boko haram

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

boko haram

Berichtdoor ben db bd » 27 feb 2021 16:40

in de Visie maken we kennis met Steve, een christen uit Nigeria. Hij studeert theologie in Amsterdam.
Gemiddeld sterven er dagelijks minstens 13 Nigeriaanse christenen door geweld van Boko Haram en dergelijke islamitische terroristen.
Ternauwernood overleefde hij eind 2012 een terreuraanval. Toch wil hij terugkeren en vergeven.
Dat klinkt christelijk, vroom en liefdevol, maar is dat niet ook volkomen onzinnig? vraag ik mij nuchter af als christen.

'Ik geloof dat Jezus ook hen (de terroristen) liefheeft' ,zegt Steve. O, dat ben ik helemaal met hem eens hoor. Jezus houdt immers van alle mensen?!
Maar ik geloof van geen kant dat de Heere Jezus terrorisme goedkeurt. En de bestrijding daarvan zal Hij m.i. zeker zegenen.
( ik ben lid van de SGP en die zijn zelfs het fanatiekste om het leger op te schalen, wat ik overigens om andere redenen niet met hen deel)
ik ben nog oorlogsfabrikaat en wat hebben we gejubeld en gedankt toen de moffen waren verslagen (en de sperrzeit dus ook over was. ;)
Steve herinnert ons aan het 'de andere wang toekeren'. Daar geloof ik ook in onder zeer bepaalde omstandigheden. Op de Netflixfilm zie ik ook de stoere cowboy zijn revolver neergooien om het signaal af te geven; 'laten we elkaar nou niet dood willen schieten'. Dat helpt soms uitstekend.

Er zijn nog vele miljoenen christenen in Nigeria en andere Afrikaanse landen. Als ze zich zwaar zouden bewapenen, dan zou de opmars van de kwade islam m.i. absoluut geremd worden, of zelfs omgedraaid, teruggedrongen, met dank aan de Heere.
Zijn we dat nou met malkander eens? is mijn vraag.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: boko haram

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2021 22:16

ben db bd schreef:in de Visie maken we kennis met Steve, een christen uit Nigeria. Hij studeert theologie in Amsterdam.
Gemiddeld sterven er dagelijks minstens 13 Nigeriaanse christenen door geweld van Boko Haram en dergelijke islamitische terroristen.
Ternauwernood overleefde hij eind 2012 een terreuraanval. Toch wil hij terugkeren en vergeven.
Dat klinkt christelijk, vroom en liefdevol, maar is dat niet ook volkomen onzinnig? vraag ik mij nuchter af als christen.

'Ik geloof dat Jezus ook hen (de terroristen) liefheeft' ,zegt Steve. O, dat ben ik helemaal met hem eens hoor. Jezus houdt immers van alle mensen?!
Maar ik geloof van geen kant dat de Heere Jezus terrorisme goedkeurt. En de bestrijding daarvan zal Hij m.i. zeker zegenen.
( ik ben lid van de SGP en die zijn zelfs het fanatiekste om het leger op te schalen, wat ik overigens om andere redenen niet met hen deel)
ik ben nog oorlogsfabrikaat en wat hebben we gejubeld en gedankt toen de moffen waren verslagen (en de sperrzeit dus ook over was. ;)
Steve herinnert ons aan het 'de andere wang toekeren'. Daar geloof ik ook in onder zeer bepaalde omstandigheden. Op de Netflixfilm zie ik ook de stoere cowboy zijn revolver neergooien om het signaal af te geven; 'laten we elkaar nou niet dood willen schieten'. Dat helpt soms uitstekend.

Er zijn nog vele miljoenen christenen in Nigeria en andere Afrikaanse landen. Als ze zich zwaar zouden bewapenen, dan zou de opmars van de kwade islam m.i. absoluut geremd worden, of zelfs omgedraaid, teruggedrongen, met dank aan de Heere.
Zijn we dat nou met malkander eens? is mijn vraag.


Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest, zo zegt de Heer.

Terrorisme afkeuren is wat anders dan geweld als beste bestrijdingsmiddel zien. Wat denk je dat Paulus bedoelt met “heb je vijanden lief, bid voor wie je vervolgen. Zo zul je vurige kolen op zijn hoofd stapelen. Laat je niet overwinnen door het kwade maar overwin het kwade door het goede”. Woorden die bij Jezus vandaan komen. Heb je ooit bedacht wat Hij hier dan we bedoelt? Wat jij hiermee kan als het gaat om de islam of om moslim-extremisme?

Soms is geweld nodig, helaas. Maar Steve getuigt hier van iets wat ik bij jou nog niet zo ziet hoe Zijn liefde je liefdevol maakt, zelfs richting je grootste vijanden. Denk er eens over na.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boko haram

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2021 16:10

ben db bd schreef:'Ik geloof dat Jezus ook hen (de terroristen) liefheeft' ,zegt Steve. O, dat ben ik helemaal met hem eens hoor. Jezus houdt immers van alle mensen?!
Maar ik geloof van geen kant dat de Heere Jezus terrorisme goedkeurt. En de bestrijding daarvan zal Hij m.i. zeker zegenen.


Jezus keurde ook hoeren en tollenaren niet goed, maar ik vermoed niet dat als je ze met geweld zou gaan bestrijden, hij daar zijn zegen over zou geven. Zette hij het afgeslagen oor van de Romeinse soldaat niet opnieuw aan?

( ik ben lid van de SGP en die zijn zelfs het fanatiekste om het leger op te schalen, wat ik overigens om andere redenen niet met hen deel)
ik ben nog oorlogsfabrikaat en wat hebben we gejubeld en gedankt toen de moffen waren verslagen (en de sperrzeit dus ook over was. ;)
Steve herinnert ons aan het 'de andere wang toekeren'. Daar geloof ik ook in onder zeer bepaalde omstandigheden. Op de Netflixfilm zie ik ook de stoere cowboy zijn revolver neergooien om het signaal af te geven; 'laten we elkaar nou niet dood willen schieten'. Dat helpt soms uitstekend.


Ja, grappig hoe je in een fictief verhaal precies kunt laten gebeuren wat je als schrijver wilt. :-)


Er zijn nog vele miljoenen christenen in Nigeria en andere Afrikaanse landen. Als ze zich zwaar zouden bewapenen, dan zou de opmars van de kwade islam m.i. absoluut geremd worden, of zelfs omgedraaid, teruggedrongen, met dank aan de Heere.
Zijn we dat nou met malkander eens? is mijn vraag.


Als je Boko Haram met geweld zou kunnen onderdrukken, was dat al lang gedaan. Het laatste wat die regio nodig heeft, is méér geweld. Ik weet verder ook niet wat je dan wél zou moeten doen, maar een soort moderne kruistocht alleen deze keer met mortieren en automatische wapens, dat lijkt me niet de juiste weg. Er vrijwillig heen gaan om je dan maar te laten afslachten trouwens ook niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: boko haram

Berichtdoor ben db bd » 03 mar 2021 15:26

denk er eens over na
schrijft Marnix.
Dat heb natuurlijk al vele decennia gedaan. Maar binnen refo-kringen vind ik dat er veel onwerkelijks wordt te berde gebracht.
O, al die genoemde teksten staan in Gods heilig Woord hoor, en het is heerlijk om er mee te smijten, te pas en m.i. vaker te onpas.
Heeft u wel eens opgeteld hoe vaak de Heere Jezus Zelf zich als een Lam ter slachting heeft laten leiden? Één hele keer hè?! Dat MOEST!
Heeft u ook al wel goed tot u door laten dringen hoe Hij terug zal komen teneinde orde op zaken te stellen op deze aarde?
Lees Op.19 maar, vanaf vers 11 en verder heel het hoofdstuk. En niet onzinnig theologisch kapot-'vergeestelijken' a.u.b. ...Doen hoor!

Mortlach schreef: Jezus keurde ook hoeren en tollenaren niet goed, maar ik vermoed niet dat als je ze met geweld zou gaan bestrijden, hij daar zijn zegen over zou geven. Zette hij het afgeslagen oor van de Romeinse soldaat niet opnieuw aan?.

antw.: Hoeren zijn bijna altijd zielig. De Heere Jezus verloste hen uit die slavernij, lijkt mij. Tollenaren bracht Hij tot inkeer, zie Levi.
Die hoeren en tollenaars schoten niet op Jezus en Zijn discipelen, hakten ook niet op hen en hun kinderen in met machetes.
En zat dat oor niet aan het hoofd van een tempeldienaar, knecht van de hogepriester? De Heere bedoelde absoluut geen gevecht, maar overgave.

Ja, grappig hoe je in een fictief verhaal precies kunt laten gebeuren wat je als schrijver wilt

Nou, neem me niet kwalijk hoor, geen wapen dragen lokt ook geen geweld uit. Een veel gebruikte tactiek. Veel christenagenten willen sowieso niet graag gewapend de straat op, weet ik. Dat zou ik trouwens ook niet graag doen, omdat je pas mag terugschieten als zij jou 3x of zo dood schoten, of daaromtrent :(
Als je Boko Haram met geweld zou kunnen onderdrukken, was dat al lang gedaan. Het laatste wat die regio nodig heeft, is méér geweld. Ik weet verder ook niet wat je dan wél zou moeten doen, maar een soort moderne kruistocht alleen deze keer met mortieren en automatische wapens, dat lijkt me niet de juiste weg. Er vrijwillig heen gaan om je dan maar te laten afslachten trouwens ook niet.

Nou, dat meer geweld tegen christenen gaat u nog griezelig meemaken. Maar de overheid doet daar ruim onvoldoende aan, m.i. uit lijfsbehoud.
Gelukkig ziet u wel de onzin in van het daar (christelijk?) heengaan en afgeslacht worden. Niet doen dus...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: boko haram

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2021 11:42

ben db bd schreef:schrijft Marnix.
Dat heb natuurlijk al vele decennia gedaan. Maar binnen refo-kringen vind ik dat er veel onwerkelijks wordt te berde gebracht.
O, al die genoemde teksten staan in Gods heilig Woord hoor, en het is heerlijk om er mee te smijten, te pas en m.i. vaker te onpas.
Heeft u wel eens opgeteld hoe vaak de Heere Jezus Zelf zich als een Lam ter slachting heeft laten leiden? Één hele keer hè?! Dat MOEST!
Heeft u ook al wel goed tot u door laten dringen hoe Hij terug zal komen teneinde orde op zaken te stellen op deze aarde?
Lees Op.19 maar, vanaf vers 11 en verder heel het hoofdstuk. En niet onzinnig theologisch kapot-'vergeestelijken' a.u.b. ...Doen hoor!


Inderdaad, 1x. Maar waarom roept Jezus dan toch zijn volgelingen op om hun vijanden lief te hebben en te bidden voor wie hen vervolgen? En Jezus wist dat die vervolgingen heftig zouden zijn. Paulus herhaalt die woorden richting de Romeinen waar christenen geregeld als martelaren in de arena stierven en ook Paulus zou vrij kort daarna ter dood worden gebracht. En hij wist dat dat eraan zat te komen. Waarom houdt hij het dan toch de gelovigen voor? Waarom leerden Jezus en Zijn volgelingen dit en kom jij iedere keer met excuses als "Jezus liet zich als Lam maar één keer ter slachting leiden omdat het moest?

Misschien voelt het vreemd voor je, dat kan ik me voorstellen. Misschien denk je: Maar als je het niet bestrijdt, keur je het dan niet goed? Maar geweld wordt niet goedgekeurd, net als dat Jezus de zonde afkeurt maar zondaren liefheeft en hoopt dat ze tot inkeer komen. Hoe is dat bij jou? Voel je vooral woede, haat, boosheid richting moslims? Of richting extremisten? Of heb jij je vijanden lief? Vandaag (nogmaals) de oproep: Denk er nog eens over na. Want het zijn niet mijn woorden, maar Jezus woorden. En het laat iets zien en leert iets over Gods genade waardoor we zelf ook zijn gered.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: boko haram

Berichtdoor ben db bd » 04 mar 2021 14:17

Marnix schreef: Inderdaad, 1x. Maar waarom roept Jezus dan toch zijn volgelingen op om hun vijanden lief te hebben en te bidden voor wie hen vervolgen? En Jezus wist dat die vervolgingen heftig zouden zijn. Paulus herhaalt die woorden richting de Romeinen waar christenen geregeld als martelaren in de arena stierven en ook Paulus zou vrij kort daarna ter dood worden gebracht. En hij wist dat dat eraan zat te komen. Waarom houdt hij het dan toch de gelovigen voor? Waarom leerden Jezus en Zijn volgelingen dit en kom jij iedere keer met excuses als "Jezus liet zich als Lam maar één keer ter slachting leiden omdat het moest?

Misschien voelt het vreemd voor je, dat kan ik me voorstellen. Misschien denk je: Maar als je het niet bestrijdt, keur je het dan niet goed? Maar geweld wordt niet goedgekeurd, net als dat Jezus de zonde afkeurt maar zondaren liefheeft en hoopt dat ze tot inkeer komen. Hoe is dat bij jou? Voel je vooral woede, haat, boosheid richting moslims? Of richting extremisten? Of heb jij je vijanden lief? Vandaag (nogmaals) de oproep: Denk er nog eens over na. Want het zijn niet mijn woorden, maar Jezus woorden. En het laat iets zien en leert iets over Gods genade waardoor we zelf ook zijn gered.


in principe is elke wetmatigheid begrensd. Boven water deed de wet van Archimedes niks meer, weten we nog? Die wet bestaat daar nog wel, maar oefent geen invloed meer uit. ik las net wat hoofdstukken van Richteren. Daar kom je de grenzen van Gods verdraagzaamheid veelvuldig tegen. Die is dan nog steeds onbeperkt hoor, maar Hij stopt de toepassing daarvan. Zijn toorn is dan ook weer begrensd, na bekering stuurt God dan weer Richters aan, welke Hij overwinningen geeft. En zo gaat het met alle eigenschappen van de Heere, in principe heeft Hij geen beperkingen, zoals alles hier, maar Hij stelt wel grenzen. Wij leven in de genadetijd, m.i. eindigt die, samen met het Geloof, bij de (breed ontkende) opname van de gemeente van de Heere Jezus. Wie daarna tot bekering komt, wordt binnen het rijk van de antichrist vermoord (onthoofd) en komt dan als "slechts" ziel in de hemel aan, lees ik in Gods Woord Op.6. Allemaal begrenzingen.

Boko Haram behoort bij de vervolgers van deze tijd. Misschien wel individueel, maar die laten zich geen "kolen vuurs op hun hoofd stapelen" en doden gewoon waar ze komen. Die wetmatigheid (van dat stapelen) werkt daar niet meer, bij u thuis mogelijk wel als we door Gods Geest aangestuurd worden.
In de oorlog zaten de moffen van het bezettingsleger klem naast ons. ik weet zeker dat het gebed van mijn moeder veel invloed heeft gehad op onze veiligheid. Mijn vader pikte stroom van de soldaten voor de radio van de 'ondergrondse'. Toen dat verraden werd, was hij sterk genoeg (dank God) om voorop lopend naar de zolder heel het snoer stuk te rukken. (ook wel eens gedaan?)
Maar dat leger bleef hoor, ook al zaten de Duitse knulletjes van 16 jaar te huilen aan de keukentafel bij die lieve buurvrouw.

Zo gaat het in het leven. Als Steve terug gaat (hij heeft hier wel vrouw en kinderen) naar Nigeria, kan hij best door God gedrongen zijn, om daar nog wonderbaar tot een zegen te zijn. Maar maak daar geen wetmatigheid van. Zo was het ook met de apostelen in hun tijd.
Petrus werd eens door een engel uit de gevangenis bevrijd, (dat kostte 16 soldaten de kop) maar Jakobus werd gedood door Herodes.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: boko haram

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2021 14:53

ben db bd schreef:in principe is elke wetmatigheid begrensd. Boven water deed de wet van Archimedes niks meer, weten we nog? Die wet bestaat daar nog wel, maar oefent geen invloed meer uit. ik las net wat hoofdstukken van Richteren. Daar kom je de grenzen van Gods verdraagzaamheid veelvuldig tegen. Die is dan nog steeds onbeperkt hoor, maar Hij stopt de toepassing daarvan. Zijn toorn is dan ook weer begrensd, na bekering stuurt God dan weer Richters aan, welke Hij overwinningen geeft. En zo gaat het met alle eigenschappen van de Heere, in principe heeft Hij geen beperkingen, zoals alles hier, maar Hij stelt wel grenzen. Wij leven in de genadetijd, m.i. eindigt die, samen met het Geloof, bij de (breed ontkende) opname van de gemeente van de Heere Jezus. Wie daarna tot bekering komt, wordt binnen het rijk van de antichrist vermoord (onthoofd) en komt dan als "slechts" ziel in de hemel aan, lees ik in Gods Woord Op.6. Allemaal begrenzingen.

Boko Haram behoort bij de vervolgers van deze tijd. Misschien wel individueel, maar die laten zich geen "kolen vuurs op hun hoofd stapelen" en doden gewoon waar ze komen. Die wetmatigheid (van dat stapelen) werkt daar niet meer, bij u thuis mogelijk wel als we door Gods Geest aangestuurd worden.
In de oorlog zaten de moffen van het bezettingsleger klem naast ons. ik weet zeker dat het gebed van mijn moeder veel invloed heeft gehad op onze veiligheid. Mijn vader pikte stroom van de soldaten voor de radio van de 'ondergrondse'. Toen dat verraden werd, was hij sterk genoeg (dank God) om voorop lopend naar de zolder heel het snoer stuk te rukken. (ook wel eens gedaan?)
Maar dat leger bleef hoor, ook al zaten de Duitse knulletjes van 16 jaar te huilen aan de keukentafel bij die lieve buurvrouw.

Zo gaat het in het leven. Als Steve terug gaat (hij heeft hier wel vrouw en kinderen) naar Nigeria, kan hij best door God gedrongen zijn, om daar nog wonderbaar tot een zegen te zijn. Maar maak daar geen wetmatigheid van. Zo was het ook met de apostelen in hun tijd.
Petrus werd eens door een engel uit de gevangenis bevrijd, (dat kostte 16 soldaten de kop) maar Jakobus werd gedood door Herodes.

Boven water werkt Archimedes ook nog steeds hoor ;-)
iedere luchtballon toont dat aan ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: boko haram

Berichtdoor ben db bd » 04 mar 2021 15:31

geweld wordt niet goedgekeurd, net als dat Jezus de zonde afkeurt maar zondaren liefheeft en hoopt dat ze tot inkeer komen. Hoe is dat bij jou? Voel je vooral woede, haat, boosheid richting moslims? Of richting extremisten? Of heb jij je vijanden lief?

vergun mij toch nog even een reactie op deze zo zeer pastorale woorden voor mij persoonlijk:
De grote liefde van Christus heb ik mij niet aangemeten hoor. Ga ik niet halen ook. (zo ken ik ook niemand)
In algemene zin heb ik geen hekel aan mensen, wel aan foute daden. Die zijn voor mij niet los van mensen verkrijgbaar.
Richard Wurmbrandt sprak ooit de memorabele woorden: 'ik haat het communisme, maar heb de communisten lief'. (die sloegen hem zelfs)
Tot op zekere hoogte lukt mij dat met de islam ook wel, denk ik. Zo heb ik een schat van een moslimnicht, zeer toegewijd aan haar geloof. ik denk zelfs dat zij op grond van haar werken bij het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon, wel eens bij hen die in het boek der levenden staan gevonden zou kunnen worden. Durft u daar in het openbaar ook een Bijbelse gedachte over uit te spreken, als mogelijk geconditioneerd theoloog? :) Meer nog, ik zie zelfs nog wel goede dingen in de islam, zoals het nu door Denk weer aan de orde gestelde verbod op hypotheekrente. Spreekt onze Bijbel ook niet in die richting? (ooit betaalde ik 12% of zo, omdat ik had moeten delen).

Voor de extremistische islam heb ik geen goed woord, die moet ook wettelijk worden verboden. Dat levert wel een gevaar op voor oudtestamentisch christendom, hoewel dat m.i. helemaal niet hoort te bestaan volgens de bedelingenorde.
Dat gaat niet voor de mensen, die zijn zielig misleidt. Maar Boko Haram doden en de terroristen heel houden, lukt nou eenmaal niet.
Bekeren zou ik ze allemaal wel willen hoor. U bent toch ook wel lid van 'Evangelie & moslims"?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: boko haram

Berichtdoor ben db bd » 04 mar 2021 15:45

Boven water werkt Archimedes ook nog steeds hoor ;-)
iedere luchtballon toont dat aan

Ja, ik wist dat ik dat risico liep, meneer StillAwake. Maar ik dacht dat al die Alpha's hier op het forum daar toch niet aan zouden denken.
Trouwens als ambachtsschooljongetjes leerden we slechts: 'gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof' =D>
(Op ons niveau was lucht ook zo lastig proefondervindelijk te wegen.)
Laatst gewijzigd door ben db bd op 04 mar 2021 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: boko haram

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2021 15:58

ben db bd schreef:Ja, ik wist dat ik dat risico liep, meneer StillAwake. Maar ik dacht dat al die Alpha's hier op het forum daar toch niet aan zouden denken.
Trouwens als ambachtsschooljongetjes leerden we slechts: 'gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof' =D>

Heel dichtbij: "gelijk aan het gewicht van het verplaatste medium ;-)"
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: boko haram

Berichtdoor ben db bd » 04 mar 2021 16:51

Heel dichtbij: "gelijk aan het gewicht van het verplaatste medium ;-)"

Nee, ik ken wel verplaatsbare mediums, maar die zijn in onze refokringen doorgaans niet dichtbij hoor.
Voorts wordt ons geraden daar niet zo mee om te gaan. Mijn grootmoeder had wel spiritistische contacten, geloof ik, edoch wijlen mijn vader zaliger heeft daar bewust grote afstand van genomen. Er waren er nog wel 12, waaronder de krant, maar die slaan niet meer op Boko Haram, toch? :oops:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boko haram

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2021 19:30

StillAwake schreef:Boven water werkt Archimedes ook nog steeds hoor ;-)
iedere luchtballon toont dat aan ;-)


Moest daar ook direct aan denken. Geen enkele reden waarom Archimedes niet met gassen zou werken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: boko haram

Berichtdoor ben db bd » 05 mar 2021 15:20

Mortlach schreef Moest daar ook direct aan denken. Geen enkele reden waarom Archimedes niet met gassen zou werken...


deels verwijderd

Overigens drijven de grote ballonnen boven uw hoofd in de lucht niet op Archimedes, edoch op het mondiaal geachte verschijnsel opwarming, met haar gunstige uitzettingscoëfficiënt van lucht. Dat fenomeen zou u behoren te herkennen vanwege de ons genadig geopenbaarde meting der afmetingen van het hemelse Nieuwe Jeruzalem uit ons GodsWoord. Die meting was zo volkomen zuiver vanwege de maatvaste uitvoering der meetstok op grond van de gunstige alpha; goud! :!: :!: :idea:
U beleefd groetend met verschuldigde hoogachting, ben de bouwvakker bd.
Laatst gewijzigd door ben db bd op 08 mar 2021 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: boko haram

Berichtdoor ben db bd » 07 mar 2021 15:01

geliefde broeders in de Heere, het was maar wat onserieus rollebollen van mij hoor. Vergeef de flauwe kul.
Waar het wel over gaat is de vraag hoe met de steeds toenemende vijandschap van de fundamentalistische islamterroristen om te gaan.
Reageren we daar passief op, dus niet eigenlijk, of doen we er wat tegen? Natuurlijk gaat dat voor ons als christenen niet buiten onze gebeden om. Die gebeden mogen geen vijandige houding naar de mens achter de terrorist hebben, zoals dat naar niémand toe mag.

Het viel mij vanmorgen tijdens de dienst op dat op het moment dat Judas onze Heer uitleverde, dat de Heere Jezus hem aansprak als Vriend!
In de bij ons gebruikte HSV staat daar een , achter en vloeit de zin door. Maar in de oude SV staat daar een beklemtonende ! achter.
De dominee wees er op dat het een heel bewuste manier van aanspreken was, door de Heere Jezus. Dit nu zo vergelijkende valt het mij op dat ook achter het `waartoe zijt gij hier!`in de SV m.i. bewust een ! staat. A.h.w. bedoeld als `doe daar iets mee.
Onze bedoelingen behoren dus altijd goed te zijn!

Maar nu de andere kant: stel u heeft een vrouw en 5 kinderen te behoeden en er breken en paar terroristen, rovers bij u binnen.
In Afrika gebeurt dat al en waarom zou ons dat niet kunnen gaan overkomen als onze regering net als in Nigeria, schromelijk versaagt voldoende tegengas te geven. Al m'n lieve kindertjes zomaar laten afslachten als lammeren door de wolf?
Persoonlijk zou ik toch naar de zendingsspeer grijpen, waar GZB dominee Goedhard ooit een kist vol van bij zich had uit Kenia. (van de Masai)
Ja van Rutte zou ik ze zachtjes de voordeur uit mogen duwen als ze achterom binnen waren gekomen. Misschien zelfs 'rot op' roepend. :(
En als ik het won van de Machetes, zou ik als gezin de Heere eerbiedig dankzeggen, voor de verlossing, toch?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boko haram

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2021 16:00

ben db bd schreef:Maar nu de andere kant: stel u heeft een vrouw en 5 kinderen te behoeden en er breken en paar terroristen, rovers bij u binnen.
In Afrika gebeurt dat al en waarom zou ons dat niet kunnen gaan overkomen als onze regering net als in Nigeria, schromelijk versaagt voldoende tegengas te geven. Al m'n lieve kindertjes zomaar laten afslachten als lammeren door de wolf?


Sorry, maar dat is echt een scenario waar ik geen rekening mee ga houden. Die kans dat dat gebeurt is wel zo astronomisch klein en ik zie eerder een totalitaire (witte) staat ontstaan die de boel overneemt dan dat terroristen mij op deze manier bedreigen.

Persoonlijk zou ik toch naar de zendingsspeer grijpen, waar GZB dominee Goedhard ooit een kist vol van bij zich had uit Kenia. (van de Masai)
Ja van Rutte zou ik ze zachtjes de voordeur uit mogen duwen als ze achterom binnen waren gekomen. Misschien zelfs 'rot op' roepend. :(
En als ik het won van de Machetes, zou ik als gezin de Heere eerbiedig dankzeggen, voor de verlossing, toch?


Juist voor de rust en vredigheid in de samenleving is het belangrijk dat het geweldsmonopolie bij de staat ligt en niet bij de burger. En dat die staat potentieel gevaarlijke groepen in de gaten houdt en ingrijpt voordat ze wat uitvreten. Gewelddadige inbraken zoals jij ze beschrijft komen zo goed als nooit voor. Het zijn eerder familieleden en psychische nood die hun eigen gezin gijzelen.

Maar ik zie dat jij je hier wel zorgen over maakt. Het spijt me om dat te lezen, want het moet geen pretje zijn om met die gedachten om te gaan. En als je eenmaal overtuigt bent dat deze bedreiging reëel en accuut is (wat ze in mijn ogen dus geen van beide is), dan is het vast zuur om te zien hoe de overheid reageert. Volgens jouw perspectief veel te passief, volgens mijn perspectief gewoon gepast en prima.

De beste manier om fundamentalisme tegen te gaan als je je zorgen maakt, is de groep méér laten integreren, méér en beter opnemen in de samenleving, méér en betere kansen, méér en betere banen, opleiding, alle vrijheden die de rest ook geniet. Mensen zetten zich niet af tegen een samenleving als ze floreren in die samenleving!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten