Prisma23 schreef:@Marnix, veranderingen zijn in mijn ervaring zeker niet onmogelijk. Maar dan moet je geen brief aan de kerkenraad sturen maar een aantal mensen zoeken met wie je min of meer op één lijn zit en daar mee aan de slag gaan. Ik weet van een gemeente waar een aantal mensen vond dat jeugd meer aandacht moest krijgen. De groep is toen met het boek "Samen Jong" aan de slag gegaan. Niet door het boek als "waarheid" in te zetten maar als basis voor goede gesprekken. Vervolgens zijn er initiatieven naar voren gekomen waar de kerkenraad enthousiast in mee is gegaan.
Inhoudelijk kan ik niet beoordelen waar ds. Gert van den Brink mee bezig is, daarvoor heb ik te weinig detailleerde Godskennis. Maar het komt op mij over dat ds. van den Brink een positie inneemt en verdedigd waarmee hij veel mensen tegen de haren instrijkt. Ik zie nu een sterke polarisatie langs lijnen als hyperdort/hypodordt/gigadordt/millidort. Dus koude harten en hete hoofden. Dit brengt mensen echt niet dichter bij elkaar. Zie ook SV<>HSV. Met deze aanpak bereikt men echt niets, misschien nog een extra scheuring ergens.
Klopt maar ondanks dat er een kleine groep langere graag een nieuwere vertaling zou willen die voor jong en oud begrijpelijk is is er niet echt veel veranderd. En plaatselijk kan er misschien wel iets veranderen maar landelijk wordt het een lastig verhaal. Verhuis je, dan kan je opnieuw beginnen. En dat lukt niet echt want dan blijken kerkverbanden vaak toch van bovenaf geregeerd te worden.
Wat het mensen tegen de haren instrijken, dan kan kloppen maar het gaat om dingen die erin geslopen zijn die niet echt bijbels zijn… en zoals je weet zijn gewoonten en tradities heel lastig te veranderen. Want dan zet een grote groep de hakken in het zand en zegt: zo doen we dat al heel lang.
Maar bij ds van den Brink gaat het om essentiëlere zaken, om de doorgeschoten uitverkiezingsleer die zorgt voor angst, onzekerheid, mensen die op een bekering wachten, lege avondmaalstafels. Maar als je daar met Bijbelse fundering wat over wil zeggen levert dat een hoop tegengas op. Natuurlijk strijkt het mensen tegen de haren in. Maar dat was bij Maarten Luther ook het geval. En bij de apostelen ook. En bij de profeten ook. En bij Jezus ook.
Of kijk naar de CGK waar een groepje vindt dat vrouwen ook in het ambt mogen. Ja er is wel wat veranderd maar er ontstaat ook enorme commotie tot aan scheuringsdreigingen aan toe. Dus dat de kerk van onderuit geregeerd wordt lijkt vaak toch een fabeltje te zijn.