televisie kijken anno 2020

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Hodia » 12 dec 2020 09:06

TV kijken……………?!

Gij zult de Naam des Heere uws Gods niet ijdelijk gebruiken, want de Heere zal niet onschuldig houden die Zijn Naam ijdelijk gebruikt..
Iedere christen weet dat het , laat ik het anno 21e eeuws zeggen, niet netjes is te vloeken. Ik vind het “not done’, maar daarmee wil ik niet zeggen dat ik nooit gevloekt heb. Uiteraard moet ik tot mijn schaamte erkennen dat ik gevloekt heb, grof gevloekt heb, en dat niet alleen woordelijk, maar ook in mijn gedachten. Daarbij durf ik te stellen dat er geen mens is die nooit gevloekt heeft.
Als ik de verhalen hoorde van mijn (over)grootouders dan was dat vroeger net zo, alleen toch minder. Wij, onze kinderen, groeien op in een tijd waarin vloeken heel normaal is. Denk maar aan de straattaal, aan “social-media”, aan radio en tv. Men wordt ermee overspoeld.
Anno 1900 voordat de televisie zijn intrede deed, bleef men alleen op de hoogte van gebeurtenissen dmv van de radio en brieven. Het gevloek onder het volk zal er ook zeker zijn geweest.
God leerde ons door Zijn wet aan Mozes gegeven, dat wij Zijn Naam niet ijdelijk mogen gebruiken.
Sinds de televisie een normaal goed is geworden in de Nederlandse huiskamers is in de loop van die tijd het vloeken ook als “normaal’ worden beschouwd. Nog steeds zijn er mensen die tot een bepaalde geloofsgemeenschap behoren in Nederland waar men geen TV in huis wil. Men noemt het daar een werktuig van de duivel.
Het is wel zo dat het geweld, de seks, de drugs en het gevloek verheerlijkt lijken te worden op de vele televisiezenders. Naar mijn weten zijn er 1 zender in Nederland waar geen gevloek gehoord zal worden, te weten Family7 en de EO.
Zelfs uitstekend bekeken familieprogramma’s waar men eigenlijk geen gevloek zou verwachten, worden de laatste decennia steeds meer overspoeld met godslasterende teksten.

Ook wij hebben 2 televisietoestellen in ons huis staan. Maar het lijkt steeds moeilijker te worden om naar een leuk programma te kijken waarin niet gevloekt wordt. Zelf het bekijken van natuurseries is niet altijd vrij van gevloek.
Maar, zeggen critici, mensen die geen televisie in huis hebben bezitten in deze tijd bijna allemaal wel een computer, laptop, en modern mobieltje, daar wordt men ook overspoelt met gevloek, met seks enz, enz.
Ik vind televisiekijken de laatste jaren steeds minder leuk, omdat ik zelf als ik programma’s bekijk waarvan ik ervan uit mag gaan om gevrijwaard te blijven van gevloek, gevloek te horen of te lezen krijg.
Mag men dan geen televisie in huis hebben zoals in sommige zwaar gereformeerde gemeenten daar nog zwaar aan wordt getild? Ik heb predikanten horen preken die in de preek voorbeelden van TV aanhaalden. Ik zal en wil daar geen oordeel over vellen.
Maar bij mij gaat de animo om tv te kijken er steeds meer vanaf. Ik lees of leer liever een boek waarin het over onze Heere gaat, of beluister een preek van (on)bekende predikanten.

Klopt mijn gevoel nu met betrekking op deze geopende topic, of zit ik er helemaal naast?
Ik ben geen tegenstander van TV, van de moderne technieken die men nu ter beschikking heeft, maar wordt het allemaal niet te ruw, te godslasterend?
Trekt een en ander ons niet weg van God, want elke vloek gelezen iedere vloek gehoord weergalmt in het hoofd. Persoonlijk denk ik dat mensen die daar onverschillig instaan zich verwijderen van God.

Nou goed, ik weet zeker dat hier vele en diverse reacties op zullen komen. Misschien sta ik hier wel alleen in, maar sinds ik als deelnemer op refoweb zit, bespeur ik toch ook wel bij enige andere forumleden dat die zich misschien wel in mijn standpunt zullen herkennen.
Mijn enige wens is dat hierover met respect naar elkaar toe over gediscussieerd kan worden. Laten wij elkaar hier in liefde ontmoeten met allen hetzelfde doel voor ogen hebbende, namelijk mogen groeien in de liefde voor God en de naaste.
Laat dit tevens mijn laatste bijdrage zijn in 2020 en wie weet kom ik met goede moed terug in 2021.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Veendam » 12 dec 2020 10:29

Als ik een advies mag geven dan zeg ik gewoon dit: Kijk vooraf welke programma's je wilt zien en doe dan de TV aan en doe het ding na afloop gewoon weer uit. Dat is ook van toepassing op al die social media.

Buiten grof taalgebruik en sexueel getint moet je ook vooral rekening houden met je tijd die je maar 1 keer kunt gebruiken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Chaya » 12 dec 2020 12:16

Wij kijken gericht tv.
Het is in bepaalde kringen - grachtengordel - bon ton om te zeggen: ik kijk geen tv.
Terwijl ze er wel hun brood mee verdienen, vaak of zich dolgraag laten interviewen.
Ik ken niet zoveel mensen meer die mordicus tegen tv kijken zijn, want degenen die principieel geen tv in huis hebben, hebben vaak wel een abonnement op Netflix of kijken via hun laptop.
Ik heb onlangs nog een predikant in een rechterflankgemeente horen waarschuwen tegen het verslaafde kijken van series bij aanbieders zoals Netflix. Die man is natuurlijk ook niet achterlijk.
Er zijn gelukkig nog mooie films, waar niet in gevloekt wordt en seks niet tot in details getoond wordt.
En ik kijk graag naar een goed kookprogramma, een goede leerzame quiz.
Het aanbod van Family 7 valt helaas wat tegen.
Als ik er langszap kom ik altijd diezelfde sprekers tegen, zoals Joyce Meyer.
Ik vond God op de werkvloer wel een goed programma.
De quiz Wijs is op zich wel leuk, maar graag een andere presentator en de vragen iets minder moeilijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor naamloos » 12 dec 2020 17:18

Hmm, wat mij net opviel: vroeger begon het dat je een *piep* hoorde als er een vloek of een schunnig woord voorbij kwam.
En nu hoor ik regelmatig een *piep* als je zo'n woord erbij moet denken bijv. het is *piep* moeilijk om te stoppen met roken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Chaya » 14 dec 2020 13:42

Als je een televisiefragment van vroeger bekijkt en beluistert, is dat vaak zo'n verschil met nu. Men sprak uitermate beschaafd Nederlands, of het nu de presentator of de quizmaster was. Zelfs de cabaretiers.
En als nu per ongeluk de camera te vroeg of te laat uitgaat bij de journaalpresentator, bestaat de kans dat je een jolige of een beschamende uitspraak of zelfs een vloek te horen krijgt.
Soms zit er een gast aan een tafel die een grove (bastaard)vloek uit en dan meteen zegt: oeps, sorry, mag niet bij de eo of Max he?
Ik vond het trouwens wel leuk om te horen dat in de quiz 2 voor twaalf een vraag voorbij kwam over ds Kersten, in de SGP.
Kandidaten hadden die vraag trouwens fout.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2020 16:43

Chaya schreef:Als je een televisiefragment van vroeger bekijkt en beluistert, is dat vaak zo'n verschil met nu. Men sprak uitermate beschaafd Nederlands, of het nu de presentator of de quizmaster was. Zelfs de cabaretiers.


Ja, wat vreselijk oubollig.

Ik vond het trouwens wel leuk om te horen dat in de quiz 2 voor twaalf een vraag voorbij kwam over ds Kersten, in de SGP.
Kandidaten hadden die vraag trouwens fout.


Leuk dat die quiz nog steeds loopt. Wie presenteert dat tegenwoordig? Nog steeds Astrid Joosten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2020 21:25

Ach....de TV .....de TV heeft echt niet zo n invloed meer....
In die zin is het internet de grote concurrent en de nr 1, zeker voor de jeugd....die kijken al lang geen TV meer.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 14 dec 2020 22:05

MoesTuin schreef:Ach....de TV .....de TV heeft echt niet zo n invloed meer....
In die zin is het internet de grote concurrent en de nr 1, zeker voor de jeugd....die kijken al lang geen TV meer.....


Ik heb al sinds 2010 geen tv meer gekeken. Alles gaat via Youtube of Netflix.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor MoesTuin » 14 dec 2020 22:23

Mortlach schreef:Ik heb al sinds 2010 geen tv meer gekeken. Alles gaat via Youtube of Netflix.

Precies.
En de jeugd vlogt....enz...
Televisiekijken anno 2020....echt op zn retour inderdaad....houdbaarheidsdatum bijna verstreken kan je wel stellen :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2020 23:07

MoesTuin schreef:Precies.
En de jeugd vlogt....enz...
Televisiekijken anno 2020....echt op zn retour inderdaad....houdbaarheidsdatum bijna verstreken kan je wel stellen :D


Nog steeds geen netflix en zo. Red me nog wel met de tv en wil ook nog andere dingen doen. We hebben hier een goed omroepbestel :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor LordJava » 15 dec 2020 14:53

Ik kijk vrijwel elke dag naar Typisch en Binnenstebuiten, op Nederland 2. Daarnaast kijk ik graag naar programma’s over huizen, tuinen en verbouwingen. En naar Wie van de Drie. Dat is nu weer even afgelopen. De Meilandjes vind ik ook erg leuk en fijne mensen, maar Chateau Meiland is ook weer even afgelopen. De programma’s van Gordon geniet ik van. Zoals nu weer met die honderdjarigen. Alle Hens aan Dek vind ik ook leuk. Je hebt nu in december ook veel leuke films op de commerciële zenders. Bridget Jones, Pretty Woman, The hobbit, en vanavond bijvoorbeeld Good Will Hunting, Jack the Giant Slayer, Pan. Verder kijk ik voornamelijk Netflix en Prime video. Ik kijk sinds Corona niet meer naar praatprogramma’s of het nieuws. Alle staatspropaganda sla ik over. Ik lees ivm de coronaregels de samenvatting van hoogstens tien zinnen wel op nu.nl. Ik zet de tv dus alleen aan voor wat ik expliciet wil zien en anders niet. Ik heb nog gewoon een papieren televisiegids.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2020 16:39

Wow ik dacht dat ik ouderwets was zonder Netflix maar een papieren tv-gids..... :-) Dat is lang geleden.
Films kijk ik trouwens bar weinig op tv. Daar zit altijd zoveel reclame tussen. Ik huur af en toe een film en die kijken we dan samen, of iets uit de collectie die ik al heb. In de zomer zijn we begonnen met de extended edition van Lord of the Rings terug te kijken, gewoon iedere avond een stukje. Deel 1 en 2 gehad, binnenkort maar weer eens verder daarmee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2020 09:32

Marnix schreef:Nog steeds geen netflix en zo. Red me nog wel met de tv en wil ook nog andere dingen doen. We hebben hier een goed omroepbestel :-)

Hier net zo.....veel "real life" tv ( t leven is net een soap soms :mrgreen: )
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor LordJava » 16 dec 2020 12:21

Marnix schreef:Wow ik dacht dat ik ouderwets was zonder Netflix maar een papieren tv-gids..... :-) Dat is lang geleden.
Films kijk ik trouwens bar weinig op tv. Daar zit altijd zoveel reclame tussen. Ik huur af en toe een film en die kijken we dan samen, of iets uit de collectie die ik al heb. In de zomer zijn we begonnen met de extended edition van Lord of the Rings terug te kijken, gewoon iedere avond een stukje. Deel 1 en 2 gehad, binnenkort maar weer eens verder daarmee.


Leuk. Ik ben toevallig ook Lord of the Rings opnieuw aan het bekijken, ook in kleine gedeeltes, maar niet de uitgebreide versie. Ik vind de klassieke versie al lang :) . Wel mooi. Nadat The Hobbit op tv was geweest wilde ik Lord of the Rings ook weer zien. Die films blijken te vinden te zijn op Prime video. Iedere keer dat ik die films zie vallen weer nieuwe details op. Het blijven prachtfilms.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2020 13:02

LordJava schreef:Leuk. Ik ben toevallig ook Lord of the Rings opnieuw aan het bekijken, ook in kleine gedeeltes, maar niet de uitgebreide versie. Ik vind de klassieke versie al lang :) . Wel mooi. Nadat The Hobbit op tv was geweest wilde ik Lord of the Rings ook weer zien. Die films blijken te vinden te zijn op Prime video. Iedere keer dat ik die films zie vallen weer nieuwe details op. Het blijven prachtfilms.


Als je toch een lange zit het kan je beter de extended versie kijken. Maar goed wij kijken gewoon een uur per keer of zo en gaan dan een andere keer weer verder. Als je een hele film op een avond wil zien is het wel een lange zit maar waarom zou dat moeten.

De films van The Hobbit kijken we niet terug, die vond ik behoorlijk teleurstellend. Maar ik vergelijk met de boeken, voor wie dat niet doen is het vast prima :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten