juk Jezus?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2020 14:03

Alles moet maar weer gezegd kunnen worden hier op dit forum.
Afschuwelijk topic.
Het doet me gewoon pijn!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: juk Jezus?

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 14:11

Chaya schreef:Alles moet maar weer gezegd kunnen worden hier op dit forum.
Afschuwelijk topic.
Het doet me gewoon pijn!


Wil je uitleggen wat je bedoelt? Ik heb de zelfmoord van een gereformeerd kind moeten meemaken. Het kind zat met zichzelf in de knel. Waarschijnlijk zijn geaardheid maar dat zullen we nooit meer zeker kunnen weten. Op de rouwkaart stonden geen warme troostrijke woorden. Ik kan veel begrip opbrengen voor de visie van de gelovigen die zo’n tekst opschrijven, want iemand die zelfmoord pleegt slaat vele zeer diepe wonden en laat onoplosbare vragen na die door anderen het gehele verdere leven worden meegedragen. Tegelijkertijd mis ik in de omgang daarmee de diepte van de liefde voor alle mensen die ik wel bij Jezus terugzie.

De berichten van Teus kan ik goed volgen. Ik vraag me af hoe hij erover denkt en heb hem een vraag gesteld die mij bezighoudt.
Laatst gewijzigd door LordJava op 11 dec 2020 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: juk Jezus?

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 14:23

In Mattheüs 25, 31-46 lees ik:

En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.
En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.
Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.

Geldt de liefde die een mens dient te hebben voor een mensenkind die een moord heeft gepleegd en die in de gevangenis zit, niet in het geval van iemand die de vergissing heeft begaan zelfmoord te plegen?
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: juk Jezus?

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 15:29

Teus schreef:

Ik denk helemaal niet dat een christen niet ziek kan worden, in tegendeel. Maar ziek zijn is geen zonde, jezelf van het leven beroven wel. Als je niet jezelf ben wie ben je dan wel?.


Van iemand die depressief is werken de hersenen niet meer naar behoren, omdat het lichaam onder invloed van stress uit balans raakt doordat er teveel of te weinig van allerlei neurotransmitters worden aangemaakt. Hij kan dan letterlijk niet meer denken zoals hij normaal zou doen en kan overmand raken door emoties en gevoelens, omdat zijn hersenen die niet meer filteren kunnen. Zo iemand is dus ziek. En als hij in zo’n toestand zelfmoord pleegt dan is hij gestorven aan zijn ziekte, toch?

Zo iemand is zoals Marnix aangeeft inderdaad niet meer zichzelf, lijkt een heel ander persoon dan hij voorheen was, omdat zijn biochemische huishouding compleet overhoop is en zijn hersenen de zaken niet meer kunnen filteren. Mensen die normaliter een vrolijke aard hebben en optimistisch zijn en vol vertrouwen in het leven, die kunnen in een depressie al die kwaliteiten kwijt zijn. Puur omdat de hersenen anders zijn gaan werken door te lang onder een bepaalde druk te hebben geleefd.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: juk Jezus?

Berichtdoor benefietdiner » 11 dec 2020 16:04

@LordJava
Als ik je vragen en opmerkingen leest heeft het de inhoud van:
Wat gebeurt er met hen die het Evangelie nooit gehoord hebben? en hoe kan een goede en liefhebbende God iemand tot de hel veroordelen terwijl diegene nog nooit van Hem gehoord heeft?

Als het gaat om dit gevoelsmatig moeilijke punt, zijn er twee dominante posities onder belijdende christenen: inclusivisme en exclusivisme. Hoewel in beide gezichtspunten Jezus de enige weg naar God is, dringt slechts één van beiden aan op de noodzaak van een bewust geloof in Hem.

Lees de volgende internetsite eens hierover.
https://www.geloofstoerusting.nl/artike ... t-gehoord/

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: juk Jezus?

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 18:31

benefietdiner schreef:@LordJava
Als ik je vragen en opmerkingen leest heeft het de inhoud van:
Wat gebeurt er met hen die het Evangelie nooit gehoord hebben? en hoe kan een goede en liefhebbende God iemand tot de hel veroordelen terwijl diegene nog nooit van Hem gehoord heeft?

Als het gaat om dit gevoelsmatig moeilijke punt, zijn er twee dominante posities onder belijdende christenen: inclusivisme en exclusivisme. Hoewel in beide gezichtspunten Jezus de enige weg naar God is, dringt slechts één van beiden aan op de noodzaak van een bewust geloof in Hem.

Lees de volgende internetsite eens hierover.
https://www.geloofstoerusting.nl/artike ... t-gehoord/


Interessant artikel, Benefietdiner. Hartelijk dank en aangenaam kennismaken.
Laatst gewijzigd door LordJava op 12 dec 2020 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: juk Jezus?

Berichtdoor gravo » 12 dec 2020 13:08

Chaya schreef:Alles moet maar weer gezegd kunnen worden hier op dit forum.
Afschuwelijk topic.
Het doet me gewoon pijn!

Ben het geheel met je eens. Een geval van zelfmoord is een van de heftigste dingen die je kunt meemaken. Op allerlei manieren komen er existentiële vragen aan de orde over dood en leven, schuld, spijt, zin en doel van het bestaan, inclusief de religieuze houvasten, zoals genade, trouw vergeving, eeuwigheid. Alles lijkt op de helling te gaan als je hier mee te maken krijgt. Innerlijk kun je verscheurd raken.

En dan zo'n topic als dit, waarin een spel gespeeld wordt met de last en de worsteling van mensen.

Ik zou hier met name willen waarschuwen voor de trol LordJava, die tweespalt probeert te veroorzaken met schijnbare steunbetuigingen. Maar die steun, Teus (ik richt me op jou, want hij richt zijn vizier op jou) is vals en openlijk bedoeld om te stoken.
Hier wordt echt het onderscheid der geesten gevraagd! Deze geest is niet uit God.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Jesaja40 » 12 dec 2020 16:43

Anoniem 050 stelt een belangrijke vraag

Wat is de bedoeling van die vraag?

Vraagt anoniem om een openlijke "veroordeling" op iets wat hij persoonlijk heeft meegemaakt?
Mijn reactie is : wees nooit te snel om een veroordeling uit te spreken.
Wie weet wat er allemaal in het hoofd van de persoon waarop hij doelt is omgegaan. Velen, die wanhopig zijn durven er niet meer over te praten. Zij hebben geen klankbord meer en sluiten zichzelf helemaal af van hun omgeving en zien maar een uitweg om zich van het leven te beroven.
Moet je dat zien als een juk?
Ik ben van mening dat het geen juk is, sterker gezegd: wat heeft de vraagsteller gedaan om deze persoon in kwestie tot een hand en een voet te zijn?
Wie of wat is de mens die daar een oordeel over mag vellen?
Hebben wij in deze zeer materialistische tijd nog wel even wat meer tijd voor elkaar?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Dorpeling » 14 dec 2020 09:34

Jesaja40 schreef:Wie is de mens die daar een oordeel over mag vellen?

Inderdaad. Ik denk dat we dat altijd in het oog moeten houden. Niet ons, maar God komt als onze Rechter het oordeel toe.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: juk Jezus?

Berichtdoor benefietdiner » 14 dec 2020 10:52

Jesaja40 schreef:Anoniem 050 stelt een belangrijke vraag
Dat vind ik ook, vooral als Anoniem050 begint met: ‘Jezus zegt dat zijn juk zacht is’.
Jesaja40 schreef:Wat is de bedoeling van die vraag?
Heeft u de vraag dan niet begrepen als u eerst zegt dat het een belangrijke vraag is.
Jesaja40 schreef:Vraagt anoniem om een openlijke "veroordeling" op iets wat hij persoonlijk heeft meegemaakt?
Mijn reactie is : wees nooit te snel om een veroordeling uit te spreken.
Uit uw reactie blijkt duidelijk, u heeft de vraag van Anoniem50 niet bevat want ik lees helemaal geen veroordeling in de vraag. Ik lees in de vraag of Jezus juk dan niet van toepassing is op mensen die een einde aan hun leven maken.
Jesaja40 schreef:Wie weet wat er allemaal in het hoofd van de persoon waarop hij doelt is omgegaan. Velen, die wanhopig zijn durven er niet meer over te praten. Zij hebben geen klankbord meer en sluiten zichzelf helemaal af van hun omgeving en zien maar een uitweg om zich van het leven te beroven.
U gaat focussen op een bepaalt persoon die een einde aan zijn/haar leven heeft gemaakt. En zeker is het heftig als iemand zelfmoord pleegt ook voor de nabestaande maar het gaat in de vraagstelling niet om een bepaald bekent persoon maar over een aspecifiek persoon.
Jesaja40 schreef:Moet je dat zien als een juk?
Ik ben van mening dat het geen juk is, sterker gezegd: wat heeft de vraagsteller gedaan om deze persoon in kwestie tot een hand en een voet te zijn?
Zoals ik gezegd heb gaat het niet over een persoon in kwestie maar waar was Jezus? Hij heeft toch gezegd dat Zijn juk zacht en licht is. Geld dit niet voor mensen die het zeer zwaar hebben in dit leven. Zo lees in de vraag van de topicstarter.
Jesaja40 schreef:Hebben wij in deze zeer materialistische tijd nog wel even wat meer tijd voor elkaar?
Wij hebben tijd voor elkaar als u serieus ingaat op de hier gesteld vraag. Die vraag is of dat niet voor iedereen geld als Jezus zegt in Matteüs 11:28-30 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.
Jesaja40 schreef:Wie of wat is de mens die daar een oordeel over mag vellen?
Nee geen oordeel vellen maar een Bijbelse mening geven of Jezus woorden betrekking hebben op bepaalde personen. De topicstarter vroeg (in mijn bewoording) als een aspecifiek persoon nog nooit van Jezus gehoord heeft kun je dat dan deze mens het aanrekenen? Dat leek de topicstarter vrij absurd.
Nu zou ik het antwoord graag van Jesaja40 vernemen en uiteraard ook mijn antwoord wat ik er op gaf: viewtopic.php?f=2&t=32206&start=30#p2117320

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: juk Jezus?

Berichtdoor elbert » 16 dec 2020 10:13

Aangezien dit topic over zelfmoord/suicide gaat, verwijs ik naar dit bestaande topic: viewtopic.php?f=50&t=32106&start=30
Daarom denk ik dat het beter is dat dit huidige topic dichtgaat.
Daarin speelt ook mee dat ik de reacties in dit topic niet altijd vind getuigen van pastoraal invoelingsvermogen. Iemand met suicidale gedachten wordt niet geholpen met (voor)oordelen, veroordelingen en hoe goed bedoeld ook: met het achteloos oplepelen van bijbelteksten is zo iemand ook niet in eerste instantie geholpen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten