Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Prisma23 » 23 okt 2020 10:22

StillAwake schreef:Ik loop via de link nog steeds tegen de betaalmuur op.
En je laatste opmerking: geheel juist.
Maar of de auteursrechten van een open brief bij het RD liggen is maar zeer de vraag, in dit specifieke geval hoort het niet achter een betaalmuur.
Artikelen die je zelf geschreven hebt mag je (in mijn optiek) beschermen met een betaalmuur, maar artikelen van derden niet.


Ik kan wel achter de muur kijken. Maar er staat alleen een stuk waarin uitgelegd wordt dat de rondzendbrief er aan komt. De brief zelf, of een link naar de brief, staat er niet.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 23 okt 2020 10:43

Prisma23 schreef:Ik kan wel achter de muur kijken. Maar er staat alleen een stuk waarin uitgelegd wordt dat de rondzendbrief er aan komt. De brief zelf, of een link naar de brief, staat er niet.

OK, duidelijk!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor gravo » 23 okt 2020 11:09

We leven in een tijd waarin alle materiële en geestelijke goederen uitgedrukt worden in geld. Naar nu blijkt geldt die commerciële insteek zelfs de aankondiging van rondzendbrieven die ons weer terug willen brengen bij de aloude leer en praktijk van de Nadere Reformatie.
Om kennis te nemende van dit weldadige initiatief zal in eerst instantie betaald moeten worden.
Hoewel het gaat om een Oude Waarheid is het nu toch het Laatste Nieuws geworden en dan moeten we het opeens betalen!

Daar hebben Korinthe, Colosse en Filippi geen last van gehad. Naar mijn idee werd de aankondiging dat Paulus alweer een zendbrief had gestuurd vrijelijk verspreid. Vast en zeker indachtig het Evangeliewoord: "Niemand kan twee heren dienen (...) gij kunt niet God dienen en den Mammon."

Maar goed, zo erg is het nu ook weer niet. Als de e-mails met hun vruchtbare inhoud eenmaal het licht zullen zien, zullen zij vast en zeker buiten het commerciële gewin van de huisgenoten des geloofs (lees: van de RD-holding) verspreid worden.

Via de link in dit topic (*) wordt er inmiddels toch een sluier opgelicht en wordt mijn vraag naar de concrete inhoud eigenlijk best trefzeker beantwoord:

Het thema en de aanleiding voor alle rondzendbrieven met de titel Gereformeerd Venster is "de afvlakking en vervlakking in de gereformeerde gezindte".
De concrete zaken die ons op initiatief van dr. W. J. op ’t Hof zullen worden toegezonden zijn eenvoudig op een rij te zetten:
- de positie van de vrouw
- de theocratie
- de seksualiteit
- de heiliging van Gods dag
- de schepping
- een veranderde wijze van Schriftuitleg
- onvrede over de wijze waarop het Reformatorisch Dagblad het nieuws brengt en voorlichting geeft
- de noodwet die een burgemeester de bevoegdheid geeft om een kerkdienst te laten verstoren en te doen beëindigen
- de eerste vrouwelijke SGP-wethouder
- de verschuivingen op punt van de evolutie
- het gezag en de inspiratie van de Heilige Schrift

Het is natuurlijk nog niet mogelijk om hier nu al inhoudelijk op te reageren. We weten nog niet in welke mate men meent dat de gereformeerde gezindte wat betreft bovenstaande thema's zijn afgevlakt of vervlakt. We weten ook nog niet op welke manier de publicisten van het Gereformeerd Venster die afvlakking / vervlakking te lijf willen gaan.

Wel heb ik de indruk dat elk van bovenstaande onderwerpen al eens eerder besproken is.
We lopen dus het gevaar dat een herhaalde, opnieuw gevormde, gereformeerde, herstelde of hervormde reformatie van de gereformeerde gezindte tevens uitloopt op een herhaling van zetten.

In een schaakspel kom je dan uit op een remise, in het voetbal op een gelijkspel, in het parlement op het staken van de stemmen, maar in de gereformeerde gezindte zal het wel weer touwtrekken worden.

Met dit verschil dat de lengte van het touw en het aantal trekkers aan de orthodoxe kant van op ’t Hof wel kleiner zal zijn dan aan de kant van de gemiddelde kerkganger in de gereformeerde gezindte. Maar dat is een persoonlijke inschatting.

Het is nu eenmaal zo dat de gang van het gereformeerde denken niet alleen in termen van een voortdurend terugkeren op de schreden mag worden beschreven, maar ook in termen van een voortgaande beweging moet worden gezien, waarin sommige stations voorgoed gepasseerd zijn.

Maar ik zal alles met aandacht en belangstelling volgen. Ook ik beschouw de Bijbel van kaft tot kaft als Gods Woord en dat is in mijn geval nooit een garantie gebleken om het zonder meer eens te zijn met de standpunten van dr. op 't Hof.
Deze ferm bedoelde uitspraak over de Bijbel, die keer op keer als keursteen in het debat is gebruikt (en die ook door iedereen braaf wordt onderschreven), heeft de verschuivingen en veranderingen in leer en leven van de gereformeerde gezindte kennelijk ook niet kunnen keren.
Sterker nog, de initiatiefnemer heeft het over "de geesteloosheid van het grootste deel van onze gezindte – de leiders en spraakmakers voorop".

Die laatste opmerking lijkt mij nog het zwaarst te verteren punt uit de komende rondzendbrieven.

gravo


(*) bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/rondzendbrief-tegen-vervlakking-in-eigen-kring-1.1706528, 23 oktober 2020
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2020 12:49

gravo schreef:De concrete zaken die ons op initiatief van dr. W. J. op ’t Hof zullen worden toegezonden zijn eenvoudig op een rij te zetten:
- de positie van de vrouw
- de theocratie
- de seksualiteit
- de heiliging van Gods dag
- de schepping
- een veranderde wijze van Schriftuitleg
- onvrede over de wijze waarop het Reformatorisch Dagblad het nieuws brengt en voorlichting geeft
- de noodwet die een burgemeester de bevoegdheid geeft om een kerkdienst te laten verstoren en te doen beëindigen
- de eerste vrouwelijke SGP-wethouder
- de verschuivingen op punt van de evolutie
- het gezag en de inspiratie van de Heilige Schrift

Even voor de helderheid, ken jij de publicaties (en de preken) van ds. Op t 'Hof?
Zo niet, kun je van mij wel een artikel krijgen, per pb of per mail.

Hij is nogal eigenzinnig en op sommige punten zelfs tegendraads te noemen.
Ik ben gevormd door zo'n soortgelijke dominee, in een vrije gemeente.
Als je dat nooit gehoord hebt, zal dit als (te)scherp worden ervaren.
Maar ik hoor het graag, en beluister met enige regelmaat een preek van hem.
Hij preekt vaak driemaal op een zondag met daarbij nog enkele avonden.
Ondanks dat hij met gezondheidsproblemen te kampen heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 23 okt 2020 12:55

StillAwake schreef:En wat je schrijft over deze predikant: de HHK is toch onlangs nog uit het kerkverband getreden?

Hij gaat gewoon voor in verschillende gemeentes van de HHK hoor.
Hij is emeritus, dus hij kan ook in de vrije evangelisatiegemeenten voorgaan. Zelfs in een CGK.
StillAwake schreef:Dit soort rondzendbrieven worden voornamelijk gelezen door mensen die het al eens zijn met wat er in staat. En de echte doelgroep , de mensen die in de optiek van de schrijver aan het "vervlakken" zijn, lezen dit dus niet.
Als mensen die het toch al met elkaar eens zijn een rondzendbrief gaan lezen over mensen die andere keuzes maakt ontaardt dat er vaak in dat er over mensen gepraat wordt, in plaats van met hen.
En dat brengt mensen nooit dichter bij elkaar.

Dat gebeurt ook als het in een krantje zou staan. Dergelijke artikelen zijn geen discussie-onderwerp, dat zie je hier toch ook op het forum?
Zijn standpunten worden als achterhaald, misschien wel achterlijk betiteld.
Als ik hier het punt benoem dat je naar de kerk hoort te gaan als er dienst is, dus tweemaal, krijg ik een lading kritiek over me heen.
Nou, dat is dan een gematigde kwestie, laat staan als ik de standpunten van ds. o t H. zou plaatsen hier.
Dat gaat veel verder.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor benefietdiner » 23 okt 2020 21:02

.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Cahier » 24 okt 2020 11:40

gravo schreef:Sterker nog, de initiatiefnemer heeft het over "de geesteloosheid van het grootste deel van onze gezindte – de leiders en spraakmakers voorop".

Die laatste opmerking lijkt mij nog het zwaarst te verteren punt uit de komende rondzendbrieven.


Het homohuwelijk is nog geen 20 jaar geleden ingevoerd. Toen was heel de gereformeerde gezindte tegen. In 2019 had je de Nashvilleverklaring en kwam kritiek niet slechts van buiten, maar ook van binnen de gereformeerde gezindte.

Het is ongeveer net zo lang geleden dat de statuten van de SGP voor het Clara Wichman instituut reden waren om de gang naar de rechter te maken ivm discriminatie en vrouwenonderdrukking. Op dit moment is de eerste vrouwelijke SGP wethouder een feit.

Dit zijn gewoonweg twee voorbeelden die ook voor de buitenwacht zichtbaar maken hoe er zich een revolutie voltrekt in de reformatorische gezindte. Je kan die revolutie bijvoorbeeld ook zien in de geruisloze introductie van bundels als Weerklank en Op Toonhoogte is kerken waar tot voor kort primair psalmen klonken.

Als ik kijk naar het Reformatorisch Dagblad, dan lijkt alles wat zich met de naam “gereformeerd” tooit daar een plekje te hebben gekregen. In velerlei opzicht lijkt reformatorisch alleen nog maar een formeel erkennen van de uitverkiezing te betekenen en de antithese lijkt een woord uit het verleden.

Op het moment dat zaken uit het verleden zo stilletje worden losgelaten kan toch wel worden afgevraagd wat daar de drijfveer voor is en of de conclusie geesteloosheid niet terecht is.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Cahier » 24 okt 2020 11:41

Het Gereformeerd Venster heeft nu ook een website:
https://gereformeerdvenster.nl/

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2020 12:22

Cahier schreef:Op het moment dat zaken uit het verleden zo stilletje worden losgelaten kan toch wel worden afgevraagd wat daar de drijfveer voor is en of de conclusie geesteloosheid niet terecht is.
Als je voorschrijdend inzicht vertaald als 'geesteloos en vervlakking,' en als je verbetering 'nood' noemt ....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2020 12:35

Cahier schreef:Op het moment dat zaken uit het verleden zo stilletje worden losgelaten kan toch wel worden afgevraagd wat daar de drijfveer voor is en of de conclusie geesteloosheid niet terecht is.

De dwaze maagden zijn in slaap gesukkeld.
Of ze nu nog op tijd wakker te porren zijn, is de vraag.
Gezien sommige reakties hier, niet.
De christen anno 2020 heeft het licht gezien en heeft geen olielampje nodig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2020 12:45

Chaya schreef:De dwaze maagden zijn in slaap gesukkeld.
:lol: Volgens het verhaal sliepen de wijze maagden ook en daarna werden ze allemaal wakker. Als je dat verhaal op deze onderwerpen wilt toepassen zou ik zeggen dat de dwaze maagden (als ze al wakker zijn) in hun droomwereld willen blijven. :wink:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor benefietdiner » 24 okt 2020 13:48

Een belangrijk middel in de Nadere Reformatie (waar W.J. op ’t Hof naar toe terug wil) was de prediking. Juist door de prediking heeft de Nadere Reformatie zoveel invloed gehad. Kenmerkend voor veel preken uit deze tijd is de zogenaamde klassificatiemethode. Men deelde de hoorders van de preek in in allerlei klassen of categorieën, staten en standen. De grootste scheiding die men onder de hoorders zag was die van de wedergeboren en niet-wedergeboren hoorders.

Tot de niet-wedergeborenen behoorden:
-de mond-, praat-, naam-, en pronkchristenen
-de onverschilligen, onkundigen, onbekommerden, onwilligen, en uitstellers
-de mensen zonder kennis, mensen met enige maar niet zaligmakende kennis van God, mensen met voorgewende kennis
-de versteenden, de kouden, lauwen, slapers en liefdelozen

Tot de wedergeborenen behoorden:
-de bekommerden, de twijfelmoedigen, de toevluchtnemers,
-de vinders, zij die in Christus geloven, geoefenden, verenigden (met Christus de Bruidegom)
-de bevestigden en verzekerden (de in uitwendig en inwendig verzekerden)

In de zogenaamde klassificatiemethode is er sprake van een eigenaardig dualisme, namelijk van de verstand gelovige en de zogenoemde echte geestelijk wedergeborenen.

Bijbels gezien is dit dus een dwaling want de Bijbel maakt geen scheiding tussen hart, ziel, verstand (gedachte) en kracht! bijvoorbeeld:
Daarom verheugt zich mijn hart en juicht mijn ziel, mijn lichaam voelt zich veilig en beschut. Psalm 16:9, NBV

Moge de God van de vrede zelf uw leven in alle opzichten heiligen, en mogen heel uw geest, ziel en lichaam zuiver bewaard zijn bij de komst van onze Heer Jezus Christus.1 Tessalonicenzen 5:23, NBV.

Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. (Marcus 12:30).

Waar wil W.J. op ’t Hof naar terug zo vraag ik mij af? Naar de Nadere Reformatie? Dan zit hij goed fout want hij moet terug naar de Bijbel.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Prisma23 » 24 okt 2020 18:46

Grappig draadje is dit! Al 26 reacties op de aankondiging van een rondzendbrief terwijl niemand de inhoud van de brief kent. :lol: :lol: :lol:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2020 19:21

benefietdiner schreef:
Waar wil W.J. op ’t Hof naar terug zo vraag ik mij af? Naar de Nadere Reformatie? Dan zit hij goed fout want hij moet terug naar de Bijbel.

I.i.g. naar een meer betrouwbare bijbelvertaling dan de jouwe.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor irmo » 24 okt 2020 20:37

Prisma23 schreef:Grappig draadje is dit! Al 26 reacties op de aankondiging van een rondzendbrief terwijl niemand de inhoud van de brief kent. :lol: :lol: :lol:



Heerlijk toch, je druk maken om niks? :D


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten