Doodse stilte voor de macht van islam

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor elbert » 02 nov 2020 17:21

Marnix schreef:Mee eens. Maar ik denk dat je beiden wel naast elkaar mag noemen.
Dat kan, maar waarom eigenlijk? De terroristen die hun vliegtuigen in het WTC in New York boorden, vormden ook maar een klein groepje. De reactie toen was niet: "gelukkig is het maar een klein groepje", maar: "terrorisme en moslimextremisme vormen een ernstig probleem". Het gaat niet om de aantallen, maar om de impact.
Marnix schreef:Het is maar een klein groepje en als ze dat willen moeten we maar ergens anders naartoe gaan. Enige probleem is dan nog dat je daarmee het probleem alleen maar verschuift. Waar moeten ze heen en wat gaan ze daar dan doen?
Draai het eens om. Wat schiet ons land ermee op als we mensen hier laten blijven die ten diepste onze maatschappij willen omvormen naar een islamitische dictatuur?
Ik heb deze mensen dan liever in een land dat meer aan hun verwachtingen voldoet, zoals een aantal autocratische moslimlanden. Daar zijn ze dit gewend en als ze menen wat ze zeggen, zullen ze zich daar ook beter thuis voelen.
Bovendien: als het om mensen gaat die een dubbel paspoort hebben of helemaal geen Nederlands paspoort hebben, kunnen we die mensen uitzetten als wij dat willen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2020 18:41

elbert schreef:Dat kan, maar waarom eigenlijk? De terroristen die hun vliegtuigen in het WTC in New York boorden, vormden ook maar een klein groepje. De reactie toen was niet: "gelukkig is het maar een klein groepje", maar: "terrorisme en moslimextremisme vormen een ernstig probleem". Het gaat niet om de aantallen, maar om de impact.


Die reactie dat het maar een klein groepje is hoorde je al heel snel. Waarom dat wel nodig is blijkt iedere keer weer: om te voorkomen dat een hele groep mensen wordt veroordeeld op basis van het gedrag van een klein deel. Daarom is het wel goed om erop te blijven wijzen dat het niet de moslims zijn waar een kleine groep extremisten doe dit doet.

Draai het eens om. Wat schiet ons land ermee op als we mensen hier laten blijven die ten diepste onze maatschappij willen omvormen naar een islamitische dictatuur?
Ik heb deze mensen dan liever in een land dat meer aan hun verwachtingen voldoet, zoals een aantal autocratische moslimlanden. Daar zijn ze dit gewend en als ze menen wat ze zeggen, zullen ze zich daar ook beter thuis voelen.
Bovendien: als het om mensen gaat die een dubbel paspoort hebben of helemaal geen Nederlands paspoort hebben, kunnen we die mensen uitzetten als wij dat willen.


Naar dat laatste verwees ik al. Prima on criminelen met een dubbel paspoort uit te zetten. Maar als ze geen dubbel paspoort hebben kan je ze ze moeilijk ergens dumpen waar men daar ook niet op zit te wachten. Het zou toch ook raar zijn als een land extremistische christenen maar in europa gaat dumpen omdat wij christelijke roots hebben of zo? “Draai het eens om” is wat raar als het om mensen met een Nederlands paspoort gaat. Tenzij je natuurlijk een land vindt dat ze graag wil hebben. Maar dan is nog de vraag of je er dan vanaf bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor benefietdiner » 02 nov 2020 19:53


Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor elbert » 03 nov 2020 07:53

Marnix schreef:Die reactie dat het maar een klein groepje is hoorde je al heel snel. Waarom dat wel nodig is blijkt iedere keer weer: om te voorkomen dat een hele groep mensen wordt veroordeeld op basis van het gedrag van een klein deel. Daarom is het wel goed om erop te blijven wijzen dat het niet de moslims zijn waar een kleine groep extremisten doe dit doet.
Het begint een beetje op een Pavlovreactie te lijken. Bij elke aanslag zeggen: "het is maar een klein groepje, dus.." Er zijn gelukkig maar weinigen die zeggen dat alle moslims schuld hebben aan extremisme, dus het is een poging om de discussie te verschuiven. Dus in plaats van het over de problemen door moslimextremisme te hebben, probeert men er een debat over discriminatie van moslims van te maken en word je in de extreemrechtse hoek gedrukt als je die problemen door moslimextremisme benadrukt. Dit trucje past men al meer dan 20 jaar toe met steeds hetzelfde resultaat: meer aanslagen en de immigratieproblemen worden niet aangepakt. Politiek correct pappen en nathouden dus met een aantal slachtoffers in Nederland als Pim Fortuyn en Theo van Gogh tot gevolg. Zou Pim Fortuyn nog geleefd hebben als hij niet als racist was afgeschilderd tijdens de verkiezingscampagne van 2002? Ik denk dat ik het antwoord wel weet.
Marnix schreef:Het zou toch ook raar zijn als een land extremistische christenen maar in europa gaat dumpen omdat wij christelijke roots hebben of zo?
Er worden geen extremistische christenen in Europa gedumpt, omdat die er niet zijn. Er worden wel gewone christenen door moslimextremisten het Midden-Oosten uitgejaagd (de kerk in het Midden-Oosten wordt verwoest momenteel) en die komen hier als vluchtelingen aan. Weet je wat die zeggen over de moslims die hier ook komen? "Pas op, dit is gevaarlijk, want er zitten extremisten tussen!". Dat blijkt te kloppen. Vandaar dat er aanslagen gepleegd worden door mensen die hier als "vluchteling" aankomen (zoals de aanslagpleger in Nice) en men als mensenrechtenorganisatie met bootjes wil helpen om ze de Middellandse Zee over te krijgen. Extreem naief. Zolang Nederland (en de EU dus) de buitengrenzen niet wenst te bewaken, is het dweilen met de kraan open.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Nina

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor Nina » 03 nov 2020 08:27

Nou Elbert, complimenten, ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft, je verwoord het uitstekend d:)b

Nina

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor Nina » 03 nov 2020 08:27

Nina schreef:Nou Elbert, complimenten, ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft, je verwoordt het uitstekend d:)b

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 08:51

elbert schreef:Er worden geen extremistische christenen in Europa gedumpt, omdat die er niet zijn.

Slecht nieuws voor je: ze zijn er wel. Ze worden inderdaad niet deze kant op gestuurd, maar organisaties als KKK bestaan weldegelijk.
En zeg gerust dat dat in jouw ogen geen christenen zijn (en daarin kan ik nog wel met je meevoelen ook), maar besef dan alsjeblieft wel dat voor de gemiddelde moslim IS net zo ver van hun bed staat.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor benefietdiner » 03 nov 2020 08:59

StillAwake schreef:Slecht nieuws voor je: ze zijn er wel. Ze worden inderdaad niet deze kant op gestuurd, maar organisaties als KKK bestaan weldegelijk.
En zeg gerust dat dat in jouw ogen geen christenen zijn (en daarin kan ik nog wel met je meevoelen ook), maar besef dan alsjeblieft wel dat voor de gemiddelde moslim IS net zo ver van hun bed staat.

Aha nog een Pavlovreactie

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 09:05

benefietdiner schreef:Aha nog een Pavlovreactie

kun je dit uitleggen?
Wat is hier Pavlov aan?
Nergens heb ik ontkend dat we een probleem hebben met Islamisme, ik vertel alleen even dat ook het extremistisch christendom bestaat, en dat Elbert daarin hetzelfde gedrag vertoont als wat jij bepaalde moslimstromingen verwijt.

Wat dat betreft vind ik je eigen reactie, iedere reactie die ook maar enigszins naar een nuance neigt die je bij jezelf niet herkent, benoemen als een Pavlov-reactie meer op een Pavlov-reactie lijken, maar dat geheel terzijde.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 09:10

elbert schreef:Dat kan, maar waarom eigenlijk? De terroristen die hun vliegtuigen in het WTC in New York boorden, vormden ook maar een klein groepje. De reactie toen was niet: "gelukkig is het maar een klein groepje", maar: "terrorisme en moslimextremisme vormen een ernstig probleem". Het gaat niet om de aantallen, maar om de impact.
geheel mee eens, maar zie dan ook wel dat het overgrote deel van de moslims deze aanslagen indertijd veroordeelde.
elbert schreef:Draai het eens om. Wat schiet ons land ermee op als we mensen hier laten blijven die ten diepste onze maatschappij willen omvormen naar een islamitische dictatuur?
Ik heb deze mensen dan liever in een land dat meer aan hun verwachtingen voldoet, zoals een aantal autocratische moslimlanden. Daar zijn ze dit gewend en als ze menen wat ze zeggen, zullen ze zich daar ook beter thuis voelen.
Bovendien: als het om mensen gaat die een dubbel paspoort hebben of helemaal geen Nederlands paspoort hebben, kunnen we die mensen uitzetten als wij dat willen.

Met dat laatste ben ik het eveneens eens, maar het vervelende is dat er ook echte vluchtelingen bijzitten, en dat het moeilijk is om bij de grens te kijken of iemand radicale ideeen heeft, en bovendien kunnen deze mensen in de armoede waar ze vervolgens in gedumpt worden ook later nog radicaliseren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nina

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor Nina » 03 nov 2020 10:08

Weer een aanslag, nu in Wenen.

Men roept dan wel dat het enkelingen zijn, maar die zijn er niet minder dodelijk om. Trouwens is het geklets om van enkelingen te spreken, het zijn cellen. Hier een lijst van Islamitische terreurorganisaties, die is eindeloos lang: https://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_terreurlijst

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor benefietdiner » 03 nov 2020 10:27

StillAwake schreef:maar besef dan alsjeblieft wel dat voor de gemiddelde moslim IS net zo ver van hun bed staat.

StillAwake schreef:kun je dit uitleggen?
Wat is hier Pavlov aan?

Omdat dit niet zo is en je dit ook met Marnix herhaald.
De gemiddelde en gematigde moslim weten heel goed waar de IS mee bezig is. Dat het in hetzelfde bed gegrond is als waar de gemiddelde en gematigde moslim zelf in liggen. Het is geen ver van hun bed show!
De mythe van de gematigde moslim https://opiniez.com/2019/11/03/de-mythe ... kayvankat/
Oké...... geloof het niet en betitel mij ook van Pavlov.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 11:49

benefietdiner schreef:Omdat dit niet zo is en je dit ook met Marnix herhaald.
De gemiddelde en gematigde moslim weten heel goed waar de IS mee bezig is. Dat het in hetzelfde bed gegrond is als waar de gemiddelde en gematigde moslim zelf in liggen. Het is geen ver van hun bed show!
De mythe van de gematigde moslim https://opiniez.com/2019/11/03/de-mythe ... kayvankat/
Oké...... geloof het niet en betitel mij ook van Pavlov.

Hoeveel Moslims heb jij daadwerkelijk gesproken in je leven?
Hoeveel procent daarvan maakt zich schuldig aan de zaken die jij hier benoemd?

Jij weet ook heel goed waar de KKK voor staat. En je weet ook dat dat uit dezelfde Bijbel gehaald is. Toch wordt je vast niet vrolijk als mensen jou als een KKK-sympathisant beschouwen en aanspreken. Sterker nog: het drukt je, als ik dat maar lang genoeg blijf doen vanzelf in hun armen, en je omarmt vanzelf hun denkbeelden.
Dat er voorbeelden zijn van moslims die achter de deur NIET gematigd zijn: natuurlijk. Schrijnende voorbeelden. Datzelfde geldt echter ook voor christenen. Ook daar worden mensen verstoten omdat ze een iets andere vorm van dezelfde religie gevonden hebben. Worden kinderen de deur gewezen omdat ze een andere geaardheid hebben. Worden kinderen misbruikt met het beroep op "eert uw vader", en kinderen kapot gemaakt omdat ze zelf willen leren nadenken.
Gelukkig zijn dat uitzonderingen, maar ze komen voor.
als iemand roept: "Christenen: allemaal kindermisbruikers, kijk maar naar al die priesters" ben jij een van de eersten die uit zal leggen dat dat een andere stroming is, dat het niet op de Bijbel gebaseerd is, en dat het dus eigenlijk niet over jouw geloof gaat.
Maar vervolgens pas je de generalisatie-sleutel wel toe op de islam, zonder dat je echt kennis hebt van wat deze mensen geloven (je kennis is nogal eenzijdig, en vooral gebaseerd op wat Wilders roept).

Er zijn hier zelfs mensen op dit platform aanwezig die andere varianten op het christendom als "duivels" zien, waarom zou een Islam dan wel met 1 mond spreken?
En inderdaad: de leer van de Islam staat haaks op die van de Bijbel. Daarmee is het een religie die bestreden moet worden, zonder daarin alle mensen die er onderdeel van zijn op 1 hoop te gooien.
Zoals ook elementen van de Rooms Katholieke leer haaks op de Bijbel staan, elementen van de Lutheraanse leer haaks op de Bijbel staan, elementen van de gereformeerde leer haaks op de Bijbel staan en zo kan ik vast het hele rijtje van kerkgenootschappen wat de wereld rijk is langsgaan.

Qua Islam krijg ik bij jou echter vooral het idee dat je alleen de stukken die jouw blonde Profeet (waar je weliswaar niet op stemt) heeft uitgezocht ziet.
En er is een probleem met de islam. Het is echter volkomen onjuist om meer dan een miljard moslims te beschuldigen van terrorisme of sympathie voor terrorisme.
Op dezelfde wijze hebben we problemen met extreem rechts, maar het gaat te ver om elke PVV-er (of sympathisant van Wilders die niet op hem stemt
) te bestempelen als een extreemrechtse xenofoob.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2020 11:51

elbert schreef:Het begint een beetje op een Pavlovreactie te lijken. Bij elke aanslag zeggen: "het is maar een klein groepje, dus.." Er zijn gelukkig maar weinigen die zeggen dat alle moslims schuld hebben aan extremisme, dus het is een poging om de discussie te verschuiven. Dus in plaats van het over de problemen door moslimextremisme te hebben, probeert men er een debat over discriminatie van moslims van te maken en word je in de extreemrechtse hoek gedrukt als je die problemen door moslimextremisme benadrukt. Dit trucje past men al meer dan 20 jaar toe met steeds hetzelfde resultaat: meer aanslagen en de immigratieproblemen worden niet aangepakt. Politiek correct pappen en nathouden dus met een aantal slachtoffers in Nederland als Pim Fortuyn en Theo van Gogh tot gevolg. Zou Pim Fortuyn nog geleefd hebben als hij niet als racist was afgeschilderd tijdens de verkiezingscampagne van 2002? Ik denk dat ik het antwoord wel weet.


Het een sluit het ander niet uit. Zoals ik al aangaf, je moet denk ik beiden benoemen. De problemen door moslimextremisme (waar volgens mij ruimschoots aandacht voor is en wat je daar tegen kan doen.... en tegelijkertijd dat het een klein groepje is. Waarom dat telkens genoemd moet worden is niet om de aandacht af te leiden of zo, maar omdat de mensheid helaas vaak geneigd is om hele bevolkingsgroepen verantwoordelijk te maken en te willen straffen voor het gedrag van enkelingen. Daar heeft het jodendom bijvoorbeeld veel mee te maken gehad in het verleden (ze hebben Jezus gedood dus alle joden zijn fout) maar je ziet iets vergelijkbaars de laatste tijd ook als het gaat om de houding naar moslims. Die gelijk als totale groep verantwoordelijk worden gehouden voor die ellende, die als groep worden weggezet als gevaarlijk, haatdragend etcetera. Niet die aanslagen, maar DIE reactie van mensen maakt het nodig dat er telkens mensen op wijzen dat dit het gedrag van een heel klein deel, extremisten, met een heel andere ideologie , voor verantwoordelijk zijn. Voordat we weer vervallen in die klassieke menselijke fout.

Er worden geen extremistische christenen in Europa gedumpt, omdat die er niet zijn. Er worden wel gewone christenen door moslimextremisten het Midden-Oosten uitgejaagd (de kerk in het Midden-Oosten wordt verwoest momenteel) en die komen hier als vluchtelingen aan. Weet je wat die zeggen over de moslims die hier ook komen? "Pas op, dit is gevaarlijk, want er zitten extremisten tussen!". Dat blijkt te kloppen. Vandaar dat er aanslagen gepleegd worden door mensen die hier als "vluchteling" aankomen (zoals de aanslagpleger in Nice) en men als mensenrechtenorganisatie met bootjes wil helpen om ze de Middellandse Zee over te krijgen. Extreem naief. Zolang Nederland (en de EU dus) de buitengrenzen niet wenst te bewaken, is het dweilen met de kraan open.


Ze zijn er wel. Gelukkig minder dan vroeger. Maar een echt eenvoudige oplossing is ook niet voorhanden.

benefietdiner schreef:Omdat dit niet zo is en je dit ook met Marnix herhaald.
De gemiddelde en gematigde moslim weten heel goed waar de IS mee bezig is. Dat het in hetzelfde bed gegrond is als waar de gemiddelde en gematigde moslim zelf in liggen. Het is geen ver van hun bed show!
De mythe van de gematigde moslim https://opiniez.com/2019/11/03/de-mythe ... kayvankat/
Oké...... geloof het niet en betitel mij ook van Pavlov.


Als je zo redeneert is de KKK is dan ook in "hetzelfde bed gegrond" als de rest van het christendom net als de IRA, alle kruistochten, al het misbruik in de kerken etcetera. Het zijn allemaal mensen die de Bijbel lazen en vervolgens goede of foute keuzes maakten.... Maar de mensen die het meest te lijden hebben gehad onder de IS zijn moslims. De meeste aanslagen door de IS zijn gepleegd door IS, de meeste doden die vielen door aanslagen van de IS waren moslims. Dus nee, moslim-extremisme is voor hen veel minder een "ver van hun bed show" dan voor ons maar op een heel ander manier. Ze zijn er nog veel meer het slachtoffer van. Maar scheer jij het allemaal lekker over één kam joh....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Doodse stilte voor de macht van islam

Berichtdoor elbert » 03 nov 2020 14:39

StillAwake schreef:Slecht nieuws voor je: ze zijn er wel. Ze worden inderdaad niet deze kant op gestuurd, maar organisaties als KKK bestaan weldegelijk.
En zeg gerust dat dat in jouw ogen geen christenen zijn (en daarin kan ik nog wel met je meevoelen ook), maar besef dan alsjeblieft wel dat voor de gemiddelde moslim IS net zo ver van hun bed staat.
De KKK is inderdaad niet christelijk, ook qua oorsprong niet. De KKK heeft zijn oorsprong in de slavernijpraktijk van het zuiden van de VS, de verloren burgeroorlog en blanken die de afschaffing van de slavernij niet konden verteren. Met het christelijk geloof heeft dat niets uit te staan. Dat is bij IS, Al Qaida en andere groeperingen wel anders. Die pretenderen de meest zuivere vorm van de islam te verkondigen, de enige manier waarop je volgens hen een goede moslim kunt zijn. Iets dergelijks is bij de KKK nooit het geval geweest.
Als je het dan toch over christelijke extremisten wil hebben, dan denk ik eerder aan de IRA, hoewel dat eerder weer een nationalistische achtergrond heeft dan een religieuze.
StillAwake schreef:geheel mee eens, maar zie dan ook wel dat het overgrote deel van de moslims deze aanslagen indertijd veroordeelde.
Ik vond het toen opvallend stil en de wereldwijde beelden van dansende mensen op straat staan me nog goed bij. Dat geeft tevens aan dat deze terreurorganisaties niet op zichzelf staan. Iedereen heeft het over eenlingen. Er zijn inmiddels duizenden "eenlingen" die minstens evenzoveel doden op hun geweten hebben. Feit is dat eenlingen nooit op zichzelf opereren, maar dat er altijd een culturele achtergrond bestaat waarbinnen ze hun denkbeelden kunnen ontwikkelen en waarbij die denkbeelden niet alleen getolereerd maar ook aangemoedigd worden. Waarom wordt er tot in Pakistan en Bangladesh tegen Frankrijk gedemonstreerd momenteel en niet tegen die "eenlingen"? Simpelweg om dat ze het met die eenlingen eens zijn.
Het is voor sommige moslimjongeren (ook in het westen) stoer en aantrekkelijk om jihadstrijder te worden, zelfs al gaan ze zelf niet zover dat ze er eentje worden. Er is te weinig afremmend en zelfregulerend vermogen in de moslimgemeenschap als geheel om te zeggen: "je moet nooit en te nimmer jihadstrijder worden die ongelovigen het hoofd afhakt". Het is namelijk zo dat er in de islam teksten zijn die dat goedkeuren en aanmoedigen. Echte verandering is dus alleen mogelijk als de moslimgemeenschap een soort van verlichting doormaakt die zegt: "die gewelddadige jihadteksten, dat kan nu niet meer". Ik zie dat nog niet gebeuren.
StillAwake schreef:Met dat laatste ben ik het eveneens eens, maar het vervelende is dat er ook echte vluchtelingen bijzitten, en dat het moeilijk is om bij de grens te kijken of iemand radicale ideeen heeft, en bovendien kunnen deze mensen in de armoede waar ze vervolgens in gedumpt worden ook later nog radicaliseren.
Tussen de migranten zitten inderdaad ook vluchtelingen, dat klopt. Maar dat is geen argument om iedereen dus maar in Europa toe te laten, zeker niet als die migranten eerst in andere landen (zoals Turkije, Jordanie enz.) veilig opgevangen kunnen worden. Bovendien moet je als EU ook een effectief uitzetbeleid op touw zetten, waarmee je duidelijk maakt dat men niet zomaar Europa in kan komen. In Australie is men daarover een stuk duidelijker: zij willen alleen de mensen binnenlaten die ze als aanwinst zien en anderen kunnen maar beter naar hun huis terugkeren om daar hun eigen land op te bouwen. Dat is misschien hard, maar schept wel duidelijkheid. In Afrika stijgt de bevolking de komende tientallen jaren naar zo'n 4 miljard mensen. Stel dat velen van hen op het idee komen dat ze beter naar Europa kunnen trekken? Dat kan ons continent simpelweg niet aan. Dan moet je daar ook beleid op maken.
Marnix schreef:Het een sluit het ander niet uit. Zoals ik al aangaf, je moet denk ik beiden benoemen. De problemen door moslimextremisme (waar volgens mij ruimschoots aandacht voor is en wat je daar tegen kan doen.... en tegelijkertijd dat het een klein groepje is. Waarom dat telkens genoemd moet worden is niet om de aandacht af te leiden of zo, maar omdat de mensheid helaas vaak geneigd is om hele bevolkingsgroepen verantwoordelijk te maken en te willen straffen voor het gedrag van enkelingen. Daar heeft het jodendom bijvoorbeeld veel mee te maken gehad in het verleden (ze hebben Jezus gedood dus alle joden zijn fout) maar je ziet iets vergelijkbaars de laatste tijd ook als het gaat om de houding naar moslims. Die gelijk als totale groep verantwoordelijk worden gehouden voor die ellende, die als groep worden weggezet als gevaarlijk, haatdragend etcetera. Niet die aanslagen, maar DIE reactie van mensen maakt het nodig dat er telkens mensen op wijzen dat dit het gedrag van een heel klein deel, extremisten, met een heel andere ideologie , voor verantwoordelijk zijn. Voordat we weer vervallen in die klassieke menselijke fout.
Er is een goede reden waarom men direct in deze kramp schiet als mensen naar de uitwassen van extremisme wijzen (en ik zie dat ook in jouw antwoord terug):
De Tweede Wereldoorlog die als sjabloon wordt gelegd over alle conflicten, zeker in Nederland. Uiteindelijk wordt alles herleid tot de vraag of je goed of fout zou zijn geweest in die oorlog. Dus mag je niet kritisch zijn op moslims, want dat zijn volgens die redenatie de nieuwe joden. Dat zo'n manier van denken helemaal niet zo logisch is als het misschien lijkt, daar wordt niet bij stilgestaan. De Tweede Wereldoorlog is niet het conflict waarmee je alle andere conflicten kunt verklaren en aan kunt pakken. Was het maar zo simpel. De massale immigratie en de problemen die dat met zich mee brengt (zoals moslimextremisme) zijn totaal niet te vergelijken met de problemen die voortvloeiden uit de nasleep van de Eerste Wereldoorlog en de opkomst van een revanchistische antisemitische ideologie (het nazisme) die erop uit was om de heerschappij in Europa te vestigen. Je kunt wel een paar lessen uit WO2 trekken, maar zeker niet alle in alle omstandigheden.
Maar helaas kozen politici er wel voor om met die historische bagage naar moslimextremisme te kijken. Bang als men was om voor rechtsextremist (of nazi) uitgemaakt te worden, verkoos men om in plaats van de problemen aan te pakken, de discussie te verleggen naar discriminatie. Je ziet het nog steeds in praatprogramma's: wie kritiek heeft op immigratie, of die dat anders wil regelen, is verdacht, want die persoon flirt met extreemrechts en is dus een potentiele nazi. Dat je er ook op een heel nuchtere manier naar kunt kijken, zonder die historische bagage, dat durfde men vaak niet aan. Zonder de lessen van de Tweede Wereldoorlog te veronachtzamen, is het denk ik goed om kritisch naar immigratie te kijken en daar dus ook paal en perk aan te stellen: dit willen we wel en dat accepteren we niet. Er is niets mis met goede grenzen die je ook handhaaft. Je wordt er echt niet minder menselijk van als je dat doet, waarbij je dus echt goed kunt samenleven met je Turkse of Marokkaanse buren die geen vlieg kwaad doen, maar waarbij je wel bij de grens goed kijkt of degenen die daar aankomen een aanwinst vormen voor je land en je ze de toegang weigert als dat niet zo is. Bovendien mag je van degenen die hier zijn komen wonen ook verwachten dat ze integreren: leer de taal, zoek werk, maak dit land tot je nieuwe huis, accepteer de verscheidenheid en laat je niet aansturen door dictators in het land van herkomst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten