laten dopen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem050

laten dopen

Berichtdoor Anoniem050 » 29 jan 2021 18:54

Stel dat je je nog wilt laten dopen op latere leeftijd, gaat dat meestal met een ceremonie gepaard in een kerk of kan dit ook individueel bij een pater of pastoor zonder publiek?

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: laten dopen

Berichtdoor irmo » 29 jan 2021 18:59


Anoniem050

Re: laten dopen

Berichtdoor Anoniem050 » 29 jan 2021 19:03

:roll:

Anoniem050

Re: laten dopen

Berichtdoor Anoniem050 » 29 jan 2021 19:07

zowaar nog iets gevonden ook via google dat me aanspreekt... #-o
Verdere reacties hoeven niet meer

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: laten dopen

Berichtdoor Haaibaai » 21 apr 2021 16:05

Anoniem050 schreef:Stel dat je je nog wilt laten dopen op latere leeftijd, gaat dat meestal met een ceremonie gepaard in een kerk of kan dit ook individueel bij een pater of pastoor zonder publiek?


Een Heilige Doopsel voor een volwassenen vindt pas plaats naar gedegen lering en onderricht enz enz .
Het Heilige Doopsel kan op elke dag van de week plaats vinden. Maar wel met twee doop getuigen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: laten dopen

Berichtdoor gravo » 22 apr 2021 17:55

Haaibaai schreef:Een Heilige Doopsel voor een volwassenen vindt pas plaats naar gedegen lering en onderricht enz enz .
Het Heilige Doopsel kan op elke dag van de week plaats vinden. Maar wel met twee doop getuigen.

Ik denk dat protestantse gemeenten wel hechten aan een doopbediening in het midden van de gemeente. Dat is namelijk het Lichaam van Christus, waar wij allen door geloof en doop een lid van zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: laten dopen

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2021 18:42

Anoniem050 schreef:Stel dat je je nog wilt laten dopen op latere leeftijd, gaat dat meestal met een ceremonie gepaard in een kerk of kan dit ook individueel bij een pater of pastoor zonder publiek?

Dopen is niet iets vrijblijvends he. Ik hoop dat je je daarvan bewust bent!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: laten dopen

Berichtdoor Haaibaai » 22 apr 2021 19:52

gravo schreef:Ik denk dat protestantse gemeenten wel hechten aan een doopbediening in het midden van de gemeente. Dat is namelijk het Lichaam van Christus, waar wij allen door geloof en doop een lid van zijn.

gravo

Het gaat niet om een protestantse gemeente of wat dan ook er wordt een vraag gesteld over het Heilig Sacrament van de Doop,en daar geven wij antwoordt op aan hen die de vraag stelde.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: laten dopen

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2021 21:04

Chaya schreef:Dopen is niet iets vrijblijvends he. Ik hoop dat je je daarvan bewust bent!


Nee, hoewel het misschien wel een keuze is. Maar het kan natuurlijk zijn dat iemand bijvoorbeeld wat mensenschuw is, bang voor grote groepen, een soort van presentatieangst heeft. Dat heb ik wel eens eerder meegemaakt, dat mensen dan zeggen: Ik wil me graag laten dopen maar alsjeblieft niet voor in de kerk dat alle mensen naar je zitten te kijken en zo. Ik ken mensen die van dat idee alleen al bang worden. En natuurlijk is het mooi als dat wel op die manier gaat want dopen is ook getuigen voor God en Zijn gemeente maar als iemand daar op voorhand al panisch van wordt en denkt: "Misschien dan maar niet want de doop zelf maakt toch niet zalig" is het wel goed om met zo iemand mee te denken over welke vorm je dan kiest. Want tja, in de Bijbel worden ook mensen met 1 iemand erbij ergens achteraf in een riviertje gedoopt bijvoorbeeld. Dus er zijn vast mogelijkheden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: laten dopen

Berichtdoor gravo » 22 apr 2021 22:34

Haaibaai schreef:Het gaat niet om een protestantse gemeente of wat dan ook er wordt een vraag gesteld over het Heilig Sacrament van de Doop,en daar geven wij antwoordt op aan hen die de vraag stelde.

Je bent wel een haaibaai, zeg. Ik geef gewoon antwoord op de vraag die Anoniem050 stelt. Hij wil weten of dopen in een kerk plaatsvindt of individueel. Mijn antwoord heeft te maken met de protestantse traditie waaruit ik kom. Maar is dat een probleem? En zou je dat niet kunnen verwachten op een forum als dit?

Ik vind jouw antwoord overigens niet helemaal adequaat. De vraag was of dopen in een kerk dient te gebeuren of niet.
En jij antwoordt dat het elke dag van de week kan, met getuigen. Ok, maar kan dat dan ook in een huiskamer of toch liever in een kerk? Wordt in de RK traditie nooit in een kerkdienst gedoopt? Mij is het nog niet helemaal duidelijk. Maar ja, ik ben dan ook maar protestants....

Misschien dat ik daarom wel niet de behoefte heb om mijn antwoorden in een vorm van majesteitsmeervoud te geven:
"en daar geven wij antwoord op". Wie zijn "wij" in dit verband?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: laten dopen

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2021 08:57

Marnix schreef:Nee, hoewel het misschien wel een keuze is. Maar het kan natuurlijk zijn dat iemand bijvoorbeeld wat mensenschuw is, bang voor grote groepen, een soort van presentatieangst heeft. Dat heb ik wel eens eerder meegemaakt, dat mensen dan zeggen: Ik wil me graag laten dopen maar alsjeblieft niet voor in de kerk dat alle mensen naar je zitten te kijken en zo. Ik ken mensen die van dat idee alleen al bang worden. En natuurlijk is het mooi als dat wel op die manier gaat want dopen is ook getuigen voor God en Zijn gemeente maar als iemand daar op voorhand al panisch van wordt en denkt: "Misschien dan maar niet want de doop zelf maakt toch niet zalig" is het wel goed om met zo iemand mee te denken over welke vorm je dan kiest. Want tja, in de Bijbel worden ook mensen met 1 iemand erbij ergens achteraf in een riviertje gedoopt bijvoorbeeld. Dus er zijn vast mogelijkheden.

Ik zei dit omdat ik nu al een aantal keren heb gezien dat iemand zich liet dopen en kort daarna zich weer van de kerk en van het geloof afkeerde.
Er zijn kerken waar je amper een voorgesprek, laat staan catechese krijgt, ze lijken blij te zijn met iedere dopeling.
Ik weet niet of vraagsteller kwetsbaar is, of in een moeilijke fase zit. We hebben geen achtergrondinformatie nl.
Het gaat erom dat we in de Bijbel lezen dat volwassen mensen pas gedoopt worden nadat zij bekeerd zijn.
En dat dit met bepaalde rituelen moet gebeuren.
Dus iemand in een achteraf riviertje onder water houden, is geen bijbelse doop.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: laten dopen

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2021 09:26

Chaya schreef:Ik zei dit omdat ik nu al een aantal keren heb gezien dat iemand zich liet dopen en kort daarna zich weer van de kerk en van het geloof afkeerde.
Er zijn kerken waar je amper een voorgesprek, laat staan catechese krijgt, ze lijken blij te zijn met iedere dopeling.
Ik weet niet of vraagsteller kwetsbaar is, of in een moeilijke fase zit. We hebben geen achtergrondinformatie nl.
Het gaat erom dat we in de Bijbel lezen dat volwassen mensen pas gedoopt worden nadat zij bekeerd zijn.
En dat dit met bepaalde rituelen moet gebeuren.
Dus iemand in een achteraf riviertje onder water houden, is geen bijbelse doop.


Als ik naar de Bijbel kijk is er bekering nodig maar vaak geen uitgebreide catechese en vaak ook geen gemeente in de buurt.

Voorbeelden:

Doop door Johannes: mensen komen er naartoe, komen daar tot inkeer door 1 oproep van Johannes en laten zich dopen.

Handelingen 2: 1 preek van Petrus is daar voldoende, 3000 mensen laten zich op dezelfde dag nog dopen en daarna begint de leerschool pas. Niets voorgesprekken en een jaar onderwijs.

Kamerling uit Morenland: een paar uur uitleg misschien en vervolgens in een achteraf riviertje gedoopt. En ach wat zijn daar op het zendingsveld ook veel voorbeelden van. En jij durft dat onbijbels te noemen omdat het niet volgens een formulier gaat of met bepaalde rituelen?

Ps ik ben voorstander van voorgesprekken en catechese in een gemeente. Maar tegenstander van het denkbeeld dat het alleen op een manier kan zoals we het zelf hebben bedacht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: laten dopen

Berichtdoor hans0166 » 23 apr 2021 09:32

gravo schreef:. Ok, maar kan dat dan ook in een huiskamer of toch liever in een kerk? Wordt in de RK traditie nooit in een kerkdienst gedoopt?


bij voorkeur in een kerk, omdat het ook net als bij protestanten de opname in de gemeenschap laat zien. Maar in noodgevallen gebeurt het thuis of ziekenhuis.( in principe kan dan iedere katholiek het sacrament toedienen)
Het is bij normale kinderdoop op de meeste plaatsen niet gebruikelijk tijdens de normale eucharistievieringen te dopen, maar op een andere tijd, doordeweeks of zondag in familiekring.Dat is mogelijk omdat sacramenten allemaal een eigen liturgie hebben, het hoeft niet samengepakt te worden ( kan wel maar dan worden beide liturgie vormen aangepast aan elkaar)
Een uitzondering is vaak de volwassendoop, die willen de meeste parochies/kerken nogal eens in de Paasnacht doen, het is eigenlijk een vast onderdeel van de Paasliturgie. In dit geval komt heel het initiatie sacrament samen ; doop -vormsel en eucharistie.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: laten dopen

Berichtdoor Haaibaai » 23 apr 2021 09:59

gravo schreef:Je bent wel een haaibaai, zeg. Ik geef gewoon antwoord op de vraag die Anoniem050 stelt. Hij wil weten of dopen in een kerk plaatsvindt of individueel. Mijn antwoord heeft te maken met de protestantse traditie waaruit ik kom. Maar is dat een probleem? En zou je dat niet kunnen verwachten op een forum als dit?

Ik vind jouw antwoord overigens niet helemaal adequaat. De vraag was of dopen in een kerk dient te gebeuren of niet.
En jij antwoordt dat het elke dag van de week kan, met getuigen. Ok, maar kan dat dan ook in een huiskamer of toch liever in een kerk? Wordt in de RK traditie nooit in een kerkdienst gedoopt? Mij is het nog niet helemaal duidelijk. Maar ja, ik ben dan ook maar protestants....

Misschien dat ik daarom wel niet de behoefte heb om mijn antwoorden in een vorm van majesteitsmeervoud te geven:
"en daar geven wij antwoord op". Wie zijn "wij" in dit verband?

gravo

Op jou vijandige reacties gaan wij niet meer in.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: laten dopen

Berichtdoor Haaibaai » 23 apr 2021 10:05

hans0166 schreef:bij voorkeur in een kerk, omdat het ook net als bij protestanten de opname in de gemeenschap laat zien. Maar in noodgevallen gebeurt het thuis of ziekenhuis.( in principe kan dan iedere katholiek het sacrament toedienen)
Het is bij normale kinderdoop op de meeste plaatsen niet gebruikelijk tijdens de normale eucharistievieringen te dopen, maar op een andere tijd, doordeweeks of zondag in familiekring.Dat is mogelijk omdat sacramenten allemaal een eigen liturgie hebben, het hoeft niet samengepakt te worden ( kan wel maar dan worden beide liturgie vormen aangepast aan elkaar)
Een uitzondering is vaak de volwassendoop, die willen de meeste parochies/kerken nogal eens in de Paasnacht doen, het is eigenlijk een vast onderdeel van de Paasliturgie. In dit geval komt heel het initiatie sacrament samen ; doop -vormsel en eucharistie.



Inderdaad @Hans0166,als er veel kinderdopen zijn dan is ook de Zondagmiddag de aangewezen middag daar voor maar je hebt ook ouders die graag willen kind binnen 24 uur gedoopt wordt,dus elke dag en elke tijdstip is dan goed, en waar er nog Kapelaans zijn is geen probleem of anders toch even afspraak in verband met drukte Pastoor Loci.

Volwassenen doop in de Heilige Paasnacht altijd een prachtige gebeuren; volwassenen die tot Geloof zijn gekomen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten