Kerkgangers per kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MartenVisser
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2021 22:03

Kerkgangers per kerk

Berichtdoor MartenVisser » 30 jan 2021 22:12

Beste mensen,

Op kerknl.nl maken we een overzicht van alle kerken in Nederland. Daarbij houden we ook gegevens over kerkgangers bij, zodat we een overzicht krijgen van hoeveel kerkgangers er per provincie/gemeente/woonplaats zijn. Zie https://kerknl.nl/harvest/mapping/CP/ma ... L&lang=pri. Er zijn inmiddels ruim 400.000 kerkgangers opgenomen.

Willen jullie helpen dit compleet te maken?
1. De eenvoudigste manier: hier een kerknaam vermelden, met aantal kerkgangers. Dan zorgen wij dat het ingevoerd wordt, als dat nog niet gebeurd is.
2. Je kunt ook op https://kerknl.nl/ je kerk opzoeken (de meeste reformatorische kerken staan er al in) en gegevens controleren, aanvullen, verbeteren, of foto's insturen.

Jullie hulp wordt zeer op prijs gesteld!

Ds. Marten Visser

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2021 15:28

Cgkv Hilversum aan “de Sikkel” bestaat in ieder geval nuet. De andere twee genoemde CGK’s die erin staan zijn allebei CGKV.
de Verbinding (wijkgemeente Schuilhof en wijkgemeente Pniel)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

MartenVisser
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2021 22:03

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor MartenVisser » 31 jan 2021 16:00

Re: Kerkgangers per kerk
Berichtdoor Marnix » 31 jan 2021 15:28

Cgkv Hilversum aan “de Sikkel” bestaat in ieder geval nuet. De andere twee genoemde CGK’s die erin staan zijn allebei CGKV.
de Verbinding (wijkgemeente Schuilhof en wijkgemeente Pniel


@Marnix: dank. Bij samenwerkingsgemeenten is het lastig om het goed te krijgen vanwege verschillende databronnen. We gaan het repareren.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor MoesTuin » 31 jan 2021 17:08

MartenVisser schreef:Beste mensen,



Willen jullie helpen dit compleet te maken?
1. De eenvoudigste manier: hier een kerknaam vermelden, met aantal kerkgangers. Dan zorgen wij dat het ingevoerd wordt, als dat nog niet gebeurd is.
2. Je kunt ook op https://kerknl.nl/ je kerk opzoeken (de meeste reformatorische kerken staan er al in) en gegevens controleren, aanvullen, verbeteren, of foto's insturen.

Jullie hulp wordt zeer op prijs gesteld!

Ds. Marten Visser


Beste Ds Marten Visser

De Vredeskerk te Katwijk is geen Hervormde gemeente.
Het is van oorsprong een Gereformeerde Kerk (synodaal) tegenwoordig binnen de PKN.

Aantal kerkgangers ca 485

Leuk dat de Vredeskerk opgenomen is....inderdaad een behoudende gemeente staande in het licht van de Heere Jezus en die gekruisigd en midden in de huidige tijd waarin we leven nu.

Bij deze ter kennismaking de kerkdienst van vandaag... Zondag 31 Januari 2021...online dienst

De Dovengemeente Katwijk is verbonden aan de Vredeskerk met tolk in de dienst....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

MartenVisser
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2021 22:03

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor MartenVisser » 31 jan 2021 18:07

De Vredeskerk te Katwijk is geen Hervormde gemeente.
Het is van oorsprong een Gereformeerde Kerk (synodaal) tegenwoordig binnen de PKN.

Aantal kerkgangers ca 485


@MoesTuin Hartelijk dank, is verbeterd!

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor Prisma23 » 31 jan 2021 21:58

MartenVisser schreef:...Op kerknl.nl maken we een overzicht van alle kerken in Nederland. ......


Wat is het doel van zoiets als kerknl.nl? Doet mij aan postzegel verzamelen denken, het is leuk om alles compleet en op orde te hebben maar hebt er verder niets aan. Voordat ik zoiets zou opzetten zou ik mij wel heel erg moet vervelen! Misschien iets voor pensionado's? Blijft de vraag wie zou er belangstelling hebben voor de inhoud van deze website?

Ik kerk in een kerk/gemeente waar ik het heel goed naar mijn zin heb, waarom zou ik mij verdiepen in andere kerken/gemeenten/parochies/geloofsgemeenschappen?

MartenVisser
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2021 22:03

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor MartenVisser » 01 feb 2021 11:02

Wat is het doel van zoiets als kerknl.nl?

@Prisma23 Het eerste doel van kerknl.nl is om zichtbaar te maken waar in Nederland er maar weinig mensen naar de kerk gaan, zodat er visie voor kerkplanting ontstaat. Daarom vragen we ook naar kerkgangers per kerk. Zo kunnen we op de kaart per provincie, per gemeente en per woonplaats laten zien welk percentage van de bevolking naar de kerk gaat.

Het tweede doel voor de komende tijd is om erachter te komen welke invloed de coronacrisis op de kerkgang heeft. Daarom willen we nu zo snel mogelijk de situatie van voor corona in kaart brengen, zodat we de vergelijking kunnen gaan maken als de gewone kerkgang weer hervat kan worden. Zijn er verschillen tussen verschillende kerken, en is dat terug te voeren op hoe ze op corona gereageerd hebben? Is er iets te leren van kerken die er relatief goed uitkomen?

Het derde doel is het gemakkelijk te maken een goede kerk voor mensen te vinden, of ze nu zelf op zoek gaan of dat anderen hen daarover advies geven. Via kerknl en de verschillende filters die je daar kunt toepassen, kun je snel een kerk vinden.
Ten vierde: we hebben ook een app ontwikkeld waarin geïnteresseerden aan kunnen geven wel eens naar de kerk te willen, en dan gekoppeld worden aan iemand die niet verder dan vijf kilometer bij hen vandaan woont. Daarmee gaan we binnenkort experimenteren. Als dat aanslaat, helpt het natuurlijk om al zo'n kerkelijke database te hebben.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor Prisma23 » 01 feb 2021 11:24

@MartenVisser, dank voor de reactie, die maakt het doel wel duidelijker.

Maar dit soort gevraagde info is toch gewoon beschikbaar?
Bijvoorbeeld:

https://longreads.cbs.nl/nederland-in-c ... en-we-aan/

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb

https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2015/ ... -2010-2014

MartenVisser
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2021 22:03

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor MartenVisser » 01 feb 2021 12:15

Maar dit soort gevraagde info is toch gewoon beschikbaar?


@Prisma23 De eerste twee links zijn zeer algemeen. De 3e is preciezer. Maar wij gaan verder naar woonplaatsniveau. Dat is al uniek, omdat CBS altijd met wijken en buurten werkt die niet per se sociaal relevante eenheden zijn. Bovendien zijn de CBS-cijfers voor kerkgang niet onder te verdelen naar in wat voor soort kerk mensen zitten. Sterker nog, de moskeecijfers zijn erin meegenomen. Ook geeft ons eigen systeem allerlei rapportagemogelijkheden die er bij het CBS niet zijn. En doel 2 t/m 4 vallen bij gebruik van CBS natuurlijk sowieso buiten de boot. Vandaar dat we dit graag doen. Hoe belangrijk en nuttig je dit vindt, mag iedereen natuurlijk zel bepalen. :-) In Thailand heb ik van dit systeem https://thaichurches.org/ een hele positieve uitwerking op zending daar zien uitgaan, dus ik ben hoopvol.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor hans0166 » 01 feb 2021 12:27

MartenVisser schreef: In Thailand heb ik van dit systeem een hele positieve uitwerking op zending daar zien uitgaan.


vind het eigenlijk toch wel een beetje raar dat je je voor het verkrijgen van data inschrijft voor Refoweb. Schrijf gewoon de gemeenten aan.

MartenVisser
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2021 22:03

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor MartenVisser » 01 feb 2021 12:47

vind het eigenlijk toch wel een beetje raar dat je je voor het verkrijgen van data inschrijft voor Refoweb. Schrijf gewoon de gemeenten aan.


Dat doen we ook. En daarnaast crowdsourcing op allerlei manieren. Ik zou niet weten wat daar gek aan is, maar een ieder vinde het zijne.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2021 12:59

Lijkt me ook geen punt nee. Succes met het project verder!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor Bessensap » 01 feb 2021 17:56

Dit project gaat vermoedelijk heel wat tijd kosten.
Succes ermee!
Ik hoop van harte dat jullie het beoogde doel behalen.

Wat ik me wel afvraag...
Is het de bedoeling dat ook informatie over migrantenkerken. huisgemeenten en op zichzelf staande kerken (niet aangesloten bij een landelijk verband) toegevoegd worden?

Dat lijkt me nogal onhaalbaar.
Hier in de regio zijn de migrantenkerken en op zichzelf staande gemeentes bijna niet te tellen...
'k Vermoed dat een heel aantal van deze gemeentes ook niet bekend zijn bij de gemeente.

Enne... gaat het om kerkgangers of ingeschreven leden?
Lijkt mij dat er wat scheef gaat in de tellingen.
Nl. niet ingeschreven lid gaat ook naar de kerk. En andersom, veel kerkgangers zijn niet ingeschreven bij een kerkelijke gemeente.

MartenVisser
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2021 22:03

Re: Kerkgangers per kerk

Berichtdoor MartenVisser » 01 feb 2021 22:32

Is het de bedoeling dat ook informatie over migrantenkerken. huisgemeenten en op zichzelf staande kerken (niet aangesloten bij een landelijk verband) toegevoegd worden?

Enne... gaat het om kerkgangers of ingeschreven leden?


Ja, we willen ook migrantenkerken en op zichzelf staande kerken toevoegen. Huisgemeenten alleen openbaar als ze dat willen. Inderdaad, wel een klus. Maar ik ben optimistisch. :-)

We houden zowel kerkgangers als -leden bij, maar belangrijkste rapportage op kerkgangers, omdat dat meer zegt dan leden. In PKN bv. gaat meerderheid leden vrijwel nooit naar de kerk, in evangelische gemeenten heb je soms geeneens officieel lidmaatschap. Het is niet perfect, maar wel de meestzeggende statistiek.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten