televisie kijken anno 2020

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2021 12:27

StillAwake schreef:Was "De beentjes van St Hildegard" de moeite waard? Ik kon altijd enorm genieten van de humor van Finkers, als ik vanavond tijd heb zal ik m eens aanzetten!


Het is een heerlijke, soms briljante film vind ik. Iets minder de standaard (wel leuke) flauwe humor, maar vaak iets subtieler en dat maakt het juist zo’n mooie film en een leuk verhaal. Zeker gaan kijken!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor StillAwake » 01 mei 2021 14:06

Marnix schreef:Het is een heerlijke, soms briljante film vind ik. Iets minder de standaard (wel leuke) flauwe humor, maar vaak iets subtieler en dat maakt het juist zo’n mooie film en een leuk verhaal. Zeker gaan kijken!

Helaas niet gelukt.
Maar hij staat op de wishlist!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ajl » 10 mei 2021 07:11

Mortlach schreef:Tja, als je echt commando wilt worden of Navy Seal of wat dan ook, dan lijkt het me niet dat je je als vrouw daardoor laat tegenhouden. En als je in een schuttersputje onder vuur ligt, denk ik niet dat dat je grootste problemen zijn. :mrgreen:


Klopt, al is het wel zo dat slechts weinig vrouwen aan de fysieke krachteisen van mannen kunnen voldoen. Mijn man heeft5 jaar bij een special forces in het buitenland gezeten en is er altijd op tegen dat vrouwen bij deze eenheden zitten. Niet omdat ze het niet zouden kunnen, maar vooral om de dreigingen van seksueel overschrijdend gedrag. De vrouwen die deze fysieke krachtmeting aankunnen zijn zwaar in de minderheid en moeten soms weken ( soms maanden; denk aan een onderzeeboot) in afgelegen gebieden zijn met mannen. De kans dat het dan op een of andere manier mis gaat, is best groot.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2021 15:45

ajl schreef:Klopt, al is het wel zo dat slechts weinig vrouwen aan de fysieke krachteisen van mannen kunnen voldoen. Mijn man heeft5 jaar bij een special forces in het buitenland gezeten en is er altijd op tegen dat vrouwen bij deze eenheden zitten. Niet omdat ze het niet zouden kunnen, maar vooral om de dreigingen van seksueel overschrijdend gedrag. De vrouwen die deze fysieke krachtmeting aankunnen zijn zwaar in de minderheid en moeten soms weken ( soms maanden; denk aan een onderzeeboot) in afgelegen gebieden zijn met mannen. De kans dat het dan op een of andere manier mis gaat, is best groot.


Dus vrouwen die voor hun land willen vechten mogen dat niet omdat mannen zich niet kunnen inhouden? Wat is dat nou voor een rare redenatie. Maar wel een bekende: vrouwen mogen ook geen spaghettibandjes omdat ze mannen dan maar het hoofd op hol brengen; wat dat betreft wordt het er van kindsbeen aan ingegoten dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het gedrag van mannen... ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Erik1960 » 10 mei 2021 15:56

Mortlach schreef:Dus vrouwen die voor hun land willen vechten mogen dat niet omdat mannen zich niet kunnen inhouden? Wat is dat nou voor een rare redenatie. Maar wel een bekende: vrouwen mogen ook geen spaghettibandjes omdat ze mannen dan maar het hoofd op hol brengen; wat dat betreft wordt het er van kindsbeen aan ingegoten dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het gedrag van mannen... ](*,)

Wanneer jij tegen etenstijd over spaghetti begint maak je mij het hoofd aardig op hol moet ik zeggen :mrgreen:
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ajl » 10 mei 2021 16:42

Mortlach schreef:Dus vrouwen die voor hun land willen vechten mogen dat niet omdat mannen zich niet kunnen inhouden? Wat is dat nou voor een rare redenatie. Maar wel een bekende: vrouwen mogen ook geen spaghettibandjes omdat ze mannen dan maar het hoofd op hol brengen; wat dat betreft wordt het er van kindsbeen aan ingegoten dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het gedrag van mannen... ](*,)


Ik was al ' bang' dat het zo opgevat zou worden, maar dat schrijf ik nergens. Ik heb trouwens dit argument bij mijn man ook wel eens ingebracht en dat zorgde voor een stevige discussie

Toch denk ik dat wij, als burgers, niet goed kunnen begrijpen hoe zo'n special forces tak werkt en aan welke spanningen deze mannen dagelijks in oorlogstijd bloot gesteld worden. De uiting van die stress komt er toch ergens uit. Dat kan in vrije tijd door drank, maar seksuele excessen liggen op de loer. Ik heb de impact, terwijl ik de verhalen vanuit eerste hand gehoord heb ook wel eens onderschat en zie tot op heden de band tussen de mannen die voortvloeit uit deze situaties.
Onderschat daarnaast ook niet wat ' vijanden' met vrouwen doen. Marco Kroon is al verkracht. Laat staan als er vrouwen in zo'n regiment zitten

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2021 17:10

ajl schreef:Ik was al ' bang' dat het zo opgevat zou worden, maar dat schrijf ik nergens. Ik heb trouwens dit argument bij mijn man ook wel eens ingebracht en dat zorgde voor een stevige discussie

Toch denk ik dat wij, als burgers, niet goed kunnen begrijpen hoe zo'n special forces tak werkt en aan welke spanningen deze mannen dagelijks in oorlogstijd bloot gesteld worden. De uiting van die stress komt er toch ergens uit. Dat kan in vrije tijd door drank, maar seksuele excessen liggen op de loer. Ik heb de impact, terwijl ik de verhalen vanuit eerste hand gehoord heb ook wel eens onderschat en zie tot op heden de band tussen de mannen die voortvloeit uit deze situaties.
Onderschat daarnaast ook niet wat ' vijanden' met vrouwen doen. Marco Kroon is al verkracht. Laat staan als er vrouwen in zo'n regiment zitten



Je schrijft het nergens, maar bedoelt het blijkbaar wel zo gezien je "toch..."

PTSD bij soldaten is al zou oud als soldaten zelf. Ik geloof dat de eerste "diagnose" van PTSD is afgeleid uit Babylonische kleitabletten die verhalen over een soldaat die na een bijzonder bloederige slag continu de spoken van de slachtoffers ziet.

Ik wil dit uiteraard niet onderschatten en ik maak PTSD helaas ook van dichtbij mee (zij het dan niet veroorzaakt door oorlogssituaties), maar blijf het vreemd vinden dat vrouwelijke soldaten tegen de mannelijke collega's moeten worden beschermd. Als vrouw heb je het sowieso niet goed tijdens een oorlog, daar hoef je niet per se soldaat voor te zijn.

Ik weet niet in hoeverre de training is aangepast sinds vrouwen in principe toegang hebben tot die groepen. Het zou me verbazen als a) de vrouwen die deze ambitie hebben niet zouden weten waar ze aan beginnen en b) dat de training mannen niet zo omkneedt dat ze elkaar nog zien als potentieel slachtoffer, maar misschien ben ik daar naïef in.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ajl » 10 mei 2021 17:48

Ik heb het nog niet eens over de gevolgen van PTSS, maar over de omstandigheden in het normale werk dat zij doen. Natuurlijk is het niet goed en zouden vrouwen hier tegen beschermd moeten worden. Dat is waarschijnlijk op de kazerne ook mogelijk. De vraag is of het op een boot, onderzeeboot of alleen in het veld waar mannen en waarschijnlijk 1 vrouw maanden bij elkaar op de lip en bed zitten ook mogelijk is.
Niet goed te praten, maar gebeurt wel helaas. Dit soort excessen komen met regelmaat naar buiten. Ik meen mij te herinneren ook recent op de KMA.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2021 18:52

ajl schreef:Ik heb het nog niet eens over de gevolgen van PTSS, maar over de omstandigheden in het normale werk dat zij doen. Natuurlijk is het niet goed en zouden vrouwen hier tegen beschermd moeten worden. Dat is waarschijnlijk op de kazerne ook mogelijk. De vraag is of het op een boot, onderzeeboot of alleen in het veld waar mannen en waarschijnlijk 1 vrouw maanden bij elkaar op de lip en bed zitten ook mogelijk is.
Niet goed te praten, maar gebeurt wel helaas. Dit soort excessen komen met regelmaat naar buiten. Ik meen mij te herinneren ook recent op de KMA.


Ik vraag mij alleen af of vrouwen dus maar weren niet het probleem aan de verkeerde kant oplossen is...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ajl » 10 mei 2021 19:01

Mortlach schreef:Ik vraag mij alleen af of vrouwen dus maar weren niet het probleem aan de verkeerde kant oplossen is...


Mee eens!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2021 10:33

De afgelopen weken hebben we de Vlaamse Wie is de Mol gekeken. Voor wie "Wie is de Mol" leuk vindt is dit een enorme aanrader. De Vlaamse variant is namelijk nog veel beter, de opdrachten zitten heel goed in elkaar met veel meer dwarsverbanden. Omdat het bij een commerciele zender is is er meer budget beschikbaar wat voor de opdrachten ook wel goed is. En de (niet bekende) Vlamingen zijn ook gewoon ontzettend gezellig met z'n allen. Online gratis terug te zien, alleen een acocunt maken, ça va. Als je gaat terugkijken, kijk dan niet de kick-off want dan weet je de winanar van vorig jaar en dat zou jammer zijn want als je een seizoen hebt gezien wil je ze allemaal zien :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2021 12:23

Marnix schreef:De afgelopen weken hebben we de Vlaamse Wie is de Mol gekeken. Voor wie "Wie is de Mol" leuk vindt is dit een enorme aanrader. De Vlaamse variant is namelijk nog veel beter, de opdrachten zitten heel goed in elkaar met veel meer dwarsverbanden. Omdat het bij een commerciele zender is is er meer budget beschikbaar wat voor de opdrachten ook wel goed is. En de (niet bekende) Vlamingen zijn ook gewoon ontzettend gezellig met z'n allen. Online gratis terug te zien, alleen een acocunt maken, ça va. Als je gaat terugkijken, kijk dan niet de kick-off want dan weet je de winanar van vorig jaar en dat zou jammer zijn want als je een seizoen hebt gezien wil je ze allemaal zien :)

Heb je de Verraders ook gezien Marnix?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2021 12:52

Chaya schreef:Heb je de Verraders ook gezien Marnix?


Nee. Wel een en ander over gehoord maar ik was bezig met de Mol en wil niet alleen maar tv kijken 's avonds dus heb dat niet gezien. Wie weet nog een keer :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2021 12:56

Marnix schreef:Nee. Wel een en ander over gehoord maar ik was bezig met de Mol en wil niet alleen maar tv kijken 's avonds dus heb dat niet gezien. Wie weet nog een keer :-)

Ik heb zijdelings een paar gedeeltes meegekeken met de kinderen, maar wat ik ervan gezien heb is het zeer heftig.
Diederik Jekel die in huilen uitbarst, omdat hij weg moet.
Ik vond Francis erg leuk. :D
Volgens mijn kinderen speelde ze het spel niet en daarom speelde ze het eigenlijk briljant. Snap je het nog? :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2021 14:45

Chaya schreef:Ik heb zijdelings een paar gedeeltes meegekeken met de kinderen, maar wat ik ervan gezien heb is het zeer heftig.
Diederik Jekel die in huilen uitbarst, omdat hij weg moet.
Ik vond Francis erg leuk. :D
Volgens mijn kinderen speelde ze het spel niet en daarom speelde ze het eigenlijk briljant. Snap je het nog? :wink:


Uiteraard. Mensen verwachten dat iemand zich aan bepaalde patronen houdt. Dat je een verrader kan herkennen aan hoe die het spel speelt. En als die dat (bewust of onbewust) niet doet of niet op de verwachte manier doet blijf je op die manier juist onder de radar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten