laten dopen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: laten dopen

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2021 12:29

Haaibaai schreef:Je doet een valse beschuldiging
Wat protestanten uit de bijbel filteren wat hun goed uit komt is dan voor waar.3 protestanten bij elkaar en drie zogenaamde waarheden die ze zeggen uit de Bijbel halen.Zouden de protestanten de Heilige Schrift maar is echt citeren, zouden ze zoals niet protestant zijn, hun verdeeldheid zegt al genoeg. :shock:


Lekker bezig op een protestants forum. Zolang jij op geen enkele manier ingaat op wat de Bijbel zegt en wat ik hier letterlijk citeer heb je geen recht van spreken. Je negeert wat er in de Bijbel staat gewoon omdat het niet in je plaatje past. Maar je reacties zeggen genoeg, je verwijt anderen verdeeldheid maar bent die zelf aan het zaaien. Tjonge, ik dacht dat ik als vrijgemaakt opgegroeide jongen wel wat gewend was op het gebied van enige-ware-kerk-denken maar dit gaat nog wel een stapje verder. De hooghartige farizeeer die alles beter denkt te weten en zichzelf op de borst slaat: Ik dank U dat ik niet ben zoals die protestanten daar. Het verklaart ook wel waarom je hier nooit luistert en alleen maar praat, je ziet jezelf als goed en de rest als fout, jij bent van God, wij allemaal van de duivel. We mogen dankbaar zijn dat je je tot ons niveau hebt verlaagd zodat jij, verlichte ons, in het duister dolende verlorenen kan vertellen hoe het precies zit :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: laten dopen

Berichtdoor Haaibaai » 21 jun 2021 12:48

Marnix schreef:Lekker bezig op een protestants forum. Zolang jij op geen enkele manier ingaat op wat de Bijbel zegt en wat ik hier letterlijk citeer heb je geen recht van spreken. Je negeert wat er in de Bijbel staat gewoon omdat het niet in je plaatje past. Maar je reacties zeggen genoeg, je verwijt anderen verdeeldheid maar bent die zelf aan het zaaien. Tjonge, ik dacht dat ik als vrijgemaakt opgegroeide jongen wel wat gewend was op het gebied van enige-ware-kerk-denken maar dit gaat nog wel een stapje verder. De hooghartige farizeeer die alles beter denkt te weten en zichzelf op de borst slaat: Ik dank U dat ik niet ben zoals die protestanten daar. Het verklaart ook wel waarom je hier nooit luistert en alleen maar praat, je ziet jezelf als goed en de rest als fout, jij bent van God, wij allemaal van de duivel. We mogen dankbaar zijn dat je je tot ons niveau hebt verlaagd zodat jij, verlichte ons, in het duister dolende verlorenen kan vertellen hoe het precies zit :-)


Ach dat zijn jou woorden als je daar gelukkig van wordt tja....................
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: laten dopen

Berichtdoor Memmem » 21 jun 2021 13:17

Haaibaai schreef:Een protestants verzinsel; De Heilige Kerk op grond van de Heilige Schrift leer wel iet anders Wat Katholiek en Apostolisch is.

Haaibaai, dit is een reformatorische forum, ga nou niet de rk visie boven de protestantse visie plaatsen. Daar heb je andere fora voor.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: laten dopen

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2021 14:20

Haaibaai schreef:Ach dat zijn jou woorden als je daar gelukkig van wordt tja....................


Het is het beeld dat jij hier schetst en als je daar gelukkig van wordt... tja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: laten dopen

Berichtdoor Haaibaai » 21 jun 2021 16:23

Memmem schreef:Haaibaai, dit is een reformatorische forum, ga nou niet de rk visie boven de protestantse visie plaatsen. Daar heb je andere fora voor.


Wellicht koekje van eigen deeg @Memmem.op verjaardagen die gemengd zijn zullen de protstantse gasten het wel even vertelen tegen de RK gasten hoe het zit maken wij nogals is meegeeft niet maar wel sfeer verpesten op een verjaardag ;afgegescheiden en tot op het bot verdeeld, en wat doen toch die zogenaamde evangelisatie posten in Katholiek Christelijke Landen zoals Spanje Belgie enz enz. Zou men nu naar Algerije gaan en Irak, en nog wat van die landen zouden wij zeggen mooi.

Oja en wat zegt de Heilige Schrift daarover bij monde van Sint Paulus........ waar al gewerkt is en ze Hem kennen ga ik daar nog is niet heen.En wat ons verbaast dat protestanten een visie hebben welke dan, er zijn er zo veel in de reformatorische wereld die elkaar nog tegen spreken ook............. wij zijn benieuwd. :x
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: laten dopen

Berichtdoor BladeStraight » 21 jun 2021 19:24

Memmem schreef:Haaibaai, dit is een reformatorische forum, ga nou niet de rk visie boven de protestantse visie plaatsen. Daar heb je andere fora voor.


De geloofsdoop/volwassendoop die hier te berde gebracht wordt is overigens ook totaal niet in de lijn van de gereformeerde leer. De doop is daarin een teken en zegel van het verbond dat God sluit met de mens. Petrus op de pinksterdag werd zojuist al even aangehaalt, hij zegt daar ook "U komt de belofte toe en uw kinderen". De kinderen van de gelovigen zijn in het verbond begrepen, zoals blijkt uit de hele Bijbel.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: laten dopen

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2021 23:32

Haaibaai schreef:Wellicht koekje van eigen deeg @Memmem.op verjaardagen die gemengd zijn zullen de protstantse gasten het wel even vertelen tegen de RK gasten hoe het zit maken wij nogals is meegeeft niet maar wel sfeer verpesten op een verjaardag ;afgegescheiden en tot op het bot verdeeld, en wat doen toch die zogenaamde evangelisatie posten in Katholiek Christelijke Landen zoals Spanje Belgie enz enz. Zou men nu naar Algerije gaan en Irak, en nog wat van die landen zouden wij zeggen mooi.

Oja en wat zegt de Heilige Schrift daarover bij monde van Sint Paulus........ waar al gewerkt is en ze Hem kennen ga ik daar nog is niet heen.En wat ons verbaast dat protestanten een visie hebben welke dan, er zijn er zo veel in de reformatorische wereld die elkaar nog tegen spreken ook............. wij zijn benieuwd. :x


Ach dat gaat vaak over details waar men zich soms wat druk om maakt. Maar dat valt tegenwoordig wel mee. Je kan me met allerlei protestanten, evangelischen en katholieken op een verjaardag zetten en ik respecteer iedereen en heb een goede tijd met ze. Ik ga ze niet aanvallen of overtuigen van hun ongelijk. Alleen als er mensen anderen gaan aanvallen op hun geloof en daar geen respect voor hebben of roepen dat zij het als enie juist hebben ga ik daar wel tegenin. Dat is ook waarom ik wat scherp op je reageer. Mensen die denken beter te geloven dan medechristenen en gelijk met een oordeel klaarstaan hebben nog een hoop te leren. Ik geloof dat God niet te vangen is in dogmatiek te vangen is en Zijn kerk een eenheidsworst is... maar dat Hij kinderen heeft in die diaspora van de kerken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: laten dopen

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 10:45

Dat is ook waarom ik wat scherp op je reageer. Mensen die denken beter te geloven dan medechristenen en gelijk met een oordeel klaarstaan hebben nog een hoop te leren. Ik geloof dat God niet te vangen is in dogmatiek te vangen is en Zijn kerk een eenheidsworst is... maar dat Hij kinderen heeft in die diaspora van de kerken.

Dat je scherp reageert vinden wij niet erg waarde @Marnix je bent in ieder geval geen grijze muis.Oja en voor de duidelijkheid[ allen die geloven in Jezus de Christus en Hem willen volgen en zoeken zijn onze broeders en zusters in de Heer of ze nou Protestants zijn Orthodox,Katholiek.

Alleen we kunnen er niet om heen dat de Romana de Heilige Moeder Kerk is en dat 1517 uit de hand gelopen is en dat men moet zoeken naar eenheid die Katholiek en Apostolisch is.

Maar goed het onderwerp was en is ....Laten Dopen :D
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

SophieS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2021 13:31

Re: laten dopen

Berichtdoor SophieS » 24 jun 2021 13:44

Vergeef me mijn onwetendheid. Het lijkt mij dat de basis voor de doop een oprecht verlangen is om Christus te aanvaarden en te volgen. En het is niet altijd mogelijk om dit in de kerk te doen. In Arabische landen worden christenen vervolgd. En de doop is een zeer geheim ritueel. Hoeveel geloof moet iemand hebben om dit ritueel uit te voeren onder angst voor vervolging en gevangenisstraf... Veel moderne Europese christenen zouden zich niet laten dopen als ze dit moesten doormaken...

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: laten dopen

Berichtdoor BladeStraight » 24 jun 2021 18:32

SophieS schreef:Vergeef me mijn onwetendheid. Het lijkt mij dat de basis voor de doop een oprecht verlangen is om Christus te aanvaarden en te volgen. En het is niet altijd mogelijk om dit in de kerk te doen. In Arabische landen worden christenen vervolgd. En de doop is een zeer geheim ritueel. Hoeveel geloof moet iemand hebben om dit ritueel uit te voeren onder angst voor vervolging en gevangenisstraf... Veel moderne Europese christenen zouden zich niet laten dopen als ze dit moesten doormaken...


In de gereformeerde leer, die naar de Bijbel is, is de basis van de doop drieledig:

Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken.

Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.

Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

SophieS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2021 13:31

Re: laten dopen

Berichtdoor SophieS » 25 jun 2021 08:46

Bedankt voor je antwoord. Dank u voor het tonen van dit geduld en de mogelijkheid om duidelijk uit te leggen de basisprincipes.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: laten dopen

Berichtdoor MoesTuin » 26 jun 2021 21:58

Haaibaai schreef:Een protestants verzinsel; De Heilige Kerk op grond van de Heilige Schrift leer wel iet anders Wat Katholiek en Apostolisch is.


Welke bijbel lees je dan?
Of wat bedoel je vanuit jou oogpunt met de Heilige Schrift?

In mijn bijbel lees ik toch echt de volgorde:

1 persoonlijk geloof
2 bekering
3 doop
4 inwoning heilige Geest in je hart

(even eerlijk neutraal de bijbel lezen en al die verschillende theologische en vele kerkelijke brilletjes afzetten. Dan kom je enkel op boven genoemde volgorde uit.)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: laten dopen

Berichtdoor Haaibaai » 26 jun 2021 22:03

MoesTuin schreef:Welke bijbel lees je dan?
Of wat bedoel je vanuit jou oogpunt met de Heilige Schrift?

In mijn bijbel lees ik toch echt de volgorde:

1 persoonlijk geloof
2 bekering
3 doop
4 inwoning heilige Geest in je hart

(even eerlijk neutraal de bijbel lezen en al die verschillende theologische en vele kerkelijke brilletjes afzetten. Dan kom je enkel op boven genoemde volgorde uit.)

Nogmaals een protestants verzinsel,maar goed daar van af gezien er is maar een Heilige Schrift, en daar houden wij ons aan vast,dat protestanten een eigen bijbel hebben is hun zaak,voor ons niet relevant.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: laten dopen

Berichtdoor MoesTuin » 26 jun 2021 22:14

Haaibaai schreef:Nogmaals een protestants verzinsel,maar goed daar van af gezien er is maar een Heilige Schrift, en daar houden wij ons aan vast,dat protestanten een eigen bijbel hebben is hun zaak,voor ons niet relevant.

Voor de goede orde...het staat in de bijbel Gods Woord
Welke kerkrichting houdt jij aan en hoe heet die heilige schrift?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: laten dopen

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2021 19:50

Waarschijnlijk heeft de paus zoiets een keer gezegd dan of zo, dat is dan ook heilig he.

Laat het lekker, de enige die Bijbel heeft geciteerd ben ik en zolang Haaibaai alleen maar kan roepen dat het een protestants verzinsel is maar zelf de Bijbel dicht laat omdat die zijn tegendeel bewijst heeft discussieren weinig zin. Hoe wil je een discussie met iemand winnen als die het beter dan de Bijbel denkt te weten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten