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Dorpeling » 30 mar 2021 10:33

MoesTuin schreef:Ook deze actie is niet goed te keuren....

"Aanslag" op de Mieraskerk

https://www.rijnmond.nl/nieuws/205137/M ... den-IJssel

Maar het moge duidelijk zijn dat deze kerk vele vijanden heeft gemaakt......mede door het uitbuiten van de godsdienstvrijheid in corona tijden
....

'Ook deze actie is niet goed te keuren .... maar..' :shock: :shock: Je meent het.
Dat is de toon van veel, zo niet alle media. Die kerkgangers van zondag waren echt grof, asociaal, agressief, beschamenswaardig etc. De journalisten zijn echt slachtoffers, ze hadden dit totaal niet zo gewild natuurlijk, zo zielig, beklagenswaardig etc. En dat de kerk nu beschadigd wordt door een vuurwerkbom.. Ja 'maar', logisch toch? Ze vragen erom, ze hebben de godsdienstvrijheid uitgebuit, etc. ](*,)

Is dit Nederland geworden? Een kerk die doet wat iedereen tot voor een jaar terug normaal vond en niet buiten de regels omgaat, wordt wekenlang uitgedaagd, irritant en agressief met stupide en kleinerende vragen benaderd door journalisten..
Eén van de kerkgangers wordt het teveel en hij valt een journalist aan. Heel Nederland tot de politiek aan toe is 'verbijsterd'. Vervolgens wordt als reactie de kerk beschadigd door een vuurwerkbom en dat vinden we met z'n allen NORMAAL? Ik wacht nog steeds op reacties als 'ontoelaatbaar, onacceptabel, verbijsterend', etc. En kom niet dat laffe 'maar..'om te vervolgen met een of ander slap excuus!

Erik1960 schreef:
“De dader werd tijdens de kerkdienst naar buiten begeleid en gearresteerd door de politie”. Hebben we het over dezelfde?

Dat dacht ik niet. Ze hebben zich zelf gemeld.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Tante Pollewop » 30 mar 2021 11:05

Onacceptabel, die vuurwerkbom.

Net zo onacceptabel als de inmiddels ingetrokken uitspraken van de ouderling te Urk en de preek van Ds Kort waarin hij de overheid van van alles beschuldigt.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Spons » 30 mar 2021 11:41

Ik denk dat hier twee partijen fout zijn. De journalisten en de kerk.

Als je openlijk roept tot samenkomst zonder mondkapjes en wil zingen tegen advies van de kerk in en tegennde advies van de overheid kan je verwachten dat daar een mening op komt.

Corona is geen grap kan ik uit eigen ervaring vertellen en ook geen griepje.

Er staat ook nog zoiets dat men God niet moet verzoeken of de duivel het is maar hoe je het bekijkt.

Dat eenn kerkganger zo los gaat is te betreuren persoonlijk denk ik dat rijnmond wel netjes is wua vragen itt powned.

Dat je als kerkganger er niet blij mee bent kan ik me voorstellen. Je kan dan negeren of later uitleggen waarom geloof belangrijk is en vertellen over de kracht van Pasen.

Dan keer je iets negatief om in positief.

Ook als mens heb je verantwoordelijk af te leggen naar elkaar en God. Stel je raakt besmet en verspreid het verder ...

De vuurwerkbom is ook absolute af te keuren en hopenlijk blijft het daarbij...terecht als de verdachte ook terecht staat .

En niet alle kerken zijn zo koppig ondanks de beperkingen. Helaas is het niet anders maar men staat niet boven de aardse rechtelijke macht.

Langzaam.komem er proeven om meer inzicht te krijgen dus hopelijk ook bij kerken.

Voorlopig is verdraagzaamheid geduld en liefde nodig

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Prisma23 » 30 mar 2021 15:15

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2021 16:13

Boanerges schreef:Je kunt vrijheid van godsdienst niet uitbuiten. Dat is er nu eenmaal. Het is een grondrecht net zo als gelijke behandeling of vrijheid van meningsuiting. Je kunt er wel afstand van doen voor een tijdje. Wanneer is dan weer het moment om je vrijheid weer rechtmatig toe te eigenen? Ik zag afgelopen zaterdag in de Amsterdam Arena 5000 toeschouwers bij een voetbalwedstrijd. Ik begreep van de verslaggevers dat er 9 groepen waren die allemaal met verschillende beperkingen te maken hadden. De een met mondkapjes, de ander weer zonder, de een op 1,5 meter afstand en de ander weer bij elkaar. De een zingend en spreek-korend, de ander weer zonder. Een mooi experiment. Het viel mij echter in de loop van de wedstrijd op dat elke groep zich op de zelfde manier gedroeg, alsof er niets aan de hand was. Blijkbaar is het ontzettend moeilijk om je aan de vooraf gemaakte afspraken te houden. Het vergrootglas ligt nu op de kerkgangers terwijl die wezenlijk niet veel anders doen dan hen die ook in groepsverband bijeenkomen.


Sorry maar dat is niet te vergelijken. Dat zijn proeven om te kijken wat er weer mogelijk is, wat gevolgen zijn van meer groepen bij elkaar. Dat wordt gecontroleerd, gemonitord en vindt zo heel sporadisch plaats. Dat is volkomen anders dan wanneer een kerk gaat zeggen: Weet je, het duurt ons te lang, we gaan weer lekker massaal bij elkaar zitten. Daarnaast is 5000 op een capaciteit van meer dan 50000 nog geen 10% van de bezetting, die cijfers zijn hier ook nog wel wat anders.

Vrijheid van godsdienst is vastgelegd in de grondwet wat handig is. Maar gevolg is dat er bij een pandemie bijvoorbeeld allerlei regels aan ongeveer de hele samenleving opgelegd kunnen worden maar als het om kerken gaat kan dat niet. Niet omdat het niet nodig is of zo maar omdat het juridisch niet kan. Maar die wet is er eigenlijk niet voor dit soort situaties, zodat kerken tijdens een pandemie waarbij iedereen dingen moet laten kan zeggen: Maar bij ons kan je het juridisch niet afdwingen dus gaan we er natuurlijk helemaal ook niet naar luisteren. Dus we doen het niet of heel kleinschaligVerreweg de meeste kerken snappen dat heel goed. Ook in orthodoxe hoek wel.

Dorpeling schreef:'Ook deze actie is niet goed te keuren .... maar..' :shock: :shock: Je meent het.
Dat is de toon van veel, zo niet alle media. Die kerkgangers van zondag waren echt grof, asociaal, agressief, beschamenswaardig etc. De journalisten zijn echt slachtoffers, ze hadden dit totaal niet zo gewild natuurlijk, zo zielig, beklagenswaardig etc. En dat de kerk nu beschadigd wordt door een vuurwerkbom.. Ja 'maar', logisch toch? Ze vragen erom, ze hebben de godsdienstvrijheid uitgebuit, etc. ](*,)

Is dit Nederland geworden? Een kerk die doet wat iedereen tot voor een jaar terug normaal vond en niet buiten de regels omgaat, wordt wekenlang uitgedaagd, irritant en agressief met stupide en kleinerende vragen benaderd door journalisten..
Eén van de kerkgangers wordt het teveel en hij valt een journalist aan. Heel Nederland tot de politiek aan toe is 'verbijsterd'. Vervolgens wordt als reactie de kerk beschadigd door een vuurwerkbom en dat vinden we met z'n allen NORMAAL? Ik wacht nog steeds op reacties als 'ontoelaatbaar, onacceptabel, verbijsterend', etc. En kom niet dat laffe 'maar..'om te vervolgen met een of ander slap excuus!

Dat dacht ik niet. Ze hebben zich zelf gemeld.


Geweld tegen journalisten is fout ook als ze irritant zijn. Kerken beschadigen is fout, ook als de kerk zich totaal niets van een pandemie aan wil trekken. Als journalisten buiten hun boekje gaan is dat ook irritant. Het mag allemaal geen aanleiding zijn voor geweld. Maar je moet niet in een soort slachtofferrol vervallen waarbij allemaal foute dingen goed worden gevonden totdat een kerk dat doet. De mensen die ik erover hoor / spreek vinden het allemaal ook fout dat er een vuurwerkbom tegen die kerk wordt afgestoken. Niemand die zegt: Dat is wel normaal hoor. Ik weet niet of je de reactie van de burgermeester hebt gehoord maar die was niet anders dan afgelopen zondag.

Even los daarvan, je argument "ze doen alleen maar wat iedereen tot voor een haar terug nog normaal was" snijdt natuurlijk totaal geen hout. 13 maanden geleden werkte iedereen nog op kantoor, gingen we op vakantie, winkelen, naar het terras, de dierentuin, kon je met z'n allen bij elkaar komen, verjaardagen vieren, 's avonds laat naar buiten en waren er bijna 3 miljoen coronadoden minder. Als mensen nu in grote hoeveelheden ergens een feest gaan vieren zeggen we net zo goed: Dat is asociaal. Dan zeg je niet: Tja ze doen niets anders dan een jaar geleden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Dorpeling » 30 mar 2021 20:20

Marnix schreef: Maar je moet niet in een soort slachtofferrol vervallen waarbij allemaal foute dingen goed worden gevonden totdat een kerk dat doet. De mensen die ik erover hoor / spreek vinden het allemaal ook fout dat er een vuurwerkbom tegen die kerk wordt afgestoken. Niemand die zegt: Dat is wel normaal hoor. Ik weet niet of je de reactie van de burgermeester hebt gehoord maar die was niet anders dan afgelopen zondag.

Ja, de reactie van de burgervader heb ik inderdaad gehoord en hij zegt het netjes. Ik doel meer op de reacties op social media, daar worden de misselijkste dingen gezegd. Van 'net goed' tot 'in de fik steken die teringlijers'. Hoezo meten met twee maten?

Hebben jullie het filmpje van de parkeerplaats op twitter trouwens goed bekeken? Dat was zó gemaakt! Die verslaggever had ook gewoon een stap naar links kunnen zetten. Waarom doet hij juist een aantal stappen naar rechts voor de auto langs en doet dan net alsof hij half doodgereden werd? Wat een dramaqueen! Afijn, het onderzoek loopt nog. We wachten af.

Overigens schijnt het dat deze lui al veel langer door Urk lopen met de meest irritante, provocerende en arrogante vragen/opmerkingen, wachtend op de juiste quote of smeuiige reactie waar ze het dorp/kerk/christenen in het algemeen weer mee kunnen afzeiken/te kijk zetten. Ze waren niet voor niets bij die kerk te vinden, puur op zoek naar sensatie. Als ik naar mezelf kijk kan ik gerust van mijn voetstukje afstappen, dat hadden ze bij mij ook niet moeten proberen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Erik1960 » 30 mar 2021 21:12

Dorpeling schreef:Ja, de reactie van de burgervader heb ik inderdaad gehoord en hij zegt het netjes. Ik doel meer op de reacties op social media, daar worden de misselijkste dingen gezegd. Van 'net goed' tot 'in de fik steken die teringlijers'. Hoezo meten met twee maten?

Hebben jullie het filmpje van de parkeerplaats op twitter trouwens goed bekeken? Dat was zó gemaakt! Die verslaggever had ook gewoon een stap naar links kunnen zetten. Waarom doet hij juist een aantal stappen naar rechts voor de auto langs en doet dan net alsof hij half doodgereden werd? Wat een dramaqueen! Afijn, het onderzoek loopt nog. We wachten af.

Overigens schijnt het dat deze lui al veel langer door Urk lopen met de meest irritante, provocerende en arrogante vragen/opmerkingen, wachtend op de juiste quote of smeuiige reactie waar ze het dorp/kerk/christenen in het algemeen weer mee kunnen afzeiken/te kijk zetten. Ze waren niet voor niets bij die kerk te vinden, puur op zoek naar sensatie. Als ik naar mezelf kijk kan ik gerust van mijn voetstukje afstappen, dat hadden ze bij mij ook niet moeten proberen.


Ja tuurlijk, het is heel normaal dat je je auto gebruikt om lastige irritante mensen een eindje te verplaatsen.
Waarom stoppen we niet met normaal maken wat niet normaal is? Geldt trouwens ook voor het plaatsen van zo’n vuurwerkbom. Mafklappers.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2021 21:20

Dorpeling schreef:Ja, de reactie van de burgervader heb ik inderdaad gehoord en hij zegt het netjes. Ik doel meer op de reacties op social media, daar worden de misselijkste dingen gezegd. Van 'net goed' tot 'in de fik steken die teringlijers'. Hoezo meten met twee maten?


Hoezo? Ik heb dat soort reacties van alle kanten gehoord en gelezen, over mensen die zich wel aan de regels houden en die dat niet doen, over beleidmakers, relschoppers en handhavers. Dus ja nee, er wordt niet met twee maten gemeten.

Hebben jullie het filmpje van de parkeerplaats op twitter trouwens goed bekeken? Dat was zó gemaakt! Die verslaggever had ook gewoon een stap naar links kunnen zetten. Waarom doet hij juist een aantal stappen naar rechts voor de auto langs en doet dan net alsof hij half doodgereden werd? Wat een dramaqueen! Afijn, het onderzoek loopt nog. We wachten af.


Klopt. Hij had daar beter niet kunnen staan. En als hij er nog staat moet die rokende gast met kind in zijn dikke bak er niet tegenaan rijden.

Overigens schijnt het dat deze lui al veel langer door Urk lopen met de meest irritante, provocerende en arrogante vragen/opmerkingen, wachtend op de juiste quote of smeuiige reactie waar ze het dorp/kerk/christenen in het algemeen weer mee kunnen afzeiken/te kijk zetten. Ze waren niet voor niets bij die kerk te vinden, puur op zoek naar sensatie. Als ik naar mezelf kijk kan ik gerust van mijn voetstukje afstappen, dat hadden ze bij mij ook niet moeten proberen.


Ja en dus? Ze zijn irritant maar doen niets strafbaars en het domste wat je dan kan doen is als reactie dat zelf wel doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2021 17:28

Het gezonde tegengeluid, ook al is geweld daarmee niet goedgepraat:

https://cip.nl/84650-jolyn-van-der-gard ... WZ48IRddtk
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkgangers belagen journalisten

Berichtdoor benefietdiner » 31 mar 2021 20:53

Ds. Kort reageert op ophef; Sionkerk Urk verdeelt kerkgangers in groepen

Het gedrag van kerkgangers mag „nooit aanstoot geven”, aldus ds. A. Kort, „dan zou de Naam des Heeren gesmaad zijn en Zijn dienst bespottelijk gemaakt kunnen worden. We zoeken onze naaste te winnen in een heilige wandel.”

https://www.rd.nl/artikel/921182-ds-kor ... in-groepen

citaat:
Op een abnormale wijze hebben de virologen en de regering een angstcultuur gecreëerd. Wijzelf berusten in het beleid van God. Tot Hem nemen we de toevlucht.”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten