Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 26 okt 2020 15:22

Ik ga me i.i.g. opgeven. Ik wil de rondzendmail heel graag ontvangen en lezen.
Het gebeurt mij ook weleens dat ik - inwendig - moet zeggen, hé, hier ben ik het toch niet (helemaal) mee eens.
Ik heb dan ook wel met predikanten gemaild.
Ik roep hen nooit op het matje, maar stel open vragen, vanuit mezelf dus.
Dan blijkt dat je altijd een eerlijk antwoord krijgt.
Marnix schreef:Zo waren Calvijn en Luther het op bepaalde punten al niet met elkaar eens bijvoorbeeld.

Nee, mede omdat ze uit een totaal andere achtergrond kwamen.
Gelukkig waren er toen nog geen fora :wink:
Bij de kerkvaders zie je ook verschillende standpunten w.b. kinder- en volwassendoop.
Toch staan ze nu broederlijk naast elkaar in menig boekenkast. Omdat de rest wel overeenkomt.
En zo gaat het nog steeds.
Maar als het fundamentele verschillen betreft, zoals de vrouw in het ambt, ontstaat er een kloof.
Niet eens zozeer om het onderwerp als zodanig, maar vanwege de wijze waarop het er door geramd wordt door sommigen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2020 15:31

Chaya schreef:Ik ga me i.i.g. opgeven. Ik wil de rondzendmail heel graag ontvangen en lezen.
Het gebeurt mij ook weleens dat ik - inwendig - moet zeggen, hé, hier ben ik het toch niet (helemaal) mee eens.
Ik heb dan ook wel met predikanten gemaild.
Ik roep hen nooit op het matje, maar stel open vragen, vanuit mezelf dus.
Dan blijkt dat je altijd een eerlijk antwoord krijgt.

Nee, mede omdat ze uit een totaal andere achtergrond kwamen.
Gelukkig waren er toen nog geen fora :wink:
Bij de kerkvaders zie je ook verschillende standpunten w.b. kinder- en volwassendoop.
Toch staan ze nu broederlijk naast elkaar in menig boekenkast. Omdat de rest wel overeenkomt.
En zo gaat het nog steeds.
Maar als het fundamentele verschillen betreft, zoals de vrouw in het ambt, ontstaat er een kloof.
Niet eens zozeer om het onderwerp als zodanig, maar vanwege de wijze waarop het er door geramd wordt door sommigen.


Ah men vond toen ook tal van manieren om of de dialoog met de ander te zoeken, of de ander voor rotte vis uit te maken. ;-)
Verder, als kinderdoop / volwassendoop prima samen konden gaan moet dat bij het punt wel of geen vrouwen in het ambt ook prima kunnen. Kwestie van elkaar als broers en zussen in Christus zien, ondanks de onderlinge verschillen. Maar daar ontbreekt het vaak aan.

Maar goed, ik neem aan dat de "rondzendbrief" ook gewoon op de website komt te staan, dan kan ik het ook lezen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 15:39

Chaya schreef:Ik ga me i.i.g. opgeven. Ik wil de rondzendmail heel graag ontvangen en lezen.
Het gebeurt mij ook weleens dat ik - inwendig - moet zeggen, hé, hier ben ik het toch niet (helemaal) mee eens.
Ik heb dan ook wel met predikanten gemaild.
Ik roep hen nooit op het matje, maar stel open vragen, vanuit mezelf dus.
Dan blijkt dat je altijd een eerlijk antwoord krijgt.

Nee, mede omdat ze uit een totaal andere achtergrond kwamen.
Gelukkig waren er toen nog geen fora :wink:
Bij de kerkvaders zie je ook verschillende standpunten w.b. kinder- en volwassendoop.
Toch staan ze nu broederlijk naast elkaar in menig boekenkast. Omdat de rest wel overeenkomt.
En zo gaat het nog steeds.
Maar als het fundamentele verschillen betreft, zoals de vrouw in het ambt, ontstaat er een kloof.
Niet eens zozeer om het onderwerp als zodanig, maar vanwege de wijze waarop het er door geramd wordt door sommigen.

In hoeverre zal over een x-aantal jaar niet op dezelfde manier gekeken worden naar datgene wat we nu nog als "fundamentele verschillen" zien?
Calvijn en Luther vonden hun standpunten ook fundamenteel verschillend namelijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 15:40

Marnix schreef:Ah men vond toen ook tal van manieren om of de dialoog met de ander te zoeken, of de ander voor rotte vis uit te maken. ;-)
Verder, als kinderdoop / volwassendoop prima samen konden gaan moet dat bij het punt wel of geen vrouwen in het ambt ook prima kunnen. Kwestie van elkaar als broers en zussen in Christus zien, ondanks de onderlinge verschillen. Maar daar ontbreekt het vaak aan.

Maar goed, ik neem aan dat de "rondzendbrief" ook gewoon op de website komt te staan, dan kan ik het ook lezen!

Wat mij vaak opvalt is dat het vaak nog wel lukt om hen die rechts van je staan als broeders en zusters te zien, maar dat alles links van de waarnemer niet meer onder net meer onder die noemer valt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 26 okt 2020 15:47

Marnix schreef:Maar goed, ik neem aan dat de "rondzendbrief" ook gewoon op de website komt te staan, dan kan ik het ook lezen!

Dat denk ik niet, waarom zou je je anders moeten opgeven?
Maar waarom wil je het lezen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 26 okt 2020 15:51

StillAwake schreef:Wat mij vaak opvalt is dat het vaak nog wel lukt om hen die rechts van je staan als broeders en zusters te zien, maar dat alles links van de waarnemer niet meer onder net meer onder die noemer valt.

Het valt je vaak op dat vaak.... :D
God zal Zijn kinderen uit alle kerken halen. Daar ben ik van overtuigd.
Dus er is ook hier op aarde herkenning. En welke richting dat dan is, links of rechts, maakt niet uit.
Mijn ouders hadden een innige geestelijke band met onze rooms katholieke buren.
En ook de buurvrouw een stukje verderop kwam vaak bij mijn ouders op de koffie, zij was heilssoldaat bij het LdH.
Het was toen volstrekt normaal om zo spontaan bij iemand binnen te vallen, halverwege de dag.
Dus het zal best gebeurd zijn dat links en rechts bij mijn moeder in de kamer zat.
En ik heb nooit gehoord dat er iemand uit de tent gevochten werd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 15:53

Chaya schreef:Het valt je vaak op dat vaak.... :D
God zal Zijn kinderen uit alle kerken halen. Daar ben ik van overtuigd.
Dus er is ook hier op aarde herkenning. En welke richting dat dan is, links of rechts, maakt niet uit.
Mijn ouders hadden een innige geestelijke band met onze rooms katholieke buren.
En ook de buurvrouw een stukje verderop kwam vaak bij mijn ouders op de koffie, zij was heilssoldaat bij het LdH.
Het was toen volstrekt normaal om zo spontaan bij iemand binnen te vallen, halverwege de dag.
Dus het zal best gebeurd zijn dat links en rechts bij mijn moeder in de kamer zat.
En ik heb nooit gehoord dat er iemand uit de tent gevochten werd.

OK, laat ik het iets nuanceren:
In mijn directe omgeving valt me vaak op dat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2020 20:54

StillAwake schreef:Wat mij vaak opvalt is dat het vaak nog wel lukt om hen die rechts van je staan als broeders en zusters te zien, maar dat alles links van de waarnemer niet meer onder net meer onder die noemer valt.


Ja dat idee heb ik ook wel eens.

Chaya schreef:Het valt je vaak op dat vaak.... :D
God zal Zijn kinderen uit alle kerken halen. Daar ben ik van overtuigd.
Dus er is ook hier op aarde herkenning. En welke richting dat dan is, links of rechts, maakt niet uit.
Mijn ouders hadden een innige geestelijke band met onze rooms katholieke buren.
En ook de buurvrouw een stukje verderop kwam vaak bij mijn ouders op de koffie, zij was heilssoldaat bij het LdH.
Het was toen volstrekt normaal om zo spontaan bij iemand binnen te vallen, halverwege de dag.
Dus het zal best gebeurd zijn dat links en rechts bij mijn moeder in de kamer zat.
En ik heb nooit gehoord dat er iemand uit de tent gevochten werd.


Niet op die manier maar met woorden is dat vaak genoeg gebeurd. Ik ken genoeg voorbeelden. En gelukkig gebeurt het niet overal.... en gebeurt het ook wel van twee kanten, maar als licht-gereformeerde wordt je in zwaardere kringen toch al snel als "fout" bestempeld. Vervlakt, geesteloosheid. Dat soort termen zijn al wel gevallen. Als je "links" staat ben je al snel vrijzinnig en wereldgelijkvormig in de ogen van anderen.

Chaya schreef:Dat denk ik niet, waarom zou je je anders moeten opgeven?
Maar waarom wil je het lezen?


Vooral uit nieuwsgierigheid, dat wil ik wel eerlijk toegeven. Maar waarom zou je als je een site hebt dit alleen rondmailen naar mensen die het met je eens zijn? Je kan het dan toch ook gewoon delen op je site zodat anderen het ook kunnen lezen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 27 okt 2020 13:54

Marnix schreef:maar als licht-gereformeerde wordt je in zwaardere kringen toch al snel als "fout" bestempeld. Vervlakt, geesteloosheid. Dat soort termen zijn al wel gevallen. Als je "links" staat ben je al snel vrijzinnig en wereldgelijkvormig in de ogen van anderen.

Als er alleen wat uiterlijke godsdienstigheid is, ja, dan ben je toch ook licht? Want dan neem je het niet zo zwaar op.
Dus zo'n stempel drukt iemand zichzelf op, niet de ander!
Marnix schreef:Vooral uit nieuwsgierigheid, dat wil ik wel eerlijk toegeven. Maar waarom zou je als je een site hebt dit alleen rondmailen naar mensen die het met je eens zijn? Je kan het dan toch ook gewoon delen op je site zodat anderen het ook kunnen lezen?

Zo naief ben je toch niet? Die nieuwsgierigen zijn vaak de GSers dan.
Ik zeg niet dat jij dat bent, maar veel nieuwsgierigen wel. Want het is alleen ff kijken. Eens kijken waar we de shredder overheen kunnen halen.
Maar wie haalt uiteindelijk de honing er uit?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2020 14:09

Chaya schreef:Als er alleen wat uiterlijke godsdienstigheid is, ja, dan ben je toch ook licht? Want dan neem je het niet zo zwaar op.
Dus zo'n stempel drukt iemand zichzelf op, niet de ander!


Precies wat ik bedoel! Maar of godsdienstigheid in het hart zit of alleen uiterlijk is is niet af te lezen aan je hoeveelheid kerkbezoeken, of je op zondag wel of niet aan bepaalde vrijetijdsbesteding doet, of je voor of tegen vrouwen in het ambt bent etcetera. In de Bijbel zijn tal van voorbeelden te vinden, misschien nog wel meer van waar uiterlijke godsdienst gepaard gaat met heel veel regels dan met heel weinig. De rondzendbrief gaat over allerlei regels, dat er dingen veranderen enzovoorts... maar niet over je hart. En wat je hier zegt sluit precies aan bij wat ik (en StillAwake ook) al stelden: christenen rechts van je als christenen accepteren lukt doorgaans wel, christenen links van je als christenen accepteren veel minder vaak. Want als ik de Bijbel heel serieus neem en op basis daarvan wil luisteren naar God en wat Hij van me vraagt en basis daarvan bepaalde dingen bijbels gezien goed en fout vind en met Hem leef en Hem wil volgen en er komt iemand rechts van mij komt die al snel tot dezelfde conclusie: Je bent minder zwaar dan ik dus het is denk ik vooral uiterlijke godsdienst, geesteloos, vervlakt enzovoorts. Want als het meer dan dat was was je het wel met mij eens geweest. Als je echt een kind van God bent geloof je precies hetzelfde als ik doe. Misschien is die kortzichtige en hoogmoedige houding dat nog wel de grootste vervlakking van deze tijd.... Dat we tegenwoordig zo met medechristenen omgaan....

Zo naief ben je toch niet? Die nieuwsgierigen zijn vaak de GSers dan.
Ik zeg niet dat jij dat bent, maar veel nieuwsgierigen wel. Want het is alleen ff kijken. Eens kijken waar we de shredder overheen kunnen halen.
Maar wie haalt uiteindelijk de honing er uit?


Mwah, ik weet dat toen er een bezwaard GKV-groepje was, er ook gewoon zo'n website was en daar ging echt niet iedereen mee aan de haal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 27 okt 2020 14:18

Marnix schreef:Precies wat ik bedoel! Maar of godsdienstigheid in het hart zit of alleen uiterlijk is is niet af te lezen aan je hoeveelheid kerkbezoeken, of je op zondag wel of niet aan bepaalde vrijetijdsbesteding doet, of je voor of tegen vrouwen in het ambt bent etcetera.

Aan de vruchten zal men de boom kennen.
Dus wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen.
Marnix schreef:De rondzendbrief gaat over allerlei regels, dat er dingen veranderen enzovoorts... maar niet over je hart.

Hoe weet jij dat?? De mail is nog niet eens gemaakt!
Marnix schreef:e bent minder zwaar dan ik dus het is denk ik vooral uiterlijke godsdienst, geesteloos, vervlakt enzovoorts. Want als het meer dan dat was was je het wel met mij eens geweest. Als je echt een kind van God bent geloof je precies hetzelfde als ik doe. Misschien is die kortzichtige en hoogmoedige houding dat nog wel de grootste vervlakking van deze tijd.... Dat we tegenwoordig zo met medechristenen omgaan....

Het geeft wel aan dat je totaal onbekend bent met hetgeen ds. Op 't Hof preekt en schrijft!
Ik luisterde onlangs een preek waarin hij vertelt over een ontmoeting met een vrouw die door de Heere bekeerd was.
Zo uit de wereld. Dus zij miste die woordkeus, de bekende begrippen.
Maar hij zei dat hij daar doorheen luisterde. Het ging dus waarschijnlijk met moderne woorden en uitdrukkingen.
Toch kon hij horen dat de Heilige Geest in die vrouw sprak.
Marnix schreef: Als je echt een kind van God bent geloof je precies hetzelfde als ik doe.

Ik heb een kind van God dit nog nooit horen zeggen.

Wie is hier nu vijandig en achterdochtig? Je bent nu al zo bevooroordeeld. Begin er alsjeblieft niet aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor henkie » 27 okt 2020 16:19

Chaya schreef:
Hoe weet jij dat?? De mail is nog niet eens gemaakt!


Het geeft wel aan dat je totaal onbekend bent met hetgeen ds. Op 't Hof preekt en schrijft!


Als je met het tweede bekend bent dan weet je exact wat er in het eerste komt te staan :-oo

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Prisma23 » 27 okt 2020 17:09

Prisma23 schreef:Grappig draadje is dit! Al 26 reacties op de aankondiging van een rondzendbrief terwijl niemand de inhoud van de brief kent. :lol: :lol: :lol:


Gaat lekker, we zijn al op pagina 4 en nog steeds geen rondzendbrief gezien!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor benefietdiner » 27 okt 2020 20:26

Prisma23 schreef:Gaat lekker, we zijn al op pagina 4 en nog steeds geen rondzendbrief gezien!

Ik wel, dit is de eerste:

Gereformeerd Venster
Lectori Salutem (de lezer heil),

Binnen de Gereformeerde Gezindte is op vrijwel alle terreinen een afvlakking en vervlakking van de principiële standpunten van eertijds te ontwaren. Niet zelden worden er zelfs inzichten geproclameerd en praktijken beoefend die tegenstrijdig zijn met die van onze vaderen. U kunt denken aan de positie van de vrouw, de theocratie, de seksualiteit, de heiliging van de dag des Heeren, de schepping, een veranderde wijze van Schriftuitleg enzovoorts. Dit alles is een gevolg van de geesteloosheid van het grootste deel van onze gezindte - de leiders en spraakmakers voorop. Hebben wij een roeping om een positief tegengeluid te laten horen? Wij denken van wel. In feite zouden wij tot een actualisering van het streven van de Nadere Reformatie willen komen. De bovengenoemde nood heeft een aantal mensen uit diverse kerkverbanden tot elkaar gebracht. De gedachtewisseling heeft geleid tot het besluit om een helder geluid te laten horen door middel van een tweewekelijkse rondzendbrief per e-mail, die de naam Gereformeerd Venster heeft gekregen. Daarin willen wij vanuit het oude gereformeerde standpunt dat de Bijbel van kaft tot kaft Gods woord is en in aansluiting bij wat onze godzalige voorvaderen hebben gezegd en geschreven licht werpen op zaken die in de vorige alinea zijn genoemd, maar ook op bijvoorbeeld: de huisgodsdienst, de identiteit en de praktijk van het reformatorisch onderwijs, de dreigende overheidsinbreuk in kerken en dergelijke. Daarbij willen wij bewust het gezag van de Schrift niet ondermijnen door veranderde tijdsomstandigheden en een andere samenstelling van de Nederlandse maatschappij als uitgangspunt te nemen. Wij zullen principiële beschouwingen geven, maar het is ook onze bedoeling om de actualiteit te belichten. Denkt bijvoorbeeld aan de noodwet die een burgemeester de bevoegdheid geeft om een kerkdienst te laten verstoren en te doen beëindigen en aan de eerste vrouwelijke SGP-wethoudster! Als u dit initiatief ondersteunt, kunt u zich voor de toezending van de nieuwsbrief melden bij info@gereformeerdvenster.nl

W.J. op 't Hof

Bron: https://gereformeerdvenster.nl/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2020 20:42

Mwah dat vind ik meer een intro.

Chaya schreef:Aan de vruchten zal men de boom kennen.
Dus wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen.


Precies. Maar keek men maar wat meer naar de vruchten. Ipv naar regeltjes, uiterlijkheden en of je voor vrouwen in het ambt bent en dat soort dingen. Maar daar wordt iemands staat aan afgelezen....

Hoe weet jij dat?? De mail is nog niet eens gemaakt!


Omdat dat op de website al te lezen is.

Het geeft wel aan dat je totaal onbekend bent met hetgeen ds. Op 't Hof preekt en schrijft!
Ik luisterde onlangs een preek waarin hij vertelt over een ontmoeting met een vrouw die door de Heere bekeerd was.
Zo uit de wereld. Dus zij miste die woordkeus, de bekende begrippen.
Maar hij zei dat hij daar doorheen luisterde. Het ging dus waarschijnlijk met moderne woorden en uitdrukkingen.
Toch kon hij horen dat de Heilige Geest in die vrouw sprak.


Ik geloof ook wel dat deze man best goed kan preken hoor.

Ik heb een kind van God dit nog nooit horen zeggen.


Geen christen zal dat zo zeggen maar helaas komt het daar indirect wel vaak op neer.

Wie is hier nu vijandig en achterdochtig? Je bent nu al zo bevooroordeeld. Begin er alsjeblieft niet aan.


Nee misschien maar beter ook. Want ik kan niet zo goed tegen de boodschap: iedereen doet het tegenwoordig fout, behalve wij. En ik ben wel een beetje bang dat het daar vaak op gaat neerkomen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten