televisie kijken anno 2020

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Hodia » 17 dec 2020 18:10

Beste medeforumleden,
Nu was mijn topic dus: tv kijken anno 2020. En ja, ik kijk tv en netflix valt voor mij ook onder tv kijken. Natuurlijk kan dat ook op de laptop of al wat niet meer. Mijn zoon streamd voetbal via zijn i-mac en dan met een HMDI kabeltje naar de tv op tv. Dus in mijn beleving kijk men dan tv. Kern van deze topic is de verruwing van het Nederlandse taalgebruik, inclusief grof gevloek, sex, drugs, en rock n roll. Al is die rock n roll prima. Ik mag Elvis Presly bijv wel.

Maar @Chaya omschreef het prima.
Chaya schreef

Als je een televisie programma van........


En ik kijk ook terug via Youtube. Maar om een programma te vinden waarin Niet gevloekt, gescholden, extreem geweld, mensen belachelijk worden gemaakt, is moeilijk te vinden. En ja, dan gaat de televisie uit en lees ik liever een boek of ga wat studeren als hobby.
Kern was/is dus: wat je ook kijkt op tv of via socialmedia, in het overgrote deel wordt stevig gevloekt e.d.

Wilde hier toch even op reageren.
Ieder het zijne, geen probleem, maar persoonlijk dan toch maar liever een boek.

PS. iemand keek de Meilandjes, ik ook, al spijt het mij zeer dat ook daar wel eens zeer grof gevloekt wordt.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2020 19:41

Een goed alternatief is op Youtube mensen vinden die 'gezinscontent' maken, dat kan vanalles zijn, het betekent in feite alleen dat er niet gevloekt wordt. Er is een vrij robuuste gemeenschap die Minecraft-video's maakt bijvoorbeeld, en een aantal van mijn favoriete Youtubers die andere spelletjesgerelateerde video's produceren vloeken niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor LordJava » 17 dec 2020 19:46

Hodia schreef:Beste medeforumleden,
Nu was mijn topic dus: tv kijken anno 2020. En ja, ik kijk tv en netflix valt voor mij ook onder tv kijken. Natuurlijk kan dat ook op de laptop of al wat niet meer. Mijn zoon streamd voetbal via zijn i-mac en dan met een HMDI kabeltje naar de tv op tv. Dus in mijn beleving kijk men dan tv. Kern van deze topic is de verruwing van het Nederlandse taalgebruik, inclusief grof gevloek, sex, drugs, en rock n roll. Al is die rock n roll prima. Ik mag Elvis Presly bijv wel.

Maar @Chaya omschreef het prima.


En ik kijk ook terug via Youtube. Maar om een programma te vinden waarin Niet gevloekt, gescholden, extreem geweld, mensen belachelijk worden gemaakt, is moeilijk te vinden. En ja, dan gaat de televisie uit en lees ik liever een boek of ga wat studeren als hobby.
Kern was/is dus: wat je ook kijkt op tv of via socialmedia, in het overgrote deel wordt stevig gevloekt e.d.

Wilde hier toch even op reageren.
Ieder het zijne, geen probleem, maar persoonlijk dan toch maar liever een boek.

PS. iemand keek de Meilandjes, ik ook, al spijt het mij zeer dat ook daar wel eens zeer grof gevloekt wordt.


Persoonlijk kijk en luister ik duizend maal liever naar de spontane zeer behulpzame Meilandjes en naar Gordon en Joling, inclusief hun taal en hun grappen, dan naar de gemaakte, bekakt sprekende mensen uit de jaren ‘50 waar Chaya het over heeft. Als Meiland Ietsje minder zou vloeken zou dat wel fijn zijn want hij doet het wel heel erg vaak. Maar al het goeds dat ze doen en hun spontaniteit vind ik veel leuker dan dat ingehouden en bekakte en die hete aardappel van vroeger. Als ik beelden zie en vooral hoor uit die tijd dan is het net alsof iemand hen staat te knijpen, of dat ze Helium hebben ingeademd. Het klinkt zo benauwd en afgeknepen. Extreem geweld kijk ik ook niet naar. Een mooie vrijpartij in een film vind ik ook niet verkeerd. Het moet wel smaakvol zijn en in het verhaal passen, en niet platvloers zijn. Per saldo vind ik de tv van 2020 dus niet verkeerd en een stuk beter dan vroeger. Ik denk dat mensen altijd blijven zeggen dat het vroeger beter was.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

ArmvanGeest

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ArmvanGeest » 27 dec 2020 09:52

Wat ik altijd merkwaardig heb gevonden is dat er mensen zijn die het tv-gebruik afkeuren vanwege het vloeken. Vloeken mag niet, en als je iemand anders hoort vloeken, dan doe je zelf blijkbaar ook iets fout. Dan word je besmet, of zo.

Of misschien is de redenatie dat je door het aanzetten van het geluid van de televisie het vloeken in de wereld brengt, en dat jij dus dan eigenlijk degene bent die dat doet. Maar in dat geval zou je wel een boek mogen lezen waarin gevloekt wordt, want dan breng je het geluid niet de wereld in.

Het is ook vreemd dat dit alleen voor vloeken geldt. Je mag wel een roman lezen waarin een dief voorkomt die iets steelt, maar je mag niet een roman lezen waarin iemand vloekt. Dat is toch vreemd?

Als je dus consequent wilt zijn, dan mag je eigenlijk alleen maar boeken lezen en films kijken van volmaakte mensen die niets verkeerd doen. Lijkt me lastig... :-k

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2020 19:37

ArmvanGeest schreef:Als je dus consequent wilt zijn, dan mag je eigenlijk alleen maar boeken lezen en films kijken van volmaakte mensen die niets verkeerd doen. Lijkt me lastig... :-k


O, geloof me, die mensen bestaan ook.

Doet me denken aan een christen die kritiek had op Harry Potter; niet (alleen) vanwege het toveren en dergelijke, maar over het feit dat ja, het goede het kwade uiteindelijk overwint, maar in dit geval niet het goede goede, als je begrijpt wat ik bedoel. Aangezien het enige echt "goede" Jezus is en alleen DIE het kwaad kan overwinnen.

Sommige mensen zijn gewoon tegen vermaak.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ArmvanGeest

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ArmvanGeest » 27 dec 2020 20:11

Mortlach schreef:Doet me denken aan een christen die kritiek had op Harry Potter; niet (alleen) vanwege het toveren en dergelijke, maar over het feit dat ja, het goede het kwade uiteindelijk overwint, maar in dit geval niet het goede goede, als je begrijpt wat ik bedoel. Aangezien het enige echt "goede" Jezus is en alleen DIE het kwaad kan overwinnen.


Dat klinkt inderdaad voor een niet-christen wel erg raar, maar eerlijk gezegd kan ik me er wel iets bij voorstellen dat een christen dat zegt.
Christenen hebben namelijk een ander idee over goed en kwaad dan niet-christenen.

Voor niet-christenen is iets "goed" als het bevorderlijk is voor het welzijn en voortbestaan van zichzelf en hun "bondgenoten." (Familie, vrienden, collega's, landgenoten, soms de hele mensheid....) Iets wordt beschouwd als slecht, als het nadelig is voor het voortbestaan. Dat is een natuurlijk besef waar ze niet over na hoeven te denken.

Voor christenen ligt dat iets anders. Hun idee over goed en kwaad wordt gedicteerd door wat de Bijbel daarover zegt. Als de Bijbel zegt dat iets moet, dan is het goed, en als de Bijbel zegt dat iets niet mag, dan is het slecht.

Weliswaar is er een grote overlap, maar niet helemaal. Vloeken, bijvoorbeeld. Een niet-christen kan het prima vinden om eens stevig te vloeken wanneer hij met een hamer op zijn duim slaat. Dat lucht lekker op. Voor een christen geldt dat natuurlijk niet. Die moet al die woede opkroppen, (waardoor hij zichzelf heel slecht gaat voelen... :) )

Zodoende kan ik me wel voorstellen dat een christen die kritiek op Harry Potter had. Hun idee van goed en kwaad is heel anders.

Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, is hoe iemand nu als christen dat vloeken ziet. Waarom wel een boek lezen waarin gelogen wordt, maar niet een boek waarin gevloekt wordt...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2020 20:27

ArmvanGeest schreef:
Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, is hoe iemand nu als christen dat vloeken ziet. Waarom wel een boek lezen waarin gelogen wordt, maar niet een boek waarin gevloekt wordt...


Herinnert iemand zich het befaamde "Donald Duck"-antwoord nog dat ooit in de Vragenrubriek stond? 2012 zie ik nu ik het terugzoek. Ik begin me oud te voelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ArmvanGeest

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ArmvanGeest » 27 dec 2020 20:33

Mortlach schreef:Herinnert iemand zich het befaamde "Donald Duck"-antwoord nog dat ooit in de Vragenrubriek stond? 2012 zie ik nu ik het terugzoek. Ik begin me oud te voelen.


Geen idee... Waar ging dat over?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2020 20:39

ArmvanGeest schreef:Geen idee... Waar ging dat over?


Zelfde teneur dat het verkeerde goede het kwaad overwint en meer ongelooflijk geneuzel van christenen die tegen vermaak en fanatasie zijn. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ArmvanGeest

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ArmvanGeest » 27 dec 2020 20:49

Mortlach schreef:Zelfde teneur dat het verkeerde goede het kwaad overwint en meer ongelooflijk geneuzel van christenen die tegen vermaak en fanatasie zijn. :-oo


I see .... En zo te zien heb jij daar weinig begrip voor. :-k :D

Ik zit hier net op dit forum. Kun je dat soort dingen allemaal zeggen zonder er af geknikkerd te worden? "Ongelooflijk geneuzel" is toch niet erg respectvol?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2020 21:20

ArmvanGeest schreef:I see .... En zo te zien heb jij daar weinig begrip voor. :-k :D

Ik zit hier net op dit forum. Kun je dat soort dingen allemaal zeggen zonder er af geknikkerd te worden? "Ongelooflijk geneuzel" is toch niet erg respectvol?


Meestal gaat dat wel goed hoor. Ik heb een redelijk goed idee waar de lijnen liggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ArmvanGeest

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ArmvanGeest » 27 dec 2020 21:48

Mortlach schreef:Meestal gaat dat wel goed hoor. Ik heb een redelijk goed idee waar de lijnen liggen.


Ok, ja, dat wil ik wel geloven als je er al zo'n tijd op zit.

Zelf heb ik er wel begrip voor dat christenen tegen vermaak zijn. Stel je voor dat je iemand bent die zo verschrikkelijk slecht is dat je het verdient om eeuwig te branden in de hel. En binnen afzienbare tijd, het kan al heel snel zijn, zal het oordeel over jou worden voltrokken. Weliswaar heb je nog een kans op genade, maar dan moet je wel berouw tonen en tot inkeer komen. Dat is natuurlijk een bijzonder ernstige zaak. Het zou heel raar en ongepast zijn als je in zo'n situatie vrolijk zou gaan lopen doen.
Dus als mensen dat werkelijk zo geloven, dan begrijp ik dat wel...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2020 22:27

ArmvanGeest schreef:Zelf heb ik er wel begrip voor dat christenen tegen vermaak zijn. Stel je voor dat je iemand bent die zo verschrikkelijk slecht is dat je het verdient om eeuwig te branden in de hel. En binnen afzienbare tijd, het kan al heel snel zijn, zal het oordeel over jou worden voltrokken. Weliswaar heb je nog een kans op genade, maar dan moet je wel berouw tonen en tot inkeer komen. Dat is natuurlijk een bijzonder ernstige zaak. Het zou heel raar en ongepast zijn als je in zo'n situatie vrolijk zou gaan lopen doen.
Dus als mensen dat werkelijk zo geloven, dan begrijp ik dat wel...


Ja, ergens begrijp ik dat ook wel, maar ik verzet me dan wel weer tegen het idee dat ze dat soort denken verspreiden, want het lijkt me een ellendige manier om je leven zo te moeten leven. En je nodigt dat soort lui al helemaal niet uit voor een feestje, niet dat ze zouden komen, want een feestje is maar vermaak natuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ArmvanGeest

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor ArmvanGeest » 28 dec 2020 05:54

Mortlach schreef:Ja, ergens begrijp ik dat ook wel, maar ik verzet me dan wel weer tegen het idee dat ze dat soort denken verspreiden, want het lijkt me een ellendige manier om je leven zo te moeten leven. En je nodigt dat soort lui al helemaal niet uit voor een feestje, niet dat ze zouden komen, want een feestje is maar vermaak natuurlijk.


Mee eens ... :D

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: televisie kijken anno 2020

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2020 10:26

Wij waren fan van Kamp van Koningsbrugge.
Ik vond het wel een prima reclame voor defensie.
Commando-opleiding is i.i.g. niet voor watjes.
Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik vind het eerlijk gezegd voor vrouwen minder geschikt.
Niet qua doorzettingsvermogen, maar meer fysiek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten