juk Jezus?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Veendam » 04 dec 2020 10:58

benefietdiner schreef:Ik denk toch dat je interpretatie over het 'juk' een verkeerde is.
jij heb het over dit 'juk' als een span ossen:
Afbeelding
Maar waar blijk dat uit? (m.b.t. de topicstarter)

Het gaat over dit juk:
Afbeelding


Een " juk " zoals jij laat zien is met twee emmers water er aan.
Dat is een typisch europees plaatje.
Water werd niet op die manier vervoerd in Israel in die tijd, maar dat was in kruiken en veelal door vrouwen en dan op het hoofd.
Als het op reis werd meegenomen dan werd het vaak in zakken gedaan en dus ook niet in emmers.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: juk Jezus?

Berichtdoor benefietdiner » 04 dec 2020 22:25

Veendam schreef:Een " juk " zoals jij laat zien is met twee emmers water er aan.
Dat is een typisch europees plaatje.
Water werd niet op die manier vervoerd in Israel in die tijd, maar dat was in kruiken en veelal door vrouwen en dan op het hoofd.
Als het op reis werd meegenomen dan werd het vaak in zakken gedaan en dus ook niet in emmers.

Het gaat niet om die twee emmers aan het juk, nog om het water dragen, maar wat op de schouders rust namelijk het houten juk. Het woord ‘juk’ wordt vaak gebruikt om de last van een overheerser aan te duiden. Bijvoorbeeld: ‘het juk van de Duitse bezetter’ of ‘het juk van de slavernij’ enz. Dit kan ook in gunstige zin: Jezus zegt ‘Mijn juk is zacht en mijn last is licht’ Mattheüs 11:30

Het antwoord dat jij gaf aan Anoniem050 slaat de plak totaal mis want het gaat niet over twee naast elkaar lopende ossen zoals in Lukas 14:19 waar staat: ‘Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen, om die te beproeven’. Deze ‘vijf juk ossen’ gaat het om een telling en niet als last (juk) op je schouders.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Veendam » 05 dec 2020 03:57

benefietdiner schreef:Het gaat niet om die twee emmers aan het juk, nog om het water dragen, maar wat op de schouders rust namelijk het houten juk. Het woord ‘juk’ wordt vaak gebruikt om de last van een overheerser aan te duiden. Bijvoorbeeld: ‘het juk van de Duitse bezetter’ of ‘het juk van de slavernij’ enz. Dit kan ook in gunstige zin: Jezus zegt ‘Mijn juk is zacht en mijn last is licht’ Mattheüs 11:30

Het antwoord dat jij gaf aan Anoniem050 slaat de plak totaal mis want het gaat niet over twee naast elkaar lopende ossen zoals in Lukas 14:19 waar staat: ‘Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen, om die te beproeven’. Deze ‘vijf juk ossen’ gaat het om een telling en niet als last (juk) op je schouders.


Hoe zie jij dan dat een telling licht is ? Of zacht ?
Wat betekende dat in dat verband dan met de uitspraak dat Zijn last licht is en Zijn juk zacht volgens jou binnen het verband van de uitspraak ?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: juk Jezus?

Berichtdoor benefietdiner » 05 dec 2020 10:10

Veendam schreef:Hoe zie jij dan dat een telling licht is ? Of zacht ?
Wat betekende dat in dat verband dan met de uitspraak dat Zijn last licht is en Zijn juk zacht volgens jou binnen het verband van de uitspraak ?
Je schreef aan Anoniem050 dat een ‘juk’ een verwijzing is naar twee ossen die aan elkaar verbonden zijn met een hout. Nogmaals dat juk wordt door de topicstarter niet bedoeld omdat de topicstarter zelf al verwijst naar Mattheüs 11:30. Topicstarter zei zelf: 'Jezus zegt dat zijn juk zacht is'.

Jij zegt: dan moet je goed kijken naar wat er toen bedoeld werd met de uitspraak en verwijst dan naar Lukas 14:19 waar over twee ossen gesproken wordt. Nogmaals een verkeerde verwijzing, dat slaat als een tang op een varken, het gaat om Mattheüs 11:30.

In Mattheüs 11:30 gaat het om een individueel juk (last) die op je schouders drukt en dan zegt Jezus zelf: Kom naar Mij als je juk/last zo zwaar is. Kom naar Mij als je gebogen gaat onder het gewicht van (juk/last) je problemen! Ik zal je rust geven. Doe wat Ik je zeg. Leer van Mij. Want Ik ben vriendelijk en geduldig en bescheiden. Daarom zul je bij Mij innerlijke rust vinden. Want wat Ik je te doen zal geven, is niet te moeilijk of te zwaar voor je.

Dat is het Bijbelse Evangelie (antwoord) naar iemand die vermoeid en belast is met een juk (last) die ondragelijk is.

Het verwijd dat je schreef dat mensen Bijbelteksten verkeerd interpreteren ben je zelf dus ook extra schuldig aan om Mattheüs 11:30 te identificeren met Lukas 14:19. Daar komt nog bij dat je zelf een definitie aan Lukas 14:19 als je schreef: ‘Jezus zegt daar dus eigenlijk’ (enz). Dat is helemaal niet waar!!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Teus » 05 dec 2020 10:54

Marnix schreef:Jij schreef eerder naar Irmo dat je medelijden met hem hebt. Ik voel dat zelfde nu voor jou.

Je kan mooie vrome verhalen vertellen over hoe het er idealiter aan toe zou moeten gaan in het leven van een christen. Het probleem is dat het in het leven van mensen die er op een gegeven moment een einde aan hebben gemaakt meestal niet zo ideaal aan toe ging. Dat ze soms worden verscheurd tussen hun geloof en hun trauma’s. Tussen hun depressies, psychische problemen en hun liefde voor God. Hoe soms het geloof, het uitzien naar een wereld zonder pijn iets is waar ze zo nast kunnen verlangen. Als je een broeder of zuster verliest op zo’n manier, terwijl je dat weet, wordt je wel voorzichtiger met dit soort beweringen, als je iets van die strijd hebt gezien roep je niet meer: dan vertrouw je dus niet op God. Of erger: dan word je niet zalig. Dan heb je weinig begrepen van God van zondaars. die zich om zwakken bekommert, die geen heilige boontjes redt maar gevallen mensen, die vallen en opgericht worden en weer vallen. Ik ben een beetje allergisch voor modelchristenen met mooie verhaaltjes en bijbehorende oordelen over christenen die niet san dat modelbeeld voldoen. Gelukkig laat God zich op een totaal andere manier zien... maar wat ligt het gevaar van moralisme toch altijd op de loer, iedere keer weer....


Ik vind het al wel weer goed zo. Een gesprek is weer niet mogelijk. Jou sympathie voor mensen is groter dan voor God, maar dat mag je zelf weten.
Wat ik ervan gezien heb is veel meer dan jij denkt.
Ik heb je 3 of 4 vragen gesteld en je antwoord er niet één, je commentaar heeft de voorkeur, het ligt je kennelijk beter op de tong. Vertellen over vertrouwen op God zijn bij jou vrome verhaaltjes. Je vertrouwd God niet op Zijn beloftes?
Dan heb je weinig begrepen over geloven. Vraag me af of je weet wat het werkelijk inhoudt en dat we niet te strijden hebben tegen vlees en bloed, wat daar gaat het uiteindelijk om.
Marnix, je begrijpt het niet helemaal.
Maar je wilt het denk ik ook niet begrijpen, jou stelling is waar. Je hebt geen vragen en je beantwoord geen vragen. Op de voorhand heb ik het fout, dat is overigens bij iedereen hier zo. Het maakt me niet uit, de Bijbel spreekt er over, het is goed zo.
Het gaat je goed.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Teus » 05 dec 2020 10:57

Veendam schreef:Beste Teus, je conclusies trek je alweer vanuit je eigen denkkader en je leest en begrijpt niet eens wat ik schrijf.
Het volharden tot het einde had betrekking op DIE MENSEN TOEN IN DIE TIJD. Dat einde is dus al geweest toen die mensen in leven waren nog.
Heel simpel was dat tot ongeveer 70 AD.

Dat wij volharden moeten in het geloof is heel wat anders, maar dat heb ik ook nooit gezegt dat wij dat niet zouden hoeven doen.
Die eindtijdprofetie is al gewoon vervuld en hoeft niet nog een keer extra in vervulling te gaan. Klaar is klaar met vervullingen.


Trek ik conclusies vanuit mijn eigen denkkader?
Het “volharden” van Matth. 24 vers 13 , en elk volharden in de Bijbel gaat over geloven, vertrouwen.
Je hebt zelf bedacht dat het volharden voor toen gold. God wil dat we Hem vertrouwen vanaf de schepping tot in eeuwigheid.

Maar het lijkt dat je voor het eerst op deze planeet komt “De eindtijdprofetie al vervuld.”
2e komst van Jezus al geschied?
Regeert Jezus al?
Satan gebonden?
Antichrist al geweest?
Alleen maar gelovigen op deze aarde?
Zijn al Zijn uitverkorenen bijeen vergaderd?
Is de wereld al tot een einde gekomen?
Ik ben superblij dat je ernaast zit, dit leven hier is niet wat God mij beloofd heeft als toekomst.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Teus » 05 dec 2020 11:08

Matt.11:30 tWant Mijn juk is 39zacht en Mijn last 40is licht.
t 1 Joh. 5:3. verwijsteksten
39 Dat is, gemakkelijk of wel om te dragen.
40 Wordt alzo genaamd omdat Christus hetzelve door Zijn verdiensten en door de kracht Zijns Geestes licht maakt. Zie Rom. 8:26. 1 Joh. 5:3, 4. Hetwelk gesteld wordt tegen het ondraaglijk juk der wet, Hand. 15:10, en der menselijke inzettingen, Matth. 23:4. verwijsteksten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Veendam » 05 dec 2020 15:17

benefietdiner schreef:Je schreef aan Anoniem050 dat een ‘juk’ een verwijzing is naar twee ossen die aan elkaar verbonden zijn met een hout. Nogmaals dat juk wordt door de topicstarter niet bedoeld omdat de topicstarter zelf al verwijst naar Mattheüs 11:30. Topicstarter zei zelf: 'Jezus zegt dat zijn juk zacht is'.

Jij zegt: dan moet je goed kijken naar wat er toen bedoeld werd met de uitspraak en verwijst dan naar Lukas 14:19 waar over twee ossen gesproken wordt. Nogmaals een verkeerde verwijzing, dat slaat als een tang op een varken, het gaat om Mattheüs 11:30.

In Mattheüs 11:30 gaat het om een individueel juk (last) die op je schouders drukt en dan zegt Jezus zelf: Kom naar Mij als je juk/last zo zwaar is. Kom naar Mij als je gebogen gaat onder het gewicht van (juk/last) je problemen! Ik zal je rust geven. Doe wat Ik je zeg. Leer van Mij. Want Ik ben vriendelijk en geduldig en bescheiden. Daarom zul je bij Mij innerlijke rust vinden. Want wat Ik je te doen zal geven, is niet te moeilijk of te zwaar voor je.

Dat is het Bijbelse Evangelie (antwoord) naar iemand die vermoeid en belast is met een juk (last) die ondragelijk is.

Het verwijd dat je schreef dat mensen Bijbelteksten verkeerd interpreteren ben je zelf dus ook extra schuldig aan om Mattheüs 11:30 te identificeren met Lukas 14:19. Daar komt nog bij dat je zelf een definitie aan Lukas 14:19 als je schreef: ‘Jezus zegt daar dus eigenlijk’ (enz). Dat is helemaal niet waar!!


Ik heb net even de verklaring er bij gezocht van het Centrum voor Bijbelonderzoek door G. van den Brink / J.C. Bette en A.W. Zwiep:
"Mijn juk" wil zeggen het juk, dat Jezus oplegt, niet het juk dat Hij draagt. Hij heeft geen juk nodig. Een juk dient om de last lichter te maken. In het Jodendom was het een bekend beeld voor de tora en "het juk opnemen" betekende dan: bij een rabbijn in de leer gaan.
"Neemt Mijn juk op u" betekende dus hetzelfde als "leert van Mij". Al in het OT was voorspeld dat de Messias nederig en zachtmoedig zou zijn. Wie de worden van Jezus ter harte neemt, zal de rust en de vrede van het Koninkrijk van God vinden. De bewoording hier herinnert sterk aan Jeremia 6:16

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Veendam » 05 dec 2020 15:20

Teus schreef:Trek ik conclusies vanuit mijn eigen denkkader?
Het “volharden” van Matth. 24 vers 13 , en elk volharden in de Bijbel gaat over geloven, vertrouwen.
Je hebt zelf bedacht dat het volharden voor toen gold. God wil dat we Hem vertrouwen vanaf de schepping tot in eeuwigheid.

Maar het lijkt dat je voor het eerst op deze planeet komt “De eindtijdprofetie al vervuld.”
2e komst van Jezus al geschied?
Regeert Jezus al?
Satan gebonden?
Antichrist al geweest?
Alleen maar gelovigen op deze aarde?
Zijn al Zijn uitverkorenen bijeen vergaderd?
Is de wereld al tot een einde gekomen?
Ik ben superblij dat je ernaast zit, dit leven hier is niet wat God mij beloofd heeft als toekomst.


Al weer trek je conclusies over wat ik gezegd zou hebben terwijl ik die dingen niet zo heb geschreven.
Waar lees jij dat de antichrist nog zou moeten komen dan ?
Staat er niet geschreven dat deze NU AL in de wereld zijn ? En dat was toen het geschreven werd dus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2020 08:32

Teus schreef:Ik vind het al wel weer goed zo. Een gesprek is weer niet mogelijk. Jou sympathie voor mensen is groter dan voor God, maar dat mag je zelf weten.
Wat ik ervan gezien heb is veel meer dan jij denkt.
Ik heb je 3 of 4 vragen gesteld en je antwoord er niet één, je commentaar heeft de voorkeur, het ligt je kennelijk beter op de tong. Vertellen over vertrouwen op God zijn bij jou vrome verhaaltjes. Je vertrouwd God niet op Zijn beloftes?
Dan heb je weinig begrepen over geloven. Vraag me af of je weet wat het werkelijk inhoudt en dat we niet te strijden hebben tegen vlees en bloed, wat daar gaat het uiteindelijk om.
Marnix, je begrijpt het niet helemaal.
Maar je wilt het denk ik ook niet begrijpen, jou stelling is waar. Je hebt geen vragen en je beantwoord geen vragen. Op de voorhand heb ik het fout, dat is overigens bij iedereen hier zo. Het maakt me niet uit, de Bijbel spreekt er over, het is goed zo.
Het gaat je goed.


Ik heb je vragen niet beantwoord omdat je al lang weet hoe het zit en je scherpe conclusies had getrokken. En je probeert me dingen te laten zeggen die ik helemaal niet geloof. Maar ik wil ze alsnog wel beantwoorden:

Uit het geloof, het volledige vertrouwen op God en Jezus Christus, dat niet uit ons is, jezelf van het leven beroven? Satan het laatste woord geven? Geloof je dat Marnix?


Ik geloof dat dat gebeurt. En dat God dan genadiger kan zijn dan jij je blijkbaar kan voorstellen. Want genade is er door Jezus Christus, niet doordat wij geen fouten maken. Als je je zaligheid denkt te moeten verdienen door hoe je leeft snap ik je standpunt. Als je gelooft dat Jezus stierf om zwakken, zondaars, zieken etcetera te redden wordt het een heel ander verhaal.

Het spijt me, wanneer je jezelf van het leven beroofd kan er toch geen oprecht vertrouwen op God en Jezus zijn? Vertrouwen op God is je leven in Zijn handen leggen toch? Hoe kan het dan dat je er zelf een eind aan maakt?


Bijvoorbeeld omdat iemand psychisch ziek is, zwaar depressief. En daarom helemaal niet zichzelf is, helemaal geen weloverwogen besluiten kan nemen vanuit zijn / haar geloof. Je zo iemand vaak ook helemaal niet terug als je iemand voor dke tijd ook kende: Maar jij denkt blijkbaar dat je als christen helemaal niet depressief, psychotisch of op andere manieren psychisch ziek kan worden. Dan heb je daar echt weinig van gezien en heb je totaal geen beeld van hoe dat is, van de worstelingen die mensen dan kunnen hebben, hoe hun geloof bij mensen daarin kan helpen maar ook hoe ze soms alsnog mis gaat. Dan heb je nog nooit echt mensen met een pschysose gesproken... En dan kom jij met een oordeel want ach, als je in God gelooft en op Hem vertrouwt maak je toch geen fouten? En als je dan toch de fout in gaat ben je toch gewoon geen christen en is er geen redding voor je mogelijk? God is in Christus gelukkig genadiger dan jij kan bedenken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Teus » 06 dec 2020 20:05

Marnix schreef:Ik heb je vragen niet beantwoord omdat je al lang weet hoe het zit en je scherpe conclusies had getrokken. En je probeert me dingen te laten zeggen die ik helemaal niet geloof. Maar ik wil ze alsnog wel beantwoorden:

Het voelt voor jou scherp omdat het je niet past. Het lijkt dat het buiten jou denkwijze valt, het stuit je tegen de borst. Ik zou je adviseren om God eens te vragen en te volharden in een antwoord.
Wat is dat toch steeds, als ik over geloven en vertrouwen schrijf op dit forum komt er altijd zo’n bak weerstand.
Je manier van schrijven nodigt niet echt uit “om er nog eens er over te praten” Marnix. Maar goed ik zal er nog op reageren.

Teus schreef: Uit het geloof, het volledige vertrouwen op God en Jezus Christus, dat niet uit ons is, jezelf van het leven beroven? Satan het laatste woord geven? Geloof je dat Marnix?


Marnix schreef:Ik geloof dat dat gebeurt. En dat God dan genadiger kan zijn dan jij je blijkbaar kan voorstellen. Want genade is er door Jezus Christus, niet doordat wij geen fouten maken. Als je je zaligheid denkt te moeten verdienen door hoe je leeft snap ik je standpunt. Als je gelooft dat Jezus stierf om zwakken, zondaars, zieken etcetera te redden wordt het een heel ander verhaal.

Dit is geen antwoord op mijn vraag, ik heb het over geloven en niet over genade. Maar als reactie op je antwoord:
Ik geloof het in het geheel niet, het is n.l. onmogelijk. Vol in het geloof in God dat is door God in de Heilige Geest. In de Heilige Geest kan een mens absoluut niet zondigen.
In Geloof door de Heilige Geest (anders kunnen we niet geloven) is je complete leven voor 100% in handen van God. Daar wil ik mee zeggen, in het geheel. Geloven is op God vertrouwen. Je van het leven beroven, hoe hard het ook klinkt is een zonde, je vertrouwd niet op God, je geeft satan het laatste woord.
Denken dat de dood het einde van je problemen zijn is ook niet op God vertrouwen
Denken dat God niet boven alles staat, want dat denk je dan, is niet op God vertrouwen.

God is inderdaad genadiger dat we kunnen denken maar ik weet, en jij weet dat ook maar wil het niet erkennen, dat God niet met zonden om kan gaan, daarom heeft Hij zijn Zoon Jezus Christus gegeven. God houdt onbeschrijflijk veel van alle mensen maar onze zonden stonden Hem in de weg. Weet je, het is een smerige list van satan wat hij jou te denken geeft. “O want God is zo genadig, Hij moet Zich maar aanpassen aan ons.” Niet begrijpende dat God geen genade meer kan geven aan een dode.


Teus schreef:Het spijt me, wanneer je jezelf van het leven beroofd kan er toch geen oprecht vertrouwen op God en Jezus zijn? Vertrouwen op God is je leven in Zijn handen leggen toch? Hoe kan het dan dat je er zelf een eind aan maakt?


Marnix schreef:Bijvoorbeeld omdat iemand psychisch ziek is, zwaar depressief. En daarom helemaal niet zichzelf is. Maar jij denkt blijkbaar dat je als christen helemaal niet depressief, psychotisch of op andere manieren psychisch ziek kan worden. Dan heb je daar echt weinig van gezien en heb je totaal geen beeld van hoe dat is, want de worstelingen die mensen dan kunnen hebben, hoe hun geloof bij mensen daarin kan helpen maar ook hoe ze soms alsnog mis gaat. En dan kom jij met een oordeel want ach, als je in God gelooft en op Hem vertrouwt maak je toch geen fouten? En als je dan toch de fout in gaat ben je toch gewoon geen christen en is er geen redding voor je mogelijk? God is in Christus gelukkig genadiger dan jij kan bedenken.

Ik denk helemaal niet dat een christen niet ziek kan worden, in tegendeel. Maar ziek zijn is geen zonde, jezelf van het leven beroven wel. Als je niet jezelf ben wie ben je dan wel? Niet in Christus. Hij zegt “blijf in Mij dan blijf ik in u” Waar was die persoon toen de ellende begon? In het geloof? Dan hoef je niet bang te zijn en kan en mag je alles bij God laten. Dan ben je weer vrij. Gebeurd het weer? God wordt het nooit zat om op het te vergeven maar wil wel eens de andere weg wijzen die je moet gaan. Maar ja, hoe leer je Zijn stem verstaan? Ook weer ALLEEN door het geloof.
Ik heb het van heel dichtbij meegemaakt. Iemand die op het punt stond zichzelf van het leven te beroven. Het was een kind van God maar had jarenlang weinig vertrouwen omdat ze altijd met die zondekennis opgezadeld was, en veel andere psychische problemen had. Toen kwam voor haar het laatste moment van haar leven. Ze zei “God als u mij niet van mijn problemen verlost maak ik er een einde aan. God zei “Mijn genade is u genoeg” Ze kreeg weer lust om verder te leven.
Wat gebeurde er nu eigenlijk in tegenstelling tot waar wij het hier over hebben?
ZE GAF GOD HET LAATSTE WOORD!

Ik wil het nog even samenvatten
Hieronder zijn de vette regels oordelen van jou tegen mij.
Zie je dat het tegen jezelf is, een ongewilde en onbedoelde erkenning van niet wetende wat geloven inhoudt?
“Als je je zaligheid denkt te moeten verdienen door hoe je leeft snap ik je standpunt.”
Deze, jou woorden, zijn kenmerkend voor jou visie op geloven. Ik spreek eigenlijk alleen maar over geloven en geloven is een geve van God. En jij zegt dat ik het wil verdienen. Ik heb er me al eerder tegen je over uitgesproken.
En dan kom jij met een oordeel want ach, als je in God gelooft en op Hem vertrouwt maak je toch geen fouten?
Hier erken je werkelijk dat je niet weet wat geloven inhoudt.
Een “per ongeluk foutje” maakt iedereen en God vergeeft het wanneer je erom vraagt.
Een grote fout vergeeft God ook direct als je GELOOFD dat Hij het ook doet.
Volharden in zonden is iets anders, je kunt er zelfs je zaligheid mee verliezen.
In het geloof en vertrouwen op God zondig je niet.
Omdat ons geloof en vertrouwen uit de Heilige Geest komt. Het oprechte geloof is een gaven van God. We zeggen vaak “toen ik ging geloven” of “ik geloof” alsof het van ons zelf uit gaat. We zouden moeten zeggen “Toen ik het geloof ontving” want er is niets van ons bij.
Zelfmoord is altijd een ik gerichte actie. Door onze ik gerichtheid geven we satan het laatste woord. Een leven met God gaat NOOIT om ons
Mijn vertrouwen is ook niet altijd zoals God van me verwacht. Ik schaam me vaak voor God dat ik mijn vertrouwen in Hem beschaamd heb. Je voelt dat je God te kort gedaan hebt door zelf maar weer bezig te zijn. Maar Hij, Die Allerhoogste, staat klaar om het te vergeven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: juk Jezus?

Berichtdoor naamloos » 06 dec 2020 22:17

Teus schreef:Je van het leven beroven, hoe hard het ook klinkt is een zonde, je vertrouwd niet op God, je geeft satan het laatste woord.

Dus als jij een zonde doet en je sterft direct erna aan een hartstilstand, dan is je laatste daad een zonde geweest die je nog niet bij God heb gebracht. En dan heb je daarmee satan het laatste woord gegeven, toch?
Hoe hard het ook klinkt, dan is je geloof gewoon nooit echt geweest. :mrgreen:

Jij gelooft in je eigen (van God ontvangen? :-k ) geloof en je meet iedereen daaraan af. Wie het niet met jou eens is die is het niet met God eens. Die heeft er niets van begrepen en wordt door jou veroordeeld. En je dan nog afvragen waarom je altijd een bak weerstand over je heen krijgt!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Veendam » 06 dec 2020 23:28

Teus schreef:(...)


Blijkt maar uit je tekst dat niet iedereen geschikt is voor pastoraat. Ik zou mij bijna kunnen voorstellen dat iemand die bij jou pastorale begeleiding zou krijgen naar zelfmoordneigingen gedrukt zou kunnen worden. Je leeft zelf niet eens in de vrijheid en zit nog steeds met schuld en schaamte naar God toe. In het Engels is het meest duidelijk wat het allemaal is, namelijk FAITH is een gave van God en BELIEVE is het antwoord dat van de mens verwacht wordt. En in dat aanvaaarden mag je gelijk weten dat je zonden VOOR EENS EN ALTIJD weggedaan zijn en heeft Jezus je als het goed is ook verlost van schaamte. Wat een kolder trouwens dat God je na een grote fout zou vergeven maar dat je er wel om zou moeten vragen, dat is compleet in tegenspraak met wat de Bijbel zegt. Daar is namelijk geen veroordeling meer voor hen die IN CHRISTUS zijn, omdat alle zonden voor eens en altijd al VERGEVEN ZIJN. Daar is dus niet een nieuw offer nodig voor de vergeving van die zonden(n). Het is al weg !
Als je al wat zou moeten met die zonde is het belijden dat het fout was, maar zelfs dat is niet nodig omdat het al weggewassen is. God kiest er namelijk voor om het niet te gedenken, dfat is een keuze van God en gelukkig bepaal jij dat niet voor anderen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2020 11:11

Totaal ongeschikt ja.

Teus schreef:Dit is geen antwoord op mijn vraag, ik heb het over geloven en niet over genade. Maar als reactie op je antwoord:
Ik geloof het in het geheel niet, het is n.l. onmogelijk. Vol in het geloof in God dat is door God in de Heilige Geest. In de Heilige Geest kan een mens absoluut niet zondigen.
In Geloof door de Heilige Geest (anders kunnen we niet geloven) is je complete leven voor 100% in handen van God. Daar wil ik mee zeggen, in het geheel. Geloven is op God vertrouwen. Je van het leven beroven, hoe hard het ook klinkt is een zonde, je vertrouwd niet op God, je geeft satan het laatste woord.
Denken dat de dood het einde van je problemen zijn is ook niet op God vertrouwen
Denken dat God niet boven alles staat, want dat denk je dan, is niet op God vertrouwen.


Dat is wel een antwoord op de vraag want we hebben het hier vaak over psychische problemen, over ziekten waardoor mensen heel andere dingen zeggen / denken / doen dan ze daarvoor zouden doen. Dat lijk je totaal niet te snappen, vandaar ook dat ik zeg dat je blijkbaar weinig ervaring hebt met zware depressies, psychoses. Dementie zou je er ook onder kunnen scharen. Mensen kunnen dan soms totaal niet meer de juiste dingen zeggen en de juiste keuzes maken. En jij komt juist op dat moment met een verhaal over die ratio, er vanuitgaande dat die gewoon goed functioneert, terwijl die mensen vaak geestelijke heel ziek zijn. Ik ben het er helemaal mee eens, als je op God vertrouwt leg je je leven in Zijn handen neer en neem je dat lot niet in je eigen handen. Maar tegen iemand die zwaar depressief, psychotisch of dement is kan je dat niet zomaar even zeggen. En als familie van zo iemand een gelovige broer / zus hebben zien aftakelen en psychisch in de war uiteindelijk zo'n wanhopig beslissing hebben zien maken, totaal veranderd ten opzichte van hoe die persoon was en jij komt met een "tja, als je gelooft en vertrouwt op God doe je zoiets niet dus die persoon gaat verloren" en dan vervolgens verontwaardigd stelt dat er zoveel weerstand is als oproept tot geloof en vertrouwen denk ik dat het goed is om je eens even achter de oren te krabben. En is het maar goed dat je geen pastorale functie hebt, wat zou je dan een hoop ellende aanrichten...

God is inderdaad genadiger dat we kunnen denken maar ik weet, en jij weet dat ook maar wil het niet erkennen, dat God niet met zonden om kan gaan, daarom heeft Hij zijn Zoon Jezus Christus gegeven. God houdt onbeschrijflijk veel van alle mensen maar onze zonden stonden Hem in de weg. Weet je, het is een smerige list van satan wat hij jou te denken geeft. “O want God is zo genadig, Hij moet Zich maar aanpassen aan ons.” Niet begrijpende dat God geen genade meer kan geven aan een dode.


Door Jezus Christus is er redding voor mensen. Ook als je toch zondigt en vervolgens sterft. Want we zijn niet vrij van zonde door onszelf maar dankzij Hem. Daardoor is er vrijspraak voor je zonden. Als een gelovige psychisch ziek wordt en geen uitweg meer ziet geloof ik dat er vergeving voor die persoon is door Jezus Christus. Terwijl jij stelt dat die persoon zijn redding zelf had moeten verdienen door bepaalde dingen wel en niet te doen.

Ik denk helemaal niet dat een christen niet ziek kan worden, in tegendeel. Maar ziek zijn is geen zonde, jezelf van het leven beroven wel. Als je niet jezelf ben wie ben je dan wel? Niet in Christus. Hij zegt “blijf in Mij dan blijf ik in u” Waar was die persoon toen de ellende begon? In het geloof? Dan hoef je niet bang te zijn en kan en mag je alles bij God laten. Dan ben je weer vrij. Gebeurd het weer? God wordt het nooit zat om op het te vergeven maar wil wel eens de andere weg wijzen die je moet gaan. Maar ja, hoe leer je Zijn stem verstaan? Ook weer ALLEEN door het geloof.
Ik heb het van heel dichtbij meegemaakt. Iemand die op het punt stond zichzelf van het leven te beroven. Het was een kind van God maar had jarenlang weinig vertrouwen omdat ze altijd met die zondekennis opgezadeld was, en veel andere psychische problemen had. Toen kwam voor haar het laatste moment van haar leven. Ze zei “God als u mij niet van mijn problemen verlost maak ik er een einde aan. God zei “Mijn genade is u genoeg” Ze kreeg weer lust om verder te leven.
Wat gebeurde er nu eigenlijk in tegenstelling tot waar wij het hier over hebben?
ZE GAF GOD HET LAATSTE WOORD!


Als je iets meer van psychische ziekten zou weten zou je totaal anders gereageerd hebben. Ik zijn gelukkig ook veel mensen die hun psychische problemen te boven kwamen. Maar er zijn er ook bij wie dat niet zo was. Waarvan je je kan afvragen hoe goed die door hun ziekte nog in staat waren om de goede afwegingen te maken. Ik geloof dat er ook voor hen vergeving is. Net als wanneer iemand zwak is en zondigt en vervolgens opeens overlijdt, nog voordat hij / zij vergeving kan vragen. Want onze redding is in Christus, niet door ons eigen gedrag. Als de Bijbel zegt dat God onze tranen zal drogen gaat dat denk ik dieper dan de ellende die ons overkwam, waar we niets aan konden doen.

En nee, dat is geen vrijbrief om maar te zondigen want er is toch wel vergeving. Maar nogmaals, als je zo tegen psychische ziekten / zelfmoord aankijkt heb je werkelijk geen idee wat er in dat soort mensen zich afspeelt.

Ik wil het nog even samenvatten
Hieronder zijn de vette regels oordelen van jou tegen mij.
Zie je dat het tegen jezelf is, een ongewilde en onbedoelde erkenning van niet wetende wat geloven inhoudt?
“Als je je zaligheid denkt te moeten verdienen door hoe je leeft snap ik je standpunt.”
Deze, jou woorden, zijn kenmerkend voor jou visie op geloven. Ik spreek eigenlijk alleen maar over geloven en geloven is een geve van God. En jij zegt dat ik het wil verdienen. Ik heb er me al eerder tegen je over uitgesproken.
En dan kom jij met een oordeel want ach, als je in God gelooft en op Hem vertrouwt maak je toch geen fouten?
Hier erken je werkelijk dat je niet weet wat geloven inhoudt.
Een “per ongeluk foutje” maakt iedereen en God vergeeft het wanneer je erom vraagt.
Een grote fout vergeeft God ook direct als je GELOOFD dat Hij het ook doet.
Volharden in zonden is iets anders, je kunt er zelfs je zaligheid mee verliezen.
In het geloof en vertrouwen op God zondig je niet.
Omdat ons geloof en vertrouwen uit de Heilige Geest komt. Het oprechte geloof is een gaven van God. We zeggen vaak “toen ik ging geloven” of “ik geloof” alsof het van ons zelf uit gaat. We zouden moeten zeggen “Toen ik het geloof ontving” want er is niets van ons bij.
Zelfmoord is altijd een ik gerichte actie. Door onze ik gerichtheid geven we satan het laatste woord. Een leven met God gaat NOOIT om ons
Mijn vertrouwen is ook niet altijd zoals God van me verwacht. Ik schaam me vaak voor God dat ik mijn vertrouwen in Hem beschaamd heb. Je voelt dat je God te kort gedaan hebt door zelf maar weer bezig te zijn. Maar Hij, Die Allerhoogste, staat klaar om het te vergeven.


Voor een groot deel mee eens. Behalve als je stelt dat zelfmoord altijd een ik-gerichte actie is. Dan bewijs je dat je op dat vlak er niets van begrepen hebt. Je hebt werkelijk geen idee wat er gebeurt met iemand die zwaar depressief is, in iemands hoofd, gedachten, hoe die worsteling is, dat mensen nergens meer licht zien. Het is dan ook heel vreemd om te zeggen dat iemand in zijn psychische ziekte of in zelfmoord volhardt. Maar misschien moeten we er maar over ophouden, ik heb niet idee dat het je duidelijker wordt. Maar ik zou je wel adviseren, als je mensen tegenkomt die een geliefde gelovige hebben verloren omdat die een einde aan zijn / haar leven maakt, hou dan maar iedere vorm van commentaar voor je....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LordJava
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 dec 2020 12:02

Re: juk Jezus?

Berichtdoor LordJava » 11 dec 2020 13:37

Hallo Teus,

Hoewel ik atheïst ben kan ik je redeneringen wel volgen. Ik heb wel een vraag. Je zegt:


Teus schreef:De persoon in kwestie is niet direct naar God gegaan in het begin van het pesten van jou voorbeeld.


En daarna zeg je:

Teus schreef: Dit kan alleen in het geloof in Jezus Christus, ontvangen van Hemzelf.


Zou je dan kunnen stellen dat de persoon kennelijk dat geloof van Jezus Christus niet ontvangen heeft? En in dat geval heeft hij ook geen schuld toch? Daar is God verantwoordelijk voor dan toch? Als we niet op eigen werken kunnen roemen, dan ook niet op eigen falen de schuld leggen, lijkt me? Hoe zie jij dit?
Laatst gewijzigd door LordJava op 11 dec 2020 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfzekerheid, terwijl de slimmeriken één en al twijfel zijn.
~ Bertrand Russell ~


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten