boko haram

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: boko haram

Berichtdoor pindas83 » 10 mar 2021 21:54

Mortlach schreef:De beste manier om fundamentalisme tegen te gaan als je je zorgen maakt, is de groep méér laten integreren, méér en beter opnemen in de samenleving, méér en betere kansen, méér en betere banen, opleiding, alle vrijheden die de rest ook geniet. Mensen zetten zich niet af tegen een samenleving als ze floreren in die samenleving!


Ik vraag me af of dat ook geldt voor Boko Haram. Die hebben het niet rotter als de gemiddelde Nigeriaan lijkt me?!
En kijk eens naar de (voormalig) IS en bestaande regimes zoals in Iran, Turkije, Jemen en vast nog wel wat. Redelijk fundamentalistisch ingesteld. Dat is de gevestigde orde dus in hoeverre kan je daar wat aan doen?

Moslimfundamentalisme is dus geen marginaal probleem wat je oplost door die paar ontspoorde gasten een leuk baantje te geven. Het is dus ook geen ideologie die alleen maar heerst bij een groep ‘achtergestelde’ moslims, het is een grote stroming denk ik.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: boko haram

Berichtdoor ben db bd » 10 mar 2021 22:01

Mortlach schreef:
Sorry, maar dat is echt een scenario waar ik geen rekening mee ga houden. Die kans dat dat gebeurt is wel zo astronomisch klein en ik zie eerder een totalitaire (witte) staat ontstaan die de boel overneemt dan dat terroristen mij op deze manier bedreigen.

ik geef toe, dat de persoonlijke kans dat wij hier in ons huis aangevallen worden, door de bescherming van de Heere m.i. gering is.
Maar eerder zei ik al dat ik op grond van het bestaan van satan op aarde (als overste) principieel een complotdenker ben, wat mij goed bevalt.

Hierboven staat een reclame van een klein apparaatje, wat je aan je tas of zelfs sleutelhanger kunt hangen, 2 voor 4 tientjes dat als je het pinnetje er uit trekt begint te gillen met 125 decibel aan herrie. Dat is meer als normaal hoor. Uit m'n schoolboeken herinner ik mij dat alleen een straaljager op de proefstand meer herrie maakt (140 DBA). Bij 80 DBA begint reeds gehoorschade als het te lang duurt.
Beter wellicht als mijn zendingsspeer aan de muur, jaagt dat alarm aanvallers weg. Honderden vrouwen lopen al met zo'n ding rond, zich veilig te voelen op de openbare weg.
Op You Tube was deze week een livestream van de SGP over veiligheid, met veel bekende deskundigen. Daarom, zo werd uitgelegd, is ook die 2% voor het leger nodig. (maar alleen ter verdediging, zeg ik dan).
In de Middernachtsroep hier naast mij zegt Paulus in 2 Timotheüs 3: "En weet dit, dat in de laatste dagen zware tijden zullen aanbreken."
En dan noemt hij wel zo'n 20 kwalijke eigenschappen, waar de maatschappij wel aan naar de knoppen móét gaan, toch?
En ja, dan zullen veel mensen nog steeds zeggen; 'vrede, vrede en geen gevaar'.
Was het niet Hendrik Colijn die daags of zo voor de oorlog ons nog in slaap suste met de aanbeveling maar rustig te gaan slapen?
Gewelddadige inbraken zoals jij ze beschrijft komen zo goed als nooit voor. Het zijn eerder familieleden en psychische nood die hun eigen gezin gijzelen.

Dat is ook maar waar je woont hoor. Ik herinner mij van een collega, hij woonde best lux, vlakbij de Blaak, die vertelde bij de 6e inbraak niet meer verantwoord naar beneden te durven gaan. Wat hij nog wel deed, weet ik niet meer, het is 25 jaar terug of zo, maar het was vreselijk daar.
Nee Boko Haram is hier nog niet, tenminste niet georganiseerd, doch tussen de zielige bootvluchtelingen schijnen veel meer foute figuren mee te komen, dan goed voor ons is.
Maar ja, een poosje kunnen we daar wellicht nog onze ogen voor sluiten, tot ook hier Nigeriaanse toestanden zullen aanbreken.
Overigens wijlen Moammar Kadafi mocht het nog zo zeggen: 'onze baarmoeders zullen Europa veroveren.' Edoch, dát wordt een ander gevaar.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boko haram

Berichtdoor Mortlach » 10 mar 2021 22:25

pindas83 schreef:Ik vraag me af of dat ook geldt voor Boko Haram. Die hebben het niet rotter als de gemiddelde Nigeriaan lijkt me?!
En kijk eens naar de (voormalig) IS en bestaande regimes zoals in Iran, Turkije, Jemen en vast nog wel wat. Redelijk fundamentalistisch ingesteld. Dat is de gevestigde orde dus in hoeverre kan je daar wat aan doen?

Moslimfundamentalisme is dus geen marginaal probleem wat je oplost door die paar ontspoorde gasten een leuk baantje te geven. Het is dus ook geen ideologie die alleen maar heerst bij een groep ‘achtergestelde’ moslims, het is een grote stroming denk ik.


Goed, maar dan is het dus ook niet juist om naar Nigeria te kijken en te zeggen "Och, daar is het toch allemaal zo erg!" en vervolgens net te doen alsof dezelfde situatie ook voor Nederland geldt. Hier in Nederland kun je radicalisering wél tegengaan door meer integratie etc, uitzonderingen uiteraard daargelaten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boko haram

Berichtdoor Mortlach » 10 mar 2021 22:43

ben db bd schreef:Mortlach schreef:
ik geef toe, dat de persoonlijke kans dat wij hier in ons huis aangevallen worden, door de bescherming van de Heere m.i. gering is.


En omdat we in een stabiele, vrij geweldsloze samenleving leven, dat heeft er vast ook wel iets mee te maken.

Hierboven staat een reclame van een klein apparaatje, wat je aan je tas of zelfs sleutelhanger kunt hangen, 2 voor 4 tientjes dat als je het pinnetje er uit trekt begint te gillen met 125 decibel aan herrie. Dat is meer als normaal hoor. Uit m'n schoolboeken herinner ik mij dat alleen een straaljager op de proefstand meer herrie maakt (140 DBA). Bij 80 DBA begint reeds gehoorschade als het te lang duurt.
Beter wellicht als mijn zendingsspeer aan de muur, jaagt dat alarm aanvallers weg. Honderden vrouwen lopen al met zo'n ding rond, zich veilig te voelen op de openbare weg.


Ja, wij mannen zouden het ons veel meer moeten aantrekken dat zaken die wij voor lief nemen, voor vrouwen bedreigend, zo niet levensgevaarlijk kunnen zijn. Alleen met iemand in een lift; 's avonds een wandeling maken over straat; een keer iets te veel drinken tijdens het uitgaan; de lijst is eindeloos.

In de Middernachtsroep hier naast mij zegt Paulus in 2 Timotheüs 3: "En weet dit, dat in de laatste dagen zware tijden zullen aanbreken."
En dan noemt hij wel zo'n 20 kwalijke eigenschappen, waar de maatschappij wel aan naar de knoppen móét gaan, toch?


Tja, als die 'laatste dagen' zo'n twee millennia duren, dan begint het het gevoel van accuutheid toch een beetje te verliezen.

En ja, dan zullen veel mensen nog steeds zeggen; 'vrede, vrede en geen gevaar'.
Was het niet Hendrik Colijn die daags of zo voor de oorlog ons nog in slaap suste met de aanbeveling maar rustig te gaan slapen?


Beweer je nou dat er over een paar dagen een oorlog kan uitbreken? Met wie dan? We hadden het over Nigeriaans moslimfundamentalisme; ik zie de Nigeriaanse tanks nog niet door de Nederlandse wijken rollen hoor. Het transport van die dingen alleen al... Of van die aftandse pickup trucks warlord style.

Dat is ook maar waar je woont hoor. Ik herinner mij van een collega, hij woonde best lux, vlakbij de Blaak, die vertelde bij de 6e inbraak niet meer verantwoord naar beneden te durven gaan. Wat hij nog wel deed, weet ik niet meer, het is 25 jaar terug of zo, maar het was vreselijk daar.
Nee Boko Haram is hier nog niet, tenminste niet georganiseerd, doch tussen de zielige bootvluchtelingen schijnen veel meer foute figuren mee te komen, dan goed voor ons is.
Maar ja, een poosje kunnen we daar wellicht nog onze ogen voor sluiten, tot ook hier Nigeriaanse toestanden zullen aanbreken.
Overigens wijlen Moammar Kadafi mocht het nog zo zeggen: 'onze baarmoeders zullen Europa veroveren.' Edoch, dát wordt een ander gevaar.


Er zijn ongetwijfeld perioden waarin het beter en minder gaat. Maar als je enige voorbeeld nou van 25 jaar geleden is, dan is dat toch behoorlijk veelzeggend.
En oooo, pas op hoor, onder de vluchtelingen zitten infiltranten die het niet goed met ons voor hebben! Dat is echt zo'n paniekverhaal wat vaak geen enkele bodem heeft en het enige wat dat bereikt en beoogd is ALLE vluchtelingen met argusogen bekijken. Nog even en je begint erover dat ze onze banen en onze vrouwen inpikken. Je probeert echt een doemscenario door te drukken wat volledig onrealistisch is. Het spijt me dat je je hier blijkbaar echt zorgen om maakt. Het is vast niet gemakkelijk om met die gevoelens om te gaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: boko haram

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2021 22:05

Ja en vanuit Bijbelse optiek gezien (die kant doe ik wel) is het totaal in strijd met wat Jezus leert. Heb uw vijanden lief? Ja hallo, dat wil ik best tot een zekere hoogte, als ik er maar niet teveel last van heb. Andere want toekeren? Niet als men mij slaat. Zelfs Jezus deed dat maar een keer toch? Maar zoals Martin Luther King al zei: Hate cannot drive out hate, only love can. Dat is vrij radicaal maar iedere keer het met een “ja maar dan kost U volgen me wel heel veel” wegredeneren is niet de juiste reactie. En al helemaal niet als groepen worden aangekeken op het gedrag van enkelen. Laten we geen vluchtelingen meer helpen want wie weet zitten er af en toe rotte appels tussen. Dan valt er nog een hoop van Jezus te leren. Zelfs al kost liefhebben je veel, dan doet dat nog niets af aan die opdracht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boko haram

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2021 00:55

Marnix schreef:Ja en vanuit Bijbelse optiek gezien (die kant doe ik wel) is het totaal in strijd met wat Jezus leert. Heb uw vijanden lief? Ja hallo, dat wil ik best tot een zekere hoogte, als ik er maar niet teveel last van heb. Andere want toekeren? Niet als men mij slaat. Zelfs Jezus deed dat maar een keer toch? Maar zoals Martin Luther King al zei: Hate cannot drive out hate, only love can. Dat is vrij radicaal maar iedere keer het met een “ja maar dan kost U volgen me wel heel veel” wegredeneren is niet de juiste reactie. En al helemaal niet als groepen worden aangekeken op het gedrag van enkelen. Laten we geen vluchtelingen meer helpen want wie weet zitten er af en toe rotte appels tussen.


Wat dat laatste betreft blijkt dat trouwens enorm mee te vallen, als in, het komt zo goed als nooit voor. Mensen radicaliseren veel vaker "ter plaatse" dan dat ze met een vooropgezet plan een land proberen binnen te komen als vluchteling. En dat is logisch ook, want de kans is vrij groot dat je maanden, zo niet jarenlang in een vluchtelingencentra of -kamp terecht komt voordat je ook maar iets van je doelland ziet.

Dan valt er nog een hoop van Jezus te leren. Zelfs al kost liefhebben je veel, dan doet dat nog niets af aan die opdracht.


Er is ook een citaat van Ghandi die wordt gevraagd of zijn vorm van pacifisme zou werken tegen Hitler. Ja, maar het zou wel enorm veel levens kosten. Het kan zijn dat ik me een scène uit de film herinner trouwens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: boko haram

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2021 09:28

Mortlach schreef:Wat dat laatste betreft blijkt dat trouwens enorm mee te vallen, als in, het komt zo goed als nooit voor. Mensen radicaliseren veel vaker "ter plaatse" dan dat ze met een vooropgezet plan een land proberen binnen te komen als vluchteling. En dat is logisch ook, want de kans is vrij groot dat je maanden, zo niet jarenlang in een vluchtelingencentra of -kamp terecht komt voordat je ook maar iets van je doelland ziet.


Plus dat de reis zelf ook behoorlijk riskant is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten