benefietdiner schreef:@irmo deze drie onderstaande quote schreef je aan mij toe maar dat schreef je zelf.
Mooi dat je een Statenbijbel hebt en er in leest maar een Statenbijbel heeft ook kanttekeningen. Ik vraag mij af, als ik jou conclusie leest over Jezus, lees je de Statenbijbel zonder die zo belangrijke kanttekening. Die kanttekening van de Statenbijbel zijn de enige en een juist interpretatie op de Bijbel. In Johannes 8 komt ter sprake dat Jezus het Licht van de wereld is, legt Jezus uit wie Hij is en het item waar wij het in de topic over hebben ‘Jezus en Abraham’.
Ik heb de kanttekeningen niet. Dus daar kan ik niet in kijken, sorry. Enne, enige juiste interpretatie? Hoe fundie. Je zegt dat je het een ‘torenhoge hoogmoed’ van jezus vind als Hij zegt dat Hij vóór Abraham was. Nu dat vonden de Joden van die tijd ook, de orthodoxe Joden van onze tijd ook en irmo dus ook.
Ik ben geen Joodse. Maar fijn dat ik in goed gezelschap ben met mijn afwijzing. In de lijn van de geslachten of vanuit geboorten waren de Joden dus kinderen van Abraham, dat klopt. Maar Jezus heeft het niet over een natuurlijke geboorte uit de lijnen van geslachten maar over een geestelijk een onlichamelijke geboorte. De kanttekenaren zeggen: ‘Door de eeuwige geboorte van den Vader’ en verwijzen naar:
Ps. 2:7 Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.
Micha 5:1 En gij, Bethlehem Efratha! zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israel, en Wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid.
Joh. 5:26-27 Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven; 27 En heeft Hem macht gegeven, ook gericht te houden, omdat Hij des mensen Zoon is.
Zie? Torenhoge hoogmoed en heiligschennis, ik zei het je toch. Uit Johannes 8 (en andere Bijbeldelen) is ook onze drie-eenheid ontstaan dat God en de Zoon en de Heilige Geest één zijn. Nee geen drie goden maar één God die bestaat uit Wortel stam en takken.
Hahaha echt niet. Christenen geloven in meer dan 1 God, zeker de katholieken.Ik vind het terecht als je tegen je buren zou zeggen dat jij de maagd Maria zou zijn en jou zouden uitlachen ik zou hartelijk mee lachen.
En daarna de ambulance bellen zeker? Ja dat begrijp ik maar zoals God en de Heilig Geest van eeuwigheid was was ook Jezus van eeuwigheid. In Johannes 1 staat: ‘Hij is gekomen tot het Zijnen maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen’, o.a. omdat zij niet konden geloven dat Hij de eeuwige Zoon van God is. Jezus werd tenslotte ter dood veroordeeld omdat Hij Zich de (eeuwige) Zoon van God noemde. Dat was godslastering, meenden de Joodse leidslieden. Aan de andere kant: wie niet belijdt dat Jezus in het vlees is gekomen, behoort tot de antichrist schrijft 2 Johannes 7. Samenvattend hebben de eeuwen door mensen ontkend dat Jezus óf in het vlees is gekomen, óf dat Hij de eeuwige Zoon van God is. Dwalingen leren zoals mohammed die opkomen uit ons verduisterd verstand en die aangewakkerd worden door de duivel die niet wil dat we Jezus die plaats geven die Hem toekomt.
Ik ontken beide. Maar ik ben dan ook van Satan, dus ik mag dat. Nee dat is niet mijn conclusie of interpretatie maar zuiver Bijbels en zo ook communiceert de Bijbel ook met ons. Wat het probleem is wanneer wij niet belijden dat Jezus Christus van eeuwigheid Gods Zoon is? Dan erkennen wij de drie-eenheid van God ten diepste niet en dat is één van de ergste ketterijen die wij tegenkomen in de geschiedenis de moslims ten top. Hoe kan Jezus God zijn als Hij dat niet van eeuwigheid is, want God is eeuwig, dus is de Vader eeuwig, de Zoon is eeuwig en de Heilige Geest is eeuwig. Als Jezus niet de eeuwige Zoon van God was, kon Hij geen volkomen Zaligmaker zijn.
God en Jezus zijn dan ook twee buitengewoon verschillende zaken. Ze zijn niet hetzelfde en ook niet dezelfde. Ik erken de drie-eenheid niet maar ik geloof niet dat dat een ergere zonde is, ver verheven boven alle andere zonden. Gewoon een van de vele.
Waarom is het een van de ergste? Die volg ik niet helemaal.
De Heidelbergse Catechismus geeft in zondag 6 en ook de geloofsbelijdenis van Athanasius heel duidelijk antwoorden hierin. Waarom ga je niet eens lezen in de Heidelbergse Catechismus die op jou vragen duidelijk antwoorden geven.
http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/hc.htmlLeuke site, ik heb hem even bekeken. Maar ik had de HC al, gelezen en geleerd. En nog steeds heb ik veel vragen en onduidelijkheid. Maar dat valt denk ik buiten de scope van dit topic, dus misschien kunnen we dat dan beter afsplitsen. Als je zin hebt om er over door te gaan.