database met psalmen en samenzang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaco1981
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2020 20:12

database met psalmen en samenzang

Berichtdoor jaco1981 » 03 dec 2020 14:52

Beste,
Ik ben voor onze kerk, en ik denk stiekem vele gemeenten met mij, op zoek naar een database waarin alle psalmen staan.
Het gaat niet alleen om de audio bestanden want die kan je zo van psalmen.nl halen maar met zang erbij (samenzang, NL zingt, mannekoor, gemengdkoor enz enz).
Aangezien je nu niet in de kerk mag zingen laten wij de samenzang afspelen in kerk en zenden dit ook gelijk digitaal uit waardoor de mensen thuis ook deze samenzang horen. Op Youtube zijn natuurlijk heel veel psalmen te vinden maar we komen er achter dat er gewoon nog aardig wat zijn die niet te vinden zijn... Voorbeeld: Psalm 26 vers 3 of Pslam 33 vers 10.

Iemand een idee waar dit te vinden is? Als het al te vinden is natuurlijk :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: database met psalmen en samenzang

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2020 15:16

jaco1981 schreef:Beste,
Ik ben voor onze kerk, en ik denk stiekem vele gemeenten met mij, op zoek naar een database waarin alle psalmen staan.
Het gaat niet alleen om de audio bestanden want die kan je zo van psalmen.nl halen maar met zang erbij (samenzang, NL zingt, mannekoor, gemengdkoor enz enz).
Aangezien je nu niet in de kerk mag zingen laten wij de samenzang afspelen in kerk en zenden dit ook gelijk digitaal uit waardoor de mensen thuis ook deze samenzang horen. Op Youtube zijn natuurlijk heel veel psalmen te vinden maar we komen er achter dat er gewoon nog aardig wat zijn die niet te vinden zijn... Voorbeeld: Psalm 26 vers 3 of Pslam 33 vers 10.

Iemand een idee waar dit te vinden is? Als het al te vinden is natuurlijk :)


Lastig, zeker ook omdat je dan ook weer verschillende berijmingen hebt, hele noten / halve noten, snel en langzaam gespeeld. Dat maakt niet alles even geschikt. Ik denk dus dat als je deze methode volgt, je wat beperkt bent ik wat je kan laten zien / horen. Alternatief is om in je kerkdienst met "voorzangers" te werken. Bij ons zijn er altijd 3 zangers en er is een organist (en meestal een pianist voor liederen die beter op piano kunnen) en dan kan je zingen wat je wil zingen. De organist speelt de psalm, het zangteam zingt. En de rest luistert, thuis kan je uiteraard meezingen. Dan heb je wel een zangteam nodig en ik weet niet of die er bij jullie is aangezien het vooral om Psalmen lijkt te gaan. Maar misschien genoeg mensen in de gemeente die van zingen houden en dat wel willen doen? En het zou inderdaad wel mooi zijn als gemeenten die voor die aanpak kiezen allemaal dat zouden delen zodat je een database krijgt waar je alles in terug kan vinden, dat zou ideaal zijn voor kerken zonder een zanggroep. Maar ik ben bang dat die nog niet bestaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: database met psalmen en samenzang

Berichtdoor Cahier » 03 dec 2020 17:42

Marnix schreef:Lastig, zeker ook omdat je dan ook weer verschillende berijmingen hebt, hele noten / halve noten, snel en langzaam gespeeld. Dat maakt niet alles even geschikt. Ik denk dus dat als je deze methode volgt, je wat beperkt bent ik wat je kan laten zien / horen. Alternatief is om in je kerkdienst met "voorzangers" te werken. Bij ons zijn er altijd 3 zangers en er is een organist (en meestal een pianist voor liederen die beter op piano kunnen) en dan kan je zingen wat je wil zingen. De organist speelt de psalm, het zangteam zingt. En de rest luistert, thuis kan je uiteraard meezingen. Dan heb je wel een zangteam nodig en ik weet niet of die er bij jullie is aangezien het vooral om Psalmen lijkt te gaan. Maar misschien genoeg mensen in de gemeente die van zingen houden en dat wel willen doen? En het zou inderdaad wel mooi zijn als gemeenten die voor die aanpak kiezen allemaal dat zouden delen zodat je een database krijgt waar je alles in terug kan vinden, dat zou ideaal zijn voor kerken zonder een zanggroep. Maar ik ben bang dat die nog niet bestaan.


Bij ons, in een gemeente waar uit de berijming van 1773 wordt gezongen, gaat het ook al een paar maanden op die manier. We hebben nu een rooster met ongeveer 12 personen en iedere eredienst wordt de voorzang verzorgd door 1 man en 2 vrouwen bij orgelbegeleiding.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: database met psalmen en samenzang

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2020 21:32

Cahier schreef:Bij ons, in een gemeente waar uit de berijming van 1773 wordt gezongen, gaat het ook al een paar maanden op die manier. We hebben nu een rooster met ongeveer 12 personen en iedere eredienst wordt de voorzang verzorgd door 1 man en 2 vrouwen bij orgelbegeleiding.


Mooi. Uiteindelijk is het denk ik toch persoonlijker dan Youtube-filmpjes. Wat ik bedoelde is dat veel gemeenten niet zomaar een zangteam paraat hebben dus als je voor die optie gaat moeten er eerst zo'n team geregeld worden. Bij jullie is dat zo te zien al gedaan ja. Bij ons meestal ook 1 man en 2 vrouwen, dat is wel een goede mix.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: database met psalmen en samenzang

Berichtdoor MoesTuin » 05 dec 2020 09:45

jaco1981 schreef: Pslam 33 vers 10.

Iemand een idee waar dit te vinden is? Als het al te vinden is natuurlijk :)


want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: database met psalmen en samenzang

Berichtdoor MoesTuin » 05 dec 2020 09:48

jaco1981 schreef:Psalm 26 vers 3

Iemand een idee waar dit te vinden is? Als het al te vinden is natuurlijk :)


want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: database met psalmen en samenzang

Berichtdoor Cahier » 05 dec 2020 12:01

Marnix schreef:Mooi. Uiteindelijk is het denk ik toch persoonlijker dan Youtube-filmpjes. Wat ik bedoelde is dat veel gemeenten niet zomaar een zangteam paraat hebben dus als je voor die optie gaat moeten er eerst zo'n team geregeld worden. Bij jullie is dat zo te zien al gedaan ja. Bij ons meestal ook 1 man en 2 vrouwen, dat is wel een goede mix.

Een zangteam vind ik een beetje klinken als een bandje of een vast koortje. Iets waar een hoop gemeenten toch huiverig voor zijn omdat de kerk geen podium hoort te zijn. Vandaar dat ik reageerde. In september ging er een mail rond waarin om voorzangers werd gevraagd, en pas een maand later was er voor het eerst weer zang in de dienst. Het was dus ook niet zomaar paraat.

Eerlijk gezegd heb ik toch wel moeite als er niet in de kerk wordt gezongen. We hebben een bepaalde orde van dienst waarover het voorgeslacht heeft nagedacht. Het komt mij voor dat we zonder er bij na te denken de gemeentezang substitueren voor of alleen orgelspel of voor het draaien van een nummertje om maar zo dicht mogelijk bij de vorm van de traditie te blijven. Gods lof wordt niet door apparaten gezongen, maar door mensen. Waarom zou de dominee dan bijvoorbeeld ook zijn preek niet op een zaterdagavond op kunnen nemen en zondags afdraaien in de dienst? Of waarom zou de preek niet worden uitgeprint voor de gemeenteleden zodat ze het in de dienst onder orgelspel kunnen lezen, terwijl de predikant dan verder zijn mond houdt? Of zo'n groepje van drie dan als persoonlijker wordt ervaren boven het afspelen van een psalm vind ik daarom minder relevant.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: database met psalmen en samenzang

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2020 08:43

Cahier schreef:Een zangteam vind ik een beetje klinken als een bandje of een vast koortje. Iets waar een hoop gemeenten toch huiverig voor zijn omdat de kerk geen podium hoort te zijn. Vandaar dat ik reageerde. In september ging er een mail rond waarin om voorzangers werd gevraagd, en pas een maand later was er voor het eerst weer zang in de dienst. Het was dus ook niet zomaar paraat.

Eerlijk gezegd heb ik toch wel moeite als er niet in de kerk wordt gezongen. We hebben een bepaalde orde van dienst waarover het voorgeslacht heeft nagedacht. Het komt mij voor dat we zonder er bij na te denken de gemeentezang substitueren voor of alleen orgelspel of voor het draaien van een nummertje om maar zo dicht mogelijk bij de vorm van de traditie te blijven. Gods lof wordt niet door apparaten gezongen, maar door mensen. Waarom zou de dominee dan bijvoorbeeld ook zijn preek niet op een zaterdagavond op kunnen nemen en zondags afdraaien in de dienst? Of waarom zou de preek niet worden uitgeprint voor de gemeenteleden zodat ze het in de dienst onder orgelspel kunnen lezen, terwijl de predikant dan verder zijn mond houdt? Of zo'n groepje van drie dan als persoonlijker wordt ervaren boven het afspelen van een psalm vind ik daarom minder relevant.


Oh begrijp me goed, ik vind het ook niet relevant hoor. In het begin speelden we ook filmpjes of. Je bent dan beperkter in je keuze tenzij je het opneemt maar in het begin van de corona-crisis was dat niet aan de orde. Maar toch vind ik het persoonlijker en prettiger omdat mensen uit je eigen gemeente kiezen. En je kan zingen wat je wil in plaats van dat je beperkt bent tot wat er wordt aangeboden op YouTube.

Met zangteam bedoel ik trouwens gewoon een groep mensen die zingen en waar je mee kan rouleren. Bij ons is dat met piano, soms gitaar of cajon ook. Daarin verschillen we vast in wat we fijn vinden en dat is niet erg, we vinden beiden dat de kerk geen podium voor mensen moet zijn maar om Gods eer moet draaien en met welke instrumenten je dat dan doet is niet zo relevant. (Psalm 150)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: database met psalmen en samenzang

Berichtdoor Haaibaai » 25 apr 2021 16:46

HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: database met psalmen en samenzang

Berichtdoor StillAwake » 26 apr 2021 07:43

Cahier schreef:Een zangteam vind ik een beetje klinken als een bandje of een vast koortje. Iets waar een hoop gemeenten toch huiverig voor zijn omdat de kerk geen podium hoort te zijn. Vandaar dat ik reageerde. In september ging er een mail rond waarin om voorzangers werd gevraagd, en pas een maand later was er voor het eerst weer zang in de dienst. Het was dus ook niet zomaar paraat.

Eerlijk gezegd heb ik toch wel moeite als er niet in de kerk wordt gezongen. We hebben een bepaalde orde van dienst waarover het voorgeslacht heeft nagedacht. Het komt mij voor dat we zonder er bij na te denken de gemeentezang substitueren voor of alleen orgelspel of voor het draaien van een nummertje om maar zo dicht mogelijk bij de vorm van de traditie te blijven. Gods lof wordt niet door apparaten gezongen, maar door mensen. Waarom zou de dominee dan bijvoorbeeld ook zijn preek niet op een zaterdagavond op kunnen nemen en zondags afdraaien in de dienst? Of waarom zou de preek niet worden uitgeprint voor de gemeenteleden zodat ze het in de dienst onder orgelspel kunnen lezen, terwijl de predikant dan verder zijn mond houdt? Of zo'n groepje van drie dan als persoonlijker wordt ervaren boven het afspelen van een psalm vind ik daarom minder relevant.

Dat een zanggroep een beetje band-achtig overkomt ben ik met je eens. Daarbij moet je echter wel zien dat het een tijdelijke maatregel is, en dat de meeste gemeenten het heel anoniem in beeld brengen (als ze het al in beeld brengen).
Bovendien kom ik kerken tegen waar tijdens de gemeentezang de camera op de organist gericht staat, dus daarmee valt het argument van "podium geven" ook af (datzelfde podium wordt namelijk wel aan de organist gegeven).
Persoonlijk heb ik er niet zo heel veel moeite mee als ik thuis een dienst beluister dat het een opname is die eerder gemaakt is. De uitvoering is daarmee vaak beter (je kunt gewoon een goede uitvoering opzoeken), en als je het toch al thuis zit te beluisteren via een apparaat maakt het niet eens zo heel veel uit (in mijn optiek) wie dat in dat apparaat gesopt heeft, en wanneer.
Het principiele verschil ontgaat me, en de kwaliteit van de opname gaat omhoog.

We zitten nu eenmaal met een virus wat de hele maatschappij ontwricht, en door de samenzang te skippen voor een zanggroep met piano, een youtube-moment, een uitvoering vanaf een CD of iets dergelijks is de kans dat je met meer mensen in het gebouw aanwezig kunt zijn een stuk groter dan wanneer je eigenwijs door blijft zingen.

En natuurlijk heeft het voorgeslacht nagedacht over de orde van dienst. Toch moeten we uitkijken dat we de traditie niet op een voetstuk gaan zetten wat dat betreft.
De zaken die we Rome verwijten doen we zelf net zo hard, ook bij ons blijkt nu ineens (hoewel het eigenlijk al veel langer duidelijk was) dat voor veel mensen en kerkgenootschappen de traditie inmiddels bijna net za belangrijk is als de Bijbel.
Wat dat betreft zou deze tijd ook wel eens gebruikt mogen (en moeten) worden om ons als reformatorische kerken te herbezinnen op de tradities en vormen die we inmiddels hanteren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten